Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mensan testi -ketjusta ja ylipäänsä älystä kiinnostuneet

Vierailija
07.11.2013 |

Kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia vielä vähän syvemmin aiheesta.

On tätä sivuttukin täällä jo, mutta olisi kiinnostavaa kuulla, tunnetteko te oman tuloksenne olevan linjassa omien kokemustenne kanssa tai näkyykö älynne testattu taso jotenkin erityisellä tavalla elämässänne.

Mun tulos ei ollut mikään häkellyttävä (121), mutta ihan ok kuitenkin. Toisaalta en koe olevani todellakaan parhaimmillani tuollaisissa kuviopäättelyissä. Kielellisissä asioissa olen mielestäni paljon lahjakkaampi. Tieteen kuvalehden testistä saankin paremmat tulokset (130), joten vaikka en ehkä ihan tuon testin luotettavuudesta vakuutukaan niin on se tavallaan aika hyvin linjassa omien arvioideni kanssa.

Mutta niin. Jos mietin omaa elämääni ja kokemuksiani, niin kyllä testien tulokset jollakin lailla ovat linjassa niiden kanssa. Eli joskus kyllä ihmettelen, että olenko tosiaan näin paljon fiksumpi kuin tietyt ihmiset ympärilläni, toisissa tilanteissa taas saatan tuntea olevani aika tollokin. En siis ole huippunero, jonka on vaikea löytää itseään fiksumpaa seuraa, mutta tietyissä porukoissa kyllä tunnen olevani liian erilainen ja ulkopuolinen, kun koko tapani käsitellä asioita on liian erilainen muuhun porukkaan nähden.

Esimerkkejä:

- oma kaveripiirini on hyvin samanhenkinen kuin itse olen ja viihdyn ystävieni seurassa hyvin. Koen yhdessäolon antoisaksi monin tavoin. Joissakin ei niin läheisissä, "tutun tutuista" koostuvissa porukoissa taas saatan oikeasti saada itseni kiinni siitä etten viihdy, koska koen olevani niin eri levelillä. Ihmiset voivat olla mukavia, mutta on hyvin vähän mitään yhteistä kosketuspintaa. Olen siis kokenut elämäni aika paljon ulkopuolisuuden tunnetta.

- kielellisissä jutuissa mun on joskus vaikea sietää esim. räikeää yhdyssanavirheiden viljelyä ja mua tuskastuttaa se, miten helposti kaikenlaiset kamalat kielivirheet leviävät ihmisten keskuudessa (miksei oikeinkirjoitus leviä yhtä tehokkaasti?!)

- joskus suorastaan vähän ahdistaa, että voiko joillekin olla noin vaikeaa tajuta jokin asia, ja mitä se tarkoittaa maailman tulevaisuuden kannalta (vaikkapa Iltasanomien uutisten kommenttiosioista näitä fiiliksiä saa aika nopeasti). Esim. jos joku ei tunnu kertakaikkiaan tajuavan tilastollisen yleistyksen ja yksittäistapauksen suhdetta/eroa. Siis nämä "haha, tuo tutkimus ei todellakaan pidä paikkaansa koska mun ukki poltti 50 vuotta eikä saanut syöpää" -tyypit, jotka eivät selittämisen jälkeenkään kykene käsittämään, miksi heidän ukkinsa tapaus ei kumoa tutkimustulosta. En tarkoita, että ilman tuon asian tajuamista ei maailmassa voisi toimia rakentavasti, mutta tuon asian ymmärtämättömyys on mun mielestä yksi aika hyvä indikaattori yleisemmästä käsityskyvyn puutteesta, joka todennäköisesti näkyy muutenkin elämässä.

- Koen, että kielellisten asioiden lisäksi älyni näkyy ehkä parhaiten kriittisessä ajattelussa. Tarkemmin ottaen siinä, että olen kriittinen omia ajatuksiani kohtaan ja olen hyvä tunnistamaan sisäiset vaikuttimeni ja esim. sen, onko jokin muistikuva oikeasti aika varma vai värittääkö oma muistini sitä paljonkin. Tämä on yksi asia, jossa koen poikkeavani aika monista. Minusta tuntuu kovin vieraalta joidenkin ihmisten järkkymätön itsevarmuus ja "tietäminen" silloinkin, kun heillä oikeasti olisi aivan väärää tietoa. Toisaalta näillä ihmisillä tuntuu usein olevan terve itsetunto, enkä sano tämän ylikriittisyyteni olevan välttämättä ainakaan omalle henkiselle hyvinvoinnille ja itsevarmuudelle mikään etu. Muutenkin luulen esim. tämän kriittisen ajattelun takana olevan myös henkilöhistoriallisia ja psykologisia tekijöitä enkä ole ollenkaan varma siitä, onko ÄO:lla lopulta paljonkaan tekemistä asian kanssa. Se on kuitenkin ihan oma rönsynsä johon en nyt lähde. Eiköhän tämän tekstin mitta tarpeeksi provosoi jo muutenkin.

- Uskon myös olevani vähän tavallista tarkkanäköisempi huomaamaan ns. kulttuurisia itsestäänselvyyksiä, juttuja joihin aika moni hyppää kyseenalaistamatta mukaan kun muukin lauma niin tekee (esim. sosiaalisen median erilaiset villitykset ja muoti-ilmiöt, tehdään vaan lauman mukana asioita, eikä oikein nähdä mitään metatasoa yhtään missään).

- Edelliseen liittyen: Sen olen huomannut, että jotkut taas eivät pysty ollenkaan käsitellä asioita kulttuurisella tai yleisemmällä tasolla, vaan alkavat vängätä omaa henkilökohtaista mielipidettään. Tarkoitan esim. tilannnetta, jossa minä esitän havainnon, että laihuutta näyttäisi olevan kulttuurisesti hyväksytympää haukkua kuin lihavuutta, koska laihuus on ihannoidumpaa. Tähän aina muutama tulee sanomaan, että "no eikä saa ketään haukkua, sä oot kyllä ihan väärässä!", ja vaikka miten seikkaperäisesti ja maanläheisesti yrittäisin selittää asiaa niin sitä ei ymmärretä. Ei ole siis kyse siitä, että oltaisiin eri mieltä tai tehty eri havainto vaan siitä, ettei edes päästä puhumaan samasta asiasta.

- Edellä kuvattuihin juttuihin liittyy yleisemmin analyyttinen suhtautuminen ja asioiden monitahoinen pohdiskelu, jonka toisinaan huomaan erottavan minut ja jotkut ympäröivät ihmiset. Jotkut saattavat jopa jotenkin turhautua ja suivaantua, jos pohdin ja pyörittelen asioita. Esim. mielenvikaiseksi on tämän taipumuksen vuoksi haukuttu. Minua ei siis kiusaa eikä häiritse se, että maailma ei ole kovin suoraviivainen ja selkeä paikka, eikä minulla ole tarvetta pusertaa käsityksiäni asioista yksioikoisiksi totuuksiksi, joita ei saa pohtia tai kyseenalaistaa. Toki tajuan, etten vaikkapa mekaanisessa työssä jätä työtä tekemättä siksi, että alan pohtia sen filosofisia edellytyksiä :D Osaan siis kyllä mielestäni sijoittaa pohdintani oikeaan aikaan ja paikkaan.

On ehkä monen mielestä provosoivaa kirjoittaa tällaista omakehua ja vieläpä näin pitkästi, mutta olen vasta tulossa siihen miten taas älyni puutekin toisaalta ilmenee monin tavoin:

- Matemaattisesti en ole mikään nero todellakaan. Olen surkea laskemaan päässä (ne Tieteen kuvalehden tehtävät vielä just menee muttei yhtään hankalammat) ja osaan matematiikkaa kohtalaisesti mekaanisessa mielessä, mutta en tajua yhtään mistä siinä on syvemmin kyse. Eli osaan tehdä, mutta minulla ei ole hajuakaan siitä mitä oikeastaan teen.

- Voin myös olla aika blondi välillä. Käyn välillä aika hitaalla (en esim. ikinä osaa vastata nopeasti ja napakasti kuittailuihin vaan möllötän vaan tyhmänä hiljaa). En muutenkaan sanoisi olevani mikään kovin nopea hoksaamaan, noissa ÄO-testeissäkin tuppaa aina tulemaan kiire. 

- Tämä on huvittava esimerkki, mutta saatan esim. avata kaapinoven päin omaa naamani :D Ei anna ihan hirveän fiksua kuvaa, apinakin varmaan ymmärtää väistää omaa liikettään... Onkohan tuo nyt sitten jotain kinesteettistä lahjattomuutta ja avaruudellisen hahmotuksen puutetta? Ehkä vähän samaan asiaan liittyy se, miten en uskalla autolla ajaessa sujauttaa itseäni mihinkään kovin pieneen väliin koska koen, etten kertakaikkaan hahmota miten nopeasti minun pitää siihen ehtiä ja missä auton rajat kulkevat.

- Ehkä kaikkien tyhmimmilläni olen suuntien ja eri paikkojen suhteiden hahmottamisessa. Jos olen jossain vähänkin monimutkaisemmassa rakennuksessa sisällä, en hahmota miten rakennus suhteutuu ulkomaailmaan ellen katso ikkunasta ulos. Joudun siis omassa kodissanikin ollessani oikein keskittyä, jos haluan hahmottaa esim. missä suunnassa jokin katu kulkee. Minkäänlaista "kartan tajua" minulla ei ole ja osaankin paikasta toiseen maamerkkien, en suunnan, perusteella.

- ongelmanratkaisuni ei ole tehokasta: esim. saatan vaikka Angry birdsiä pelatessa takoa samalla taktiikalla puoli tuntia hoksaamatta, että kannattaisi kokeilla jotakin muuta jos kerran jo sataan kertaan kokeiltu taktiikka ei toimi

- en ole kovin luova, eli en ole hyvä keksimään uutta. Uusia ajatusmalleja ehkä keksin koska olen kova analysoimaan, mutta missään vähänkään konkreettisemmassa keksimisessä olen tosi, tosi huono. Ahdistun, jos mun käsketään ideoida jotakin uutta. Päässä lyö aina ihan tyhjää.

- Lähimuistini on huono (myös Tieteen kuvalehden testin mukaan muistiosio oli huonoin). Vaikka tiedän, miten esim. kokonaisuuksia tai "tarinaa" luomalla saa painettua yksittäisiä juttuja mieleensä, mä en vaan osaa sitä

- huikeista intrapsyykkisistä kyvyistäni huolimatta mulla on aika huono itseluottamus käytännön asioissa, esim. työtehtävissä. Eli vaikka itsetuntemukseni ja ajatteluni onkin mielestäni lahjakasta, en ole onnistunut kehittämään itsestäni "tehokasta" ja rohkeaa ihmistä, joka hienosti käyttää kapasiteettiaan hyödyksi. Olen siis alisuoriutuja.

Lähinnä mä kai halusin pohtia vaan tätä älyasiaa, ja miettiä, onko noilla ÄO-lukemilla minkään valtakunnan merkitystä oikeasti. Monet noista munkin kertomista asioista on lopulta selitettävissä varmaan muillakin asioilla. Tämä on vaan mielenkiintoinen asia, josta olisi hauska kuulla muidenkin havaintoja.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:21"]

Minä olen hyvä palikkatesteissä (mensan nettitestissä 136 tai yli - testi ei anna tarkempaa lukua yli 135 tuloksissa). Olen myös matemaattisesti lahjakas ja pidän todella ongelmanratkaisusta. Kielellisesti vahvuuteni on tuottaa sujuvaa tekstiä, sen sijaan vieraitten kielten sanasto ei niin helposti tartu. Arkielämässä, niin töissä kuin muutenkin, vahvuuteni on hyvä muisti, analyyttinen tapa käsitellä asioita ja looginen päättelykyky.

Olen ekstrovertti ja hyvin harvoin koen, etten sovi johonkin porukkaan, varsinkin, jos on kyse lyhytaikaisesta vapaa-ajan tapahtumasta. Uskallan heittäytyä mukaan, provosoida ja provosoitua, jos tilanne sen sallii, mutta myös pysyä hyvin kevyessä keskustelussa tai olla hiljaa vaivaantumatta siitä mitenkään. Työssä toki on mukava, että hommat hoituvat, mutta siihenkin tarvitaan erityyppisiä ihmisiä. Sanoisin siis, että jos ei todella ole nero, niin viihtyminen ja keskustelu erilaisten ihmisten kanssa ei johdu muusta älykkyydestä vaan pikemminkin sosiaalisen älykkyyden puutteesta.

[/quote]

Näin voi hyvin olla. Mulla varmaan ainakin on jokin lieväasteinen sosiaalinen fobia. En nyt sinänsä diagnooseista tiedä kauheasti, mutta sellaisia piirteitä löytyy, vaikka sen verran lieviä ovatkin että osaan olla perussosiaalinen. Tietyissä tilanteissa kuitenkin nämä ongelmat näkyvät.

ap

Vierailija
42/74 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:44"]

29, pidin todella ajatuksistasi ja ilmaisustasi.

T: nuiva ja puiseva rva Tavis, 19

[/quote]

ootsä ton ylimielisen kaksysin kaveri? istuttekste viereisillä tuoleilla?

[/quote]

No äläs nyt, antaa heidän taputella toisiaan selkään niin pysyy hyvä mieli kaikilla ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 18:20"]

Minä en ole tehnyt yhtäkään kuviopäättelytestiä loppuun asti. Ne ovat puuduttavia enkä ole ikinä ollut visuaalisesti vahvimmillani. Olen kuitenkin sekä kielellisesti että matemaattisesti lahjakas, muistan erittäin hyvin kuulemani ja lukemani, ja minua on usein kehuttu loogisesta ja analyyttisesta ajattelusta. En usko Mensan testeihin, niillä mitataan vain yhtä taitoa ja havainnointikykyä. Menen jopa niin pitkälle, että väitän, että Mensan testeihin uskominen on osoitus älyllisesti laiskuudesta ja epäkriittisyydestä. Sanalla sanoen tyhmyydestä.

[/quote]

Kuulostaa klassiselta esimerkiltä puolustusmekanismista...

[/quote]

Sinä taas kuulostat klassiselta esimerkiltä auktoriteettiuskoisesta, konventionaalisesti ajattelevasta ihmisestä. Onneksi minä tiedän itse omat kykyni, joihin ei tarvita palikkatestiä eikä jonkun tietyn poppoon jäsenyyttä.

Oikeasti: Mitä arvoa sillä Mensan "älykkyydellä" on silloin, jos se tarkoittaa vain kykyä valita oikea palikka testintekijän mielen mukaan? Minulle on paljon enemmän hyötyä siitä, että kykenen kirjoittamaan analyyttisesti ja loogisesti eteneviä tutkimusraportteja ja oppimaan vieraita kieliä ja matemaattisia kaavoja nopeasti, vaivatta ja pysyvästi. 

Tiettävästi osa näistä mensalaisista on koulussa ja työelämässä selkeästi keskitasoa huonommin menestyneitä, mutta lohduttautuvat nyt sitten jollain palikkatestillä. Ei, pelkästään "oikean" kuvion valitseminen ei todellakaan tarkoita sitä, että oikeasti ihminen olisikin voinut menestyä koulussa ja työelämässä paremminkin, jos vain olisi viitsinyt. Älykkyyttä on eri lajeja ja valitettavasti osa mensalaisista on nähtävästi rajoittunut ainoastaan siihen Mensan-testiälykkyyteen, jolla ei yksistään tee oikeassa elämässä yhtään mitään.

[/quote]

No, ihan yksinkertaisesti mielestäni ihminen, jolla on kovin voimakas kanta johonkin asiaan, josta hän ei tiedä juuri mitään, ei anna kovin älykästä kuvaa itsestään. Ihan niin kuin täällä joskus saa lukea sellaisia kommentteja, että "ihan pa*ka tv-ohjelma, en oo yhtään jaksoa kattonu!"

Yhtään älykkäämpää käsitystä ei tule siitä, että yllämainitun kaltaisen kommentin esitettyäsi kerroin oman käsitykseni siitä, niin sillä perusteella kuvittelet tietäväsi, mitä mieltä minä olen Mensan testituloksen kattavuudesta.

Sinulla on osaksi hyvin perusteltuja näkemyksiä asioista, mutta myös hyvin mustavalkoisia mielipiteitä, jotka perustuvat pelkästään parjaamaasi "uskomiseen" ilman selkeitä perusteita. Siinä mielessä olet ihan samanlainen kuin ne, jotka uskovat Mensan testitulosten kaikenkertovaan suureen totuuteen, olet vain siellä toisessa ääripäässä.

Vierailija
44/74 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:35"]

Sinulla on osaksi hyvin perusteltuja näkemyksiä asioista, mutta myös hyvin mustavalkoisia mielipiteitä, jotka perustuvat pelkästään parjaamaasi "uskomiseen" ilman selkeitä perusteita.

[/quote]

Joo, hyvin tiivistetty. Tuo saattaa nyt olla sitä paljon puhuttua kriittisen ajattelun puutetta, kun ei hoksata onko niille omille väitteille perusteita vai ei. Väitetään silti ja aina vaan uudestaan vaikka kysyttäisi perusteita.

Vierailija
45/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia vastauksia, kärsimätön luonne... Mutta kerron omista kokemuksista.

Mensan virallisessa testissä olen sanut ulokseksi 148, nettitesteissä yleensä 150-160, koulutukseltani olen biologi (FM). Opiskelut ovat aina sujuneet aika helposti ja sosiaalistakin älyä löytyy (minun on helppo tulkita ihmisten eleitä ja olemusta) eli sovi mihinkään "älykkään on sosiaalisesti lahjattomia"-stereotypiaan. Käytännön hommat hoituu myös noin yleisesti ottaen (kaikkea en tietenkään osaa, kuten ei kukaan), eli myöskään stereotypia kädettömyydestä sillä sara ei toimi. Elämä testien ulkopuolisessa maailmassa sujuu siis melko vaivattomasti.

Pääasiassa korkea ÄO näkyy siinä että hoksaan juttuja (usein huomattavasti) nopeammin kuin muut, opin asioita helposti ja turhaudun usein siihen kun muuta tajuavat asioita hitaammin. Parhaiten viihdyn sellaisten ihmisten parissa joilla on samalainen huumorintaju ja arvomaialma ja hyvät hoksottimet. Älymmyysosamääristä en tiedä, itse olen sitä mieltä että useimmat perinteiset ÄO-testit ovat suuntaa-antavia mutteivät kerro läheskään kaikkea.

Ja mitä kirjoittamiseen tulee, niin en esim. ole oikolukenut tätä teksitä tai jäänyt hinkkamaan sanamuotoja.

Vierailija
46/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin ottamaan muut huomioon parhaani mukaan esim. juuri olemalla kiltti heille. Yleensä älykkäillä tuntuu olevan vikkelä ajatuksenjuoksu, eli heille ei tarvitse selittää kaikkea hitaasti ja moneen kertaan että tajuaisivat (riippuu tietty myös aiheista).

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:03"]

Kysymyksiä älykkäille. Millä tavalla käytätte älykkyyttänne hyvään? Oletteko kilttejä muille ihmisille? Vai onko älykkyys vain jotakin minkä avulla nostatte itsenne muiden yläpuolelle. Tunnistatteko muut älykkäät?

[/quote]

Vierailija
47/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät myös kielioppivirheet, esim. "eivät pysty ollenkaan käsitellä" pitäisi olla "eivät pysty ollenkaan käsittelemään". Mistä tämä tapa on tullut (kirjoittaja varmasti tunnistaa...)?

Vierailija
48/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis , mutta tietääkö kukaan mikä sen nettitestin maksimipistemäärä on?

Vierailija
49/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksanut tota jauhantaa lukea, mutta aivan kuin siinä olisi jotain kysytty, ja vastaan: Olisin mensan jäsen, jos olisin vuosia sitten liittynyt kun tein testin. Nytkin pärjään nettitesteissä todella hyvin, vaikka olen ryypännyt sen verran että luuli jo aivojen olevan ihan limaa.

Pidän monia ihmisiä tampioina, kuten esim. yhtä lapsistani.. Ei mitään logiikkaa missään, elämä on vaan lillumista. Töissä mietin esimiehestäni, että vittu on typerä.. Ei vaan leikkaa. Sit mä vaan näyttelen, että nämä jutut ei kaivelis minua ja esitän olevani samalla tasolla, etten vaan paljastuisi ylimieliseksi yhden sektorin osaajaksi, joka jostain syystä on yhteiskunnassamme ainoa pätevä mittari fiksuuden mittaukseen.

Vierailija
50/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 01:15"]

Ohis , mutta tietääkö kukaan mikä sen nettitestin maksimipistemäärä on?

[/quote]

Sain nimittäin 145 ja mietin onko se paras mahdollinen tulos.

Vierailija
51/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 20:44"]

29, pidin todella ajatuksistasi ja ilmaisustasi.

T: nuiva ja puiseva rva Tavis, 19

[/quote]

ootsä ton ylimielisen kaksysin kaveri? istuttekste viereisillä tuoleilla?

[/quote]

Tosi älykästä keskustelua täällä.

Vierailija
52/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tämän palstan ja nettitestin tulosten perusteella todella moni on saanut keskivertoa paremman tuloksen (tai sitten on vain niin, että vain keskivertoa paremman tuloksen saaneet ovat ilmoittaneet pistemääränsä).Ehkä jo tästä voisi päätellä, ettei testiä kannata pitää kovin tärkeänä. Toinen, mikä alentaa testin arvoa on se, että se todellakin mittaa vain yhdenlaista älykkyyttä. Tottakai asioiden nopea hahmottaminen ja asiayhteyksien löytäminen kertoo jonkinlaisesta kyvystä käsitellä asioita ja on eduksi sellaisissa elämäntilanteissa, missä tarvitsee nopeaa päättelykykyä.

Sen pohtiminen, millainen on älykäs ihminen, on kuitenkin mielenkiintoista, joten kannan myös korteni keskusteluun. Itse arvostan suunnattomasti tunneälyä, varsinkin siksi, että sen puute johtaa kaikenlaisiin konflikteihin.

Toinen tärkeä piirre ihmisessä on empatia, kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Se vaatii erilaista tunneälyä ja puuttuu mm. ihmisiltä, jotka kyllä tunnistavat ihmisten käyttäytymismallit ja osaavat manipuloida toisia ihmisiä ja ovat näin ollen "tunneälykkäitä".

Kolmanneksi, on aika tylsä keskustella ihmisen kanssa, joka ei seuraa maailman menoa tai ei ole kiinnostunut ympäröivästä yhteiskunnasta, eikä osaa suhtautua siitä saamaansa tietoon kriittisesti. Tottakai kaikkia kiinnostaa oma elämä, mutta jos ei kykene keskustelemaan mistään muusta, eikä käsittelemään asioita useammalta kannalta, jäävät keskustelut helposti aika ohuiksi. Kriittistä ajattelutapaa opitaan usein yliopistossa/lukiossa, mutta kuka tahansa, joka lukee paljon/seuraa aikaansa monipuolisesti, huomaa, etteivät asiat yleensä ole mustavalkoisia.

Summasummarum: olipa testin tulos mikä tahansa, varmasti meillä kaikilla on mahdollisuus edellä kuvatun kaltaiseen älykkyyteen, sillä empatiaa, kriittistä ajattelutapaa ja tunneälyä on kaikkia mahdollista oppia (ja ne, jotka jo kokevat näissä asioissa olevansa hyviä, voivat aina kehittyä paremmiksi). Miten mukava olisikaan se maailma, jossa kaikki ihmiset tähtäisivät juuri noiden asioiden kehittämiseen itsessään.

Vierailija
53/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 07:24"]

Heh, tämän palstan ja nettitestin tulosten perusteella todella moni on saanut keskivertoa paremman tuloksen (tai sitten on vain niin, että vain keskivertoa paremman tuloksen saaneet ovat ilmoittaneet pistemääränsä).Ehkä jo tästä voisi päätellä, ettei testiä kannata pitää kovin tärkeänä. Toinen, mikä alentaa testin arvoa on se, että se todellakin mittaa vain yhdenlaista älykkyyttä. Tottakai asioiden nopea hahmottaminen ja asiayhteyksien löytäminen kertoo jonkinlaisesta kyvystä käsitellä asioita ja on eduksi sellaisissa elämäntilanteissa, missä tarvitsee nopeaa päättelykykyä.

Sen pohtiminen, millainen on älykäs ihminen, on kuitenkin mielenkiintoista, joten kannan myös korteni keskusteluun. Itse arvostan suunnattomasti tunneälyä, varsinkin siksi, että sen puute johtaa kaikenlaisiin konflikteihin.

Toinen tärkeä piirre ihmisessä on empatia, kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Se vaatii erilaista tunneälyä ja puuttuu mm. ihmisiltä, jotka kyllä tunnistavat ihmisten käyttäytymismallit ja osaavat manipuloida toisia ihmisiä ja ovat näin ollen "tunneälykkäitä".

Kolmanneksi, on aika tylsä keskustella ihmisen kanssa, joka ei seuraa maailman menoa tai ei ole kiinnostunut ympäröivästä yhteiskunnasta, eikä osaa suhtautua siitä saamaansa tietoon kriittisesti. Tottakai kaikkia kiinnostaa oma elämä, mutta jos ei kykene keskustelemaan mistään muusta, eikä käsittelemään asioita useammalta kannalta, jäävät keskustelut helposti aika ohuiksi. Kriittistä ajattelutapaa opitaan usein yliopistossa/lukiossa, mutta kuka tahansa, joka lukee paljon/seuraa aikaansa monipuolisesti, huomaa, etteivät asiat yleensä ole mustavalkoisia.

Summasummarum: olipa testin tulos mikä tahansa, varmasti meillä kaikilla on mahdollisuus edellä kuvatun kaltaiseen älykkyyteen, sillä empatiaa, kriittistä ajattelutapaa ja tunneälyä on kaikkia mahdollista oppia (ja ne, jotka jo kokevat näissä asioissa olevansa hyviä, voivat aina kehittyä paremmiksi). Miten mukava olisikaan se maailma, jossa kaikki ihmiset tähtäisivät juuri noiden asioiden kehittämiseen itsessään.

[/quote] Monessa asiassa olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuossa maailmaa seuraamisessa en ole samaa mieltä. Tuntemiani erittäin älykkäitä ihmisiä yhdistää se, etteivät he koe tarvetta seurata "maailman menoa". He välttelevät surullisia uutisaiheita. He perustelevat tätä sillä, etteivät halua tietoisesti kuormittaa itsensä maailman pahuudella ja negatiivisilla asioilla, joille ei voi mitään. Sen sijaan he kehittävät itseään jatkuvasti ja pyrkivät luomaan hyvää mieltä ympäristössään, jossa elävät.

Vierailija
54/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 17:15"]

Arvostan eniten sellaista älykkyyttä, jonka kuulee heti esimerkiksi henkilön puhe- tai kirjoitustavasta - siis kielellistä lahjakkuutta ja hyvää yleissivistystä. On vain niin mukavaa kuunnella jotakuta, joka argumentoi asiansa johdonmukaisesti ja kriittisesti. Toisaalta vaikkapa välitön muiden mielipiteiden välitön teilaaminen "kriittisyyden" perusteella on äärimmäisen ärsyttävää, sillä todelliseen kriittisyyteen kuuluu mielestäni asioihin perehtyminen ennen kritiikkiä.

Olen monen muun tavoin keskitason yläpuolella Mensan nettitestissä, siinä ÄO oli 127 kun tein sen 10 vuotta sitten 16-vuotiaana. Olen kirjallisesti ja taiteellisesti suuntautunut luova persoona.

[/quote]

puhe tai kirjoitustavalla, yleissivistyksellä, koulutuksella ei ole mitään tekemistä älyn kanssa. Tuossa ylempänä joku kirjoitti, kriittisyydestä, siis, että monilla opiskelleilla esiintyy sitä, täysin ppuhetta. 98%opiskelijoilla on sama mielipide(ns.yleinen opiskelijamielipide) monista asioista, ts. He ovat omaksuneet tiedon jonka heidän halutaan omaksuvan. Monella on niin matala äo, etteivät sitä ymmärrä. Mitä pidemmälle opiskelet, sen aivopestympi olet, harva sen vaan tajuaa. Tajuamista helpottaa, kun etsii motiiveja. Miksi minulle halutaan opettaa tiettyjä asioita tietyllä tavalla?

Vierailija
55/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:24"]

puhe tai kirjoitustavalla, yleissivistyksellä, koulutuksella ei ole mitään tekemistä älyn kanssa. Tuossa ylempänä joku kirjoitti, kriittisyydestä, siis, että monilla opiskelleilla esiintyy sitä, täysin ppuhetta. 98%opiskelijoilla on sama mielipide(ns.yleinen opiskelijamielipide) monista asioista, ts. He ovat omaksuneet tiedon jonka heidän halutaan omaksuvan. Monella on niin matala äo, etteivät sitä ymmärrä. Mitä pidemmälle opiskelet, sen aivopestympi olet, harva sen vaan tajuaa. Tajuamista helpottaa, kun etsii motiiveja. Miksi minulle halutaan opettaa tiettyjä asioita tietyllä tavalla?

[/quote]

Aika nopeasti keskustellessa huomaa, ovatko toisen mielipiteet hänen omiaan vai joltakin valmiina omaksuttuja. Ne omat mielipiteet pystyy perustelemaan ihan eri tavalla kuin joltakin valmiina vastaanotetut.

Vierailija
56/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne perusteetkin on opittuja.

toin yleinen mielipide tietysti pätee eniten yhteiskuntajutuissa.

Vierailija
57/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä sanoa tuohon yksi juttu, melkein kaikki tieto on saastunutta, siis mitä opetetaan, se on vääristeltyä, totuutta muutettu, jonkun edun mukaisesti.

Vierailija
58/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihminen toistaa jotain litaniaa, ei ole merkki älykkyydestä.

Tiedon soveltaminen ja havaintojen tekeminen

vaatiikin enemmän.

Vierailija
59/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 08:46"]

Kun ne perusteetkin on opittuja.

toin yleinen mielipide tietysti pätee eniten yhteiskuntajutuissa.

[/quote]

No tietenkin, koska myös kaikki tieto, mihin ne perustelut perustuvat, on opittua. Tarkoitin lähinnä sitä, onko hlö tehnyt itsenäistä ajatustyötä mielipiteidensä takana. Jos ei ole, hän hyvin nopeasti suuttuu kyseenalaistamisesta ja hänen argumenttinsa päätyvät junnaamaan "se vain on niin" -tasolle.

Absoluuttista totuutta ei matematiikan lisäksi ole missään - eikä aina matematiikassakaan. Ei siis ole olemassa oikeita tai vääriä mielipiteitä mistään asiasta. Minusta kuitenkin mielipide on "väärä" silloin, kun sitä ei pystytä perustelemaan. Sellaisten ihmisten kanssa, joilla on oikeita omia mielipiteitä, on todella kiinnostavaa ja antoisaa keskustella. Minusta ainakin on virkistävää aina, kun joku hyvin perustellen kyseenalaistaa minun käsityksiäni asioista. Sitä vain tapahtuu valitettavan harvoin, yleensä päädytään tuohon jankkaukseen ja vastapuolen hermostumiseen.

Vierailija
60/74 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, antoisa keskustelu on mahtavaa, siis väittelyineen. Tarkoitan tuolla tietojutulla sitä, että ne kierot motiivit tiedon muokkaamiseen pännivät, ja että pääosa ei niitä tajua. Lue juttu Hesarista, ulkolaisessa se on ihan erilainen(kuitenkin länsimainen lehti). Meitä suomailaisia sumutetaan todella pahasti, eikä totuuden tietäminen auta mitään. Kukaan ei tajua, usko, ketään ei kiinnosta. Ja tämä kansa tyhmenee koko ajan, ja länsimaat ylipäätänsä, se tehdään tietoisesti.Tämän kansan äo on todella matala, en usko puoliakaan näistä äo-vastauksista. Nero ei tajua tavallisesta elämästä mitään, erittäin älykäs ei välitä rahasta kuin välttämättömän, keskivertoa älykkäämpi kerää rahaa, valtaa mainetta. Pelkkä älykäs on vähän hakusessa mulla. nää on vaan mun juttuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän