Hain toimistoassistentiksi. Niin haki 568 muutakin..
Voi luoja, en ikinä pääse töihin!
Hain Elixian lapsiparkin hoitajaksi. Kuten teki yli sata muutakin.
Hain ns. juoksupojaksi yhteen projektiin. Samoin haki 150 muuta.
Hain kopiokoneen hoitajaksi. Niin teki 230 muuta myös.
Ihan oikeasti. Mikä ***** työvoimapula!! Missä!?!
Kommentit (40)
Älkää nyt öhköt opiskelko joksikin tradenomiksi (paitsi lasketapuoelle). Toimsitotyöntekijöitä ei juurikaan tulevaisuudessa tarvita. Jokainen hoitaa omat paperihomanssa. Onko siin järkee, , se on toinen kysymys. Lääkäriltäkin menee toimistohommiin pian puolet ajasta.
21 jatkaa, että olen mennyt kyselemään paikoista, joissa EI ole avoinna työpaikkaa. Saattaa käydä tuuri, että jos on tulossa sijaisuus auki, voi olla helpompi soittaa jollekin fiksun oloiselle kysyjälle, kuin alkaa laittamaan paikkaa hakuun...
Monilla isoilla työnantajilla on mahdollisuus jättää avoin hakemus. Tiedän useita, jotka ovat saaneet töitä sellaisten kautta. Katso esim. nämä:
https://www.s-kanava.fi/web/s/tyonhakijalle/jata-avoin-hakemus
http://www.anttila.fi/index/toihin_anttilaan/avoinhakemus_6.html
http://rekrytointi.kesko.fi/keskojobshome/application_edit.html?did=160&lang=fi&jc=13&open_app=true
Onnea työnhakuun!
Mikä sun koulutus on? Pitäisikö sun hakea johonkin oppisopimuskoulutukseen, jos sinulla ei ole minkään alan osaamista?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:03"]
Olen hakenut toukokuusta 2012 lähtien joka ikiseen työpaikkaan, johon vain mitenkään pystyisin hakemaan. En siis voi hakea lääkäriksi tai luokanopettajaksi, koska minulla ei ole näihin koulutusta. Sairaanhoitajaksi pääsisi, mutta koulutusta ei ole.
Olen ihan valehtelematta hakenut jokaiseen työpaikkaan, johon minulla on ollut mahdollista vain hakea. En voi hakea Lieksaan, enkä Rovaniemelle, koska perhe on täällä. Meillä on kolme lasta ja miehen työ on täällä Helsingissä.
Olen tottakai soittanut joka paikkaan ja soitellut perään. Minulla on liian vähän työkokemusta ja typerä koulutus (ammattikorkeakoulu, en sano tarkemmin mikä ala).
En ole työtön, koska hoidan ystäväni kahta lasta. Olemme sopineet, että hoidan heitä, kunnes saan "oikean" työpaikan. Tulin apuun, koska he eivät saaneet hoitopaikkaa tarpeeksi läheltä ja minä olin juuri valmistunut ja vailla töitä.
Saan tästä hoitotyöstä sen verran käteen, että tulemme toimeen. Syksyllä 2014 lapset menevät joka tapauksessa päiväkotiin ja minun on saatava sitä ennen töitä. En voi alkaa perhepäivähoitajaksi, meille ei yksinkertaisesti mahdu.
ap
[/quote]Ilmoittautumalla työttömäksi saat kyllä töitä, KOSKA vain työttömät saa vuorotteluvapaalaisten työt ja niitä on paljon, tätä kautta pääset sisälle firmaan.
Hanki joku järkevämpi täsmäkoulutus. Esim. palkanlaskennasta tai muusta henkilöstöhallinnasta. Näitä paikkoja tuntuu olevan auki tämän tästä.
Tai hae lukemaan farmasiaa. Saat valita työpaikkasi ihan mistä kunnasta tahansa.
jos on typerä koulutus, niin keväällä alkavat taas yhteishaut. Ei muuta kuin kouluttautumaan järkevämmälle alalle!
Ap, oletko hakenut vartiointifirmoista respan paikkoja? Hommaan vaaditaan yleensä vartijakortti, mutta työnantaja maksaa koulutuksesi, jos tulet valituksi. Työ on melko leppoisaa, tosin ei hirveän hyvin palkattua. Etuna työssä on se, että monet tuntemani respat ovat päässeet asiakasyritykseen tekemään paremmin palkattua (ja mielenkiintoisempaa) työtä, kun ovat tulleet tutuiksi. Siis ihan hakematta tuota työtä, heidät on pyydetty töihin (minutkin silloin vuonna kivi ja kirves). Vaikka tällä hetkellä avoimia paikkoja ei ole, kannattaa jättää avoin hakemus.
Toinen vinkki on viilata cv:stäsi hyvännäköinen. Kuulostaa tyhmältä, mutta oma cv:ni on tehty johonkin valmiiseen pohjaan, jonka löysin netistä ja olen kuullut monta kertaa, että onpas hyvännäköinen, siisti ja selkeä cv. Valmiissa pohjissa on sekin etu, että niitä on helppo täydentää, ei siis tarvitse lähteä tyhjästä luomaan ja miettimään, mitä siihen laittaisi.
Olen tullut valituksi nykyiseen työhöni ohi pätevämpien hakijoiden (esimieheni kertoi tämän minulle). Syynä oli mm. selkeä cv ja hakemuslomakkeeseen "lisätietoja"-kohtaan kirjoittamani lyhyt kuvaus itsestäni ja harrastuksistani, jonka kirjoitin riskillä vähän vitsikkääksi, mutta joka jäi mieleen. En siis ole mikään superpätevä, supersosiaalinen uraohjus, jonka cv on täynnä suosituksia, vaan ilmeisesti parissa pikku jutussa onnistunut jäämään mieleen.
Tsemppiä!
Mutta aina joku sen työn saa! Itse hain kerran huvikseni yhtä paikkaa ja sain sen, vaikka hakijoita oli 153. Mutta tuo oli varmaan melkoista säkää.
Kyllähän avoimiin työpaikkoihin haku vaatii sitkeyttä ja sinnikkyyttä. Valitettavasti useimmat työt menevät tiskin alta, verkostojen kautta tutuille ja avoimeen hakuun päättyy yhä vähemmän pestejä.
Apua, et kai vaan ole medianomi??
Tässä monet ehdottaneet, että kävele työpaikalle kysymään...
Mun isän firmaan tuli 40 vuoden toiminnan aikana tasan kerran kaveri ovesta sisään kysymään työpaikkaa. Isä haastatteli sen saman tien ja palkkasi. Keksi sille tehtävää. Sanoi, että jos joku on noin aktiivinen, niin se täytyy ottaa töihin.
Tyypistä tuli yksi firman parhaimpia työntekijöitä ja kouluttautui työn ohessa sellaiseen hommaan, jonka osaajaa firmassa tarvittiin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:06"]
Tässä monet ehdottaneet, että kävele työpaikalle kysymään...
Mun isän firmaan tuli 40 vuoden toiminnan aikana tasan kerran kaveri ovesta sisään kysymään työpaikkaa. Isä haastatteli sen saman tien ja palkkasi. Keksi sille tehtävää. Sanoi, että jos joku on noin aktiivinen, niin se täytyy ottaa töihin.
Tyypistä tuli yksi firman parhaimpia työntekijöitä ja kouluttautui työn ohessa sellaiseen hommaan, jonka osaajaa firmassa tarvittiin.
[/quote]
No sun isän firmalla pitää mennä ihan saakutin hyvin, kun on varaa palkata kaikki jotka sisään kävelee kysymään töitä.
Keski-Suomen pienehkössä kaupungissa voi käydä joo kyselemässä huvin ja harrastuksen vuoksi, mutta siellä kerrotaan klassinen ei oo jo ovella.
1) miksi toimistotöihin on aina eniten hakijoita?
2) miten saa sairaanhoitajan töitä ilman koulutusta, mutta ei lääkärin TA opettajan?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:22"]
1) miksi toimistotöihin on aina eniten hakijoita?
2) miten saa sairaanhoitajan töitä ilman koulutusta, mutta ei lääkärin TA opettajan?
[/quote]
1) Siksi koska toimistotyöt on sellaisia, joita ns. tavallinen ihminen osaa tehdä ilman varsinaista sihteerin/tradenomin koulutusta (ellei nyt ole kyse kirjanpidosta tai vaativammasta taloushallinnosta). Perus-toimistotöistä aika monella on myös edes jonkinlaista kokemusta, ja harvoin noihin toimistotöihin vaaditaan mitään erityistä koulutusta. Voidaan toivoa esim. hso-sihteeriä tai tradenomia, mutta tutkinto ei yleensä ole pakollinen.
2) en tiedä, enkä usko että ap tarkoitti sairaanhoitajaa, vaan ehkäpä lähinnä jotain laitoshuoltajan/perushoitajan töitä. Lääkärin töitä ei tietenkään saa ilman koulutusta, haloo? Mikä kysymys tämä on? Uskaltaisitko mennä lääkärille, jolla ei ole lääketieteellistä koulutusta? Opettajan töitä voi saada, mutta tuskin Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla. Ehkä jossain ihan pikkupaikkakunnilla voi saada sijaisuuksia ilman minkäänlaista koulutusta.
Hieman ohi otsikon, mutta mun mielestä tuon ylenkatseisen hanttihommat -sanan käytön voisi ihan kokonaan lopettaa (viesti 9). Aina se minua hämmentää luettuna tai kuultuna. Ammatissa kuin ammatissa ihminen voi toimia tyylillä ja pätevästi, ja ihan kaikkirehellinen työ, jolla on jokin merkitys ja jolle on oikeaa kysyntää ja tarvetta, on mielestäni ihan peruskunnioituksen ansaitsevaa jo sellaisenaankin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:42"]
Siis mikä työ on kopiokoneen hoitaja? Onko tää jossain toimistofirmassa vai siis kopiokonefirmassa, joka huoltaa niitä?
[/quote]
Xerixilla ja Canonilla on erityiset kopiokonehoitajat, jotka kiertelävät firmoissa huoltamassa edustamansa merkin kopiokoneita. Suuressa firmassa kopiokoneenhoitaja on firmakohtainen ja aina "paikan päällä".
Minä en hakenut toimistoassistentiksi (olin tuolloin opiskelija, yht. kunt. tiet.), toinen vanhemmistani kysyi haluaisinko tulla hänen työpaikkaansa toimistoassistentiksi. Olivat toimistoassistenttia vailla ja rekrystä vastaavat miettivät olisiko jollain työntekijällä sopivan ikäistä lasta joka voisi toimistoassistentiksi alkaa. Muistivat minut ja käskivät vanhempani kysyä minulta kiinnostaisiko tällainen pesti. Kyllähän se kiinnosti ja kovin jouhevasti meni tämä koko juttu, ei haastatteluta eikä mitään. Toimistotyöt (puhelinvaihteen hoito, laskujen tarkastus ym. toimistotyö) opin sitten paikan päällä.
Olisivat varmasti saaneet tuohon paljon pätevämmänkin ihmisen mitä minä alkujaan olin, mutta sanoivat suoraan, että mielellään palkkaavat työntekijöiden lapsia töihin jos vain mahdollista. (Eivätkä jaksa joka paikan kohdalla vetää rekryprosessia kun hakijoita on kuitenkin niin paljon). Ja olivat kuulemma tyytyväisiä siihen, että palkkasivat minut. Jokunen vuosi tuolla menikin ennen kuin lopetin.
Ap. Nykyään "kukaan" ei hae töitä marssimalla liikkeeseen kysymään. Minä olen niin tehnyt, ja aina on tärpännyt jossain vaiheessa. Soittelijoita riittää, mutta ei paikan päälle tulijoita. Hymyä huuleen ja kyselemään töitä, näin pääsin opiskelijana mm. ketjumyymälöihinkin töihin, vaikka luulisi että niihin olisi hankala päästä. On sattunut, että tiskin takana on seissyt vuorotteluvapaalle haluava, joka on sitten markkinoinut minua pomolleen ja niin on puhelinsoitto kilahtanut tulla haastatteluun ja töihin. Ei maksa vaivaa kokeilla. Niin ja kokemukseni ovat Tampereelta.