Ystävä ei kutsu juhliinsa, miten suhtautua?
Ystäväni valmistuu ammattiin ja on jo vuosia hehkuttanut, että sitten järjestää juhlat. Viime kesänä ilmoitti, että tänä syksynä valmistuu. Olin innoissani, että jei, koskas on juhlat?! Tähän ystäväni välttelevästi, että ei hän mitään isompaa järjestä, kutsuu vaan opiskelutovereita.
Nyt ystäväni mies on alkanut jahdata omaa miestäni, että täytyy lähteä Tallinnaan. Syy: alkoholin hankkiminen näihin valmistujaisiin.
Päivämääräkin on tiedossa. Ja juhliin on kutsuttu yksiä sun toisia ihmisiä ystäväpiiristämme. Paitsi meitä.
Olen ihan hämilläni. Mistä on kyse? Samaan aikaan minua ja miestä jahdataan ostamaan jokin kallis lahja (toiveet 150 euroa tai yli) tämän ystävän lapselle, jonka kummi minä olen.
Miten ihmeessä suhtautua tähän?
Kommentit (36)
No tehän sen päätätte miten suhtaudutte. Itse en lähtisi kuormajuhdaksi viinan hakuun varsinkaan jos juhliin ei ole kutsuttu.
Ja kummilapsen lahjan te päätätte mitä ostatte, ei sitä vanhemmat voi sanoa että tuokaa tälläinen.
Tämä menee vähän siihen sarjaan että te kelpatte maksamaan toisten juhlia..
tiedän että tuo tuntuu kamalalle, muakaan ei kutsuttu yksiin juhliin joissa olen monta vuotta käynyt... siis perinteiset juhlat joita vietetään joka vuosi... kyllähän ne kaverit sitten jäi... tuntui alkuun pahalta, mutta vihdoin alkaa jo helpottamaan...
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:17"]
Ehkä ei ole vain lähettänyt sulle kutsua, kun on sulle niistä jutellut jo pidemmän aikaa. Kuvittelee, että se on itsestäänselvyys, että tulette sinne.
[/quote]
No, en oikein usko. Kaveri ei ole jutellut kesän jälkeen näistä juhlista mulle mitään. Saimme kuulla niistä vasta, kun hänen miehensä alkoi ehdotella tuota Tallinnan matkaa. Ja hänkin puhui juhlista vasta kysyttäessä matkan syytä.
Suhtaudu nuivasti. Sinua ollaan raakkaamassa ulos kaveripiiristä. Miehes kyllä kelpaa, ainakin viinajuhdan rooliin. No ystäväs mies ei välttämättä tiedä ettei sinua ole kutsuttu juhliin, luulee ehkä että on. Ja 150 euron lahja lapselle, haloo!!! En ole ikinä ostanut itselleni edes noin kallista lahjaa. Puhumattakaan lapselle joka kyllästyy lahjaan kahdessa viikossa, oli se mikä hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:19"]
No tehän sen päätätte miten suhtaudutte. Itse en lähtisi kuormajuhdaksi viinan hakuun varsinkaan jos juhliin ei ole kutsuttu.
Ja kummilapsen lahjan te päätätte mitä ostatte, ei sitä vanhemmat voi sanoa että tuokaa tälläinen.
Tämä menee vähän siihen sarjaan että te kelpatte maksamaan toisten juhlia..
[/quote]
Miten mullekin on tullut tuollainen olo. :( Ja tuntuu siltä, että aina, kun kummilapsi keksii nurkua jotain kallista lahjaa vanhemmilta, niin sitten otetaan yhteyttä: "Kuule, hän haluaisi nyt tällaisen. Sanoin, että me ei osteta ja sitten hän keksi, että sinähän voisit sen ostaa." Näitä toiveita tullut tässä syksyn aikana jo neljä - ja ensimmäistäkään ei lapsi itse ole soittanut, vaikka hänellä on kännykkä ja on ennen ollut sillä yhteydessä minuun.
Ehkä se mies ainakin kuvittelee, että teidät on kutsuttu. Tuskin muuten kehtaisi pyytää viinan haku reissulle.
Mä en missään nimessä ostaisi lapselle yli 150 euron arvoisia lahjoja, jos mä en saa myös jotain. Eli odottaisin kutsuja muulloinkin kuin synttäreille, lapselta muistamisia myös mua kohtaan (ei välttämättä mitään ostokamaa), aikaa lapsen kanssa jne.
Hakekoon itse viinansa.
Lapselle ostat sellaisen lahjan, johon katsot sinulla olevan varaa. Olet lapsen kummi, et vanhempien rahastus-automaatti.
Itse olisin rehellinen ja kertoisin kaverilleni että ihmettelen kun ei ole kutsua kuulunut ja puhuisin asian selväksi. En siis syyttäsi ja huutaisi. Voihan se olla että kaveri ei jostain syystä pidä sinusta tai miehestäsi, sellaisille tunteille ei oikein voi mitään ja omiin juhliin on ikävä kutsua ihmisiä joista ei pidä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:36"]
Itse olisin rehellinen ja kertoisin kaverilleni että ihmettelen kun ei ole kutsua kuulunut ja puhuisin asian selväksi. En siis syyttäsi ja huutaisi. Voihan se olla että kaveri ei jostain syystä pidä sinusta tai miehestäsi, sellaisille tunteille ei oikein voi mitään ja omiin juhliin on ikävä kutsua ihmisiä joista ei pidä.
[/quote]
Ööö... On sit aikoinaan pitänyt musta kuitenkin niin paljon, että pyysi lapsen kummiksi? Ehkä kysyn sitten ihan suoraan...
Kumma juttu, kun ei hän halua enää tulla meille kyläänkään. Kunnostettiin kotia ja saatiin remontti viime kesänä valmiiksi. Hän kävi kerran katsomassa, oikein hinkui päästä meille sen ekan kerran. Sen jälkeen, kun olen pyytänyt, että koska sopisi, niin hän elää nyt ruuhkavuosia vaan, ei nyt millään ehdi... Tai sitten vastaus kutsuun on vaan "Niin, no..."
Ei sitten mekään olla niin paljon heillä kyläilty. Kun kerran heillä on ne ruuhkavuodet, niin yritetään olla häiritsemättä...
Kannattaa ihan rehellisesti kysyä että onko teidätkin kutsuttu, voit vaikka sanoa että tarvitset tiedon muiden menojen selvittämiseksi. Eihän se mukavalta tunnu mutta parempi niin kuin että kaverisi hyväksikäyttää teitä häikäilemättömästi viinanhauilla ja muilla. Eikä todellakaan kukaan saisi tuolla tavalla vaatia maksamaan kalliita lahjoja, siinä täytyy vain sanoa että liian suuri summa. Osan voi maksaa jos niin haluaa mutta ette tietenkään lähde tuollaisia summia maksamaan! Elämä on liian lyhyt kärsittäväksi huonojen ihmisten seurassa. Tuo kutsuasia selviää vain kysymällä, jos kutsua ei ole niin voit kyllä sanoa ettei sinusta tunnu mukavalta että itse juhliin ei pääse mutta viinanhakuun kyllä kelpaa.
Hmm, mä olenkin maalaisjuntti ja tuli heti tuosta uusimmasta kirjoituksesta mieleen, että kaverisi on kateellinen. Ootte tehneet tosi hienon remontin. Ehkä siellä on asioita, joita kaverisi on aina halunnut, mutta ei ole varaa niihin. Mä olen huomannut, että raha on monien ystävyys-suhteinen ongelma. Jos olet köyhä, niin susta pidetään, mutta jos tulet varakkaammaksi ja pystyt ostamaan extraa ja luksusta arkeesi, niin heti alkaa jutut kiertämään ja tosi moni ajattelee, että kun tuo nyt osti tuon kalliin jutun, niin yrittää vain esittää ja on olevinaan parempi kuin muut. Eikä siihen vaikuta ollenkaan se, että puhuuko se varakkaampi ostamistaan asioista vai tivataanko häneltä hintoja sun muuta. Jos pystys elämään leveämmin kuin muut, niin osilta ihmisiltä tulee paskaa niskaan niin paljon ettei sitä kestä kukaan.
Ilmeisesti teidän autoon mahtuisi enemmän viinaa. Ilmeisesti ovat jostakin teihin suuttuneet. Kateuttako, tuliko asunnostanne liian hieno?
Suosittelen pitämään ja otaamaan etäisyyttä, parempi että välit hiipuvat nyt ja ilman suurimpia kiukunpurkauksia kuin monen vuoden sinnittelyn jälkeen ihan toataaliin black outiin. Minä en lähtisi kyselemään kutsun perään.... enkä ostaisi sitä mitä toivotaan, taitaisin piruuttani kirjoittaa lahjakortin jolla pääsee kummien kanssa leffaan mitä tahansa leffaa katsomaan silloin kun kummilapselle itselle sopii, vain soitto ja lahjakortti muuttuu leffailuksi :)
Kuvitteellinen puhelinkeskustelu:
"Puhelin soi"
- Hellu
- no Mirkku täs moi, mitä kuuluu?
- Ihan hyvää, mitäs sulle?
- no kun toi Jape (Hellun mies siis) on pyytänyt Peraa (Mirkun mies) tonne Tallinnaan viinanhakureissulle, niin oliko ne viinat nyt sitä sun valmistujaisjuhlaasi varten?
- noo, siis niin ku joo, on...
- Ja sit tuli vaan sellainen mieleen, et koska ne juhlat on? Kun ei me olla vielä ainakaan kutsua saatu. Ni kai meidät ON kutsuttu?
- no, tota, voi ei! Onks ne kutsut menny hukkaan? Hitto tota Japea, mä sanoin sille että vie kutsut postiin ajoissa!
- Koska ne juhlat on?
- vitsit toi Jape on kyllä lahopää. Mut hei, mun pitää nyt mennä, soitellaan joskus paremalla ajalla, moikka!
-----
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Jos ei pidä ihmisestä niin sit ei myöskään pyydetä kaveriksi viinanhakureissulle tai ostateta kalliita lahja lapselle
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:45"]
Kannattaa ihan rehellisesti kysyä että onko teidätkin kutsuttu, voit vaikka sanoa että tarvitset tiedon muiden menojen selvittämiseksi. Eihän se mukavalta tunnu mutta parempi niin kuin että kaverisi hyväksikäyttää teitä häikäilemättömästi viinanhauilla ja muilla. Eikä todellakaan kukaan saisi tuolla tavalla vaatia maksamaan kalliita lahjoja, siinä täytyy vain sanoa että liian suuri summa. Osan voi maksaa jos niin haluaa mutta ette tietenkään lähde tuollaisia summia maksamaan! Elämä on liian lyhyt kärsittäväksi huonojen ihmisten seurassa. Tuo kutsuasia selviää vain kysymällä, jos kutsua ei ole niin voit kyllä sanoa ettei sinusta tunnu mukavalta että itse juhliin ei pääse mutta viinanhakuun kyllä kelpaa.
[/quote]
Tämä oli hyvä pointti! Näin teen! Härkää vaan sarvista...
Miksi kuvittelet tätä ihmistä kaveriksesi? Hän ei selvästikään pidä sinusta enää ja itse roikut kiinni kynsin hampain. Vaikka joskus olittekin niin hyvä ystäviä, että olet lapsen kummi, niin se aika on ollutta ja mennyttä.
Luovuta, eläkää elämiänne eri tahoilla. Kummilasta voit muistaa joulu- ja synttärikorteilla ja ehkä postittaaa pikkuisia paketteja, mutta enempää ei tarvitse yhteyttä pitää.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:51"]
Hmm, mä olenkin maalaisjuntti ja tuli heti tuosta uusimmasta kirjoituksesta mieleen, että kaverisi on kateellinen. Ootte tehneet tosi hienon remontin. Ehkä siellä on asioita, joita kaverisi on aina halunnut, mutta ei ole varaa niihin. Mä olen huomannut, että raha on monien ystävyys-suhteinen ongelma. Jos olet köyhä, niin susta pidetään, mutta jos tulet varakkaammaksi ja pystyt ostamaan extraa ja luksusta arkeesi, niin heti alkaa jutut kiertämään ja tosi moni ajattelee, että kun tuo nyt osti tuon kalliin jutun, niin yrittää vain esittää ja on olevinaan parempi kuin muut. Eikä siihen vaikuta ollenkaan se, että puhuuko se varakkaampi ostamistaan asioista vai tivataanko häneltä hintoja sun muuta. Jos pystys elämään leveämmin kuin muut, niin osilta ihmisiltä tulee paskaa niskaan niin paljon ettei sitä kestä kukaan.
[/quote]
Voiskohan tuo olla syynä... Ollaan miehen kanssa molemmat saatu aika hyvät työpaikat. Mutta ei me kyllä levennellä millään. Esim. tuo ystävä, kun osti auton, niin puhui siitä varmaan kaksi kuukautta ennen ja puoli vuotta jälkeen ja kehui ja ihasteli, semeidän uusi auto. Kun minä ostin uuden auton, niin iloitsin siitä itse, mutta en alkanut mitään sillä kehua, en etukäteen kohkannut, että meille tulee uusi auto, kuten hän teki jne. Tilasin sen, hain sen liikkeestä, ihana on, se siitä... Ei mulla ole tarvetta siitä koko ajan kehua muille.
Olen huomannut, että heillä on muutenkin tarve aina kehua kamalasti hankintoja. Kun heille menee, niin eka kommentti on "kato, me ostettiin tällainen, tämä on markkinoiden paras" - ja sitten seuraavat puoli tuntia kehutaan sitä omaa ostosta. Itse en ikinä kehtaisi ostaa uutta kallista kännykkää ja sitten käyttää tapaamista ystävän kanssa sen puhelimen esittelyyn.... Kokisin, että olisin leuhka. :D
Mutta ehkä sitten on noin... He on puhuneet vuosia remontista. Mitään ei tapahdu (osin siksi, että ovat aika laiskoja, jos jokin nurkka repsottaa, se sitten repsottaa). Me ei vohkattu rempasta etukäteen. Alettiin vaan tehdä ja kun joku halusi tulla kylään, sanottiin, että ei ehkä remonttipölyn keskelle...
Nyt olisi kyläilyt tervetulleita. Vaan ei kelpaa. Ennen tämä kaveri saattoi vaikka töistä tullessa pistäytyä meillä kahvittelemassa. :(
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:54"]
Ilmeisesti teidän autoon mahtuisi enemmän viinaa. Ilmeisesti ovat jostakin teihin suuttuneet. Kateuttako, tuliko asunnostanne liian hieno?
Suosittelen pitämään ja otaamaan etäisyyttä, parempi että välit hiipuvat nyt ja ilman suurimpia kiukunpurkauksia kuin monen vuoden sinnittelyn jälkeen ihan toataaliin black outiin. Minä en lähtisi kyselemään kutsun perään.... enkä ostaisi sitä mitä toivotaan, taitaisin piruuttani kirjoittaa lahjakortin jolla pääsee kummien kanssa leffaan mitä tahansa leffaa katsomaan silloin kun kummilapselle itselle sopii, vain soitto ja lahjakortti muuttuu leffailuksi :)
[/quote]
Hyvä idea! :) Tuo leffalahjakortti.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:05"]
Miksi kuvittelet tätä ihmistä kaveriksesi? Hän ei selvästikään pidä sinusta enää ja itse roikut kiinni kynsin hampain. Vaikka joskus olittekin niin hyvä ystäviä, että olet lapsen kummi, niin se aika on ollutta ja mennyttä.
Luovuta, eläkää elämiänne eri tahoilla. Kummilasta voit muistaa joulu- ja synttärikorteilla ja ehkä postittaaa pikkuisia paketteja, mutta enempää ei tarvitse yhteyttä pitää.
[/quote]
Jaa... No, niin kai sitten... :(
Ehkä ei ole vain lähettänyt sulle kutsua, kun on sulle niistä jutellut jo pidemmän aikaa. Kuvittelee, että se on itsestäänselvyys, että tulette sinne.