Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 40-vuotiaat, miten saatte pidettyä painon kurissa?

Vierailija
15.09.2020 |

Pystyttekö koskaan herkuttelemaan tai juomaan alkoholia niin ettei se näy painossa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena on hoikka. Jos oikein miettii, 6 tuntia diskotanssia putkeen, saattoi syödä mitä tahansa.

Myöhemmin yritettiin laivalla tuntien tanssimaratoneja, aina vain lyhyempi aika kävi polviniveliin. Nyt ei tanssita enää ollenkaan.

Vierailija
42/62 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa se on useimmille yli 40v., näkeehän tuon ihan katukuvastakin. Vielä kun hormooniheittelyt iskee, niin siinähän sitten puputtaa sitä salaattia kasviksilla ja kittaa vettä 3 litraa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne 55 vuoden hujakoille ei ollut mitään ongelmaa, olen geenilottovoittaja tai jotain. Mutta voi hyvä tavaton näitä vaihdevuosia: kaiken muun keljun lisäksi paino on alkanut kavuta salavihkaa ylöspäin. Ei tarvitse kuin vilkaista pihviä, ja saman tien on kilo ihraa jysähtänyt ahtèriin. Eikä lähde pois millään. :( Syömiset tai liikunta eivät ole muuttuneet, joten aineenvaihdunta vissiin sitten on.

Vierailija
44/62 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden omalla Kuntosalilla missä käyn +35-60 v yksi tai kaksi kymmenestä on hoikkia/normaalipainoisia! Ja nekin kaikki urheilevat säännöllisesti.

Tästä otannasta voi olettaa että 40-60 vuotiaista 20% on hoikkia/ normaalipainoisia, joilla vyötärön ympärys on sen suositusten mukainen.

Yleensä keski-ikäisillä on joko ylipainoa 10-40 kg, tai tikku jalat, lattaperse, ja tynnyrimaha (eli ylipaino keskittynyt mahaan, muutoin rasvaton tikku)

Ja puhun nyt niin miehistä kuin naisista.

Vierailija
45/62 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43-vuotias ja normaalipainoinen. En omista vaakaa, mittanauhaa käytän.

Kun kiloja alkoi tulla neljänkympin jälkeen, jätin alkoholin kokonaan pois. Järkeilin, että se kuitenkin on pienempi nautinto kuin ruoka. En ole katunut, painonhallinta helpotti.

Vierailija
46/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töiden omalla Kuntosalilla missä käyn +35-60 v yksi tai kaksi kymmenestä on hoikkia/normaalipainoisia! Ja nekin kaikki urheilevat säännöllisesti.

Tästä otannasta voi olettaa että 40-60 vuotiaista 20% on hoikkia/ normaalipainoisia, joilla vyötärön ympärys on sen suositusten mukainen.

Yleensä keski-ikäisillä on joko ylipainoa 10-40 kg, tai tikku jalat, lattaperse, ja tynnyrimaha (eli ylipaino keskittynyt mahaan, muutoin rasvaton tikku)

En tiedä minkälaisella salilla treenaat, omalla salillani prosentit on ihan toisenlaiset. Salitreeni on tunnetusti yksi parhaista tavoista pitää myös vy kurissa, mutta ei se yksinään mikään ihmeidentekijä ole. Vähän pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa.

Itse olen 44-vuotias ja vy on 64 (pituus 170) joten tynnyrimahaksi et ehkä sinäkään luokittelisi. Ja mitä muiden salilla käyvien ihmisten TIEDÄN, niin kyllä nelikymppisissä on vielä paljon kapeita vyötäröitä.

Sitä vastoin ei tarvitse mennä kuin kauppaan, niin siellä se tynnyrimaha on jo sitten valtaosalla.

Vierailija
47/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 10000 askelta joka päivä ja sen lisäksi syö melko terveellisesti, niin paino pysyy kurissa tai jopa laihtuu. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Ja mulla tuo 10000 askelta tulee jo töiden ohesssa, joten ei tarvitse edes lähteä mihinkään lenkille erikseen tuon takia.

Vierailija
48/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään mitenkään. 100 kiloa on tosi lähellä. Lenkkeilen useamman tunnin päivästä johon kuuluu porrastreeniä ja juoksemista. En syö herkkuja paitsi joskus punaviiniä. Annokset pidän pieninä. No vyötärö onneksi alle puolet pituudesta joka tafveellisyyden raja.

Vierailija
49/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilen ja liikun monipuolisesti ja paljon. Pätkäpaasto, 2 ateriaa ja ehkä yksi välipala siinä ajassa. En napostele. En mieti kummemmin paljonko syön, mutta syön paljon, omasta mielestäni, koska tunnen olevani täynnä aterian jälkeen. Etupäässä syön kasvispainotteisesti ja riittävästi hyviä rasvoja, mutta ei ole ehdottomia kieltoja. Makeasta en pidä.

Alkoholia harvoin, ei tupakkaa.

Vierailija
50/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kertyi ikävuosina 30-45 kahdeksan kiloa ihan syömällä ja paino pullahti lievän ylipainon puolelle. Ei mitään älyttömiä mättöjä, mutta useita kertoja viikossa herkuttelua ja ylimääräisiä voileipiä iltaisin. Arkiliikuntaa vähän.

Kääntäen: nyt olen saanut kilot karistettua siistimällä ruokavaliota ja laskemalla kaloreita. Söin 1800 kcal/päivä, kun laihdutin. Painon ylläpitämiseksi saan syödä enemmän. Ateriarytmi ja-laatu kuntoon. Nyt kun ylläpidän painoa, mahtuu ruokavalioon kahvipulla tai perjantain hampulaisateria, toki sekin lastenateria. Askeleita 8000-10000 päivässä. Lisäksi urheilen hikeen asti 5 kertaa viikossa, aiemmin kävin salilla 2-3 kertaa viikossa. Alkoholia käytän harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, koska kostea ilta syömisineen kerää paljon kaloreita.

Vyötärö on piirtynyt esiin. Sanoisin, että keski-ikä ei ole este kuntoon pääsemiseen. Kun tekee asioita pitkäjänteisesti, saa kilot pidettyä poissa. Tuttavista moni on ylipainoinen, koska ei liiku kävelylenkkejä rasittavammin, alkoholia menee huolettomasti ja ruokavalio on mitä sattuu ja herkuttelu on tapa rentoutua.

Vierailija
51/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit (tai itsellä suht pienet) annoskoot, hyvälaatuinen ruoka, harvoin kermahaudutettua tai mättöä.

Tiedän rajani ja ruokien kaloriarvot joten jos syön Oetkerin pizzan en syö samana päivänä pullaa enkä makeaa. Muuten syön kyllä joka päivä jotain hyvää, esim palan suklaata. Leivon paljon. Viiniä juon lasillisen vkl ruuan kanssa kahdesti/kk

Jos on ollut juhlat tms herkuttelua seuraava päivä vähän tiukemmin.

En kieltäydy ikinä mistään enkä näe nälkää koskaan.

n60v

Vierailija
52/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on painoraja 55 kiloa. Punnitsen joka aamu, ja jos menee sen lähelle, tiedän että jostain pitää vähentää. On toiminut 40 vuotta, ja olen takuulla syönyt ja juonut ihan tarpeeksi herkkuja.

Mulla on sama tekniikka. Tosin mun raja on muutaman kilon ylempänä. En ymmärrä miksi ihmiset suhtautuu vaa’alla käyntiin niin raskaasti/tunteella. Ikään kuin se olisi neuroottista kyttäämistä tms. Sehän on vain yksi apuväline. Havahduttaa ajoissa ennen kuin niitä kiloja in tullut 2 tai enemmän, jolloin ruokailua pitää jo oikeasti säätää. 1,5 kilon tai sen alle painonnousua voi säätää ihan pienillä säädöillä muutaman päivän ajan. Ei kituuttamalla.

Vierailija
53/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkisin syön terveellisesti.

Aamupalana täysjyväpuuroa tai 1 ruisleipä kinkuleikkeleellä. Juomana kahvi ja vesi

Luonas salaatti tai 3-4 dl keittoa. Juomana kahvi ja vesi.

Välipala rasvatonta rahkaa ja banaani/tai omena.

Päivällinen salaatti proteiinin kera.

Iltapala täysjyväpuuroa tai ruisleipä.

En juo makeita mehuja. En syö rasvaisia ruokia, en syö makkaraa tai nakkeja, meetwurstia tms. En syö höttöhiilareita (perunaa, valkoista viljaa, valkoista riisiä, spagettia /makaronia) en syö herkkuja kuin kerran viikossa, ja sitäkin kohtuullisesti

Syön joka päivä 500 g-1 kg kasviksia ja juureksia,, 100-300 g proteiinia. Täysjyvätuotteita.

Liikun 3-5 krt viikossa 1-2 tuntia päivässä, siten että rasitun fyysisesti. Eli esim tunti hikistä ja hengästyttävää liikuntaa, tunti palauttavaa.

Nukun 8-9 tuntia joka yö, viikonloppuisin jopa enemmän. Lepo ja riittävä uni nopeuttaa palautumista urheilusta ja vähentää herkkuhimoa.

Juon vettä 1-2 L päivässä, syön värikästä ruokaa, marjoja ja pähkinöitä ja erilaisia kasviksia ja juureksia paljon.

Tarkkailen painoa monta kertaa viikossa punnitsemalla itseni, lisäksi mittaan vyötärön ympärykseni säännöllisesti.

Tarkistan säännöllisesti veriarvot kerran vuodessa, ja huolehdin että kolestroliarvot ja vitamiinit (kuten D- ja B-vitamiinit) kivennäisaineet, kalkki ja rauta-arvot on hyvät. Pidän myös verenpaineen tasot terveellisenä.

Kun kroppa voi hyvin jaksaa liikkua. Olo on energinen kun kunto on hyvä, on terve ja veriarvot priimaa. Silloin jaksaa urheilla ja jaksaa syödä hyvin ja terveellisesti.

Jokainen tavallaan. Sinun elämäntyylisi kuulostaa äärettömän tylsältä ja kontrolloidulta. Mitä teet kun kaipaat irtiottoa? Syöt yhden Pätkiksen salaa vessassa?

Minäkin toimin kuten tuo edellinen kirjoittaja. Ei irtiotto tarkoita mässäämistä tai suklaan syöntiä vaan voin käydä elokuvissa, harrastaa villiä seksiä tai lähden metsään sienestämään. Nautinnonhalu ei kaikilla ole kytketty ruokaan vaan esimerkiksi erilaisiin elämyksiin. Ruokaan suhtaudun neutraalisti ja liikunnasta tulee hyvä olo. Eri

Vierailija
54/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle nelikymppisenä vaikeutui todella mutta yllättäen sitten helpottui viidenkympin jälkeen, vaikka siis kiloja tullut lisää, mutta ne ovat kertyneet pelkästä mukavuudenhalusta siitä hyvästä kun huomasi että voi syödä normaalisti saavuttaakseen kylläisyydentunteen. 

Vierailija
55/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti liikuntaa joka päivä ja ei herkkuja.

Ei tämä nyt mitenkään vaikealta tunnu, kun on muodostunut tavaksi asti.

Vierailija
56/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkujen ja alkoholin suhteen ratkaisee määrä sekä nauttimistiheys. Jos tulee mässäiltyä, niin sitten keventää ylimääräistä päivän tai pari, ehkä lisäliikuntaa.

Vierailija
57/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkälaisella salilla treenaat, omalla salillani prosentit on ihan toisenlaiset. Salitreeni on tunnetusti yksi parhaista tavoista pitää myös vy kurissa, mutta ei se yksinään mikään ihmeidentekijä ole. Vähän pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa.

Itse olen 44-vuotias ja vy on 64 (pituus 170) joten tynnyrimahaksi et ehkä sinäkään luokittelisi. Ja mitä muiden salilla käyvien ihmisten TIEDÄN, niin kyllä nelikymppisissä on vielä paljon kapeita vyötäröitä.

Sitä vastoin ei tarvitse mennä kuin kauppaan, niin siellä se tynnyrimaha on jo sitten valtaosalla.

Ruumiinrakenteita on niin erilaisia.

Edes silloin kun olin 3-kymppinen 164/52 mun vy ei ollut noin vähän vaan 71 cm, 62 kiloisena 81cm ja nyt 65 kiloisena 86cm. Silti mulla ei ole tynnyrivatsaa vaan olen kapea ja sopusuhtainen (98-86-98). Rintakehä on korkea joten sekin voi vaikuttaa tai 4 raskautta.

Vierailija
58/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalana täysjyväpuuroa tai 1 ruisleipä kinkuleikkeleellä. Juomana kahvi ja vesi

En juo makeita mehuja. En syö rasvaisia ruokia, en syö makkaraa tai nakkeja, meetwurstia tms. En syö höttöhiilareita (perunaa, valkoista viljaa, valkoista riisiä, spagettia /makaronia) en syö herkkuja kuin kerran viikossa, ja sitäkin kohtuullisesti

Syön joka päivä 500 g-1 kg kasviksia ja juureksia,, 100-300 g proteiinia. Täysjyvätuotteita.

Liikun 3-5 krt viikossa 1-2 tuntia päivässä, siten että rasitun fyysisesti. Eli esim tunti hikistä ja hengästyttävää liikuntaa, tunti palauttavaa.

Nukun 8-9 tuntia joka yö, viikonloppuisin jopa enemmän. Lepo ja riittävä uni nopeuttaa palautumista urheilusta ja vähentää herkkuhimoa.

Juon vettä 1-2 L päivässä, syön värikästä ruokaa, marjoja ja pähkinöitä ja erilaisia kasviksia ja juureksia paljon.

Tarkkailen painoa monta kertaa viikossa punnitsemalla itseni, lisäksi mittaan vyötärön ympärykseni säännöllisesti.

Tarkistan säännöllisesti veriarvot kerran vuodessa, ja huolehdin että kolestroliarvot ja vitamiinit (kuten D- ja B-vitamiinit) kivennäisaineet, kalkki ja rauta-arvot on hyvät. Pidän myös verenpaineen tasot terveellisenä.

Kun kroppa voi hyvin jaksaa liikkua. Olo on energinen kun kunto on hyvä, on terve ja veriarvot priimaa. Silloin jaksaa urheilla ja jaksaa syödä hyvin ja terveellisesti.

Jokainen tavallaan. Sinun elämäntyylisi kuulostaa äärettömän tylsältä ja kontrolloidulta. Mitä teet kun kaipaat irtiottoa? Syöt yhden Pätkiksen salaa vessassa?

Niin??? Sulla on oikeus omiin mielipiteisiin.

Minä vastasin vain kysymykseen. Eikös tarkoitus ollut kertoa mitä syöt, jotta paino pysyy kurissa? Minä olen hoikka, kiitos terveellisen ruoan. Ja yksi pihvi voi helposti painaa raakana 200 g, ihan normaali koko pihviannokselle, katso vaikka ravintoloiden pihviannoksia. . Ja se 100 g lisää tulee kahden munan omeletista. Ei mikään yletön proteiinimäärä.

Moni mies syö paljon enemmän lihaa päivässä.

Ja minä tykkään kasviksista ja syön niitä paljon. Tykkään myös täysjyvä tuotteista. Mun elämä, mun valinnat. Tykkään terveellisestä ruoasta, tuossa oli vain yksi esimerkki yhden päivän menuusta, en todellakaan syö joka päivä samaa, vaihtelen kasviksia, ja proteiinin lähdettä.

Tuota noin, sadassa grammassa naudanlihaa on n. 17 g proteiinia. Eli jos proteiinia haluaa saada 200 g, niin sitä lihaa pitää syödä n. 1,2 kg...

Vierailija
59/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syön kunnon aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ei mitään ihmeellisiä dieettejä, kunnon annoksia normaalia ruokaa, pääasiassa lautasmallin mukaan. Ei mehuja, energiajuomia, limsoja tai sokerijugurtteja tai ihmeellisiä proteiinirahkoja yms, vaan ihan normiruokaa."

Minäkään en koskaan syö noita mehuja, jugurtteja, limsaa jne mitä luettelit. En juo mitään muuta kuin vettä tai mustaa kahvia. Mutta jos söisin noin paljon kuin sinä, olisin erittäin ylipainoinen ja lihoisin koko ajan lisää. Syön pienen aamupalan, yksinkertaisen lounaan ja päivällisen, enkä muuta, ja sillä pysyn juuri ja juuri hieman normaalipainon yllä eikä paino nouse. Ruokani on lähinnä kasviksia, pähkinöitä ja lihaa suolisto-ongelmien takia. Esim maitotuotteita, viljaa, tärkkelysta ja mitään eineksiä en voi syödä.

Ei kannata siis luulla että jos itse pääsee helpolla ja voi syödä paljon, että muut voisivat tehdä samoin. Elimistöt ovat erilaisia. Minulla sinun ruokasi noin tuplaisi kalorit ja paino nousisi hillittömästi. Toki puhumattakaan siitä, mitä suolisto-oireita saisin, mutta toki se ei suoraan liity asiaan.

Vierailija
60/62 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät kaipaa pätkiksiä, kaljaa, pullaa tai muuta 'irtiottoa'. Kaikki kun ei oo samanlaisia- tiedoksi sulle. Itse lisään hunajaa teehen, kun irtiotan ;)

terkuin se samalla tavalla elelevä, joka ei esim. käytä sokeria ollenkaan. Harmittaako?