Auli Viitalan blogi yllätti: kaikki pitää maksaa mulle
https://yle.fi/uutiset/3-11225052
Auli Viitala valittaa ettei kaikkea saaakaan verorahoilla. Hänen mukaansa kaikki pitää perheensä saada verorahoista. Hän on tehnyt valituksen
1)että pyydettiin ostamaan kulmaviivain matikkaan
2)että kouluretkelle opettaja sanoi että voi ottaa karkkirahaa 5-8 e
3)että teatteriretki maksaa 10 e
Viitala vetoaa siihen että peruskoululaki sanoo etteä mitäään rahaa ei saa koulussa kerätä. Jos toisilla on rahaa hänen lapsensa ei saa mitään ja paha mieli. Rahaa ei kerätä edes työssäkäyviltä. Tavallaaan tämä on tasapuolista. Jollei kunta anna rahaa niin ollaan ilman. Itsekin pidän teatteriretkiä turhana. Telkasta näkee.
Itse asumme niin hyvätuloisten alueella että lukiolaisemme kävivät jo 20 v sitten koulun kanssa Italiassa jaj Englannnissa ja Ranskassa elävöittämässä historiaa jaj kieliä. Näistä lapsista onkin tullut itse hyvätuloisia eivätkä itke kulmaviivaimen hinnasta :).
Mieheii on erittäin köyhistä oloista mutta perhe piti kunnia asiana että tämä sai korkeamman opetuksen. Oppikouluaikana kun ostettiin KAIKKI kouliutarvikkeet ml kulmaviivain.
Nyt on totuttu siihen että kaiki pitää saada ilmaiseksi ruuasta asunnosta ja huvituksista lähtien.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Meidän kuudeluokkalaisilta puuttui 3,80€/oppilas että olisivat päässeet särkänniemeen.
Rahaa pyydettiin jokaiselta perheeltä mitta oli myös mahdollisuus kieltäytyä jolloin vanhempainyhdistys olisi maksanut puuttuvan osan.Eräs äiti nosti tästä hirveän metelin. Ei saa pyytää maksua, eikä hän halua olla se joka erikseen kieltäytyy. Ihan koululautakuntaan ja paikallislehteen kirjoitti asiasta.
Retki peruttiin, tiedän että ainakin yksi oppimas, joka on asunut lastekodissa ekaluokasta asti tuli todella surulliseksi. Ei ole kuulemma koskaan päässyt kavereiden kanssa mihinkään.
Seuraavalla viikolla tämän valittaja äidin kersa ylisti koulussa kuinka kivaa oli ollut särkänniemessä.
Joitakin asioita mä en vain käsitä.
Tästä tuli aika surullinen olo. :(
Ymmärrän sinua opettaja hyvin. Jos on tollaisia äitejä kuin viitalalaiset. Mikään ei kelpaa.
Miksi Auli Ankeuttajat lisääntyvät? Ovat risti kaikille.
Perusopetus nyt vaan on laissa ilmaista, halusittepa tai ette. Lisäksi esimerkiksi 90-luvun alussa (laman aikaan) kerättiin luokan vanhemmilta ihan avoimesti rahaa opettajan kalliiseen eläköitymislahjaan, joten on hyvä että näihin nykyään puututaan. Lapsiasiavaltuutettu luki tilaisuudessaan vanhemmalta saamansa, törkeän "kerjäysviestin", joka liittyi jotenkin tällaiseen ei-pakolliseen koulumenoon, joten kyllä niitä vielä nykyäänkin on liikkeellä.
AULI VIITALA
Halvin geokolmio maksaa 93 senttiä. seuraava 1,6 euroa. Voin ostaa lapsellesi. Geometria on kivaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tekeminen pitäisi olla luvanvaraista ja yksi ehto luvan saamiselle olisi se, että on varaa ostaa kulmaviivain ja on muutenkin varaa kasvattaa lapsensa.
Jutussa oli kyllä kulmaviivaimesta toinenkin tärkeä pointti: kokevatko vanhemmat sen tärkeäksi hankkia. Hyvät vanhemmat ostavat, ne joilla menee heikommin, eivät välttämättä.
Viitalan tahdon mukaan toimittaessa ketään ei opeteta viivaimen käyttöön koulussa, koska koululla ei ole varaa niitä hankkia. Hyvät vanhemmat pitävät tilannetta pöyristyttävänä, ostavat lapselleen viivaimen ja opettavat lasta sitä käyttämään tai palkkaavat tutorin. Lopputuloksena koulutukseen kaikkein myönteisimmin suhtautuva osa (arviolta 25%) saa viivaimen ja oppii sitä käyttämään ja pääsee näin aimo harppauksen kaikkia muita edelle. Loput 75% jäävät ilman viivainta ja opetusta. Tämä epätasa-arvo jää osittain piiloon, koska hankinnat ja opetus tapahtuvat vapaa-ajalla. Piilossa kehittyvä etumatka kuitenkin näkyy oppimistuloksissa ja konkretisoituu viimeistään jatko-opintoihin haettaessa.
Vaihtoehtoisesti olisi voitu toimia niin, että ne perheet, joilla on varaa hankkia alle 3 euron kulmaviivain ostavat sen. Mutuna arvioin, että näin toimittaessa noin 75% lapsista saisi viivaimen ja oppisi sitä käyttämään. Epätasa-arvo olisi näkyvämpää, mistä voi aiheutua pahaa mieltä. Toisaalta heikompien perheiden lapset ainakin tietäisivät, mistä jäävät paitsi ja mitä kohti pitäisi pyrkiä pysyäkseen muiden mukana.
Optimaalisin ratkaisu toki olisi, että koulu saisi lisärahaa tärkeiden oppimateriaalien hankintaan. Tässä taloustilanteessa näin ei tule käymään. Peruskoulut joutuvat lähivuosina aikamoiseen kululeikkuriin, kun sote-uudistus ja maksuton toinen aste vievät kuntien vähät rahat ja massatyöttömyys syö verotulot.
Ap on mennyt halpaan. Viitala haluaa vain kohahduttaa. Geokolmio maksoi 2 e kun ostin itselleni askarteluun. Relatkaa ja ymmärtäkää Viitalan huomionkipeys.
Mä muistan ne retket, ne oli kuin eilen,
Mentiin huvipuistoon, se jotenki jäi muistoon,
Jonossa vietin mä monet hetket, vaik ei ollut rahaa kun joku pankki vei ne,
Kaverit osti hattaraa, en tietty saanut maistaa palaakaan,
Ei mul ollut koskaan hilloo, sen jo huomasin silloin
Et oon luokkaa alempi, syntyperä huonompi.
Seuraavil retkil, mä lintsasin muut oli lintsil, sanoin mutsil oon kipee ja arvaat, se ei se syy ollut vaan häpee.
Kannattaa varmaan kirjoittaa kansanedustajalle että lähtee edistämään lakimuutosta jossa tehdään peruskoulutuksesta ei-maksutonta, jos tämä ärsyttää. Kyse ei ole nyt mistään arvoista, vaan lain noudattamisesta. Lakeja voidaan muuttaa.
Ihan simppeli homma, jos laki sanoo että koulussa ei saa oppilailta kerätä rahaa, niin sitten sitä ei kerätä. Jos vanhempia nyt näin kovasti huolettaa se retkeltä pois jääminen niin sitä rahaa voi kerätä myyjäisillä sun muilla ja sillä potilla sitten pääsee kaikki matkaan.
Nyt kovasti jeesustellaan miten köyhien lapsilta jää tässä kokonaan kokematta nää elämykset jos ei saa pientä summaa heiltä ottaa. No omalta kouluajaltani muistan että kyllä heiltä jäikin. Itse en onnekseni kuulunut siihen porukkaan joka jätettiin koululle jumppaamaan kun muut lähti Messilään. Tietysti myös pois jääviltä kysyttiin syytä ja ihmeteltiin moista valintaa. Ei lapsia saa laittaa tuollaisiin tilanteisiin. Sillä ei ole mitään väliä onko vanhempien rahat menneet kaljaan, vai eikö sitä muuten vain ole tai haluta antaa. Kärsijä kuitenkin on lapsi. Koulun retkellä ei muutenkaan ole ok että toisila on paremmat eväät ja herkkurahastot kuin toisilla. Meillä sentään opetettiin että jos kouluun jotain tuo niin se on sitten jaettava muiden kanssa. Samahan pätee myös kouluaikana tehtäviin retkiin.
Kun monen mielestä täällä lakia ei mitenkään tarvitse koulussa noudattaa ja ihan on turhaa nurista noin pienistä niin miten on, saako teiltä vaikka pikkasen varastaa? Vaikka sen vitosen tai kahdeksan euroa? Kun ei kerran laki ole niin tärkeetä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan simppeli homma, jos laki sanoo että koulussa ei saa oppilailta kerätä rahaa, niin sitten sitä ei kerätä. Jos vanhempia nyt näin kovasti huolettaa se retkeltä pois jääminen niin sitä rahaa voi kerätä myyjäisillä sun muilla ja sillä potilla sitten pääsee kaikki matkaan.
Nyt kovasti jeesustellaan miten köyhien lapsilta jää tässä kokonaan kokematta nää elämykset jos ei saa pientä summaa heiltä ottaa. No omalta kouluajaltani muistan että kyllä heiltä jäikin. Itse en onnekseni kuulunut siihen porukkaan joka jätettiin koululle jumppaamaan kun muut lähti Messilään. Tietysti myös pois jääviltä kysyttiin syytä ja ihmeteltiin moista valintaa. Ei lapsia saa laittaa tuollaisiin tilanteisiin. Sillä ei ole mitään väliä onko vanhempien rahat menneet kaljaan, vai eikö sitä muuten vain ole tai haluta antaa. Kärsijä kuitenkin on lapsi. Koulun retkellä ei muutenkaan ole ok että toisila on paremmat eväät ja herkkurahastot kuin toisilla. Meillä sentään opetettiin että jos kouluun jotain tuo niin se on sitten jaettava muiden kanssa. Samahan pätee myös kouluaikana tehtäviin retkiin.
Olen yllättynyt, kuinka moni tässä ketjussa haluaa kostaa lapsille sen, ettei niiden vanhemmilla ole rahaa.
Kuka maksaa Aulin tampinit, terveyssiteet ja vessapaperit??? Kysynpä vaan.
Pimpiittinen on poliittista!
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää tällaista näkemystapaa. Miksi sinä haluaisit viedä osalta lapsilta ainutkertaisen mahdollisuuden käydä Messilässä tai konsertissa edes kerran elämässään? Harva siellä muuten kävisi.
Näiden Aulien takia monissa kouluissa on kokonaan luovuttu kaikista retkistä, urheilupäivistä ym. Jatkossa kun kuntatalous heikkenee, luovutaan sitten aika paljosta muustakin. Tämä petaa maksullisen yksityisopetuksen yleistymistä ja niissä puhutaan sitten jo ihan eri summista kuin kolmen euron kulmaviivaimesta. Sopii mulle ja mun lapsille, mulla on varaa.
Tämän kirjoituksen innoittaman luin Viitalan muutkin kirjoitukset.
Uskomaton katkeroitunut märisijä. Ja uskomatonta, että meidän kaikkien verorahoista maksetaan palkkiot noista vähämielisistä kitinöistä. Hienoa, Yle, hienoa. Mitä jos seuraavaksi ottaisitte listoillenne kirjoittajan, joka on vaikka kiitollinen jostain?
On myös todella törkeää kaikkia syrjäytyneitä kohtaan, että tämä nainen, joka kirjoittaa "vieraskynänä" Ylelle, tituleeraa itseään syrjäytyneeksi. Ei se, että sairastuu ja putoaa työmarkkinatuelle, tee ketään syrjäytyneeksi. Itsekin olen samassa tilanteessa ja pienillä rahoilla eletään, mutta en ole syrjäytynyt. Minulla on puoliso, vanhemmat, sisar, ystäviä ja jopa pieni yhteisö seurakunnassa. En minä niitä ihmisiä tunne, mutta samassa kirkossa käydään joten se on yhteisöni. Tällä Viitalalla on jopa lapsia ja yhteys eksäänsä, ja silti se ruikuttaa syrjäytyneisyyttään.
Mahtaa tuntua kivalta niistä oikeista syrjäytyneistä, joilla ei ole ketään eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tekeminen pitäisi olla luvanvaraista ja yksi ehto luvan saamiselle olisi se, että on varaa ostaa kulmaviivain ja on muutenkin varaa kasvattaa lapsensa.
Jutussa oli kyllä kulmaviivaimesta toinenkin tärkeä pointti: kokevatko vanhemmat sen tärkeäksi hankkia. Hyvät vanhemmat ostavat, ne joilla menee heikommin, eivät välttämättä.
edellisessä oli myös toinen tärkeä pointti: kaikkien vanhempien ei olisi alunperinkään pitänyt ruveta vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kulmaviivain on ainoa mistä on oikeasti aihetta valittaa. Karkkiraha ei ole kenellekkään pakollinen kuten ei myöskään retket.
Aivan saletisti siellä koulussa on joitain kulmaviivaimia ja harppejakin. Niitä vaan ei ole kaikille ja ne ovat ehkä useamman luokan yhteiskäytössä. Jos enemmistö ostaa omaksi sen euron kulmaviivaimen ja parin euron harpin, niin ne koulussa olevat riittävät niille sairaalloisen piheille, oikeasti köyhille ja niille, joiden vanhemmat ei vaan välitä. En tiedä mihin näistä Viitala kuuluu, veikkaan ensimmäistä.
Karkkiraha todellakin on jokaisen henkiökohtainen valinta, ilmankin pääsee retkelle ja maksulliselle retkelle ei tarvitse osallistua, koulun täytyy järjestää mahdollisuus jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri siksi koulun ne pitäisi hankkia. Se lapsi kun ei vanhempiaan valitse.
Uskon ettei kukaan voi olla niin tyhmä kun viitala kirjoittaa. Ei kukaan äiti voi olla oikeasti noin typerä. Hän olisi varmaan ostanut sen geokolmion. Mutta ärsyttävä blogi ja ärsyttävä käyttäytyminen vie framille
vrt Päivi Räsänen, Persunaiset. Sääli kun ei enää asiallisuudella pääse kansanedustajaksi. Päivi jahtaa homoja jne.