Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotonaan joulun viettävät perheet ovat itsekkäitä

Vierailija
06.11.2013 |

On tosi tyrmäävää lukea täältä, kuinka ihmiset hylkäävät omat vanhempansa ja jättävät vanhukset viettämään joulua yksin. Halutaan viettää joulua kotona. Moni perustelee, että haluaa levätä ja kulkea yöpuvussa ja mussuttaa ruokaa.

No niinpä, mutta entä ne teidän vanhempanne. He ovat teidän vuoksi raataneet ja heräilleet öisin ja järjestäneet perinteisiä jouluja ja te hylkäätte heidät oman itsekkään laiskuuden vuoksi.

'

Kuinka surullista, että isovanhemmilta riistetään ilo katsoa, kun lapsenlapset riemusta tuikkivien silmin aukovat paketteja ja luovat joulumieltä.

Onko missään muualla näin itsekkäitä ihmisiä, kuin Suomessa. Suomessa on maailman yksinäisimmät vanhukset

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo, mutta ruokitaan vähän: ei ne kaikki vanhemmat ole mitään kultaisia harmaahapsia, jotka käsiä taputtaen haluavat katsella pikkupilttien tanssia kuusen ympärillä. Moni isoäiti on av-mamman perikuva, jolle se oma napa on tärkein: minä haluan lapsenlapset jouluksi meille vaikka puolen Suomen takaa, minä haluan että lapset ovat nätisti suittuja ja hiljaa, minä haluan että miniä lukee ajatukset.

Vierailija
62/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Kun on kahdet isovanhemat, niin kummankin luona ei voi olla. Silloin kun miellä ei ollu vielä lapsia, niin vuorottelimme joulut kummankin vanhempien luona. Kun meidän esikoinen syntyi niin hän oli samalla ensimmäinen lapsenlapisi kaikille isovanhemmille. Joulu oli tiukka paikka ja päädyttiin siihen että vietetään joulu puolueettomalla maaperällä ja mentiin jouluksi hiihtokeskukseen koko porukalla. Seuraavana jouluna meillä olikin suurempi asunto ja sen jälkeen olimme monta joulua kotosalla ja isovanhemmat saivat tulla meille jos halusivat. Myöhemmin nuoremmat sisaruksemme myös avioituivat ja saivat lapsia, joten joulunviettovariaatioita tuli lisää ja se oli vähemmän painostavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huono provo kuin tämä onkin, niin kerronpa tässä, että äitini joka on iältään 76-vuotias, on erikseen pyytänyt että lapsensa viettäisivät perheineen joulunsa, syövät kotonaan ja avaavat lahjansa oman perheensä kesken. 

Olemme sitten käyneet päivällä joulukahvilla äitini luona, viemässä kynttilät haudoille, ja sen jälkeen siirtyneet omiin koteihimme joulun viettoon. Juuri niin kuin äiti on itse toivonut.

Vierailija
64/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä on mun juoppo isäni yksin joulut ja juhannukset, on varmasti se rakas pullo seurana. Äidin luona ollaan joka joulu, mutta korkeintaan yksi yö, lähempänä olevat sisarukseni perheineen menevät yöksi omiin koteihinsa, siinä on ihan kauhea hässäkkä vaikka vasta mulla ja toisella siskolla on lapsia. Ystävättärellä on myös kolme sisarusta kuten minulla, mutta heillä on kaikilla jo lapsia, eli kun menevät isovanhemmille jouluna siellä on aivan järjetön meteli ja ruokaa pitää olla liki parille kymmenelle ihmiselle.

Kyllä mun vanhemmatkin ovat väsyneitä jouluna vaikka ei niin kauheasti äiti hössötäkään ruokien tai siivousten kanssa, ja ovat kuitenkin vasta kuudenkympin lähellä, voin kuvitella että kymmenen vuoden päästä kun meilläkin on nuorimmillakin sisaruksilla pari lasta per nenä, ei vanhemmat halua enää koko kööriä kotiinsa kerralla, eihän siinä tilakaan riitä millään. 

Vierailija
65/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tuo on, mutta heitetäänpä vastakommentti: eikös ole yhtä itsekästä vaatia lapsia ja lapsenlapsia tulemaan joulunviettoon mummolaan (eikä siis esim. sinne toiseen mummolaan, joka suurimmalla osalla perheistä myös on)?

Vierailija
66/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei muuten ihan oikeasti välitä koko joulusta, vanhatkaan. Itse vedän joulun läpi joten kuten lasten takia, mutta itselleni se on kyllä aivan se ja sama. Minun luokseni ei ainakaan tarvitse kenenkään väkisin vääntäytyä sitten kun olen vanha. Joulu oli jännää lapsena, sen jälkeen se ei ole tuntunut yhtään miltään.

Vierailija
67/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:21"]

Provohan tuo on, mutta heitetäänpä vastakommentti: eikös ole yhtä itsekästä vaatia lapsia ja lapsenlapsia tulemaan joulunviettoon mummolaan (eikä siis esim. sinne toiseen mummolaan, joka suurimmalla osalla perheistä myös on)?

[/quote]

Suomalaiset tosiaan näkyvät olevan jouluinisijöitä. Halutaan kykkiä vain omissa nurkissa epäsosiaalisena ja jätetään vanhukset yksin.

Olisin onnellinen, jos minulla olisi vanhemmat elossa. Ajaisin vaikka missä myrskyssä ilahduttamaan heidän jouluaan, jos saisin heidät pitää.

Suomalainen on todella mölli itsekkyydessään. Vanhempien perintö kelpaa, mutta muuta ei haluta tehdä

Vierailija
68/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:21"]

[/quote]

Suomalaiset tosiaan näkyvät olevan jouluinisijöitä. Halutaan kykkiä vain omissa nurkissa epäsosiaalisena ja jätetään vanhukset yksin.

Olisin onnellinen, jos minulla olisi vanhemmat elossa. Ajaisin vaikka missä myrskyssä ilahduttamaan heidän jouluaan, jos saisin heidät pitää.

Suomalainen on todella mölli itsekkyydessään. Vanhempien perintö kelpaa, mutta muuta ei haluta tehdä

[/quote]

Vanhukset saa alennusta vr:ltä. Tulkoon itte vieraaksi jos seuraa kaipaavat.

Vierailija
69/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se sitten ole itsekästä, että mennään isovanhemmille jouluksi ja laitetaan ne tekemään jouluruuat ja herkut ja passaamaan koko porukkaa? Vai väitättekö, että vieraillessanne mummot saavat nauttia rauhassa joulusta lastenlasten kanssa ja te teette ja maksatte kaikki ruuat, siivous ym. puuhat? Joidenkin isovanhemmat ei halua enää sellaista, se on stressaavaa. Miksette voisi kutsua niitä isovanhempia teille vieraaksi eikä änkeä sinne kylään?

Vierailija
70/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:27"]

Eikö se sitten ole itsekästä, että mennään isovanhemmille jouluksi ja laitetaan ne tekemään jouluruuat ja herkut ja passaamaan koko porukkaa? Vai väitättekö, että vieraillessanne mummot saavat nauttia rauhassa joulusta lastenlasten kanssa ja te teette ja maksatte kaikki ruuat, siivous ym. puuhat? Joidenkin isovanhemmat ei halua enää sellaista, se on stressaavaa. Miksette voisi kutsua niitä isovanhempia teille vieraaksi eikä änkeä sinne kylään?

[/quote]

MIKÄ on vaikeaa siinä, että sopii mummon kanssa, ja mahdollisten muiden sisarusten kanssa, että mitä kukakin joulupöytään mukanaan tuo?

Sillä tavalla se ruoanlaitto ei jää vain mummon harteille, saati kukkarolle. Ja kun aikuiset ihmiset oletettavasti ymmärtävät, niin myös astioiden pois siivoaminen, tiskaaminen jne. on työ, jonka voi joku muukin tehdä kuin se mummo tai vaari.

Vierailija
71/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en haluaisi anoppiani meille jouluksi, koska tulevan kolmannen lapsemme la on 29.12. enkä jaksaisi passata ketään enää siinä vaiheessa. Hän on siis leski ja yksinäinen, ja aina aiemmin viettänyt joulunsa meillä. Ei ole mikään vaivaton vieras eikä ole ikinä auttanut jouluvalmisteluissa, vaan tullut, kuten itsekin asian ilmaisee, mielellään täysihoitoon poikansa ja miniänsä luo. Anoppi asuu parinsadan kilometrin päässä, eli ei ole mahdollista että hän piipahtaisi vain päiväseltään. Stressaan asiaa jo nyt, vaikka tietysti voisin sanoa, että tulkoon vaan, minä makaan valaana sohvalla enkä tee joulun eteen mitään.