Norjassa on jatkossakin keltaiset viivat tiessä
Siellä saa käyttää järkeä, kun ei tarvitse nöyristellä EU:ta. Keltainen erottuu lumen, jään ja sohjon seasta paremmin, joten sitä on järkevää käyttää pohjoisissa maissa. Paitsi Suomessa, jossa hypätään vaikka rotkoon, jos EU niin määrää.
Kommentit (13)
Eikös se kieli juuri järjenkäytön vastaisesti, että viivat tarvitaan.
Zinc
Siksipä en äänestinkin Eu:hun liittymistä vastaan. Tiesin, että siitä seuraa kuluja ja riesaa. Niin kävikin.
Aika rajallinen hetki minusta, että lunta/sohjoa sillein ettei valkoista erota, mutta keltainen erottuu.
Vierailija kirjoitti:
Aika rajallinen hetki minusta, että lunta/sohjoa sillein ettei valkoista erota, mutta keltainen erottuu.
Erottuu se paremmin hämärässä ja vesisateessa ym. Eli noin puolet Etelä-Suomen vuodesta.
Idehan on myös se, että väri kertoo heti merkityksen. Vai vaihdetaanko jarruvalotkin valkoisiksi, jos värillä ei muka ole väliä?
Vierailija kirjoitti:
Aika rajallinen hetki minusta, että lunta/sohjoa sillein ettei valkoista erota, mutta keltainen erottuu.
Keltaisissa ohitusmerkinnöissä ei ole ainoastaan se erottuvuus vaan väripsykologia. Keltainen liikennemerkkien tavoin ilmaisee että nyt tarkkana, huomioi vaaran mahdollisuus, eri tavalla kuin esim valkoiset reunaviivat.
Vierailija kirjoitti:
Idehan on myös se, että väri kertoo heti merkityksen. Vai vaihdetaanko jarruvalotkin valkoisiksi, jos värillä ei muka ole väliä?
Eiköhän ne jarruvalotkin kohta kielletä kun nehän kuluttaa energiaa vrt. perävalot
En pidä kovin merkityksellisenä, ei nä lumen alta kuitenkaan ne viivat ja omaa järkeä pitää käyttää.
Enemmän hämmästyttää, että on vieläkin paikkoja, missä kaistojen suuntamerkinnät on vain tiessä, siis että onko kaista tarkoitettu vasemmalle kääntyville vai esim. eteenpäin jatkaville ja oikealle kääntyville. Siinä ei tarvitse kuin parin auton olla juuri niiden nuolten päällä, niin eipä näe mille kaistalle pitäisi ryhmittyä.
Vierailija kirjoitti:
Aika rajallinen hetki minusta, että lunta/sohjoa sillein ettei valkoista erota, mutta keltainen erottuu.
Esim. jos lunta on tiellä laikuittain erottuu keltainen väri paljaasta tien osasta helpommin kuin valkoinen, jonka saattaa erehtyä olevan sitä lunta.
Viivojen värin muuttaminen onkin koronan ja ilmastonmuutoksen jälkeen suurin ongelma yhteiskunnassamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idehan on myös se, että väri kertoo heti merkityksen. Vai vaihdetaanko jarruvalotkin valkoisiksi, jos värillä ei muka ole väliä?
Eiköhän ne jarruvalotkin kohta kielletä kun nehän kuluttaa energiaa vrt. perävalot
Perävalot ovatkin olleet auton pahin energiasyöppö. Onneksi niistä on päästy eroon. Nyt on aika käydä jarruvalojen kimppuun.
Mutta kun ne valkoiset viivat ovat siitä hyvät että ne on halvemmat, joten valtio voi käyttää vähemmän rahaa teihin ja enemmän rahaa Italiaan.