Soijarouheesta jauhelihakastiketta?
Hei,
Olen suurperheen äitinä jo pitempään miettinyt, että voisin kokeilla korvata soijarouheella jauhelihan osittain.
Nyt sattui olemaan tumma soijarouhe tarjouksessa ja ostin sitä paketillisen
Nyt tarvitsisin neuvoa miten nyt teen sen jauhelihasoosin, jauhelihaa on 400g , ajatus olisi että 1/3 korvaisin sillä soijalla.
Osaako kukaan auttaa avutonta?
Kommentit (35)
Siinä pussin kyljessä on varmaan käyttöohje, vink vink.
Älä tarjoa perheen miehille, ettei ala estrogeeni jylläämään.
Liotat soijarouheen ja sitten korvaat tosiaan sen 1/3 jauhelihaa sillä. Soijarouhetta ei tarvitse paistaa, vaan lisäät sen paistettuun jauhelihaan.
Kukaan ei tule erottamaan sitä vain jauhelihasta tehtyyn kastikkeesta.
Itse tein joskus "jauheliha" pizzan vain soijarouheesta. Syöjät eivät huomanneet mitään!
Soijarouheesta ei tule jauhelihakastiketta, mutta kastikkeessa jauhelihan voi korvata soijarouheella.
Googlella ei varmaan löydy yhtään ohjetta.
laitoinkohan viimeks 2dl soijarouhetta. silmämääräisesti vastasi varmaan 200g jauhelihaa.
Mitenkään et voi kyllä jauhelihaa kastikkeessa korvata soijalla, siitä tulee soijarouhekastike, ei jauhelihakastike.
Hyvin usein rouhepakkauksissa neuvotaan liottamaan rouhe ensin vedessä. Älä tee sitä, sillä tulos on ikävän vetinen. Lisää kuiva rouhe pannuun muiden ainesten kanssa niin, että se vetää itsensä rasvaa ja makuja esim. sipulista. Nestettä rouhe tietenkin imee, mutta lisää se vasta paiston jälkeen kun haudutat kastiketta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:32"]
Älä tarjoa perheen miehille, ettei ala estrogeeni jylläämään.
[/quote]
Ja höpö höpö, olipa taas oikein Tosimiesten Tietotoimiston uutinen.
Paljonko se maksoi? Miksi haluat korvata jauhelihan soijalla?
Keitä kaksi desiä soijarouhetta neljässä desissä lihalientä 15min. Valuta ja laita pannulle jauhelihojen sekaan.
Estrogeenillä pelottelijat voisivat hellittää koska esim. Japanissa miehillä on maailman vähiten eturauhassyöpää soijan ansiosta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:28"]
Minä tein kerran soijapaloista, ja voi jestas mitä moskaa se oli! Kaveri sanoi, että se on ihan kuin lihakimpaleita söisi, mutta ei niitä lätkyjä voinut kukaan yökkimättä vetää! Liekkö joku sitte mennyt vikaan..
[/quote]
Luulen, että vikaan meni valmistusprosessi. Itse teen näin: keitän soijapaloja 3 minuuttia, jäähdytän ja puserran käsin niin paljon vettä pois kuin lähtee. Sitten lisään kevyesti soijakastiketta. Seuraavaksi palaset pitää ihan kunnolla paistaa, jotta vettä lähtee pois vielä enemmän.
Laita jos ei oo tottunu makuun niin 1dl soijarouhetta alkuun riittää 400g jauhelihan kanssa. Se turpoaa kuitenkin kaksinkertaiseksi siitä.
laita siis 1dl soijarouhetta ja 2dl vettä kippoon, päälle loraus soijakastiketta ja anna liota puolentuntia.
paista pari sipulia ja jauhelihat, mausta lisää vähintään 500g tomaattimurskaa, tonaattipyrettä ja ketsuppia. Lisää soijarouhe sekaan. Jonkinverran ehkä vettä mukaan. Anna hautua. mausteena olen käyttäny pippuria, suolaa, paprikaa, oreganoa, valkosipulijauhetta. Hieman sokeria makua pehmentämään. lopuksi voi laittaa vaikka sulatejuustoa tai miita juustonjämiä jos haluaa taittaa makua.
ruskea kastike aivan vastaavasti.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:37"]
Keitä kaksi desiä soijarouhetta neljässä desissä lihalientä 15min. Valuta ja laita pannulle jauhelihojen sekaan.
Estrogeenillä pelottelijat voisivat hellittää koska esim. Japanissa miehillä on maailman vähiten eturauhassyöpää soijan ansiosta.
[/quote]
Rouhetta ei tarvitse esikeittää.
jos laitatte jauhelihakastikkeen sekaan vaikkapa juuresraastetta, kutsutteko sitä selleriporkkanapalsternakkajauhelihakastikkeeksi? itse kutsun sitä jauhelihakastikkeeksi vain. samoin kuin sitä kastiketta, johon laitetaan osin soijarouhetta. minä käytän puolet siitä nestemäärästä, joka pussissa neuvotaan, jottei tulisi liian vetistä. ihan hyvää tulee.
Aikoinaan ex väitti että nyt saat parasta hernekeittoa mitä olet ikinä saanu. Oli korvannu lihan noilla nappuloilla, en ole sen jälkeen moista paskaa suuhuni laittanu enkä laita.
En käytä, en varsinkaan lapsille.
Sen verran olen lukenut asiasta. Eikä Japanissa mitään samaa soijarouhetta kyllä syödä, eikä varsinkaan edes tässä määrin, tofu mitä ne käyttää ei ole sama asia.
Mutta syökää toki ne joille maistuu.
komppi tälle, olen soijarouheen suurkuluttaja
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:35"]
Hyvin usein rouhepakkauksissa neuvotaan liottamaan rouhe ensin vedessä. Älä tee sitä, sillä tulos on ikävän vetinen. Lisää kuiva rouhe pannuun muiden ainesten kanssa niin, että se vetää itsensä rasvaa ja makuja esim. sipulista. Nestettä rouhe tietenkin imee, mutta lisää se vasta paiston jälkeen kun haudutat kastiketta.
[/quote]
[/quote]
Japanissa syödään kai vähemmän teksturoitua soijaa (soijarouhe) ja enemmän tofua ja tempehia ym. Voi korjata, jos olen väärässä
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:41"]
[/quote]
Rouhetta ei tarvitse esikeittää.
[/quote]
Esikeitto vähentää ilmavaivoja.
Minä tein kerran soijapaloista, ja voi jestas mitä moskaa se oli! Kaveri sanoi, että se on ihan kuin lihakimpaleita söisi, mutta ei niitä lätkyjä voinut kukaan yökkimättä vetää! Liekkö joku sitte mennyt vikaan..