Miten opetit koirasi kulkemaan nätisti hihnassa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka ylenkatsotte ruoalla opettamista; se vaan toimii. Ruoka toimii kaikille koirille kun sitä ei tarjoilla kupista vaan koulutuksen kautta esim lenkillä. Koirakin nauttii kun saa vaivata päätään.
Toiseksi; ruokaa ei ole tarkoitus käyttää ikuisesti. Kun käytös on vahva, ruoan voi häivyttää pois.
Ruoka toimii useimmilla koirilla, mutta ei kaikilla. Jos on nirso koira, ruokapalkka ei yleensä motivoi sitä. Pitää keksiä muut tavat palkita. Mutta olen samaa mieltä kyllä kanssasi siitä, että ne koirat, jotka ruualla palkkautuvat, on tosi hyvä kouluttaa namipalkalla, enkä ymmärrä minäkään sen ylenkatsomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nätisti hihnassa? Mun käy sääliksi koiria, joilla ei ole. Vaihtoehtoa muuta kuin kulkea remmissä vieressä. Ei saa nuuskia eikä moikkailla kavereita kun pitää kiitää itsekkään juoksevan emännän vieressä ja tehdä kakkakin juosten. Lenkki on (pitäisi olla) kuitenkin koiran päivän kohokohta.
Et taida paljoa tietää koirista tai niiden koulutuksesta. Ikinä ei saisi päästää tuntemattomia moikkailemaan. Riskit on suuret. Voit vaikka googlettaa miksi. Näkemyksesi on todella suppea ja minua ainakin säälittää koirat joiden päivän kohokohta on lenkille pääsy. Tylsää elämää, jos muuten vain maataan ja muutama tunti (tai vähemmän) kävellään hihnassa eteenpäin. Oli se sitten nuuskien tai juosten.
Meidän koirien päivän kohokohta on vapaana juokseminen ja omistajan kans oleminen (tarkoittaa koirien aktivoimista älyllisesti, pallon heittely yms.). Lenkeistä eivät edes tykkää, kun pitää olla hihnassa.
Kaikkia koiria ei voi pitää vapaana.
Sellaisella ei kuulu olla koiraa joka ei irtijuoksua koiralleen mahdollista. Jos ei muuta niin tyhjä koirapuisto on parempi kuin ei mitään.
No minä päästän koiraani aika harvoin irti, kun tekee irtiollessaan kaikenlaista mistä en pidä ja korvat menee. Koirapuisto ei koiralleni ole mikään juoksupaikka, siellä se vain seisoo aidan vieressä ja odottaa että lähdettäis pois. Koiria on erilaisia, neuvosi on typerä, kaikkia koiria ei voi pitää irti ja kaikki koirat eivät hyödy koirapuistoista.
Hänen neuvonsa on erittäin hyvä. Pentu kuuluu opettaa olemaan irti, pysymään lähellä, tulemaan luokse. Itsestään selvä asia.
Eikä ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille jotka ylenkatsotte ruoalla opettamista; se vaan toimii. Ruoka toimii kaikille koirille kun sitä ei tarjoilla kupista vaan koulutuksen kautta esim lenkillä. Koirakin nauttii kun saa vaivata päätään.
Toiseksi; ruokaa ei ole tarkoitus käyttää ikuisesti. Kun käytös on vahva, ruoan voi häivyttää pois.
Ruoka toimii useimmilla koirilla, mutta ei kaikilla. Jos on nirso koira, ruokapalkka ei yleensä motivoi sitä. Pitää keksiä muut tavat palkita. Mutta olen samaa mieltä kyllä kanssasi siitä, että ne koirat, jotka ruualla palkkautuvat, on tosi hyvä kouluttaa namipalkalla, enkä ymmärrä minäkään sen ylenkatsomista.
Kyllä nirsollekin koiralle lopulta nälkä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nätisti hihnassa? Mun käy sääliksi koiria, joilla ei ole. Vaihtoehtoa muuta kuin kulkea remmissä vieressä. Ei saa nuuskia eikä moikkailla kavereita kun pitää kiitää itsekkään juoksevan emännän vieressä ja tehdä kakkakin juosten. Lenkki on (pitäisi olla) kuitenkin koiran päivän kohokohta.
Et taida paljoa tietää koirista tai niiden koulutuksesta. Ikinä ei saisi päästää tuntemattomia moikkailemaan. Riskit on suuret. Voit vaikka googlettaa miksi. Näkemyksesi on todella suppea ja minua ainakin säälittää koirat joiden päivän kohokohta on lenkille pääsy. Tylsää elämää, jos muuten vain maataan ja muutama tunti (tai vähemmän) kävellään hihnassa eteenpäin. Oli se sitten nuuskien tai juosten.
Meidän koirien päivän kohokohta on vapaana juokseminen ja omistajan kans oleminen (tarkoittaa koirien aktivoimista älyllisesti, pallon heittely yms.). Lenkeistä eivät edes tykkää, kun pitää olla hihnassa.
Sellaisella ei kuulu olla koiraa joka ei irtijuoksua koiralleen mahdollista. Jos ei muuta niin tyhjä koirapuisto on parempi kuin ei mitään.
No minä päästän koiraani aika harvoin irti, kun tekee irtiollessaan kaikenlaista mistä en pidä ja korvat menee. Koirapuisto ei koiralleni ole mikään juoksupaikka, siellä se vain seisoo aidan vieressä ja odottaa että lähdettäis pois. Koiria on erilaisia, neuvosi on typerä, kaikkia koiria ei voi pitää irti ja kaikki koirat eivät hyödy koirapuistoista.
Hänen neuvonsa on erittäin hyvä. Pentu kuuluu opettaa olemaan irti, pysymään lähellä, tulemaan luokse. Itsestään selvä asia.
Eikä ole vaikeaa.
On se joidenkin yksilöiden kohdalla vaikeaa, jos on voimakas metsästys- tai saalisvietti esimerkiksi, viettipäärään pääseminen on koiralle niin palkitsevaa, ettei mikään nami tai kehu vedä sille vertoja.
Koira on helppo opettaa kulkemaan nätisti kun se on pentu. Aikuiselle koiralle hihnassa koskeminen on opetettu toiminto ja sen muuttaminen on isompi työmaa, mutta täysin mahdollista sekin.
Koiran kun laitat hihnaan ja se vetää, tulet palkanneeksi koiran vetämisestä jos jatkat matkaa. Se on se palkkio koiralle huonosta käytöksestä kun pääsee liikkumaan. Koira saa mitä haluaa.
Sinun pitää pysähtyä joka krt kun koira kiskoo. Pysähdyt ja matka tyssää. Jos koira on fiksu, se kohta katsoo sinua kun haluaisi jatkaa. Kun koira katsoo, jatkat matkaa. Heti taas kun koira kiskoo, matka pysähtyy. Vaikka 2 askeleen päästä niin pysähdyt. Tämä vaatii aikaa, johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä. Tärkeää on ettei matka jatku koskaan silloin kun koira kiskoo. Ei edes silloin kun sinulla on kiire töihin. Koira ei muuten opi.
Matkan jatkuminen siis palkka hyvästä käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et oo varmaankaan tavannut nirsoja koiria. Esim. mun vanhempien koira oli sellainen, että se saattoi helposti jättää toisen ruuan päivässä pois, jos ei maistunut. Sitä jos yritti kouluttaa nappuloiden avulla, niin se pudotteli ne pois. Samoin veljeni perheen koira on sellainen, että se syö sitten, kun haluaa. Joskus se palkkautuu ruualla, joskus ei. Jos se ei halua ruokaa, niin se ei ota niitä tarjottuja palkkoja. Yhden tutun koira taas paastoaa pitkään, mikään ei kelpaa – paitsi hevosen paska.
Että jos haluaa kouluttaa sitä koiraa kaikissa tarvittavissa tilanteissa eikä vain silloin, kun se on nälkäinen, niin tosiaan pitää löytää joku muu palkkautumistapa. Ei kannata ajatella näitä asioita vain sen kautta, mihin itse on tottunut, vaan katsoa laajemminkin. Mun omat koirat on aina olleet sellaisia, joille ruokapalkka toimii hyvin, oli sitten nälkä tai ei. Mutta niitä en oo lähtenyt liian nälkäisenä opettamaan, varsinkin tämä nuori menee kierroksille siitä. Ensin annan vaikka puolet ruuasta ja sitten puolet säästetään vaikka lenkille.
Alapeukuttakaa nyt tätäkin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole vaikeaa.
On se joidenkin yksilöiden kohdalla vaikeaa, jos on voimakas metsästys- tai saalisvietti esimerkiksi, viettipäärään pääseminen on koiralle niin palkitsevaa, ettei mikään nami tai kehu vedä sille vertoja.
Siis viettipäämäärään pääseminen.
Sama juttu tuon namittelun kanssa, ei se kaikille toimi, kaikki koirat eivät motivoidu namittelusta riittävästi niin, että jättäisivät jonkun koiran mielestä paljon hauskemman tekemisen kesken.
Näissä koiraihmisten ohjeissa ärsyttää juuri tuollainen putkinäköisyys, ettei voida käsittää sitä, että eri yksilöille voi toimia eri metodit ja ettei kaikista koirista saa esim. yhtä tottelevaisia, ei vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et oo varmaankaan tavannut nirsoja koiria. Esim. mun vanhempien koira oli sellainen, että se saattoi helposti jättää toisen ruuan päivässä pois, jos ei maistunut. Sitä jos yritti kouluttaa nappuloiden avulla, niin se pudotteli ne pois. Samoin veljeni perheen koira on sellainen, että se syö sitten, kun haluaa. Joskus se palkkautuu ruualla, joskus ei. Jos se ei halua ruokaa, niin se ei ota niitä tarjottuja palkkoja. Yhden tutun koira taas paastoaa pitkään, mikään ei kelpaa – paitsi hevosen paska.
Että jos haluaa kouluttaa sitä koiraa kaikissa tarvittavissa tilanteissa eikä vain silloin, kun se on nälkäinen, niin tosiaan pitää löytää joku muu palkkautumistapa. Ei kannata ajatella näitä asioita vain sen kautta, mihin itse on tottunut, vaan katsoa laajemminkin. Mun omat koirat on aina olleet sellaisia, joille ruokapalkka toimii hyvin, oli sitten nälkä tai ei. Mutta niitä en oo lähtenyt liian nälkäisenä opettamaan, varsinkin tämä nuori menee kierroksille siitä. Ensin annan vaikka puolet ruuasta ja sitten puolet säästetään vaikka lenkille.
Alapeukuttakaa nyt tätäkin kovasti.
Mulla ei ole nirso koira, mutta irtiollessa sillä on ongelmana se, kun se etsii jotain syötävää itselleen, esim. raatoja tai paskaa. Raadot ja paska on koiran mielestä paljon kiinnostavampia kuin mikään palkka mitä voin sille tarjota. Ei auta leikkipalkka, ei auta mikään kämänen nami jne. kun vastassa on valtava kasa koiran mielestä ihan parasta herkkua.
Paskan kohdalla koira tykkää myös kieriä siinä ja kokee hyvin HYVIN voimakasta vaistomaista tarvetta tälle kierimiselle, se menee kuin transsiin kun pääsee kakan äärelle hajustamaan itseään, siinäkään ei auta mikään mitä minä voisin koiralle tarjota.
Tämän vuoksi koirani on harvoin irti, ärsyttää, että syyt on tuollaiset täysin typerät ja sinällään vaarattomat, mutta näin mennään kuitenkin. Koirani saa kyllä liikuntaa muilla tavoilla: Se käy pyörälenkeillä, se käy uimassa, se käy joka päivä 2 tunnin lenkeillä tavalla tai toisella, lisäksi meillä on harrastus jota myös treenaamme päivittäin ainakin sen 15 minuuttia (mikä on ihan riittävä aika) ja ohjattuja treenejä on kerran viikossa, joskus useamminkin.
Mutta ehkä mun täytyy luopua koirastani, kun en voi sitä pitää irti päivittäin :(