Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen puskurirahasto teillä on pahan päivän varalle?

Vierailija
15.09.2020 |

Kertokaa samalla, kuinka paljon tienaatte ja kuinka paljon pakollisia menoja teillä on kuukaudessa?

Omat nettotuloni on n. 2 400 €/kk ja pakolliset menot 1 500 €/kk. Puskurirahastoni näyttää tältä:

- käteisenä 200 €
- käyttötilillä 1 000 €
- säästötilillä 2 000 € (näitä rahoja voi nostaa koska tahansa ilman sanktiota)
- määräaikaisella säästötilillä 5 000 € (tilin voi irtisanoa koska tahansa, mutta siitä joutuu maksamaan sanktion)

Lisäksi mulla on 2 luottokorttia, joiden luottorajat on yhteensä 12 000 €, ja osakkeita joiden arvo on tällä hetkellä n. 60 000 €. Olen ihan tyytyväinen puskurirahastooni ja pystyn nukkumaan yöni rauhassa, vaikka pieni lomautuksen uhka onkin päällä. Entä te muut?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liksa noin 3+3 tonnia netto miehen kanssa. Luottokortti tasoittaa yllätysmenoja.

Oikeisiin kriiseihin vararahastona on mökki, arvo 60 tonnia. Helppo myydä, koska lähellä stadia.

Jos joutuisin nyt työttömäksi, 53-vuotiaana, niin olisi se sen tason romahdus, että sitä ei millään muutaman kymppitonnin vararahastolla tasoittaisi.

Mun iässä uuden duunin saaminen on todennäköisyydeltään 25 prosentin luokkaa (tuore tutkimus) ja oman alan töiden saaminen jotain promillen luokkaa. Miehellä (neljä vuotta minua vanhempi) nuo todennäköisyydet ovat vielä pienempiä.

Se tietäisi köyhää loppuelämää, koska ansiosidonnainen loppuu parissa vuodessa ja sen jälkeen olisi perustyöttömyystuella eläkkeeseen saakka ja eläke olisi kurja sen takia.

Sen vuoksi riskillä mennään. Meillä on kaksi parikymppistä, vielä kotona asuvaa lasta, joiden kulut ovat isot, ja kasvamaan päin. En näe järkeväksi nipistää elämisestä liikaa, koska tosiaan oienillä säästöillä ei ole ratkaisevaa merkitystä tällä palkkatasolla ja isoihin ei ole varaa.

Vaikea ymmärtää tätä.

Teillä on 6te kk netto. Eli oikein hyvä.

Mihin se kaikki menee? Melko vaatimaton mökki.

Ja etenkin mihin 20v ihmiset käyttää teidän rahoja.

Meillä on samanikäiset lapset. Toinen asuu yksin ja saa n 200€ meiltä rahaa kuukaudessa. Toinen asuu kotona, yo kirjotukset nyt ja valmistuu. Käy töissä. Eli saa harvoin rahaa meiltä, ruuat ja vaatteet kyllä.

Mihin ne parikymppisten rahat menee? Nythän on ohi isot kulut kuten lukio, ajokortit ym.

Vierailija
42/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentti on 3. Siitä voi päätellä mitättömät tuloni. Hätävaran hätävarana minulla on rahastossa n. 1600 €. Kevyempään hätään on ruokakaupan ja lemmikkikaupan lahjakortteja jotta selvitään koko joukko hetkeä jos tulee vielä pahempi kriisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku 70.000 ois tilillä ja 30.000 rahastoissa yms.nettopalkka joku 1700e.paljon jää säästöön kun ei mene lapsia tekemään.nauttii vaan elämästä

Ei toi nauttimiselta kuulosta.

Vierailija
44/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön ja tulot ovat pelkkä työmarkkinatuki reilut 530 euroa. Säästöjä minulla ei ole, eikä myöskään mitään omaisuutta. Asun sukulaiseni kanssa. Ainoa hyvä puoli tässä on se, että saan asua ilmaiseksi. Tästä johtuen en tosin myöskään saa mitään muuta tukea eli asumistukea, tai toimeentulotukea en saa.

Vierailija
45/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentti on 3. Siitä voi päätellä mitättömät tuloni. Hätävaran hätävarana minulla on rahastossa n. 1600 €. Kevyempään hätään on ruokakaupan ja lemmikkikaupan lahjakortteja jotta selvitään koko joukko hetkeä jos tulee vielä pahempi kriisi.

Miksi olet laittanut rahastoon npin pienistä tuloista. Menetät rahaa!

Vierailija
46/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 2650€/kk. Säästötilillä 33 000€ ja osakkeissa 9000€.

Vierailija
47/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 150.000,00 euroa ja sijoituksista kertyy koko ajan.

Vierailija
48/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet laittanut rahastoon npin pienistä tuloista. Menetät rahaa!

Olen laittanut sisään 50 € joka toinen kuukausi, yht. vuosien aikana 1150 € tällä hetkellä. Korona tiputti välissä, mutta paremmin tää minusta on kun pankkitilillä? Kun arvo on kuitenkin nyt 450 € enemmän. Plus tuolta en saa niitä niin helposti pois, ei tule tuhlattua paitsi jos on oikea tarve. Luulen että omaan tilanteeseen oli parempi. Voi toki kertoa jos on parempi vaihtoehto.

Vierailija
49/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön perheenäiti. Säästötilillä on noin tuhat euroa. Olen hiljattain aloittanut osakesäästämisen/-sijoittamisen. Laitan indeksirahastoon pienen summan kuukausittain. Lisäksi sijoitan suoriin osakkeisiin osakesäästötilillä pieniä summia. Pienistä tuloista on vaikea saada syrjään rahaa, mutta yritän edes. Toisaalta haluan elää myös nyt, koska lupausta edes huomisesta ei voi kukaan antaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että matkustelen välillä pienellä budjetilla.

Vierailija
50/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma veroprosenttini on aina ollut pyöreä 0, mutta olen saanut silti säästöön enemmän kuin sinä: Tilillä on 1 000 € ja rahastoissa n. 4 200 €. Niin ja ikää on 27 v.

Vierailija
51/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä on 7000e. Siinä kaikki.

Vierailija
52/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Puskurirahasto” ei vttu mikä nimitys taas.

Vierailija
53/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma veroprosenttini on aina ollut pyöreä 0, mutta olen saanut silti säästöön enemmän kuin sinä: Tilillä on 1 000 € ja rahastoissa n. 4 200 €. Niin ja ikää on 27 v.

Hienoa sinulle!

Vierailija
54/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko joku 30  € kolikoina. Kyllä, olen pitkäaikaistyötön.

Minulla saman verran ja käyn joka päivä 8 tuntia töissä ..yllätys yllätys hoitoalalla!

Vierailija
55/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei enää ole, kun paha päivä tuli koronan myötä ja työt loppui keväällä.

Vierailija
56/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti minkäänlaista. Olen ulosotossa ja oikeutettu tt-tukeen, joten minkäänlaista säästötiliä en voisi pitää, eikä näistä rahoista paljoa säästellä. Käteisvarojakaan ei kannattaisi suurina summina pitää. Ensi kesänä tilanne muuttuu, kun pääsen kuiville veloistani :) 

Vierailija
57/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on saada säästöön jos hyvätuloinen mies maksaa käytännössä kaiken.. sen kun laittelee rahaa vaan sivuun ja sijoituksiin.

Vierailija
58/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa on 12 + 12 netto, se summa siis joka jää verojen jälkeen omaan käyttöön 867ja sijoituksissa molemmilla 1600kiloa ja tietenkin säästötileillä makaa molemmilla miljoona.

Vierailija
59/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot netto 3400 e/kk, tilille jää runsaasti, sijoituksissa 200 000 - 400 000 e:n arvosta (vähän kiinni siitä, miten arvoa määritellään, verottajan vai myyntiarvon mukaan.

Mulla 5200€ netto ja rahastoissa nyt reilu 5000€, siinä kaikki. 2 sijoituskämppää oman talon lisäksi mutta kumpikin suurimmaksi osaksi velkavivulla joten eipä sieltäkään paljon saisi irti.

Vierailija
60/76 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on 2kk puskuri, joka on vähän niukka. Tietty toi sun tili jolla on 5000 antaa noilla kk kuluilla sulle vielä 3 kk lisäaikaa, jos sen joutuu tyhjentämään.

Zinc

Mulla on nyt 1½ vuoden puskurirahasto. Sijoitukset on metsässä ja kullassa olleet kiinni jo koko vuoden.

Varmaan tuo mun puskuri tuosta vähän pienenee, kun tulee ostoksia tehtyä.