Millainen puskurirahasto teillä on pahan päivän varalle?
Kertokaa samalla, kuinka paljon tienaatte ja kuinka paljon pakollisia menoja teillä on kuukaudessa?
Omat nettotuloni on n. 2 400 €/kk ja pakolliset menot 1 500 €/kk. Puskurirahastoni näyttää tältä:
- käteisenä 200 €
- käyttötilillä 1 000 €
- säästötilillä 2 000 € (näitä rahoja voi nostaa koska tahansa ilman sanktiota)
- määräaikaisella säästötilillä 5 000 € (tilin voi irtisanoa koska tahansa, mutta siitä joutuu maksamaan sanktion)
Lisäksi mulla on 2 luottokorttia, joiden luottorajat on yhteensä 12 000 €, ja osakkeita joiden arvo on tällä hetkellä n. 60 000 €. Olen ihan tyytyväinen puskurirahastooni ja pystyn nukkumaan yöni rauhassa, vaikka pieni lomautuksen uhka onkin päällä. Entä te muut?
Kommentit (76)
Alapeukutin tätä miljoonatta aloitusta, jossa mukavan potin pienistä tuloista säästänyt on itseensä tyytyväinen ja haluaa sillä vähän elvistellä, mutta ei irl sitä voi/kehtaa tehdä.
Itsekin olen tyytyväinen kun neljä vuotta sitten heräsin, oikeasti sairastuin ja hetken, 3kk, jouduin elämään summalla joka tulee olemaan 10v kuluttua eläkkeeni, nyt yritän elää arkea sillä summalla ja kerätä kokemuksia, joita mahdollisesti kiikkustuolissa muistella, nyt nuo kokemukset tosin ovat olleet halpoja tai maksuttomia, niinpä on tullut säästöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutin tätä miljoonatta aloitusta, jossa mukavan potin pienistä tuloista säästänyt on itseensä tyytyväinen ja haluaa sillä vähän elvistellä, mutta ei irl sitä voi/kehtaa tehdä.
Itsekin olen tyytyväinen kun neljä vuotta sitten heräsin, oikeasti sairastuin ja hetken, 3kk, jouduin elämään summalla joka tulee olemaan 10v kuluttua eläkkeeni, nyt yritän elää arkea sillä summalla ja kerätä kokemuksia, joita mahdollisesti kiikkustuolissa muistella, nyt nuo kokemukset tosin ovat olleet halpoja tai maksuttomia, niinpä on tullut säästöjäkin.
Oletko kateellinen?
Netto 3200/kk.
Välttämättömät / vakiintuneet menot (mun osuus) noin 1300, sis. pari lainanlyhennystä.
Säästötilillä/käytettävissä 12000.
Jemmassa 15000.
Etfissä eläkepäiviin 25000.
Sijoitusasunto.
Velattomat koti (50%) ja kakkosasunto (85%).
Koti näistä varmaan hankalin realisoitava.
Luottorajat yhteensä 60000.
En ole kovin huolissani, eläkepäiviin on tod näk. 15v aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Netto 3200/kk.
Välttämättömät / vakiintuneet menot (mun osuus) noin 1300, sis. pari lainanlyhennystä.Säästötilillä/käytettävissä 12000.
Jemmassa 15000.
Etfissä eläkepäiviin 25000.
Sijoitusasunto.
Velattomat koti (50%) ja kakkosasunto (85%).
Koti näistä varmaan hankalin realisoitava.
Luottorajat yhteensä 60000.
En ole kovin huolissani, eläkepäiviin on tod näk. 15v aikaa.
Luottoraja kuitenkin vain 6000 :)
Netto 1700, kiinteät kulut/kk 1200, säästötilillä 5000. Ei stressaa.
Ei ny puhuta numeroista kuin sen verran, notta on 37 kuukauden nettopalkkaa vastaava summa.
joku 70.000 ois tilillä ja 30.000 rahastoissa yms.nettopalkka joku 1700e.paljon jää säästöön kun ei mene lapsia tekemään.nauttii vaan elämästä
Netto 2200. Tilillä 30 000 ja rahastossa/osakkeissa 10 000. Ikää 39. Pärjään arjessa melko pienellä rahalla ja lisää säästöjä karttuu koko ajan. On kuitenkin ihan mahdollista, että jään jossain vaiheessa työttömäksi, joten ihan hyvä että on säästöjä varuilta. En koe jääneeni oikeasti mistään paitsi, vaikka säästöjä onkin. En vaan ole koskaan saanut mitään kiksejä kuluttamisesta.
Ei latiakaan. Olen kuntoutustuella oleva kahden teinin yh.
Palkkoja sanomatta, minulla ja miehellä on yhteensä noin 6kk palkat säästössä pahimman varalle.
7 tonnia säästötilillä. Pyrin säästämään lisää, mutta onneksi rahatilanteeni on tällä hetkellä helposti hallittavissa koska olen edullisessa vuokra-asunnossa elävä autoton, lapseton ja lemmikitön sinkku.
Lisäksi on luottokortti.
Käyttötilillä noin 4k, osakkeissa 40k ja säästötilillä 400k.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia summia teillä säästössä. Meillä kahden aikuisen ja kahden lapsen talous ja tuntuu että kaikki menee mitä tulee. Nettotulot yhteensä noin 5000e/kk ja säästötilillä noin 2500e ja rahastoissa saman verran. Tuntuu että lasten harrastukset, asuntolaina, kesämökki ja jokapäiväiset menot vievät niin paljon että säästöön on hankal asaada isoja summia. No ehkä joskus sitten kun lapset muuttavat kotoa...
Katsos, se on kiinni ihan siitä kuinka paljon valehtelee. Suurin osa aivan varmasti valehtelee. Minä en usko, että ne, joilla oikeasti on huimat sijoitukset, viihtyvät tällä vähä-älyisten paskapalstalla ja vielä vähemmän niitä kiinnostaa kysellä kuten puskurirahastoista.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilillä noin 4k, osakkeissa 40k ja säästötilillä 400k.
Minulla käyttötilillä 16 koota, osakkeissa 160 koota ja säästötilillä 1600 koota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia summia teillä säästössä. Meillä kahden aikuisen ja kahden lapsen talous ja tuntuu että kaikki menee mitä tulee. Nettotulot yhteensä noin 5000e/kk ja säästötilillä noin 2500e ja rahastoissa saman verran. Tuntuu että lasten harrastukset, asuntolaina, kesämökki ja jokapäiväiset menot vievät niin paljon että säästöön on hankal asaada isoja summia. No ehkä joskus sitten kun lapset muuttavat kotoa...
Katsos, se on kiinni ihan siitä kuinka paljon valehtelee. Suurin osa aivan varmasti valehtelee. Minä en usko, että ne, joilla oikeasti on huimat sijoitukset, viihtyvät tällä vähä-älyisten paskapalstalla ja vielä vähemmän niitä kiinnostaa kysellä kuten puskurirahastoista.
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Tällä, kuten muillakin foorumeilla joissa esiinnytään anonyymeinä, on ihmisten keskimääräinen tulotaso ja omaisuuden koko verrattaen hulppea.
yli 80% kuuluu sekä tuloissa että omaisuusmäärässä rikkaimpaan desiiliin kirkkaasti.
Mulla on 5.000 säästötilillä, 10.000 korkeakorkoisella ja joku 7.000 rahastoissa. Noista se säästötili on se mistä pahana päivänä otetaan. Miehellä on saman verran. Kyllähän tuossa pientä turvaa on, mutta ei me kyllä herroiksi elellä.
Käyttötilillä tällä ehkä satanen, säästötilillä juuri nyt 14 500 (mutta kohta on siirrettävä sieltä rahaa sekä omalle käyttötilille että puolison kanssa yhteiselle taloustilille, mistä maksetaan asumiskulut, ruoka ja autokulut). Luottokortti maksettu jälleen tänään niin että siellä on 6000 euroa limiittiä.
Palkka nettona 1400 e/kk, pakolliset menot 1200 e/kk. Tilillä 400 e. Ei paljon naurata mutta aina kun saan jotain säästöön tulee yllättäviä menoja. Viimeksi autosta hajosi moottori ja siitä tuli yli 1000 e lasku. Auto on mulle pakollinen koska ilman sitä en ehtisi aamuksi töihin.