ikääntyneen työllistyminen
Tällaisena lähes kuusikymppisenä monisairaana olen odotellut, että pian pääsisin varhennetulle vanhuuseläkkeelle, vaan hallituspa sanoo, että minun täytyy pelastaa Suomi. On niin suuri työvoimapula eikä ole rahaa maksaa eläkettä, vaikka vuosikymmeniä eläkevakuutusmaksuja olen maksellut.
Voisiko joku asiasta paremmin tietävä kertoa nyt minulle, mihin menen ilmoittautumaan töihin, kuitenkin pyydän huomioimaan seuraavat rajoitteet:
-en omista autoa, kävelemään pystyn noin 100 metriä. Asun bussipysäkin vierellä, mutta myös työpaikan pitäisi olla pysäkin tuntumassa.
-selkävaivojeni vuoksi minun pitäisi voida välillä oikaista pitkäkseni, voin tietysti olla työssä pidempään, kun makoiluajat vähennetään työajasta, mutta sängyn paikka pitäisi löytyä.
-en ole koskaan opetellut tietokoneen käyttöä, joten työn pitää olla jotain muuta
-kädet minulla toimii melko moitteettomasti, ainakin mikäli kuormitus ei ole kovin suuri
-olen huomannut parin vuoden aikana, että kykyni oppia uutta on oleellisesti heikentynyt
MUTTA yhdelläkään työpaikalla elämäni aikana minua ei ole moitittu laiskaksi tai porukkaan sopeutumattomaksi, päinvastoin. Joten pienistä rajoitteistani huolimatta minusta saa oivan työntekijän, ja olen valmis kantamaan korteni kekoon Suomen pelastamiseksi.
Nyt vaan se osoite, mihin ilmoittaudun ja kenelle niin saadaan Suomi nousuun.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla noin lapsellinen?
Ei, ei ole. Voisin myös aivan asiallisesti kertoa, miten ahdistavaa on, kun sairaudet estävät työn teon ja eläkkeelle ei pääse, mutta kuka minua kuuntelisi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ole. Voisin myös aivan asiallisesti kertoa, miten ahdistavaa on, kun sairaudet estävät työn teon ja eläkkeelle ei pääse, mutta kuka minua kuuntelisi?
Ap
Olet siis hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli tästä yhteyskunnasta pitäisi rakentaa juuri SINUN tarpeiden mukainen?
Vierailija kirjoitti:
Kotoa tehtävä puhelinmyynti.
Ei ole kaikista siihen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli tästä yhteyskunnasta pitäisi rakentaa juuri SINUN tarpeiden mukainen?
Ei juuri MINUN, vaan myös MEIDÄN. Meidän kaikkien ikääntyneiden, työkykymme menettäneiden tarpeiden mukainen, ei vain terveiden.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet siis hakenut?
Kyllä. Ap
Mikään yhteiskunta ei ole ollut kaikkien tarpeiden mukainen viimeiseen 100000 vuoteen. Miksi oletat että tämä Suomi muodostaisi poikkeuksen, juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Mikään yhteiskunta ei ole ollut kaikkien tarpeiden mukainen viimeiseen 100000 vuoteen. Miksi oletat että tämä Suomi muodostaisi poikkeuksen, juuri nyt?
Niin kannattaa katso yle areenasta esim. rintamäkeläiset :D Samoja keskusteluja käydään edelleen kahvipöydissä.
Kannattaisi kysyä työministeriltä, mitähän vastaisi.
Ei sun tarvitse saada työpaikkaa pelastaaksesi Suomea. Riittää, että olet peruspäivärahalla pitkäaikaistyötön mahdollisimman monta vuotta. Peruspääiväraha kun on pienempi kuin eläke ja lisäksi pitkäaikaistyöttömänä sun vanhuuseläkkeesikään ei enää nouse. Pelastat Suomea tulemalla Suomelle mahdollisimman halvaksi niin nyt kuin aikanaan vanhuuseläkkeelläkin.
Mee vaan työhaastatteluihin ja sano niissä, että sinut on työkuntoiseksi virallisesti todettu. Sehän on totuus. Sitten vaan alat saikuttaa ja palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiskunta voikaan vastata jokaisen tarpeisiin, mutta kun kyseessä on isompi ryhmä, silloin pitäisi havahtua. Meitä vajaatyökykyisiä/työkyvyttömiä on paljon. Jos on luotu järjestelmä, jonka mukaan sairaat ihmiset saavat eläkettä, systeemin pitäisi myös toimia siten.
Ei kukaan ota töihin, ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse saada työpaikkaa pelastaaksesi Suomea. Riittää, että olet peruspäivärahalla pitkäaikaistyötön mahdollisimman monta vuotta. Peruspääiväraha kun on pienempi kuin eläke ja lisäksi pitkäaikaistyöttömänä sun vanhuuseläkkeesikään ei enää nouse. Pelastat Suomea tulemalla Suomelle mahdollisimman halvaksi niin nyt kuin aikanaan vanhuuseläkkeelläkin.
Minun kohdallani riittäisi hyvinkin pieni raha, kun voisin luottaa siihen, että se myös tulee ilman uhkaa aktiivimalli ties kuinka monennesta. Mutta monien muiden kohdalla tällainen suoranainen riisto on katastrofi.
Mistä työpaikkoja ikääntyneille, kun ei niitä ole nuoremmillekaan?
Et tule saamaan työtä, koska opiskelijat tekevä jopa puolen vuodenajan työtä 8h päivässä työharjoitteluna.
Tässäkin kaupungissa 80 osenttia palvelu ja tehdas työstä on työharjoittelijoita joille ei makseta palkkaa, joten kaupungissa on noin 2500 työttömyystuella opiskelevaa, ja näiden verovaroin kustannettavien viemää työpaikkaa.
Koko kaupungissa on n. 35 000ihmistä joten voi laskea mittakaavan suuremmille paikka kunnille.
Jos tämä porvaripuolueiden ajama orja työ loppuisi ja ihmiset saisivat palkan työstää, se loisi tälle kaupungille 2500 työpaikkaa max. Tai ainakin 2000 koska jotkun änkyrät tuskin haluaisivat käyttää yrityksen rahaa palkkaamiseen, mutta kuitenkin hallituksen työllisyys tavoite täyttyisi kirkkaasti, maksettavien tukien määrä romahtaisi ja tulonsiirto varakkaille ilmaistyönä loppuisi.
Jo 2000-luvun alkupuolella eräässä valtion virastossa tuli paniikki, kun ammattikorkeakoulun opiskelijoista ei kukaan hakenutkaan sinne palkattomaksi harjoittelijaksi. Heille oli korvamerkittyjä hommia. Tilanne oli vain niin hyvä, että moni sai palkallisia paikkoja yksityiseltä puolelta ja loputkin jostain muualta kiinnostavampia. He alkoivat soitella työvoimatoimistoon, että olisiko mitään kurssia, mistä saisi ilmaisen työntekijä. Lopulta löytyi, mutta liian lyhyeksi ajaksi. Minä olin palkkatuella ja minulle yritettiin epätoivoisesti jatkoa. Työkkäristä sanottiin ei tipu rahaa enempää palkkatukeen sinne. (työllistämistuki siihen aikaan nimi).
ON se vaan kummallista, että vanhojen raihnaisten ja usein pitkän työuran tehneitten pitäisi jatkaa työssä, vaikka nuoria on työttömänä. Eri asia vaatia eläkeläisiä töihin silloin, kun kyse on täysin työkuntoisena eläkkeelle nelikymppisenä jääneestä armeijan kapiaisesta kuin vaikka maatilan emännästä, joka on joutunut lopettamaan karjanpidon huonon kuntonsa vuoksi.
Ja mitäkö työtä voisit tehdä? Tuntemilleni selkävaivaisille istuminen on myrkkyä, joten pitäisi olla sellainen työ, jossa saa liikkua vähän tai olla ainakin seisallaan. Miten olisi kirjastovirkailija? Jaa ettei ole koulutusta? Sehän on vain tekosyy, ei muuta kuin hakemaaan syyshaussa ammattikorkeakouluun tai vähintään kansalaisopiston atk-kurssille.
Kotoa tehtävä puhelinmyynti.