Onko kukaan digitoinut negatiiveja itse? (eli negatiivista tehnyt digikuvan)
Kysyin valokuvausliikkeistä hintoja negatiivien digitoineille ja oli niin suolainen hinta, että aattelin, jos tekis itse. Laitteita tohon kai on alkaen 50 €. Voisin pari sataa sijoittaa. Onko suositella jotakin laitetta?
Negoja mulla on varmaan lähemmäs 500. Joten ei ihan pikkutehtävästä ole kyse.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Löytyskö joltain nopeasti periaate, miten negatiivista tehdään positiivi? Tarkoitan, kun sen negatiivin pohjaväri ruskea, niin ei riitä, että vaan kääntää kirkkaudet päinvastaiseksi.
Riippuu kuvankäsittelyohjelmasta. GIMPissä on Invert-toiminto Color-valikossa. Se kääntää negatiivin kuvaksi tai päinvastoin. Sen jälkeen White Balance säätö vielä (esim Color-Auto-valikosta). (tai ehkä jopa ennen Invertiä, kokeile kumpi toimii)
Tällä ohjeella ei takuuta, en ole nyt läppärin ääressä mutta tollasta toimintoa kokeilisin etsiä.
Kokeilin joskus kuvata negoja tavallisella digikameralla niin että laitoin valonlähteen negatiivin toiselle puolelle ja sitten invertoin sen Gimpissä, mutta lopputulos ei ollut lähellekään yhtä hyvä kuin varsinaisella negatiiviskannerilla.
Järjestelmäkameraan makrolinssi ja sen päähän Nikon ES-2 sovite joka pitelee negatiivejä tai dioja. Sitten kirkasta mahdollisimman valkoista valoa (5000 kelvinin lamppu) kohti otat kuvia RAW-muotoon.
Voit vaikka Adobe Bridgellä tai RawTherapeella muuttaa RAW-tiedostot 16-bittisiksi TIFF-tiedostoiksi jolloin normaalit kuvankäsittelyohjelmat kuten GIMP osaavat avata tiedoston.
Kuvankäsittelyohjelmalla sitten muunnat negatiivin positiiviksi, laitat värit kuntoon ja rajaat kuvan.
Järjestelmäkameralla digitointi on huomattavasti nopeampaa kuin skannerilla, myös kuvanlaatu on paljon tarkempaa. Skannerit pystyvät vain noin 2400 dpi tarkkuuteen joka tekee kuvista noin 5 megapikselin tarkkuisia, mutta esimerkiksi 24 megapikselin järkkärillä digitoidessa kuvista tulee noin 12 megapikselin ruutuja.
Tein itse ison homman Epson-merkkisellä valokuva/nega-skannerilla. Hidasta puuhaa, mutta kannatti. Nyt pystyin helposti jakamaan kuvat lapsille ja tallettamaan kopiot turvalliseen paikkaan. Laatu oli mielestäni parempi kuin paperikuvista skannatessa, kunhan pyyhki tarkkaan pölyhiukkaset negoista.
Rumpuskanneripalvelusta voisin jopa maksaa sen 50 senttiä per negatiivi, mutta en mistään normaalista flatbed skannerista. Rumpuskanneri tekee erittäin teräviä kuvia filmistä, mutta maksaa muutaman kympin se laite.
Kannattaa skannata 16-bittisiksi TIFF-tiedostoiksi jos skannerilla tallentelee ja sitten tekee niistä käsitellyt versiot. Molemmat tiedostot talteen: sekä alkuperäinen skannattu kuvatiedosto ja käsitelty tiedosto.
Löytyskö joltain nopeasti periaate, miten negatiivista tehdään positiivi? Tarkoitan, kun sen negatiivin pohjaväri ruskea, niin ei riitä, että vaan kääntää kirkkaudet päinvastaiseksi.