Aikuinen ei tarvitse maitoa
https://www.is.fi/terveys/art-2000006636633.html
"Noin 60 000 ruotsalaisnaisen ravintotottumuksia seurattiin 20 vuoden ajan ja 45 000 ruotsalaismiehen 11 vuoden ajan. Tulokset osoittivat, että runsaalla maidonkäytöllä ei ollut luustoa suojaavia vaikutuksia, hän kirjoittaa.
Kirjan mukaan myös monet muut hyvin toteutetut ja ihmisillä tehdyt altistetutkimukset vahvistavat sen, että maito on varsin neutraali osteoporoottisen murtumariskin suhteen, eikä maidon säännöllinen juominen vähennä murtumariskiä."
Sekä kaliumia että kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta, samoin hapatettuina saa mm. kaalia. Siispä:
"Aikuinen ei välttämättä tarvitse maitoa, Saarnia oikaisee virheellisen käsityksen."
Kommentit (63)
Pidän maidosta ja juon sitä siksi. Ihan sama tarvitseeko aikuinen sitä vai ei.
Olen viimeksi juonut maitoa 4. luokalla eli olisikohan ollut 1974. Silloin join sen takia, että kilpailimme mikä porukka juo eniten maitoa kouluruokailussa ja koin, että minunkin pitää osallistua, vaikka en maidosta tykännyt. Juustoa, jugurttia ja maitoa sisältävää suklaata + leivoksia söin vielä tämän vuosikymmenen alkupuolelle saakka mutta inhosin sitä limaisuutta mikä niistä tuli nieluun. Nyt vegaanina jo vuosia (lihaa en ole syönyt 25 vuoteen) eikä ole mitään ongelmia hiusten tai kynsien kanssa.
Minä olen tarpeeksi vanha muistaakseni ajan jolloin maidon juontia markkinoitiin suorastaan kansalaisvelvollisuutena (=eli MTK lobbasi) Muutenkaan maito ei minulle maistu, mutta jätti kyllä elinikäisen inhon maitoa kohtaan.
Ei nyt kukaan maitoa juokaan runsaasti vaan ihan kohtuudella että saa tarvittavat ainekset hyvinvointiin.
Ei kukaan tarvise myöskään cocacolaa, sipsejä, juustonaksuja, sokerimehuja, olutta, siideriä, tupakkaa, suklaata, pizzoja, hampurilaisia ym. ym. mutta silti ihmiset niitä käyttää.
Ei tarvi maitoa eikä maidon korvikkeita kuten kaurajuoma valmisteita.
Eikä ihmiset (lähinnä naiset) tarvitse tuhansia eri rasvoja naamaansa mutta silti niitä ostetaan ja käytetään hullun lailla.
Mikään ei voita juomana kylmää maitoa. Ja juon paljon myös muita tarpeettomia juomia, kuten mehuja, limuja ja eri alkoholijuomia. Myös vettä juon runsaasti joka päivä. Olen yleisjuoppo.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin kerran maidon kasvismaitotuotteisiin. Kahdessa viikossa alkoi kynnet ohentua ja lohkeilla, ja tukka irtosi.
Mä olen ollut vegaani jo vuoden eikä mulla ole muuttunut hiusten tai kynsien kunto mihinkään. Ja mulla on vahvat kynnet ja paksut hiukset. En edes oikeastaan käytä muita kasvismaitotuotteita kuin kasvimaitoa pari desiä aamulla smoothien joukkoon. Mistäköhän toi sun oireilusi on johtunut, kun suurimassa osassa kasvimaitoja on kuitenkin D-vitamiinia ja kalsiumia yhtä paljon kuin maidossa?
Vanhuksille kuitenkin helppo ja hyvä kalsiumin lähde osteoporoosin ehkäisyyn. Kunhan huolehtivat myös riittävästä d-vitamiinin saannista, että varmistutaan myös imeytymisestä.
Aamulatte on minulle pyhä asia eikä se maistu ollenkaan samalta, jos siitä maito korvataan jollain muulla. Maito on nautintoaine, maun vuoksi sitä käytetään. Kaakao, tee, kaurapuuro, joskus pitsan ja aina tortillojen tai muun mausteisen ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille kuitenkin helppo ja hyvä kalsiumin lähde osteoporoosin ehkäisyyn. Kunhan huolehtivat myös riittävästä d-vitamiinin saannista, että varmistutaan myös imeytymisestä.
Juusto on vielä parempi, sillä siinä on K2-vitamiinia, joka auttaa kalsiumin siirtymistä verestä luihin.
Ruuan kanssa on pakko saada maitoa, vesi ei maistu miltään.
No maalaisjärkikin sen sanoo. Juoda nyt lehmän maitoa. Miksi Aasiassa ei juoda? Eikä monessa muussakaan paikassa. Suomlaiset juo maitoa, vetää makeisia päivät pitkät ja maailman eniten autoimmuunisairauksia. Maailman toiseksi lihavin kansa. Älkää nyt helkkari oppia ottako toisilta suomalaisilta!
Joidenkin voimakkaasti maustettujen ruokien kanssa maito sopii yllättävän hyvin ruokajuomaksi.
Olen juonut maitoa aina, ja pidän siitä todella. En koskaan luopuisi rasvattoman maidon juonnista. Tiedän että en tarvitsisi sitä - toisaalta lääkärini laskeskeli, että en tarvitse esim.kalkkilisää, koska käytän maitoa, toki muitakin maitovalmisteita lisäksi.
Kun vatsani kestää maidon ja pidän siitä, se ei ole kenenkään muun ongelma. Kukaan muu perheessäni ei juo maitoa.
Olen huomannut, että monet käyttävät teollisia mehuja, energia- ja virvoitusjuomia päivittäin, jopa ruokajuomana. Se näkyy todella heidän hammaslääkärilaskussaan.
Vierailija kirjoitti:
Et vaivautunut lukemaan artikkelia tai edes avauksen referaattia:
"Noin 60 000 ruotsalaisnaisen ravintotottumuksia seurattiin 20 vuoden ajan ja 45 000 ruotsalaismiehen 11 vuoden ajan. Tulokset osoittivat, että runsaalla maidonkäytöllä ei ollut luustoa suojaavia vaikutuksia, hän kirjoittaa."
Paska on perinteinen ukrainalainen pääsiäisleipä. Se on muodoltaan pyöreä, maultaan jonkin verran makeampi ja tuoksultaan imelämpi kuin tavallinen leipä. Sen raaka-aineita ovat muun muassa maito, hiiva, kananmunat, vehnäjauhot ja sokeri. Paska-leipä on perinteisesti koristeltu taikinasta muotoilluin ornamentein.
Mä en tarvitse maitoa. Mutta tarviin kermaa, juustoja, voita, maustamatonta jogurttia, rahkaa, smetanaakin. Jäätelö maistuu joskus, samoin maitosuklaa ja toffee. Joten tarviin siis maitoa.
Ei tarvitsekaan. Suurin osa maailman ihmisistä ei juo lehmänmaitoa. Mutta se, että ihminen ei sitä tarvitse, ei tarkoita etteikö sitä silti voisi juoda jos suolisto kestää.
Toki tässäkin näkee että suomalainen ravitsemusasiantuntijuus höpöttää suoraa sontaakkelia.