Mies töni ja haukkui huoraksi lasten nähden
Paiskoi tavaroitani rikki ja heitti kaikki vaatteeni kaapista eteisen lattialle. Huusi kuin mielipuoli käyttäen erilaisia nimikkeitä ja uhkauksia. Kaikki tämä 4v. ja 1v. nähden. Lienee sanomattakin selvää, että lapset pelkäsivät ja itkivät.
Tarina alusta, väsyneet työssäkäyvät vanhemmat ja lapset päiväkodissa. Tulin itse lasten kanssa illalla kaupasta kotiin ja löysin miehen nukkumasta vaikka koira oli käyttämättä kuin myös tavarat levällään pitkin poikin sisällä. Suoraan sanoen vitutti, mätkätin ja paiskoin ovia hetken, sitten siirryimme lasten kanssa iltapalalle. Lapsetkin väsyneinä kiukuttelivat kunnes alkoi miehen riehunta, tässä vaiheessa olin jo itse unohtanut oman vitutukseni koirasta ja sotkuista. Sitten päästiikin huoritteluun ja muuhun oheistoimintaan josta alussa kirjoitin.
Kysymykseni kuuluukin, mitä helvettiä mä teen?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:46"]
Silloin tönitään takaisin ja haukutaan mulkuksi. Mitä lapsille opetetaan, jos joku tönii tai lyö? Annetaan takaisin samalla mitalla. Ei ole hyvä, että lapset näkevät sinut uhrina. Mitä ovien paiskomiseen tulee niin meillä on kolme ovea, jotka ei mene kiinni paiskomisen takia :D
[/quote]
Jos lapset olisivat olleet jossain muualla niin aivan varmasti olisin töninyt takaisin ja huutanut. Nyt tyydyin olemaan hiljaa ja jatkoin lasten kanssa iltapuuhia, onneksi. Ainoa asia mistä olen nyt iloinen on se etten itse lähtenyt mukaan tuohon lapselliseen käytökseen lasten edessä. Painotan siis edelleen etteivät lapset nähneet kun paikoin ulko-ovea mennessäni sillä nukkuivat vielä autossa oven edessä kaupasta tultuamme. Osan motkotuksestani kuulivat sekä tietysti omalla panoksellaan osallistuivat 'huutokonserttiin' iltapuuhien tiimellyksessä, jolloin en edes enää muistanut omaa ärsytystäni. Meidän iltapalan aikaisen mekkaloinnin aikana alkoi sitten tämä miehen show, jolloin sai välittömästi vanhemman lapsemme itkemään kurkku suorana ;(
Ap
[/quote]Miehen mekastus oli lapsellista mutta sinun ei?
Kuka teille on sen koiran halunnu? Meilläkin minä olin ainoa joka ei halunnu lemmikkejä, mutta arvaatte varmaan kuka ne hoisi ja kuinka monet tappelut niiden ulkoilutukista käytiin. Oli todella helpottavaa kun koirat vihdoin vanhenivat ja vietiin piikille.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:17"]
Tämän takia hänellä onkin 'oikeus' nukkua viikonloput läpeensä jos siltä vaan tuntuu. Tästä syystä annan hänen pötkötellä sohvalla ja teen itse kaiken. En velvoita mieheltä mitään, en yhtikäs mitään. Omasta halustaan hakee lapsia päiväkodista aiemmin muutaman kerran viikossa, ovat 8h sopimuksella.
Mä en vaan ymmärrä, että miten se oikeuttaa kohtelemaan noin omaa puolisoaan. Voin sanoa suoraan, että kyllä minuakin väsyttää. Olen aivan loppu. Lasten takia jaksan, he ansaitsevat parasta.
ap
[/quote]Olet tainnut passata mihehesi itsellesi kolmanneksi lapseksi. Mies ei osaa enää tehdä mitään oma-alotteisesti, hän vaan oleilee kotona ja sinä teet ja vastaat kaikesta ja määräät myös mitä tehdään ja miten tehdään. Mies tuntee itsensä tarpeettomaksi ja kun mies ei näe itseään tarpeelliseksi, hän kokee asemansa uhatuksi.
Miettisin sinuna vähän uudestaan perheen roolitusta, mitä kenenkin tulisi tehdä kotona ollessaan. Ehkä arkena saa olla vähän sekaisempaa ja siivoatte sitten yhdessä viikonloppuna?
Mitenkäs tuo koira, se ei taida olla miehen sydänkäpynen, jos ei oma-alotteisesti käytä sitä ulkona? Olisko siitä ehkä hyvä hankkiutua jopa eroon, jos se on rasiten perheelle?
Hienoa ettei täällä ole juuri kukaan tainnut tajuta että töniminen väkivaltaa ja huorittelu henkistä sellaista. Mitä voi seurata jatkossa, aika huolestuttavaa.
Ei tuo ole hyväksyttävää vaan vakavan miettimisen paikka, myös lasten takia, voi vain kuvitella sitä turvattomuutta.. ja mikä malli lapsille. Aloittajan velvollisuus on huolehtia siitä etteivät lapset nää tuollaista, eikä itse saa hyväksyä. Näin ne monet kammottavat tarinat saa alkunsa kuka jää odottamaan jatkoa? Oliko ensimmäinen kerta, ei varmasti ainakaan viimeinen. Joka arvostaa itseään ja lapsiaan ei jää tuollaista touhua katselemaan eikä odottamaan seuraavaa kertaa, ehkä vielä pahempaa. Ota itseäsi niskasta kiinni ja toimi.
Kuka hyväksyy vastaavaa käytöstä päiväkodissa, koulussa, työpaikalla..ei varmasti kukaan. Vielä pahempaa jos noin tapahtuu omassa kodissa, turvapaikassa.
Joo no ei kukaan mene sinne työpaikallekaan kiukuttelemaan ja paiskomaan ovia sen puoleen. Naiset voisivat joskus katsoa myös peiliin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:16"]
Kuka hyväksyy vastaavaa käytöstä päiväkodissa, koulussa, työpaikalla..ei varmasti kukaan. Vielä pahempaa jos noin tapahtuu omassa kodissa, turvapaikassa.
[/quote]Kuinka moni teistä paiskoo ovia työpaikolla ja nalkuttaa työkavereille tekemättömistä töistä?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:52"]
Joo no ei kukaan mene sinne työpaikallekaan kiukuttelemaan ja paiskomaan ovia sen puoleen. Naiset voisivat joskus katsoa myös peiliin.
[/quote]Ilmeisesti tämä miehen käytös oli nyt aivan poikkeuksellista, kun siitä piti tulla tänne avautumaan. En missään muodossa huväksy tuota huorittelua ja tönimistä, mutta ilmaisesti se oli ap:lle uutta että mieskin voi suuttua. Arvaan että ei ollu eka kerta kun ap osoitti kiukkuaan väsyneenä ja vähän paiskoi ovia ja nalkutti, jutusta ainakin saa sen kuvan että ap:n toiminta oli varsin tavanomaista, eli ei mitään eritystä syytä suuttua siitä.
Koira on miehen omasta toiveesta meille hankittu, ennen lapsia. Itse vastustin koiran hankintaa jo silloin kun tiesin miten siinä käy. En siitä haluaisi luopuakaan kun kuitenkin vuosia on jo meillä ollut ja on osana perhettä.
Itse olen sen verran siisti ihminen, etten osaisi elää arkipäiviä sotkussa. Tässä myös osasyy siihen miksi minä olen se joka siivoaa, pyytäessä saan mieheltä joskus apua mutta harvemmin edes pyydän.
Ja kyllä, olen tehnyt miehestäni kolmannen lapsen, tiedostan sen itsekin. Olen hänelle vihjaillutkin uusista järjestelyistä kotitöiden kanssa mutta ei mene ihan perille.
Vieläkään minulle ei ole ongelmana miehen suuttuminen, olisin itsekin kyseisessä tilanteessa suuttunut. Tiedostan myös erittäin kirkkaasti ettei toimintani ollut ihan järkevimmästä päästä. Siltikään en ymmärrä miten miehelläni olisi oikeus huoritella ja tuuppia, lastensa äitiä. Meidän perheessämme ei ole uskottomuusongelmia eikä väkivaltaa. Syy miksi alunperin tänne kirjoitin oli se, että järkytyin tapahtuneesta (sattuihan kaikki miehen tekemä lasten ollessa vieressä) ja halusin 'puhua' siitä.
Tämä keskustelu on nyt mennyt täysin itseni puolustamiseen ja samojen asioiden jankkaamiseen joten kertauksena vielä;
-Ei, en itse paiskonut ovia lasten nähden sillä he olivat nukahtaneet autoon ja torkkuivat siellä sen aikaa kun jouduin koiran käyttämään nurkan takana.
-Minä olen töissä, en kotona sillä aikaa kun lapseni ovat hoidossa.
-En ole halunnut meille ensimmäisenä koiraa.
-En ole pettänyt miestäni.
-En pelkää riitoja vaan olen järkyttynyt siitä kuinka lasteni isä muuttui mielipuoliseksi idiootiksi lastemme edessä.
Kiitos ja hei.
Ap
Oliko tämä tosiaan eka kerta kun mies huoritteli ja töni? Voisiko olla mahdollista että mies olisi pettänyt sinua. jNyt potee niin huonoa omaatuntoa eikä pää kestäkään ja tulos on sitten tämä. Tai onko miehellä peliriippuvuus, on pelannut säästönne eikä kehtaa/uskalla myöntää. Jos tosiaan käytös tuli ihan puun takaa, niin epäisin taustalla olevan jotain muuta kuin väsymystä.
Ap, oletko linjoilla? Onko miehesi sanonut mitään? Pyytänyt anteeksi? Mitä ajattelit tehdä?
Nyt otat miehen puhutteluun ja sanot että hän saa alkaa mahdollisuuksien mukaan osallistumaan kotitöihin, sinä et ole talouden piika ja alat olla aika väsynyt hoitamaan kodin yksin. Toisekseen sanot että mies saa ottaa lisää vastuuta haluamastaan koirasta tai sitten koira saa lähteä. Ja kolmantena sekä tärkeimpänä sitten se että tuo oli laitimmainen kerta kun sinua tuupitaan ja huoritellaan, ekä tästä edes riidellä muutenkaan lasten nähden.
Avostelitko sinä ap miestäsi lasten nähden tekemättömistä hommista? Paiskoitko ovia lasten nähden? Oletko ennen nalkuttanut miehelle lasten nähden?