Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotonaan joulun viettävät perheet ovat itsekkäitä

Vierailija
06.11.2013 |

On tosi tyrmäävää lukea täältä, kuinka ihmiset hylkäävät omat vanhempansa ja jättävät vanhukset viettämään joulua yksin. Halutaan viettää joulua kotona. Moni perustelee, että haluaa levätä ja kulkea yöpuvussa ja mussuttaa ruokaa.

No niinpä, mutta entä ne teidän vanhempanne. He ovat teidän vuoksi raataneet ja heräilleet öisin ja järjestäneet perinteisiä jouluja ja te hylkäätte heidät oman itsekkään laiskuuden vuoksi.

'

Kuinka surullista, että isovanhemmilta riistetään ilo katsoa, kun lapsenlapset riemusta tuikkivien silmin aukovat paketteja ja luovat joulumieltä.

Onko missään muualla näin itsekkäitä ihmisiä, kuin Suomessa. Suomessa on maailman yksinäisimmät vanhukset

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta ja eräs lapsista heitti minulle, että "äiti, kuinka kivaa on, kun me kaikki tullaan sitten sun luo viettään jouluja, kun meillä on lapsia"

Minä totesin, että ette taatusti tule. Minä en järjestä kotiimme joulua monelle kymmenelle ihmiselle, jos sikiätte samalla tavalla, kuin  minä olen. Me vietämme joulua jossain matkoilla, missä saan istua valmiiseen pöytään.

Ja minut voi lynkata itsekkäänä ihan vapaasti. En todellakaan haaveile, että viiskymppisenä töiden sivussa järjestelen parinkymmenen hengen joulun ja passaan koko porukkaa ja hommaan jostain patjoja koko porukalle.

Pärjätkööt joulunsa itse tai menkööt toiseen mummolaan, jolleivat ole päässeet hameenhelmoista irti 

Vierailija
42/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä luulin, että me ollaan itsekkäitä kun mennään aattona toisille isovanhemmille ja joulupäivänä toisille ja tapanina vielä mun isälle...joka kerta valmiiseen pöytään (isälle nyt teen ehkä jonkun ruokalajin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti asuu 300km päässä, pienessä asunnossa. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu. Lisäksi äidillä on kaksi koiraa, joille minä olen pahasti allerginen. Mun joulu olis pilalla jos niiden koirien kanssa joutuisin olemaan muutamaa tuntia pidempään. Alkaisin yksimään, silmät vuotais ja muuttuis punaisiksi ja nenä valuisi, lääkkeistä huolimatta. Ei kovin houkuttelevaa jouluna.  Äiti toki saa jouluseuraa, sillä naimaton veljeni menee sinne jouluksi, kuten aina.

Miehen vanhemmat ei halua meitä jouluksi heille. Jouluaattona appivanhemmat yleensä tulee meille joulupukkia tapaamaan, ovat pari tuntia ja painuvat kotiinsa viettämään haluamaansa joulua. Me taas käymme heillä tapaninpäivänä syömässä. Asumme samassa kaupungissa. Muutoin nautimme joulusta kotona, kuten olemme tehneet siitä lähtien kun eka lapsi syntyi.

Vierailija
44/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAinaa joulupukin porot?

Tosin joudut kilailemaan kaverini kanssa: sekä hänen että miehensä vanhemmat ovat eronneet, eli jo siinä on 4 paikka joissa 'pitää' kyläillä jouluna. Päälle vielä kummankin isovanhemmat, 4 paikkaa lisää ja heilläkin porukka levinnyt ympäri Suomea.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:17"]

Meillä on minun mummola Lapissa+1 isovanhempi (dementoitunut, ei enää tunnista lapsiaan saati lapsenlapsiaan) Joensuussa vanhainkodissa, miehen mummola Turussa, minun vanhemmat Tampereella, miehen äiti Helsingissä ja isä Porvoossa. Ap voisi kertoa miten saisimme käytyä kaikkien luona jouluna? Itse asumme Helsingissä.

[/quote]

Vierailija
45/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:07"]

Kyllä on kumma juttu, miten asioista saadaan noin hankalia. Me ollaan miehen kanssa alusta saakka yli 10 v sitten päätetty, että joka toinen vuosi ollaan aattona toisen vanhemmilla ja joulupäivä sitten toisen ja seuraavana vuonna toisinpäin. Ikinä ei ole ollut riitaa tai närää kenenkään taholta, joinain vuosina ollaan jopa tehty vaihtoja, kun on ollut matkoja tms. Ehkä tässä onkin erona se, että ollaan oltu yhdessä tosi nuorista ja aidosti molemmat viihdytään molempien vanhempien kanssa ja halutaan viettää heidän kanssa aikaa, ei ole mitään pakkopullaa kellekään.

[/quote]

Hieno, että se teillä on noin helppoa, mutta kun muilla voi olla toisenlainen tilanne.

Meillä kun on niin, että molempien vanhemmat ovat eronneet, ja siitä tulee jo neljä eri joulunviettopaikkaa. Lisäksi minun sukulaisilleni matkaa on 250 kilometriä ja miehen sukulaisille 150 kilometriä. Vanhemmat eivät halua itse matkustaa noin pitkiä matkoja, joten ajamiset ja päätös siitä minne mennään jää aina meidän vastuulle. Sitten kuunnellaan anopin vittuilua siitä, miksi jätetään hänet yksin jouluna kun mennäänkin minun vanhemmilleni. Edellinen joulu tietenkin vietettiin anoppilassa, mutta eihän sillä enää ole mitään merkitystä.

Vierailija
46/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta joulua töissä sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Kyllä niitä omaisia vierailee vanhustensa luona ja osa käyttää kotonakin. Moni tuo tullessaan kahvit termoksessa ja juovat sitten mamman tai papan kanssa pullakahvit keskenään.

Näillä lapsilla ja vanhemmilla on hyvin erilaisia taustoja keskenään ja monista jouluista on jäänyt ankeat muistot alkoholisti-isän pilatessa joulut ja lasten paettua riehumista ulos paljasjaloin. Ei kannata syyllistää kenenkään joulutapoja tai -vierailuita missään määrin, kun taustoja ei tunneta.

Kauniit maalaisidylliset sukujoulut seesteisine tunnelmineen löytyvät pääasiassa jouluaiheisista postikorteista.

Vierailija
47/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman vanhemmat? Entä jos vanhemmat ovat eronneet eivätkä halua viettää joulua entisten puolisoiden seurassa? Entä jos on sisaruksia, pyydetäänkö heidätkin ja kuka lapsista pyytää kulloinkin vanhemmat (ja sisarukset? ja puolison vanhemmat? ja puolison sisarukset?) luokseen jouluksi?

Nykyisin on ihmisten perheet ja suvut niin hajallaan ja on uusperheitä yms. että on ihan turha yrittää tunkea kaikkia johonkinperinnejoulu-muottiin. Ymmärrystä ja joustoa puolin ja toisin ja omia, uusia ratkaisuja. Meillä esim. on 3 kyläpaikkaa jouluna, onneksi kaikki samalla paikkakunnalla. Jokaisessa käydään kylässä, paikka per päivä ja lahjoja ei roudailla erikseen (niin että kaikki avattaisiin yhdesäs paikassa jouluaattona) vaan esim. minun vanhemmilla avataan heidän antamat ja saamat paketit ja sama miehen vanhemmilla.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:20"]

Eikö voisi mieluummin lapset pyytää vanhemmat luokseen joulua viettämään? Heidän vuoronsa on välillä tulla valmiiseen pöytään, sillä aika monet joulut ja muut kekkerit ovat aikanaan hoitaneet.

[/quote]

Vierailija
48/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:07"]

Kyllä on kumma juttu, miten asioista saadaan noin hankalia. Me ollaan miehen kanssa alusta saakka yli 10 v sitten päätetty, että joka toinen vuosi ollaan aattona toisen vanhemmilla ja joulupäivä sitten toisen ja seuraavana vuonna toisinpäin. Ikinä ei ole ollut riitaa tai närää kenenkään taholta, joinain vuosina ollaan jopa tehty vaihtoja, kun on ollut matkoja tms. Ehkä tässä onkin erona se, että ollaan oltu yhdessä tosi nuorista ja aidosti molemmat viihdytään molempien vanhempien kanssa ja halutaan viettää heidän kanssa aikaa, ei ole mitään pakkopullaa kellekään.

[/quote]

Hieno, että se teillä on noin helppoa, mutta kun muilla voi olla toisenlainen tilanne.

Meillä kun on niin, että molempien vanhemmat ovat eronneet, ja siitä tulee jo neljä eri joulunviettopaikkaa. Lisäksi minun sukulaisilleni matkaa on 250 kilometriä ja miehen sukulaisille 150 kilometriä. Vanhemmat eivät halua itse matkustaa noin pitkiä matkoja, joten ajamiset ja päätös siitä minne mennään jää aina meidän vastuulle. Sitten kuunnellaan anopin vittuilua siitä, miksi jätetään hänet yksin jouluna kun mennäänkin minun vanhemmilleni. Edellinen joulu tietenkin vietettiin anoppilassa, mutta eihän sillä enää ole mitään merkitystä.

[/quote]

Mekin ollaan päätetty kuten edellinen, mikä on tietysti helppoa, kun asutaan kaikki pk-seudulla. Mun vanhemmat ovat eronneet, ja olen kylmästi päättänyt, että aatto vuorotellaan mun äidin ja miehen vanhempien välillä, toinen paikka näistä "saa" joulupäivän, ja mun isän luo mennään aina tapanina. Kyllä, aluksi tuntui pahalta isäni puolesta, mutta olen ns. noussut asian yläpuolelle koska muut järjestelyt on kokeiltu ja ovat liian hankalia syystä tai toisesta (meillä siis "kaikki" haluavat meidän perheen aatoksi tai ainakin joulupäiväksi). Ja mun isälle joulu ei ole koskaan merkinnyt niin paljon kuin äidille ja miehen äidille, hänelle tärkeää on ylipäätään nähdä meitä.

Jos etäisyydet olisivat pitkiä niin jakaisimme varmaan joulut vuorovuosin. Mitään nillitystä asiasta en kuuntelisi enkä ottaisi ainakaan itseeni. Jos toimii reilusti ei tarvitse syyllistyä.

Vierailija
49/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan sen, että joulunaika kului lähinnä autossa istuessa. Juurikin siksi, että piti käydä siellä ja täällä mummolassa ja tuolla tädillä ja kummilla jne... Inhosin sitä. Heti aattoaamusta kiskottiin sängystä ylös aikaisin, että ehtii käymään kaikki sukulaiset läpi, koska jokainen sukulainen oli sitä mieltä, että meidän pitää mennä käymään siellä ja siksi, koska vanhempamme eivät sitten uskaltaneet sanoa, etteivät tule joka joulu joka paikkaan. En halua samaa omille lapsilleni, joten jouluaatto on rauhoitettu meidän perheessä, aaton vietämme aina kotona.

Ja edelleen nämä sukulaiset, joiden luona piti lapsena käydä, vaativat, että kävisimme siellä edelleen. Vain jouluna kelpaa, muulloin ei saa tulla. En siis mene ollenkaan.

Vierailija
50/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitkien välimatkojen maassa on monella lapsella takapenkkijoulu

Vierailija
51/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksipuolinen avaus. Syy voi olla myös se, että isovanhemmat ilmoittavat etteivät halua lapsia jouluksi. Kuten meillä. Valitettavasti ja tätä suren joka joulu. Että asiat eivät aina välttämättä ole sitä miltä äkkiseltään näyttää.

Vierailija
52/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, mun mielestä mun ei tarvi olla loppuelämääni kiitollisuudenvelassa lapsuuden jouluista ym. Ensinnäkin mä en ole itse päättänyt tänne syntyä. Vanhemmat se päätti ja siten ovat olleet velvollisia mut elättämään ja ne joulutkin järkkäämään. Ihan kuten minäkin järkkään ne omille lapsilleni. Enkä ole ajatellut vaatia ikuista kiitollisuutta ja sukujouluja noilta omiltani. Jotenkin järjetön vaatimus, että aikuisen lapsen on elettävä elämänsä vanhempiensa pillin mukaan. Normaali kiitollisuus riittäköön, käyn kylässä ja autan oman elämäntilanteeni mukaan. Etusijalla ovat omat lapseni, heitä kohtaan olis väärin istua joulu autossa matkalla paikasta toiseen.

Vierailija
53/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra/rouva 47, muistan omasta lapsuudestani ja nuoruudestani kuinka ensin koko porukka tuli meille aattona, sitten mentiin joulupäivänä toiseen paikkaan ja tapanina vielä yhteen paikkaan. Sama jengi oli koolla jokaisessa paikassa. Minä olisin halunnut rauhallisen joulun musiikkia kuunnellen ja joululahjakirjoja lukien. Tästä kaikesta pääsin eroon, kun kummatkin vanhemmat olivat kuolleet ja olin muuttanut yli 200 kilometrin päähän muusta lähisuvusta. Aloin viettämään jouluja yksin ja nautin suunnattomasti. Hankin omia jouluherkkuja ja pari pikkupulloa punaviiniä. Itsekästä, ehkä, mutta nautin suunnattomasti.

Vierailija
54/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:04"]

Pahalta tuntuu olla terveyskeskussairaalan vuodeosastolla jouluna töissä. Niin harva lapsi käy katsomassa mummoaan. Papoilla on se onni, että he kuolevat aiemmin. Mummot jää yksin eloon ja viettävät joulua yksin ikävoisen aikuisia lapsiaan ja lapsenlapsia. Mutta harvalla viitsii kukaan käydä edes jouluna katsomassa. Oma napa on tärkein.

[/quote] .

No me käydään ja kyllä siellä näkyy monia muitakin lapsia ja lastenlapsia.

Vierailija
55/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi lapsi, enkä todellakaan odota että hän mahdollisine perheineen hyppisi aina jouluisin minun pillini mukaan! Hän saa itse päättä haluaako viettää joulun/osan joulusta vanhempiensa kanssa vai yksin tai jossain muussa seurassa. Olen myös kerran viettämnyt joulun ihan ypöyksin kun ei ollut toiselta puolen maapalloa mahdollista tulla läheisten luokse, hyvin sekin sujui kun asenne oli hedonistinen, eli hommasin mieluisia herkkuja, kirjoja ja leffoja viihdykkeeksi ja tein jouluna just mitä silloin sattui huvittamaan.

En ole koskaan tajunnut tätä hösäystä että just jonain tiettynä päivänä pitäisi viettää juhlaa kaikkien läheisten kanssa, eihän se yksinkertaisesti ole mahdollista! Realismia peliin, jos on huonot välit niin joku yhteinen pakkojuhlinta ei sitä muuta, jos on hyvät välit niin silloin voi juhlia myös muina päivinä jos vaikka just se jouluaatto ei sovi.

Vierailija
56/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana lapsuudessani olla joulu reissussa tai sitten sukulaisteni luona. Sitten kun alettiin puolison kanssa seurustella vuoroteltiin joulut kummankin vanhemmilla. Kun esikoinen syntyi oltiin joulu kotona. Elämäni ensimmäinen joulu omassa kodissa! Ja olipa ihana kun sai omassa tahdissa elellä ja nauttia joulusta kerrankin, eikä tarvinnut lähteä minnekään! Sen joulun jälkeen minua ei olekaan enää saanut lähtemään anoppilaan eikä oman äitini luokse. Myös ajatus siitä, että pitäisi sulloa perhe ja lahjat ja kaikki autoon ja matkustaa monta tuntia anoppilaan, jossa on talo täynnä porukkaa eikä hetken rauhaa, ei oikein houkuttele. Nyt on ihana kun saa tehdä joulun oman perheen näköiseksi ja nauttia joulurauhasta :-)

Vierailija
57/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huono provo.

Vierailija
58/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että kaikki isovanhemmat haluavat jälkikasvun kotiinsa jouluksi?? Kun minun äitini jäi leskeksi, hän sanoi, että tästä lähin ei halua enää yhtään perhejoulua, vaan kun on koko elämänsä siihen asti passannut ja laittanut jouluruuat, niin nyt ei enää kertaakaan! Hän käy kirkkokonserteissa, haudoilla ja kuuntelee/katselee jouluohjelmat telkkarista eikä edes kutsu ketään kotiinsa ennen kuin tapanina. Eikä halua tulla meille kutsuttuna. Todennäköisesti itse haluan samanlaisen joulun tulevaisuudessa, kunhan lapset muuttaa pois kotoa.

Vierailija
59/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta tuntuu olla terveyskeskussairaalan vuodeosastolla jouluna töissä. Niin harva lapsi käy katsomassa mummoaan. Papoilla on se onni, että he kuolevat aiemmin. Mummot jää yksin eloon ja viettävät joulua yksin ikävoisen aikuisia lapsiaan ja lapsenlapsia. Mutta harvalla viitsii kukaan käydä edes jouluna katsomassa. Oma napa on tärkein.

Vierailija
60/71 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me vietettiin viime joulu miehen vanhemmilla. Piti olla neljä yötä, mutta lähdettiinkin jo kahden jälkeen kun alusta asti oli hirveetä valitusta anopin taholta kuinka raskasta on kun pitää koko ajan siivota ja leipoa ja tiskata ja tehdä... Koitin kyllä koko ajan itse ehtiä ennen anoppia siivoamaan sotkut, tein hänen kanssaan jouluruoat yms. mutta anopilla on ihmeellinen tapa keksiä töitä jos ei niitä sitten muuten ole, esim. alkaa yhtäkkiä silittämään jotain liinoja jos kaikki muu on tehty. Plus leipoo jatkuvalla syötöllä lapsille pullaa, kakkua ja keksejä vaikka olen sanonut että ei tarvitse, olemassaolevat syötävät ja herkut riittää ihan hyvin. Appi taas ei tee mitään, ei vie edes omia astioitaan pöydästä vaan suuntaa saman tien (keittiön läpi minne ne astiat voisi viedä) makuuhuoneeseen päiväunille siksi aikaa kun naiset korjaa pöydän ja tiskaa.

Tänä vuonna ei sinne vaivoiksi mennä, saavat olla ihan keskenään ja rauhassa niin ei tule ylimääräistä työtä meistä.