Auli Viitalan blogi yllätti: kaikki pitää maksaa mulle
https://yle.fi/uutiset/3-11225052
Auli Viitala valittaa ettei kaikkea saaakaan verorahoilla. Hänen mukaansa kaikki pitää perheensä saada verorahoista. Hän on tehnyt valituksen
1)että pyydettiin ostamaan kulmaviivain matikkaan
2)että kouluretkelle opettaja sanoi että voi ottaa karkkirahaa 5-8 e
3)että teatteriretki maksaa 10 e
Viitala vetoaa siihen että peruskoululaki sanoo etteä mitäään rahaa ei saa koulussa kerätä. Jos toisilla on rahaa hänen lapsensa ei saa mitään ja paha mieli. Rahaa ei kerätä edes työssäkäyviltä. Tavallaaan tämä on tasapuolista. Jollei kunta anna rahaa niin ollaan ilman. Itsekin pidän teatteriretkiä turhana. Telkasta näkee.
Itse asumme niin hyvätuloisten alueella että lukiolaisemme kävivät jo 20 v sitten koulun kanssa Italiassa jaj Englannnissa ja Ranskassa elävöittämässä historiaa jaj kieliä. Näistä lapsista onkin tullut itse hyvätuloisia eivätkä itke kulmaviivaimen hinnasta :).
Mieheii on erittäin köyhistä oloista mutta perhe piti kunnia asiana että tämä sai korkeamman opetuksen. Oppikouluaikana kun ostettiin KAIKKI kouliutarvikkeet ml kulmaviivain.
Nyt on totuttu siihen että kaiki pitää saada ilmaiseksi ruuasta asunnosta ja huvituksista lähtien.
Kommentit (92)
Täällä mainittu esimerkki luistimista on hyvä. Koulun liikuntatunnilla voidaan luistella, koska useimmilla on omat luistimet. Ne joilla ei ole, voivat lainata koululta, lainaluistimia on muutama pari. Jos kaikki ilmoittavat, etteivät aio ostaa luistimia koska peruskoulun pitää olla maksuton, on luistelun opetus lopetettava.
Miksi on ok olettaa, että lapsella on omasta takaa luistimet, sukset ja uimapuku mutta ei kulmaviivainta?
Nykymaailman auliviitaloita meidän on kiittäminen siitä, että lapset eivät mm. pääse kokeilemaan enää edullisesti itselleen uusia, mahdollisesti kiinnostavia urheilulajeja. Tarkkaan ottaen se oli lastemme luokkakaverin äiti, jonka aktivismi lopetti luokkaretket aivan kaikilta Suomen peruskoululaisilta. Kyllä periaate on parempi kuin että koulussa voisi olla kivaa.
Vain suomalainen voi olla niin hölmö, että maksaa ensin into piukeana veroja ja sen jälkeen vielä vittuilee sille, jolla on pokkaa vaatia niille veroille lain takaama vastine. Eli maksuton peruskoulu.
Kyse ei ole siitä, ettei Auli haluaisi tai voisi ostaa kulmaviivainta tai ettei hän arvostaisi koulutusta vaan siitä, että hän ymmärtää miksi maksuton peruskoulu on Suomeen luotu. Jos se ei ole ilmiselvää niin pysähdyppä ihan hetkeksi miettimään sitä.
Miksi ei samantien vaadita vanhempia maksamaan koulukuljetusta, kaikkia kirjoja, kouluruokailua ja askarteluvälineitä, jos vanhempien tulot ovat bruttona yli 3500 e/kk. Miksi koulutuksesta ei muka tarvitsisi maksaa, jos kerran kulmaviivaimet ja retket katsotaan maksamisen arvoisiksi. Samantien 400 e/kk koulumaksua, saadaan sitä toivottua tasa-arvoa.
Auli haluaa jäädä historiaan henkilönä, joka lopetti retket Suomen kouluista. Nythän tittelinhaltijana on joku espoolaismamma, jonka nimeä en muista. Lapsetkin ovat jo aikuisia. Lienevätkö kiittäneet äitiä tylsästä koulutaipaleesta?
Itselle se on periaatekysymys..peruskoulu on maksuton. Nyt korona aikaan kotoa ois pitänyt löytyä vaikka sun mitä askartelutarviketta villalangasta pahviin. Itse pistin kouluun viestin, että poika ei sitten näitä tee..no lopulta koko luokka sai kassin missä oli tarvikkeet askarteluihin ja päälle sakset, liima, värikynät yms..olisi meillä ne ollut varaa hankkia, mutta jo puuttuva kouluruoka ärsytti niin(saatiin yx 20e ruokakassi) ettei enää muuta haluttu maksaa
Jos on päätetty, että peruskoulu on maksuton, niin sitten se on maksuton. Opetus tai opetusvälineet pitää saada kunnalta, vaikka vanhemmilla olisi varaa ne maksaa.
Harva meistä ilahtuu, jos työnantaja ilmoittaa, että tästä eteenpäin maksat käyttämiesi ohjelmistojen lisenssit.
Vierailija kirjoitti:
Kun jättää kaljapullon ostamatta saa kulmaviivaimen
Kun jättää kommentin kirjoittamatta, säästyy itsensä nolaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Ei ihme, että Auli on syrjäytynyt. Sarjassamme "mutta kun perustuslaki ja minulla on oikeus!". ***** , kun korpeaa nämä tällaiset. Aulista on kuitenkin mukavaa elää verorahoilla, leikkiä intellektuellia ja määkiä syrjäytyneisyyttään. Heräisi jo.
Lohduttaudu sillä, että saatat itsekin joku päivä sairastua ja päästä kokemaan kuinka mukavaa se verorahoilla eläminen onkaan.
Ei ole siitä kyse.
Minäkin olen rutiköyhä ja sairas ja ollut poissa töistä toistakymmentä vuotta.
Minua ärsyttää muös ihan hitosti tuon kolumnistin asenteet ja sitten tuo "keskiluokka"-höpötys. Ylipäätään luokka-höpötys, mutta sitten vielä pisteenä iin päälle tuo tuillainen uskomaton shitti, potaska.
Siis mikä ihne se luulee olevansa?
En uskoisi edes kenestäkään näin sanovani, mutta oikeasti on pakko.
Selailin ja esimerkiksi jokin kolumni oli sanomalehdistä. Miten pihalla jonkun koulutetun tai ylipäätään seminormin oikein pitää olla nykyaikana ettei älyä ettei voi yhtään tietää muiden naapurien tai ihmisten ylipäätään lehtien lukuja sen perusteella, onko roskiksissa hesareja????
Eikä rehellisesti minusta maksetun hesarin tilauksella aukene mitään sellaista sisältöä mikä olisi sen tilauksen arvoista enää. Kokeilin pitkästä aikaa aletilauksena digilehteä enkä jatka kyllä. Pitäisi jaksaa sitten päivä lukea yhtä lehteä ja jopa pitkäaikaissairaallakin on edes muutakin lukemista. En minä ainakaan jaksa koko valveillaoloaikaani pohtia vain maailman ongelmia. 18 euroa kuussaon ihan liikaa tuhlata siihen. En ala vastedes tinkiä siksi musiikkitilauksestani jolla on pään sisältöä hoitavaa lajia oleva vaikutus sentään eikä sitä hajottavaa.
Itsekin kirjoittaa nettiin kirjoitelmia ymmärtääkseni. Sitten luulee etteivät ihmiset lue lehtiä muuta kautta kuin paperiroskaa tuottaen :)
Ehkä "Viitalan keskiluokalla" ei ole mitään muuta lukuvaihtoehtoa tiedossa kuin printti.
Lain mukaan peruskoulun pitää olla ilmainen.
Jos siitä lähdetään lipeämään vielä nykyistäkin enemmän, se ei enää ole ilmainen.
Mun kuopuksen koulussa kaupunki yrittää joka vuosi mm maksattaa ratikkaliput uimahallille, uimahallimaksut jne vanhemmilla, vaikka sinne mennään koulupäivän aikana jumppatunnilla.
Joka syksy sama vääntö.
Auli ei ainakaan filosofiaa ole opiskellut.