Soijarouheesta jauhelihakastiketta?
Hei,
Olen suurperheen äitinä jo pitempään miettinyt, että voisin kokeilla korvata soijarouheella jauhelihan osittain.
Nyt sattui olemaan tumma soijarouhe tarjouksessa ja ostin sitä paketillisen
Nyt tarvitsisin neuvoa miten nyt teen sen jauhelihasoosin, jauhelihaa on 400g , ajatus olisi että 1/3 korvaisin sillä soijalla.
Osaako kukaan auttaa avutonta?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 15:39"]
Japanilaiset ei syö tota teollista soijarouhetta ollenkaan, fermentoidussa tofussa mitä ne käyttää on paljon proteiinia ja tervellisiä rasvoja, kun taas tämä keinotekoisesti heksaanilla raaoista pavuista uutettu soijarouhe sisältää suurimmaksi osaksi hiilihydraattia.
aiemminkin asiata jauhettu monella taholla.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1560339/ketju/soija_on_vaarallista_erityisesti_lapsille_ja_pojil
Mutta kukin tehköön miten haluaa.
[/quote]
Ihan hölynpölyä. Ei tofu ole fermentoitua. Ja soijarouheessa on kyllä enemmän proteiinia kuin tofussa. Mihinkään muuhun en siis ottanut kantaa, kun noihin asiavirheisiin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:37"]
Paljonko se maksoi? Miksi haluat korvata jauhelihan soijalla?
[/quote]
Tuo pussi maksoi 1,95€ siinä on 500g soijarouhetta.normaalihinta oli 2,75€
Minulla on suurperhe, urheilevia poikia useampi ja ruokahalu on sen mukainen. Lisäksi meillä on liuta naapurin lapsia roikkumassa ruokapöydässä ruoka-aikaan (reppanat eivät kotona oikeaa ruokaa saa kuin joskus...) Mietin että jos saisin soijalla ruuan hintaa hieman laskettua, mutta kuitenkin ruuasta saisi tarpeeksi proteiinia.
Koulussa ja päiväkodissa on ollut kaali-soijakeittoa ja se on henkilökunnankin mielestä ollut aivan hirveää.
Saapa nähdä mitä tuosta minun soosista tulee.
T:ap
Soija ei todellakaan sovi poikalapsille.
Joo ei todellakaan kannata korvata oikeaa lihaa millään soijapaskalla tai menee sekä maku että ravintoarvot perseelleen.
Joo en minäkään todellakaan mitään soijaa käyttäisi kasvaville nuorille miehille, tai kenellekään oikeestaan.
Jos ei nyt todellakaan olisi varaa jauhelihaan, niin voisin koittaa keksiä jotain muuta sitten kuin soijarouhelaatikkoa.
Ja asiavirheitä soijan vaaroista puhuttaessa näkee tietenkin ne jotka sitä jo käyttää. Tottakai ne voi jatkossakin käyttää sitä jos haluavat, muiden ei vaan ole pakko jos on asiaan perehtyen valinnut muita proteiinilähteitä.
Hei kannattaa kokeilla soijarouhemakaronilaatikkoa! Mä teen nykyään usein makaronilaatikon pelkästä soijarouheesta, 1,5-2dl soijarouhetta (keitetään 2desissä vettä kunnes vesi on haihtunut) ja n.8-10dl makaronia, lihaliemi ja puoli pakettia koskenlaskijaa. Tulee tosi hyvää!
Käytetään joskus soijarouhetta pastakastikkeessakin, mut silloin käytän mielelläni myös jauhelihaa ja teen tomaattikastikkeen enkä "perus" jauhelihakastiketta (=jauho/kerma/lihaliemikuutiohommia). Soijarouhe on hyvä jatke jauhelihaan ja pelkältäänkin se uppoaa tosi hyvin siinä makaronilaatikossa.
Älä liuota. Mä teen niin, että ensin paistan pannulla sipulit ja valkosipulit, (tai siis pehmitän, en toki mustaks käryytä) heitän rouheen sekaan ja pyöräytän muutaman kerran. Sitten lisään pari rkl:sta tomaattipyrettä ja mausteet (muista ripaus sokeria!), tarvittaessa vähän vettä. Pyörittelen seosta hetken pannulla ja jatkan kastikkeen tekoa normaalisti.
Hassua kuinka monella tapaa ihmiset soijaa valmistavat :) En tiedä mikä on paras tapa, pitäisi kyllä kysellä joskus miten omassa kaveripiirissä ihmiset soijansa valmistavat. Itse lisään pannulle soijarouhetta ja reilusti vettä (paketissa on ilmoitettu ohjeellinen määrä), lisään reilusti mausteita (soijakastike, yrtit, pippuria, paprikaa, savupaprikaa, lihamaustetta, chiliä, kasvisliemikuutio, mitä milloinkin) ja annan kiehua maisteisessa liemessä kunnes neste on haihtunut/imeytynyt. Sitten lisään vähän öljyä ja paistan jauhelihan tapaan. Tässä vaiheessa myös lisään mahdollisesti sipulia, valkosipulia, tomaattimurskaa tai muita aineksia. Jos välttämättä haluat lihaa käyttää, niin uskoisin että voit heittää ne pannulle tässä vaiheessa, jolloin öljyä ei välttämättä tarvitse, sillä jauhelihasta irtoaa rasvaa.
Kyllä suomalaisiin uppoaa sitten helposti kaikki paska ja propaganda...
Kertokaapas nyt vähän tuoreempaa tietoa, onko soijarouhe epäterveellistä? Itsekin laittaisin vähän jatkeeksi jauhelihakastikkeeseen...
t. kahden teinipojan äiti
Kyllä mä itse paistan soijarouheem tulee parempaa! Eli ensin liotat ja sitten kun jauheliha on suht kypsää mukaan pannulle, tulee rapeampaa!
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset ei syö tota teollista soijarouhetta ollenkaan, fermentoidussa tofussa mitä ne käyttää on paljon proteiinia ja tervellisiä rasvoja, kun taas tämä keinotekoisesti heksaanilla raaoista pavuista uutettu soijarouhe sisältää suurimmaksi osaksi hiilihydraattia.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1560339/ketju/soija_on_vaarallista_erityisesti_lapsille_ja_pojilMutta kukin tehköön miten haluaa.
Liha on kyllä paljon "vaarallisempaa". Esim. täynnä eläimille pakkosyötettyjä antibiootteja. Kyllä, myös suomalainen liha.
Yhteen väliin oli lehdissä juttua ettei suositella kasvaville pojille suurina määrinä. Joku kerran viikkoon kastike ei ole suuri määrä, varsinkaan jos on vain osana kastiketta.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1560339/ketju/soija_on_vaarallista_erityisesti_lapsille_ja_pojil
Mutta kukin tehköön miten haluaa.