Jumissa olevat niskat; mitä kaikkia oireita teillä on ollut?
Itellä niska-/hartia alueen särkyä, päänsärkyä lievästä kovaan välillä niskoista ohimoihin ja välillä toispuoleisesti, käsien (etenkin sormien) puutumista, jalan puutumista, tuntohäikkää, huimausta, keinuttavaa oloa jne..
Perjantaina menen lääkäriin kun ei tätä oloa enää kestä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi magnesium ton kaltaisiin oireisiin. Kokeile! Tai voiko olla b12-vitamiinin puutosta?
Täytyyki lääkäriltä kysyä näistä!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli syöpä syynä noihin oireisiin.
Mikä syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi magnesium ton kaltaisiin oireisiin. Kokeile! Tai voiko olla b12-vitamiinin puutosta?
Täytyyki lääkäriltä kysyä näistä!
-ap
Lääkärit mitään tiedä.
Itsellä vähän auttoi Tokmannilta ostamani hierova niskatyyny, ei ollut kalliskaan..
Hierojalla pitää käydä alkuun muutama kerta pienen ajan sisään. Eli max 2vk väli. Lääkäriltä saa relaxantit akuuttiin kipuun ja jumiin.
Heti kun saa nuo jumit pois,tärkeintä on kuitenkin oma fyysinen aktiivisuus,lihasten vahvistaminen ja virheasennoista eroon pääseminen. Tähän taas fysioterapeutti osaa ohjeistaa ja lääkäriltä voi saada lähetteen fyssarille. Toki omalla toiminnallaan ja googlen avulla voi löytää neuvoja,mutta fysioterapeutti osaa katsoa nuo asennot parilla vilkaisulla,itse kun ei kiinnitä kaikkeen huomiota.
Mulla jumit on pahimmillaan niin kokonaisvaltaista,että tarvitsen alkuun hieronnan jo alkaen reisistä.
Oireita mulla on:väsymys,pään humina,niskan kiristys. Kun äityy pahaksi: päänsärky,hammas särky,koko kropan jumitus,pahoinvointi.
Kaikki fysioterapeutit osaavat hoitaa niskajumeja, se on yksi tavallisimmista ongelmista työssäkäyvillä, ja erityisesti naisilla.
Fysioterapeutti osaa ja saa käsitellä myös ihmisen nikamia niveliä ja rankaa, hänellä on parempi koulutus kuin pelkällä hierojalla.
Fysioterapeutti on saanut terveydenhuollon alan koulutuksen ja on Valviran rekisterissä.
Hierojalla on vain muutaman kuukauden kurssi ja hän käsittelee ja hieroo etupäässä lihaksia.
Itsellä ollut sama vaiva. Apua on tullut lääkärin määräämistä lihasreleksanteista, fysioterapeutin käsittelystä ja voimistelu- ja liikeohjeista.
Hierojalla käyn parin kuukauden , hän rentouttaa yläselkää hieromalla lihaksia.
Aikoinaan oli juuri tuollaiset kauheimmat niskajumit, mitä täällä on kerrottu.
Minulla osa oireista johtuu selän fasettilukoista. Kun ne saa auki niin lähtee ainakin hengenahdistus ja osa hermokivuista.
Noita mainittuja kipuja, puutumisia ja pahoinvointia. Sitten on näköhäiriöitä ja silmien väsymistä ja silmäsärkyä. Leukojen pakotusta ja krampitusta sekä hermokipuja leukaperissä ja hampaiden juuristoissa.
Tuntohäiriöitä ja voimattomuutta raajoissa.
Uni- ja syömisongelmia näiden seurauksena, samoin rajoittaa tekemisiä. Autoilu ja muu istuminen on pidettävä minimissä. Liikunta on tietysti kannatettavaa, mutta tosi varovainen täytyy olla esim venyttelyn tai niskoja rasittavan tekemisen kanssa tai äkkiä iskee paha krampitus pahoinvointeineen ja särkyineen. Täytyy ennalta varoa tai muuten sellainen "tulehdus- ja krampituskohtaus" iskee useammaksi päiväksi.
En osaa vinkata mikä auttaisi. Itse käyn fysioterapeutilla ja hieronnassa ja käytän kipulääkkeitä sekä relaksantteja. Kylmältä ja viimalta kannattaa suojata niskat tosi hyvin ja välttää pitkiä staattisia jännitystiloja.
Jos on jumeja, niin sillon kannattaa mennä hierojalle! :) Ei niinkään lääkäriin...
Aivan ku ihmiset ois unohtaneet mitä hieronta tekee...
Vierailija kirjoitti:
Hierojalla pitää käydä alkuun muutama kerta pienen ajan sisään. Eli max 2vk väli. Lääkäriltä saa relaxantit akuuttiin kipuun ja jumiin.
Heti kun saa nuo jumit pois,tärkeintä on kuitenkin oma fyysinen aktiivisuus,lihasten vahvistaminen ja virheasennoista eroon pääseminen. Tähän taas fysioterapeutti osaa ohjeistaa ja lääkäriltä voi saada lähetteen fyssarille. Toki omalla toiminnallaan ja googlen avulla voi löytää neuvoja,mutta fysioterapeutti osaa katsoa nuo asennot parilla vilkaisulla,itse kun ei kiinnitä kaikkeen huomiota.
Mulla jumit on pahimmillaan niin kokonaisvaltaista,että tarvitsen alkuun hieronnan jo alkaen reisistä.Oireita mulla on:väsymys,pään humina,niskan kiristys. Kun äityy pahaksi: päänsärky,hammas särky,koko kropan jumitus,pahoinvointi.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Ajattelinkin jos lääkäriltä saisi lisäksi lähetteen fyssarille ja jotain helpotusta. Ei tässä ihan omin neuvoin enää pärjää tällaisten oireiden kanssa.
-ap
Hierojien koulutus kestää vuoden, ei muutamia kuukausia, niinkuin joku tuolla sanoi... 234
Vierailija kirjoitti:
Jos on jumeja, niin sillon kannattaa mennä hierojalle! :) Ei niinkään lääkäriin...
Aivan ku ihmiset ois unohtaneet mitä hieronta tekee...
Paitsi jos jumit ovat niin pahoja, että hierominen voi aiheuttaa spasmin. Silloin on paras mennä ensin lääkärille ja ottaa kuuri lihasreaksantteja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki fysioterapeutit osaavat hoitaa niskajumeja, se on yksi tavallisimmista ongelmista työssäkäyvillä, ja erityisesti naisilla.
Fysioterapeutti osaa ja saa käsitellä myös ihmisen nikamia niveliä ja rankaa, hänellä on parempi koulutus kuin pelkällä hierojalla.
Fysioterapeutti on saanut terveydenhuollon alan koulutuksen ja on Valviran rekisterissä.
Hierojalla on vain muutaman kuukauden kurssi ja hän käsittelee ja hieroo etupäässä lihaksia.
Itsellä ollut sama vaiva. Apua on tullut lääkärin määräämistä lihasreleksanteista, fysioterapeutin käsittelystä ja voimistelu- ja liikeohjeista.
Hierojalla käyn parin kuukauden , hän rentouttaa yläselkää hieromalla lihaksia.
Aikoinaan oli juuri tuollaiset kauheimmat niskajumit, mitä täällä on kerrottu.
Kiitos kattavasta viestistä! Kävin edellisellä paikkakunnalla aikoinaan tosi hyvällä fyssarilla. Nyt oon taas niin jumissa etten oo kyllä koskaa näin jumissa ollut, niin josko löytyisi yhtä hyvä tai jopa parempi! Toivotaan että saisin lähetteen.
-ap
Useiden lääkärireissujen ja neurologisten tutkimusten jälkeen todettiin jännityspäänsärky ja hoito sen mukaan. Auttoi.
Oireita: pyörrytys, päänsärky, oudot tuntemukset kallon alueella, epätodellinen olo, putkinäkö, kävelyn vaikeus, ajatusten hitaus, pelkotiloja.
Oli varmaan muutakin. Tunsin itseni ajoittain vain puoliksi toimintakykyiseksi. Pystyin syömään, käymään suihkussa yms arkitoimet hoitamaan, mutta en käymään töissä tai ajamaan autoa.
Paha vaihe kesti ehkä 2kk. Ja sitä ihan pahinta oli tuosta ehkä 3 viikkoa. Silloin olo oli epätodellinen, tuntui kuin katselisin jotain elokuvaa ja katselen elämääni jostain kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Useiden lääkärireissujen ja neurologisten tutkimusten jälkeen todettiin jännityspäänsärky ja hoito sen mukaan. Auttoi.
Oireita: pyörrytys, päänsärky, oudot tuntemukset kallon alueella, epätodellinen olo, putkinäkö, kävelyn vaikeus, ajatusten hitaus, pelkotiloja.
Oli varmaan muutakin. Tunsin itseni ajoittain vain puoliksi toimintakykyiseksi. Pystyin syömään, käymään suihkussa yms arkitoimet hoitamaan, mutta en käymään töissä tai ajamaan autoa.
Paha vaihe kesti ehkä 2kk. Ja sitä ihan pahinta oli tuosta ehkä 3 viikkoa. Silloin olo oli epätodellinen, tuntui kuin katselisin jotain elokuvaa ja katselen elämääni jostain kaukaa.
Niin ja siis niska oli tosiaan aiiivan jumissa. Fyssari, lihasrelaksantteja, uudet silmälasit ja jumppailu on auttaneet. Edellee voi tulla jumeja ja päänsärkyä, mutta ei onneksi samanlaisia oireita kuin silloin kolmisen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Aikamoinen olotila siulla kyllä ollut😕 hyvä että voit jo paremmin.
-ap
oletko aloittaja jumpannut päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
oletko aloittaja jumpannut päivittäin?
Olen yrittänyt. Tänään olen jumpannut aika paljonkin.
-ap