Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äidin pitää olla edelleen kotona ykkönen?

Vierailija
10.11.2013 |

Mitä mieltä Hesarin kolumnista tänä aamuna?

http://www.hs.fi/sunnuntai/%C3%84itikin+tarvitsisi+vaimon/a1383973166531?ref=hs-hitaat-e-1

Miksi äidit kantavat suurimman vastuun lasten asioista? Annammeko isille riittävästi tilaa edes ottaa vastuuta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että monessa perheessä tilaa isälle ei juuri anneta. Minulla on 4 poikaa ja olen päättänyt kasvattaa heidät niin, että eivät jää tossun alle suhteessa. Saavat ihan yhtälailla hoitaa vauvaa ja OSAAVAT ihan yhtälailla hoitaa vauvaa kun äitikin. En anna heidän uskoa sitä, että nainen määrää kotona kaapinpaikan ja sen miten lapset kasvatetaan. Pikkuhiljaa aivopesen heitä tasa-arvoon. Muissakin asioissa. 

Vierailija
2/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakaan meidän perheessä miehestä ei ole ykköspaikalle. Olen kuulkaas kokeillut. Isä sai isäkuukauden aikana näyttää kykynsä. Eihän siitä mitään tullut.

Pyykit oli kaikki pesemättä, kodinhoitohuoneessa aivan hillitön sotku ja pyykkivuori. Kahdessa päivässä kaikki astiat käytettynä tiskialtaan läheisyydessä. Mitään ruokaa ei saatu. Sille vauvallekaan mies ei saanut mitään järkevää syötävää järjestettyä. Jääkaapissa oli lähinnä maitoa ja makkaraa. Vessat siivoamatta, lattiat täynnä kaikenlaista ryönää, lista on loputon.

Joo, syötetään lapsille ikuiset ajat makkaraa, viinirypäleitä ja maitoa. Annetaan niiden kulkea paskaisissa kamppeissa. Eikä vahingossakaan tarjoilla niille raitista ilmaa.

Sossujen pelossa jätin kokeilun kesken ja viimeisen viikon miehen isäkuukaudesta minä tein kaikki ruuat, pyykkäsin, tiskasin, siivosin päivätyöni jälkeen. Miehen ei tarvinnut muuta kuin olla kotona ja katsoa, että vauva ei tapa itseään.

Nyt ollaan molemmat työelämässä, mutta edelleen minä uhraudun ja teen kaiken. Ei vaan voi mitään, kun toisella ei ole minkäänlaista tajua arjen pyörityksestä. Oi kun haaveilen siitä päivästä kun viimeinen lapsi lentää pesästä. Silloin lennän minäkin, ja kauas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on perheessä sekä poikia että tyttöjä, opetatteko ja vaaditteko kaikilta samoja asioista?

Vai luistatteko sillä perusteella, että pidette tyttöjä ja poikia erilaisina, tytöt hoitavat, siivoavat ym. ja pojat metsästävät, taistelevat jne?

Ihan kaikki mammat eivät ole huomanneet, että varsinkaan urbaanissa ympäristössä on nykyään vähemmän niitä perinteisiä miestentöitä, kuten lannanajoa, hevosenkengitystä, rakentamista ja sellaista, mutta naisten töitä kyllä piisaa. Sitten käy niin, että kun ei ole miehellä ns. miestentöitä, se vaan makoilee ja nainen hoitaa kodin, ja sen miehen myös. Lenkkimakkaran ostamista lähikaupasta ruuanhankintana ei voi ihan verrata "miestentyönä" siihen, kun isopappa joutui itse omin käsin metsästämään tai sitten kasvattamaan ja teurastamaan sen elukan, josta makkara tehtiin.

Vierailija
4/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on aivan ihana isä. Leikkii, tekee ja puuhastelee lasten kanssa, mutta on aivan toivoton, mitä tulee asioiden hoitamiseen. Hän tekee vaativaa työtä ja oli kyse sitten lasten hammaslääkäristä, lupalappujen täyttämisestä tai mistä tahansa, niin hän ei vaan muista näitä.

Minulla nämä eivät ole ongelma, joten vastuu on aika luonnollisesti tullut minulle. En pane pahakseni, hän tekee sitten paljon muuta.

Vierailija
5/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehistä ei ole siihen. Se ei ole mikään vitsi että miehet on tyhmiä kuin saappaat.

Vierailija
6/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä huonoja miehiä! Onneksi minulla on tasa-arvoinen kuppani joka osaa samat jutut kuin minäkin. Itseni pitäisi vielä vähän tsempata kun sitten on niitä autoon liittyviä juttuja ja omakotitalon kunnostamiseen liittyviä juttuja jotka mies joutuu tekemään kun minä en osaa. 

Mies sanoikin kerran, että "nykyään on yhteiset-työt ja naistentyöt" :) heidän kaveripiirissään ainakin.

Vierailija
7/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:25"]

Teillä on kyllä huonoja miehiä! Onneksi minulla on tasa-arvoinen kuppani joka osaa samat jutut kuin minäkin. Itseni pitäisi vielä vähän tsempata kun sitten on niitä autoon liittyviä juttuja ja omakotitalon kunnostamiseen liittyviä juttuja jotka mies joutuu tekemään kun minä en osaa. 

Mies sanoikin kerran, että "nykyään on yhteiset-työt ja naistentyöt" :) heidän kaveripiirissään ainakin.

[/quote]

EIKU ha haaa, siis yhetiset-työt ja miestentytöt siis :D

t. edellinen

Vierailija
8/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

t. edellinen

Vierailija
9/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

t. edellinen

Vierailija
10/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

t. edellinen

Vierailija
11/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat, etteivätkö miehet noita asioita osaisi! Tottakai pystyisivät pyörittämään kodin arkea! Kyse on vain siitä osaavatko tehdä sillä tavalla kuin vaimot haluavat.

Jos jatkuvasti naristaan siitä kuinka pyykit on viikattu väärin tai lapselle puettu vääränväriset vaatteet, niin kyllähän sitä nopeasti antaa toisen tehdä asiat kokonaan itse. 

Ja me hölmöt naiset suostumme tähän ja valitamme, kun mies ei ota vastuuta.

Vierailija
12/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajuutta ei voi jakaa. Jonkun on otettava se asema jossa pitää narut käsissään. Se voi olla mies tai nainen, mutta toisen pitää tietää missä mennään ja jakaa tehtävät.

Kun toinen ottaa johtajuuden on toisen alistuttava. Tilanne on sekava ja stressaava jos kumpikaan ei onko homma hanskassa.

Vierailija
13/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:33"]

Johtajuutta ei voi jakaa. Jonkun on otettava se asema jossa pitää narut käsissään. Se voi olla mies tai nainen, mutta toisen pitää tietää missä mennään ja jakaa tehtävät.

Kun toinen ottaa johtajuuden on toisen alistuttava. Tilanne on sekava ja stressaava jos kumpikaan ei onko homma hanskassa.

[/quote]

Olen periaatteessa tästä samaa mieltä. Ihmetyttää vain, miksi 99% perheistä se johtaja on nainen. Miksi näin on?

Vierailija
14/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä, syyksi ei kelpaa se, että "miehet ei vaan pysty siihen". Varmasti pystyvät.

t. edellinen

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:36"]

[/quote]

Olen periaatteessa tästä samaa mieltä. Ihmetyttää vain, miksi 99% perheistä se johtaja on nainen. Miksi näin on?

[/quote]

Vierailija
15/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies on oppinut hitaammin monet lapsenhoitoon liittyvät jutut. Aluksi hänen ei tietenkään tarvinnut hoitaa vauvan ruokahuoltoa ollenkaan, teki kyllä paljon muuta vauvanhoitoa. Sitten kun vauva alkoi syödä enemmän kiinteitä, mun piti aina muistuttaa, että sille vauvalle pitää antaa ruokaa. Miehelle oli myös vaikeaa miettiä, että siihen ruuanlaittoon menee aikaa eikä sitä voi aloittaa siinä vaiheessa, kun vauva on jo nälkäinen, vaan pitää ennakoida.

Mä oon siis alusta asti käynyt omissa harrastuksissa, joten mies on tottunut kyllä olemaan vauvan (ja sittemmin lapsen) kanssa kahdestaan, mutta varsinkin tuon ruokahuollon kanssa on ollut vaikeuksia, kun miehelle ei ole tullut mieleen, että lapsi pitää ruokkia. Kuulostaa kummalliselta, mutta on totta.

Vierailija
16/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:36"]

[/quote]

[/quote]

No äitiyslomalla on ainakin merkitystä. Ja perinteillä/tavoilla. 

Lisäksi kokemukseni mukaan äiti saa nopeammin negatiivista palautetta jos ei osaa/halua hoitaa monia lapseen liittyviä asioita kunnolla/kuten aina ennenkin. Mies vastaavasti ei niinkään saa sitä neg. palautetta, vaan jo pienestäkin yrityksestä saa pos. palautetta. Selkeä esimerkki meidän perheessä tästä on ollut se, että jos minä (nainen) vein lapsen päiväkotiin pari minuuttia myöhässä aamupalata, niin tästä huomautettiin minulle (Aamupala ON klo 8.00 ja silloin on oltava paikalla jos ruokaa haluaa!). Sen sijaan jos mies vei lapsen paljonkin myöhässä, niin hänelle vain ystävällisesti todettiin, että puuroa ei saa enää lämmittää, mutta näkkiä voidaan kyllä hakea ja vaikka jogurtti ja onhan se lapsen saaminen päikkyyn joskus niin kamalan vaikeaa että aikataulut paukkuu.

Vierailija
17/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni ottaisin lunkimman asenteen ja jättäisin vastuun miehelle, tätä on koitettu mutta ei tule mitään. Lapsen kanssa kyllä on, on todella hyvä isä. Jos ei lasketa sitä että ei kykene lapsen kanssa ollessaan suoriutumaan yhdestäkään kotityöstä, kun kuulemma kolme-vuotiaan kanssa pitää leikkiä, se pettyy jos huomiota ei anneta 100% 24/7. Muuten hyvä mutta mun rooli äitinä on kotityöorja, en ehdi tehdä lapsen kanssa mitään ns. kivaa, kun töiden jälkeen alkaa orjatyöt. Puhumattakaan siitä jos olen iltavuorossa, seuraavana päivänä siivoan herrasväen sotkut. En kykene harrastuksiin, en ehdi nähdä ystäviä. Jos olen pois kotoa, hommat kasaantuu ja teen sitten yötä myöten. En voi siis luottaa siihen että edes päivällissotkut siivotaan poissaollessani, teen ne sitten tultuani kotiin, vaikka yöllä. Lapsen sanoin, "iskän kanssa kotona vaan leikitään ja äidin kanssa siivotaan, en halua olla äidin kanssa." KIVA. Ja arvatkaa paljonko aiheesta on keskusteltu, tuloksetta.

Vierailija
18/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä on neljä lasta, joten ei todellakaan kumpikaan vanhemmista ole vapaamatkustaja. Yhteistyöllä elämämme on myös varsin leppoisaa. Tätä on varmasti vaikea uskoa, mutta näin on. Vuosien myötä olemme oppineet luontevasti jakaamaan työt, eikä kumpikaan ylikuormitu. Myös parisuhde voi hyvin. Ei se itsestään toteudu tietenkään. On varsin mahdollista, että kaikki eivät vain opi tätä, varsikin kun lapsia on vain yksi tai kaksi pienellä ikäerolla ja työt ovat stressaavia. Ei malteta, ei osata, ei vain onnistuta. Onnellinen perhe-elmä on vain osaksi sattumaa ja tuuria, suureksi osaksi se on taitoa ja kypsyyttä.

Vierailija
19/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 14:14"]

Koska miehistä ei ole siihen. Se ei ole mikään vitsi että miehet on tyhmiä kuin saappaat.

[/quote]

Ainakin omasi on kun tuollaisen naisen on itselleen ottanut.

Vierailija
20/29 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee, kummalle asia on tärkeämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän