Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (91)

PukeutunutKokki

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Juurikin näin. Jos kaikki Suomessa söisivät ihan vaan lautasmallin mukaan (1/2 kasviksia, 1/4 lihaa ja 1/4 hiilihydraattia) näyttäisivät kansanterveyttä mittaavat tilastot aivan toisenlaisilta.

Jos tähän lisättäisiin einesruoan ja monien (ei kaikkien) puolivalmisteiden käytön vähentäminen olisi täällä ruoan suhteen todella tervettä kansaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Älä valehtele

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Miten perustelet väitteesi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alle 5g päivässä suolasuositus koskee pientä vähemmistöä joka ei pysty luontaisesti erittämään natriumia pönttöön. Silti sama on virallisena suosituksena koko kansalle. Tämän myönsi kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori taannoin.

Höpsis. Kansanterveyslaitoskin on ollut kuopattuna jo ainakin 10 vuotta. Suolan liikasaantiin liittyvät ongelmat on ihan samat nykyään kuin ennen. Suola kohottaa verenpainetta ja altistaa kansantaudeille. Ei mitään uutta auringon alla.

Ai tiedät paremmin kuin Antti Aro joka tutki asiaa siinä laitoksessa? Se 5g suositus koskee pientä suolalle herkkää vähemmistöä.

Laitatko muuten jonkun viitteetn Antti Aron suolatutkimuksiin. En itse löytänyt Google Scholarilla muuta kuin seleeniin ja rasvoihin liittyneitä tutkimuksia. Hänen kommentit on aika monen vuoden takaa, eikä näköjään ole kovin suosittuja. 

Toki suolan määräkin on ruokavaliokysymys eli kasvispainotteisessa ruokavaliossa suolaa voi olla enemmän, kun suurempi kaliumin määrä kompensoi sitä. 

Näissä väitteissä toki on aina se haaste, ettei eri vakutusmekanismit ole kenellekään selviä. Joidenkin mukaan vain vernepaineesta kärsivien tulisi välttää suolaa, toisaalta suolaa pitäisi välttää, ettei verenpaine nouse. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin? Eihän suolassa ole vikaa, se on välttämätöntä elimistölle.

Suola nostaa verenpainetta merkittävästi ja kerää nestettä elimistöön. Ensimmäinen ohje verenpainepotilaalle on: suola minimiin tai pois.

Monella nuorella varsinkin ylipainoisella on usein korkea verenpaine. Paine ei laske itsestään, mutta suolan vähentäminen laskee sitä. Verenpainetauti on suomalaisten suurimpia kansantauteja, ja onkin outoa, että tv-kokit ovat tässä edesvastuuttomalla suolaamislinjalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Miten perustelet väitteesi?

Kultakaarilogolla varustetun pikaruokaketjun tukevampi hampurilaisateria:

-burgeri 759 kcal

-isot ranut 434 kcal

-iso cola 208 kcal

-majoneesi ranuille 89 kcal

YHTEENSÄ: 1490 kcal

Siittäpä jää sitten 50-vuotiaalle kevyttä työtä tekevälle tähteeksi noin 1000 kcal koko loppupäivän ajalle nautittavaksi. Kyllä tämä on ongelma.

Vierailija

PukeutunutKokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saan ihan helposti tehtyä hyvää ruokaa lisäämättä suolaa lainkaan.  

Veikkaanpa, että käytät useampaakin puolivalmistetta (makukermat, monet mausteseokset, valmiiksi marinoidut lihat jne.), joissa valmiiksi aika rankastikin suolaa.

Mikäli lähdet liikkeelle raaka-aineista on suolan lisääminen välttämätöntä ja ruoka silti usein suolattomampaa.

Kasvisruuasta saa maukasta ilman suolaakin. Ilman puolivalmisteita. Lihasta ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.

Tässä näkee, miten hankala konsepti terveellinen ruokavalio on. Käytännössähän ruokavaliosta pitäisi saada sopivasti kaikkea, mitä ihminen tarvitsee - ei liikaa, eikä liian vähän. Nykyisin liian moni tuntuu ymmärtävän terveellisen ruokavalion synonyymina hoikkuudelle/ normaalipainosuudelle. 

Ihan tasan voit saada liikaa suolaa, vaikket söisiä liikaa. 

Jos kasaat annoksesi suositusten mukaan ja syöt kalorikulutuksesi mukaisesti niin on aika hankala saada valtavasti ylimääräistä suolaa. Kaikessa kun ei ole sitä suolaa, esim. salaatissa, raasteissa jne. Jos niitä on iso osa lautasesta niin ei juuri haittaa vaikka siinä pienehkössä kalan/kanan/lihanpalassa olisikin vähän enemmän suolaa makua antamassa. 

Toki suolaa voi tulla hieman enemmän kuin suosituksen sanovat mutta kun ruokavalio on muuten terveellinen niin sen vaikutus on pieni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Miten perustelet väitteesi?

Kultakaarilogolla varustetun pikaruokaketjun tukevampi hampurilaisateria:

-burgeri 759 kcal

-isot ranut 434 kcal

-iso cola 208 kcal

-majoneesi ranuille 89 kcal

YHTEENSÄ: 1490 kcal

Siittäpä jää sitten 50-vuotiaalle kevyttä työtä tekevälle tähteeksi noin 1000 kcal koko loppupäivän ajalle nautittavaksi. Kyllä tämä on ongelma.

Eihän tuossa ne kalorit ole se epäterveellinen osa.

Vierailija

PukeutunutKokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jossain jaksossa Kape neuvoi yrttimausteiden käyttöä, silloinhan suolaa ei niin tarvita.
Liika suola mm nostaa verenpainetta, joka on vaarallista.

SUOLAA. TARVITAAN. RUOKAAN. AINA.

Länsimaisessa keittiössä pippuri on toinen aine, jota ilman on hyvin vähän syitä tehdä yhtään mitään pääruokaa.

Täysin suolaton ruoka on mautonta. Täysin suolaton ruoka on tarkoitettu ainoastaan ravinnon lähteeksi. Suolaa on oltava ruoassa kohtuullinen määrä.

Lisäksi ihminen todellakin tarvitsee suolaa. Esimerkiksi Lancet-tiedelehdessä vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen mukaan niillä, joiden suolansaanti on 10 grammaa vuorokaudessa tai vähemmän, esiintyy enemmän sydänkohtauksia kuin niillä, jotka nauttivat suolaa 12 grammaa vuorokaudessa.

Nyt sekoitat kaksi asiaa, maun ja terveellisyyden. Kyllä, usein suolaton ruoka on "mautonta". Toisaalta jos on tottunut käyttämään reilusti suolaa ruoassansa, niin makuaisti tottuu runsaaseen suolan käyttöön.

En tiedä mikä tuo Lancet lehden tutkimus on vai onko sellaista olemassakaan. Joka tapauksessa tämän hetken suositukset suolankäytölle kotimaisen sydäntautiliiton mukaan on alle 5g aikuiselle ihmiselle vuorokaudessa. Se on vajaa tl suolaa. Aikuisen ihmisen elimistö tarvitsee 1,3g suolaa /vrk toimintaansa ja sen saa jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista. 

Joten tuo "Lancetin tutkimustulokset" kuulostaa tuulesta temmatulta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
PukeutunutKokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jossain jaksossa Kape neuvoi yrttimausteiden käyttöä, silloinhan suolaa ei niin tarvita.
Liika suola mm nostaa verenpainetta, joka on vaarallista.

SUOLAA. TARVITAAN. RUOKAAN. AINA.

Länsimaisessa keittiössä pippuri on toinen aine, jota ilman on hyvin vähän syitä tehdä yhtään mitään pääruokaa.

Täysin suolaton ruoka on mautonta. Täysin suolaton ruoka on tarkoitettu ainoastaan ravinnon lähteeksi. Suolaa on oltava ruoassa kohtuullinen määrä.

Lisäksi ihminen todellakin tarvitsee suolaa. Esimerkiksi Lancet-tiedelehdessä vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen mukaan niillä, joiden suolansaanti on 10 grammaa vuorokaudessa tai vähemmän, esiintyy enemmän sydänkohtauksia kuin niillä, jotka nauttivat suolaa 12 grammaa vuorokaudessa.

Nyt sekoitat kaksi asiaa, maun ja terveellisyyden. Kyllä, usein suolaton ruoka on "mautonta". Toisaalta jos on tottunut käyttämään reilusti suolaa ruoassansa, niin makuaisti tottuu runsaaseen suolan käyttöön.

En tiedä mikä tuo Lancet lehden tutkimus on vai onko sellaista olemassakaan. Joka tapauksessa tämän hetken suositukset suolankäytölle kotimaisen sydäntautiliiton mukaan on alle 5g aikuiselle ihmiselle vuorokaudessa. Se on vajaa tl suolaa. Aikuisen ihmisen elimistö tarvitsee 1,3g suolaa /vrk toimintaansa ja sen saa jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista. 

Joten tuo "Lancetin tutkimustulokset" kuulostaa tuulesta temmatulta. 

Sinä viis veisaat tutkimuksista (et varmaan ole yhtäkään lukenut)  Sydänliitto on tietolähteesi. Vaan ymmärrätkö, minkä tahon piikkiin se(kin) liitto toimii?

Vierailija

Koshan päästään siihen, että ravintolan menussa on kerrottu myös annoksen ravintosisältö? Kovien rasvojen, suolan ym.  määrä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alle 5g päivässä suolasuositus koskee pientä vähemmistöä joka ei pysty luontaisesti erittämään natriumia pönttöön. Silti sama on virallisena suosituksena koko kansalle. Tämän myönsi kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori taannoin.

Höpsis. Kansanterveyslaitoskin on ollut kuopattuna jo ainakin 10 vuotta. Suolan liikasaantiin liittyvät ongelmat on ihan samat nykyään kuin ennen. Suola kohottaa verenpainetta ja altistaa kansantaudeille. Ei mitään uutta auringon alla.

Ai tiedät paremmin kuin Antti Aro joka tutki asiaa siinä laitoksessa? Se 5g suositus koskee pientä suolalle herkkää vähemmistöä.

Laitatko muuten jonkun viitteetn Antti Aron suolatutkimuksiin. En itse löytänyt Google Scholarilla muuta kuin seleeniin ja rasvoihin liittyneitä tutkimuksia. Hänen kommentit on aika monen vuoden takaa, eikä näköjään ole kovin suosittuja. 

Toki suolan määräkin on ruokavaliokysymys eli kasvispainotteisessa ruokavaliossa suolaa voi olla enemmän, kun suurempi kaliumin määrä kompensoi sitä. 

Näissä väitteissä toki on aina se haaste, ettei eri vakutusmekanismit ole kenellekään selviä. Joidenkin mukaan vain vernepaineesta kärsivien tulisi välttää suolaa, toisaalta suolaa pitäisi välttää, ettei verenpaine nouse. 

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/suolan_haittoja_liioiteltu

Tuossa on siitä artikkeli. Kuten sanottu suolaa erittyi labratesteissä kymmeniä grammoja päivässä joten 5g suositus on erikoinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PukeutunutKokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jossain jaksossa Kape neuvoi yrttimausteiden käyttöä, silloinhan suolaa ei niin tarvita.
Liika suola mm nostaa verenpainetta, joka on vaarallista.

SUOLAA. TARVITAAN. RUOKAAN. AINA.

Länsimaisessa keittiössä pippuri on toinen aine, jota ilman on hyvin vähän syitä tehdä yhtään mitään pääruokaa.

Täysin suolaton ruoka on mautonta. Täysin suolaton ruoka on tarkoitettu ainoastaan ravinnon lähteeksi. Suolaa on oltava ruoassa kohtuullinen määrä.

Lisäksi ihminen todellakin tarvitsee suolaa. Esimerkiksi Lancet-tiedelehdessä vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen mukaan niillä, joiden suolansaanti on 10 grammaa vuorokaudessa tai vähemmän, esiintyy enemmän sydänkohtauksia kuin niillä, jotka nauttivat suolaa 12 grammaa vuorokaudessa.

Nyt sekoitat kaksi asiaa, maun ja terveellisyyden. Kyllä, usein suolaton ruoka on "mautonta". Toisaalta jos on tottunut käyttämään reilusti suolaa ruoassansa, niin makuaisti tottuu runsaaseen suolan käyttöön.

En tiedä mikä tuo Lancet lehden tutkimus on vai onko sellaista olemassakaan. Joka tapauksessa tämän hetken suositukset suolankäytölle kotimaisen sydäntautiliiton mukaan on alle 5g aikuiselle ihmiselle vuorokaudessa. Se on vajaa tl suolaa. Aikuisen ihmisen elimistö tarvitsee 1,3g suolaa /vrk toimintaansa ja sen saa jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista. 

Joten tuo "Lancetin tutkimustulokset" kuulostaa tuulesta temmatulta. 

Sinä viis veisaat tutkimuksista (et varmaan ole yhtäkään lukenut)  Sydänliitto on tietolähteesi. Vaan ymmärrätkö, minkä tahon piikkiin se(kin) liitto toimii?

No, täytyy myöntää, että luotan Suomen sydäntautiliiton suosituksiin ennemmin kuin Vauva av:n asiantuntijan mainitsemaan tutkimustulokseen. Toisaalta jos laitat tuon Lancet- tutkimuksen linkin tähän, niin voisin lukea sen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin? Eihän suolassa ole vikaa, se on välttämätöntä elimistölle.

Elimistö ei tarvitse grammaakaan lisättyä suolaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eihän suolassa ole vikaa, se on välttämätöntä elimistölle.

Suola nostaa verenpainetta merkittävästi ja kerää nestettä elimistöön. Ensimmäinen ohje verenpainepotilaalle on: suola minimiin tai pois. .

SITÄ muuten ei ainakaan lääkäri sano potilaalle missään vaiheessa, vaan määrää samantien jonku alentajan. Ei edes kardiologi mainitse asiaa kertaakaan, vaan tahtoo lisätä lääkettä. Ihan vierestä tuli tuo nähtyä:-D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt sen kokoisia annoksia jotka vastaavat todellista kulutustasi niin kohtuullisesta suolan käytöstä on tuskin haittaa. Mutta jos mätät hirveitä annoksia päivästä toiseen niin jo vähäisempikin suolan määrä tekee ruokavaliostasi vaarallisen.

Ihmisten ruokavalion ensisijainen ongelma ei siis ole suolan määrä vaan ruoan määrä.


Ongelma on energiatiheän ruuan määrä. Ihminen syö suunnilleen saman verran, oli lautasella kevyttä tai roskaruokaa. Roskaruoka lihottaa, koska siitä saa enemmän kaloreita kuin terveellisestä ruuasta.

Terveellisyyttä ei kuitenkaan mitata kaloreilla.


Ei, mutta runsaskalorinen, energiatiheä ruoka tyypillisesti on epäterveellistä.

Miten perustelet väitteesi?

Kultakaarilogolla varustetun pikaruokaketjun tukevampi hampurilaisateria:

-burgeri 759 kcal

-isot ranut 434 kcal

-iso cola 208 kcal

-majoneesi ranuille 89 kcal

YHTEENSÄ: 1490 kcal

Siittäpä jää sitten 50-vuotiaalle kevyttä työtä tekevälle tähteeksi noin 1000 kcal koko loppupäivän ajalle nautittavaksi. Kyllä tämä on ongelma.

Eihän tuossa ne kalorit ole se epäterveellinen osa.

Koska liiallisen kaloritankkauksen tuoma ylipaino ole epäterveellistä..?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eihän suolassa ole vikaa, se on välttämätöntä elimistölle.

Elimistö ei tarvitse grammaakaan lisättyä suolaa.

Siittä vaan natriumia popsimaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla