Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalassa kaikki teitittelivät, vaikka olen vasta 25-vuotias

Vierailija
15.09.2020 |

Onko mulla siis ikälopun ulkonäkö näin nuorena? Itkettää oikeasti...

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelutyössä ja teitittelen kaikkia, olen koittanut päästä tavasta eroon kun olen havahtunut ettei kaikki välttämättä pidäkään siitä. Teitittely on kuitenkin syvällä selkärangassa koska olen tehnyt sitä aina ja lapsena jo kuulin paljon teitittelyä. Toisaalta monet ei pidä sinuttelustakaan ja se ei tule itseltäkään niin luonnollisesti. En minä kuitenkaan pahalla ketään teitittele enkä katso ikää.

Vierailija
22/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole <3 Muakin teititeltiin kolme viikkoa putkeen, kun olin kesällä sairaalassa ja olen sua kaksi vuotta nuorempi. Aluksi pyysin sinuttelemaan, mutta sitten ajattelin, että ihan sama:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuon teittittelykulttuurin voisi vähitellen lopettaa. Itse vanhana rouvana tuntuu kiusalliselta, kun itse sinuttelen yleensä ihmisiä ja toiset sitten eivät uskalla vastata samalla tavalla.

Jotenkin noloa, kun en usko, että joku nuori myyjä ilahtuisi, jos häntä teitittelen, mutta kun sinuttelen, hän arastelee kuitenkin sinutella minua.

Esim. englannin kielessä on muita käteviä tapoja osoitta kohteliaisuutta vanhemmille ihmisille, kuten, yes sir, no madam. Britanniassa kyllä aika usein yllätti tuo puhuttelu:  Dear tai Honey, could you please....

Mulle sopii hyvin, että joku komea ensihoitaja tai lääkäri kutsuu mua deariksi tai honeyksi. Mieluummin kuin rouvaksi.

Ei se minuakaan haitannut, ajattelin vain, että saattaa johtua myös pienikokoisuudestani, kun en oikein osaa kuvitella, että jotakuta 2-metristä miestä esim. puhuteltasiin "honey".

Vierailija
24/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissahan tuo yleinen sinuttelu toimii ihan hyvin, vain jossain virallisissa tilaisuuksissa kai vielä saatetaan teititellä, muutenhan pääministerikin on sinä esimerkiksi toimittajille yleensä.

Vierailija
25/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on mummo!

Vierailija
26/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on asiallista.

Vierailija
27/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää teitittelystä minäkään. Se on pakotettu valtakulttuuriin nyt viimeisen viiden vuoden sisään, vaikka ei sovi suomalaisille. Omasta mielestäni teitittely oli ennen niin, että vain selvästi vanhaa ihmistä teititeltiin. Eli jos itse on 20v. ja puhuu 70-vuotiaalle, niin totta kai teititellään, mutta 40v. saa hyvin vielä sinutella, koska ei haluta saada toista tuntemaan itseään ikälopuksi.

Vierailija
28/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuon teittittelykulttuurin voisi vähitellen lopettaa. Itse vanhana rouvana tuntuu kiusalliselta, kun itse sinuttelen yleensä ihmisiä ja toiset sitten eivät uskalla vastata samalla tavalla.

Jotenkin noloa, kun en usko, että joku nuori myyjä ilahtuisi, jos häntä teitittelen, mutta kun sinuttelen, hän arastelee kuitenkin sinutella minua.

Esim. englannin kielessä on muita käteviä tapoja osoitta kohteliaisuutta vanhemmille ihmisille, kuten, yes sir, no madam. Britanniassa kyllä aika usein yllätti tuo puhuttelu:  Dear tai Honey, could you please....

Olen opettanut erinammattiryhmille asiakaspalvelua. Mm hoitoalan puolella. Siitä on aikaa, mutta siihen aikaan oli pinnalla " sinuttelukulttuuri" ja sanoisin edelleen, että luota ensin vaistoosi. Monissa tilanteissa voi myös kysyä ihmiseltä/ asiakkaalta/ potilaalta miten hän haluaa itseään puhuteltavan . Teitittely vai sinuttelu?

Nykyään myös televisiossa toimittajat sinnittelevät usein politikkoja jopa presidenttejäkin, kun ovat ensin varmistaneet mitä haastateltava toivoo.

Olen aina ollut ensisijaisesti sinuttelun kannalla ja kokemuksieni mukaan, kukaan korkeampiarvoinen henkilö ei ole vaatinut sinuttelua . Päinvastoin. Olen palvellut itse kaikenlaisissa asemissa ja ammateissa toimivia.

Joten on outoa, että selvästi nuoria on alettu teitittelemään. Ihmettelen. Joissakin kulttuureissa, kuten Saksassa teitittely on pääsääntö nuortenkin keskuudessa.

Vierailija
29/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää teitittelystä minäkään. Se on pakotettu valtakulttuuriin nyt viimeisen viiden vuoden sisään, vaikka ei sovi suomalaisille. Omasta mielestäni teitittely oli ennen niin, että vain selvästi vanhaa ihmistä teititeltiin. Eli jos itse on 20v. ja puhuu 70-vuotiaalle, niin totta kai teititellään, mutta 40v. saa hyvin vielä sinutella, koska ei haluta saada toista tuntemaan itseään ikälopuksi.

Kokemusteni jälkeen en teitittele enää ketään, vaan esimerkiksi juttelen kaiken ikäisille naisille kuin he olisivat mun itseni ikäisiä. Eräs mummo sanoikin mulle sairaalassa, että ihanan virkistävää:)

Ap

Vierailija
30/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuttelen vanhojakin potilaita aina. Voi olla, että joku siitä loukkaantuu, mutta uskoisin, että suurin osa on siihen tyytyväisempiä kuin teitittelyyn. Kerron syöpädiagnooseja ja usein myös joudun kertomaan, että mitään ei ole enää tehtävissä paitsi oireiden hoito. Teitittely etenkin niin herkässä tilanteessa minusta etäännyttää potilasta, eikä ole ehkä niin helppoa keskustella ja avautua ongelmista ja peloista, jos ollaan hyvin muodollisia.

Vierailija
31/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin teititelty, mutta kun rouviteltiin ja olen 40v.

Ihana!

Vierailija
32/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan teitittelyä, mutta vielä sen kestää. Karmeimpia on hoitajamuijat, jotka puhuvat potilaille kuin jälkeenjääneille: "Rouva on hyvä ja tulee tänne päin! Käykää rouva tähän selälleen..." Aaargh!

Vierailija
33/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan teitittelyä, mutta vielä sen kestää. Karmeimpia on hoitajamuijat, jotka puhuvat potilaille kuin jälkeenjääneille: "Rouva on hyvä ja tulee tänne päin! Käykää rouva tähän selälleen..." Aaargh!

Vierailija
34/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on muutenkin välittömämpi ilmapiiri sairaaloissa ja siellä on hoitohenkilökunta enemmän potilaan kanssa 'samalla tasolla', varmistelevat koko ajan miten voisivat auttaa yms, mikä on jotenkin ihan päinvastainen asenne kuin Suomessa, jossa enemmän korostetaan potilaan omaa tekemistä ja kutsutaan tätä kuntouttavaksi työotteeksi. Teitittely voi olla osa tuota potilaan etäännyttämistä hoitajista, jolloin hoitajat ehkä ajattelevat, että kynnys avunpyytämiseen nousee.

Vierailija
35/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se teitittely hoitoalalla ole ihan toimintatapa. Teitittely pitää potilaan hieman kauempana henkisesti. Etäisyys säilyy, eikä kohtalot mene niin hoitajan ”ihon alle”. Minusta ihan loogista.

Vierailija
36/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sinuttelen vanhojakin potilaita aina. Voi olla, että joku siitä loukkaantuu, mutta uskoisin, että suurin osa on siihen tyytyväisempiä kuin teitittelyyn. Kerron syöpädiagnooseja ja usein myös joudun kertomaan, että mitään ei ole enää tehtävissä paitsi oireiden hoito. Teitittely etenkin niin herkässä tilanteessa minusta etäännyttää potilasta, eikä ole ehkä niin helppoa keskustella ja avautua ongelmista ja peloista, jos ollaan hyvin muodollisia.

Sun viesti avasi mun silmät. Koska olen miettinyt paljon, miksi teitittely loukkasi mua niin kovasti. Lopulta päädyin siihen, että hoitohenkilökunta saattoi pitää mua vanhana ja se sitten satutti niin kipeää. Sun viestin luettuani tajusin kuitenkin todellisen syyn, eli vaikeista asioista puhuttaessa teitittely todellakin etäännyttää. Ainakin mulle tuli tunne kuin olisin ollut pelkkä tunteeton hoitoja saava objekti, vaikka tarkoitus oli heillä aivan varmasti päinvastainen.

Ap

Vierailija
37/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kun työskentelin kaupan kassalla ja Stockan joululahjapakkaajana, opin teitittelemään sujuvasti mutta myös käyttämään sellaista passiivimuotoa, joka ei ole kumpaakaan. Teitittely toimii myös tapana pitää sellaista kohteliasta etäisyyttä asiakkaaseen, sinuttelu on monessa tilanteessa liian tuttavallista. 

Asiakaspalvelijoilta se tulee tosiaan luonnostaan ja jos jonain pitää teitittely ottaa, niin kohteliaana käytöksenä. 

Vierailija
38/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se teitittely hoitoalalla ole ihan toimintatapa. Teitittely pitää potilaan hieman kauempana henkisesti. Etäisyys säilyy, eikä kohtalot mene niin hoitajan ”ihon alle”. Minusta ihan loogista.

Kun potilas tulee sairaalaan esim leikkaukseen/ toimenpiteeseen, niin meillä haastatellaan ja kysytään lääkkeet , allergiat ja kaikki mitkä voivat vaikuttaa.

Siinä tilanteessa itse kysyn aina mitä puhuttelumuotoa käytän ja mitä käytetään. Aina on valittu sinuttelu, vaikka olisi hyvinkin iäkäs. Joten kysykää ihmeessä.

Vierailija
39/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuon teittittelykulttuurin voisi vähitellen lopettaa. Itse vanhana rouvana tuntuu kiusalliselta, kun itse sinuttelen yleensä ihmisiä ja toiset sitten eivät uskalla vastata samalla tavalla

Päin vastoin! Opettele itsekin teitittelemään niin vältyt kiusallislta tilanteilta.

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun me täällä puhumme suomea niin meillä se keino on teitittely.

Vierailija
40/42 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun viesti avasi mun silmät. Koska olen miettinyt paljon, miksi teitittely loukkasi mua niin kovasti. Lopulta päädyin siihen, että hoitohenkilökunta saattoi pitää mua vanhana ja se sitten satutti niin kipeää.

Olet ymmärtänyt teitittelyn totaalisesti väärin jos loukkaannuit. Sehän nimen omaan osoittaa kunnioitusta eikä liity mitenkään vanhana pitämiseen tai sellaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän