Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon rakentaminen niin iso urakka että mies sekoo:

Vierailija
07.11.2013 |

Kuinka paljon paineita miehelle tulee omakotitalon rakentamisesta? Yksi miespuolinen työkaveri heitti, että jokaisen miehen pitää kerran elämässään rakentaa perheelleen talo. No, tämä on nyt vähän liioittelua varmaan.

Tuttavapiirissäni on kaksi nuorta perhettä tilannut paketin ja aloittanut talon rakenteamisen. Kumpikaan miehistä ei ole eläissään edes lapsen leikkimökkiä kasannut taikka moottorisahaa kädessään pitänyt. Insinöörejä sattumalta molemmat.

No, toinen yrittää säästää ja säästää rakentamisessa väijymällä netissä yökaudet tutkimassa, miten jokin rakennusvaihe tehdään. Sitten hän käyttää pari päivää siihen, että lainaa työkaluja ympäri lääniä. Tuttavat ovat  jo tässä vaiheessa kyllästyneet tähän työtarvikkeiden lainailuun. Kun ei se osaa niillä työkaluilla kuitenkaan mitään tehdä, vaikka netistä asian j opiskeli.

Rakennuksella käyvät työmiehet se on hermostuttanut neuvomalla niitä koko ajan. Vaikka ei siis osaa neuvoa. Jotenkin hän haluaa esittää työmaalla, että on asiansa osaava isäntämies. Mutta ei ole.

Perhe-elämää ei ole ollenkaan, sillä mies käy töissä, valvoo netissä yöt ja yrittää valvoa rakennusta kaikki muut ajat.

Ei halua nostaa taloa varten otettua lainaa, vaan venyttää laskuja ja hankintoja palkasta. Vaikka valmiiksi suunniteltu laina on tilillä?

Toisen rakennus on jo ns. menetetty tapaus. Seisoo preussujen alla puoliksi pystytettynä nyt sitten kolmatta talvea. Mies on niin säästäväinen että se on jo paranoijaa. Hän avaa talotehtaalta tulleet seinäelementit, että näkee onko elementeissä niin paljon eristeitä, kuin on tehtaalta luvattu.

Työmaalle palkkaamansa työmiehet se suututti jo eka kesänä, eikä sinne enää kukaan mene töihin. Nimittäin kun miehet oli raudoittaneet ja valaneet jotain pohjia, halusi insinööri tarkistaa, että rautaa oli laitettu niin paljon kuin oli puhetta. Eli piti purkaa päivän aikana tehtyä työtä. Työmiehet otti ensinnäkin nokkiinsa, ja toisekseen ne ei jaksa tinkiä palkasta ja maksuista koko ajan.

Nyt se sitten yrittää rakentaa sitä yksin, luulotautisena, että sitä huijataa joka asiassa. Koko kylä kattoo sitä räpeltämistä. Vaimo häpeää eikä talo valmistu luultavasti koskaan. MIes ei osaa muuta kuin pyöriä sen rakentamisen ympärillä ,mutta homma ei etene.

Molemmat perheet on hajoamispisteessä enkä ihmettele jos naiset lähtee. Miten rankkaa se rakentaminen voi olla?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaminen on ihan niin kuin muutkin maailman asiat. Joillekin se on vaikeaa ja hankalaa ja raskasta,työväki on epäluotettavaa ja kaikki joko liian kallista tai ihan sekundaa ja usein molempia.

Toisille taas rakentaminen on mielenkiintoista ja luovaa ongelmanratkaisua ja suunnittelua, mukavaa vaihtelua, yhteistä puuhastelua ja liikunnallinen harrastus. Perheeni kuuluu tähän luokkaan, mutta olen sen verran rakentanut, että tiedän myös, mistä ne riidat tulevat niille, joille ne tulevat - ja teen paljon asioita ihan vain välttääkseni niitä meillä.

Vierailija
22/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaminen on iso juttu. Ei siihen kannata ryhtyä, jos ei ole budjetti ja parisuhde kunnossa. Meillä sujui kaikki hyvin, vaikka olihan se raskas projekti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:11"]

Mulla on ainakin viisi kaveria, jotka ovat eronneet vuoden sisällä talon pystytyksestä..

[/quote]

Ei se ole mikään ihme. Sinänsä rakentaminen ei sitä aiheuta varmaankaan, vaan se että raksavaiheessa ei ole aikaa eikä voimia hoitaa parisuhdetta. Jos se on rakoillut jo ennen rakentamista, se kaatuu kasaan siinä vaiheessa kun sitä hiertää iso laina, melko usein ylittyvät kustannukset ja ahdistus siitä, se että mies on aina raksalla tai töissä, se että usein samaan aikaan on vaativat pienet lapset, kenties uhka työttömyydestä just kriittisessä elämänvaiheessa kun pitäis saada unelmatalo maksettua. Ja valtava pettymys siitä että elämä ei näytäkään yhtä ihanalta kuin taloesitteessä, vaan talotyömaa onkin loputon karu työleiri eikä olekaan ehkä varaa lopulta laittaa ja sisustaa sitä vastaamaan unelmia. Siinä kiristyy herkästi hermo. Toki tänne rientää varmasti vastaamaan näitä jotka ovat rakentaneet 200 tonnilla  appiukon avulla itselleen upean kartanon ja elämä on yhtä auvoa. 

Vierailija
24/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:38"]

Kyllähän se aika rutistus on, eikä sitä tajua ennen kuin kokee.

Itse olen myös insinööri ja rakensin talon 10 vuotta sitten. Mutta minä olen hyväkuntoinen ja kätevä käsistäni. Pidän rakentamisesta sekä nikkaroinnista ja minulta löytyy tarvittavat työkalut. Ennen talon rakentamista olin tehnyt jo pienempia ja vähän suurempiakin sisäremontteja ja rakennellut kaikenlaista.

Se mikä rakentamisessa on raskainta on jatkuva päätösten teko ja rahojen laskeminen. On todella uuvuttavaa koko ajan päättää mitä ostetaan ja mistä ja missä vaiheessa. Lisäksi kun meillä usimmilla on rahaa rajallisesti käytettävissä, niin loppuvaiheessa joutuu miettimään sitäkin miten saa rahansa riittämään tai miten saa lisää lainaa.

[/quote]

Meillä mies rakensi ja vaimo avusti minkä kodilta ja lapsilta ehti + hoiti kaikki raha-asiat, hankinnat ja lopulliset päätökset. 99% oli tehty yhdessä jo ennen raksan alkua joten ei tullut stressiä raksan aikana.

2

Vierailija
25/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä töissä heitetään läppää siitä, että psykiatrisessa sairaalassa saisi olla yksi osasto oman talon rakentajille. Sen verran niitä sekoaa rakennusaikana.

Vierailija
26/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:59"]

Minä aloin rakenteleen taloani 2006. Otin Kastellin talopaketin, jonka runko pystytettiin valmiiksi. Paikalle tuli pariskunta, jossa mies toimi apumiehenä ja nainen sitten hoiti itse pystytyksen. Rakennusmestarini huomasi, että nainen rakentaa. Niinpä äijä mittasi joka ikisen pystytetyn osan, että onko suorassa? Mistään ei löytynyt edes millin heittoa, että olisi päässyt ”huomauttamaan”. Oikein naamasta näki, kun mestaria otti päähän.

17-vuotias tyttäreni tuli apulaiseksi sitten ja minä jatkoin siitä etteenpäin. No, nopeasti kävi ilmi, että homma sujui jouhevasti päinvastaisella asetelmalla: minusta tuli apumies ja tytär rakensi. Nykyisin tytär sitten rakentelee ihan ammatikseen ja hyvin näyttää menevän=on omakotitalo ja musta Audi.

Voiko mies tästä alemmas vajota? Multa onnistuu tämäkin. Lähipiirissä oli näet naisia, jotka mielellään olisivat auttaneet talon rakentamisessa, mutta lastenhoito esti tämän. No, tulivat notkumaan sinne rakennukselle kuitenkin. Kävi ilmi, että porukassa on yksi henkilö, joka pystyy hoitamaan lauman lapsia kerralla, siinä sivussa keittään kaffet ja hoitaan grillaamalla ruoat=tietysti minä.

Kun monta naista vapautui rakentamaan kerralla, niin talo valmistui alta aikayksikön=etuajassa.

[/quote]

Ihana viesti:) Näkee että olet hyvien vahvojen naisten ympäröimä ja sinussa on sen verran miestä että kestät sen:D

Vierailija
27/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:11"]

Mulla on ainakin viisi kaveria, jotka ovat eronneet vuoden sisällä talon pystytyksestä..

[/quote]

Meitä oli 6 läheistä ystäväperhettä jotka rakensimme samaan aikaan ('98) eikä kukaan ole vielä eronnut, me ehdimme jo rakentamaan toisenkin talon:) Rakentaneita tuttavia on enemmänkin eikä yhtään avioeroa. Aika outoa....

2

Vierailija
28/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaminen on just niin rankkaa kuin miten rankaksi sen itselleen tekee. Jos on ikinä jutellut kenenkään rakentaneen kanssa tai lukenut yhtään rakentamisartikkelia, niin tietää, ettei talo valmistu siinä sivussa, vaan kyllä sille on aikaa annettava. Kannattaa siis miettiä etukäteen mistä sen ajan ottaa ja miten voi vähentää töitä. Ja rahoitus hoidetaan tietenkin myös kuntoon.

Noilla sun tutuilla olisi pään ja perheen hajoaminen tullut jossain vaiheessa vastaan ilman rakentamistakin. Rakentaminen vain nopeutti prosessia.

Vierailija
29/30 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:20"]

. työvuosista riippuen meidän kavereitten tuntipalkat vaihtelevat 17 eurosta 22 euroon ja mielestäni se on hurja raha siivoamisesta. 

[/quote]

Tuon verran ja enemmänkin maksaa, kun palkaa siivoojan kotiinsa. Ei sille minkään voi. Jos ei itse edi siivoamaan, niin tuon se maksaa ja se on maksettava.

Enemmän säästää, kun kilpailuttaa kaikki hankinnat huolella. Jos hakee rautakaupasta kaiken hyllynreunahinnalla eikä muutenkaan vaivaudu etsimään esim. sisustusmateriaaleissa vastaavaa huokeampaa vaihtoehtoa, niin "häviää" äkkiä kymmeniä tuhansia.

[/quote]vaan kun niitä siivoajia ei ole yksin kappalein. eli jos taloa on rakentamassa useampi mies, maksat jokaiselle sen saman parikymppiä tunnilta, kunnes se siivous on hoidettu. saatat siis maksaa pahimmassa tapauksessa tunnin siivouksesta satasen tai enemmänkin. vieläkö saat jostain halvemmalla? 

[/quote]Näinpä. Eli jos käväisee itse illalla siivoamassa isoimmat hommat, pääsevät rakennusmiehet tekemään työtä tuolla samalla rahalla ja rahaa säästyy siinä missä aikaakin. 

[/quote]

Onpa hassua. Rakennusmiehiltä menee viideltä mieheltä puoli päivää siivoukseen ja rahaa palaa. Mutta itse kun käy siivoamassa, niin se onkin vain käväisy illalla.

Edelleen, jos ei itse ehdi siivota, niin on aivan sama hoitaako sen siivouksen ne rakennusmiehet vai erikseen palkattu siivooja. Saman se maksaa. Ja jos mä jätän ylityöt väliin siksi, että ehdin rakennukselle siivoamaan, niin multa jää isompi palkka saamatta kuin mitä menee rakennusmiehen siivoustyöpalkkaan. Eli ei se itse siivoaminen autuaaksi tee. Edelleen isommat rahat liikkuu talopaketin ja materiaalien ja työnkin kilpailuttamisessa.

Vierailija
30/30 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma voi helpottaa ja hankkia ns. valmistalon eli "avaimet käteen talopaketin"

Tämä tuli keväällä

https://www.ecoste.fi/valmistalot/

Ecoste 119

Ei tullut mitään suurempaa kinaa, ainoastaan tontin hommaamisessa hieman väännettiin.

-Hannu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme