Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilyttää hankkia kissanpentu

Vierailija
15.09.2020 |

Kävimme katsomassa kissanpentua jonka emo ei anna silittää itseään. Ei sentään sähissyt tai mitään mutta en vaikuttanut kovin sosiaaliselta. Isä kyllä oli ihan toista luokkaa. Periikö pentu juuri emonsa käyttäytymisen? Pentu ei ole vielä luovutusiässä mutta sähisi meille ensin, mutta sitten ei enää ja olikin ihan luottavaisin mielin. Silti mietityttää että jos teemmekin virheen ja pentu on aggressiivinen ja arka? Käymme kyllä myöhemminkin katsomassa sitä... voi olla että teen liian nopean johtopäätöksen. Muutenkin paikka missä kävimme oli aika siivottomassa kunnossa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hiukankin epäilyttää ottaa kissanpentu, niin älä ota. 

Pentu voi olla aivan ok ja kiva kissa, mutta sinulla ja sillä ei vaan mene kemiat yksiin. Sellaistakin tapahtuu.

Emo, kuten kaikki äidit, puolustaa pentujaan/lapsiaan uhkaa kokiessaan. Riittää, että olette sille aivan vieraita. Sen homma on tehdä niin, kunnes vieroittaa pennut.  Kissoilla on luonne-eroja, kuten ihmisäideilläkin. 

Jotkut kasvattajat eivät päästä pentuja katsomaan kuin vasta vieroituksen aikaan. Sinun lisäksesi siellä on rampannut muitakin katsomassa pentuja, joten ei mikään rauha pennuille saati emolle.

Kasvattajan kodin siisteydellä ei ole tekemistä pennun luonteen ja terveyden kanssa. Liian puunattu kissakoti huolestuttaisi minua enemmän. Etenkin pentuaikaan.

Koska kissoja on pilvin pimein tarjolla etsi aikuinen kissa. Silloin tiedät, millaisen otan.

Minä en pentua juuri siksi halua ottaa, sillä aikuisesta näen heti millainen se on ja tulemmeko toimeen, Kotiini tuli juuri hurmaava kaksivuotias poikakissa vanhan narttukissani lisäksi ja hyvin menee. 

Kissoja on aika niukalti tarjolla ja ainakin pääkaupunkiseudun lähettyvillä pyydetään maatiaiskissastakin useita satasia ja joukossa on paljon huijareita. Erityisesti pentua on vaikea saada. Ne menevät heti, koska kissanpentu on niin hauska ja söpö.

Sellaista eläinsuojeyhdistystä ei tässä maassa ole, jolla ei olisi kissoja ongelmaksi asti. Eli kyllä on pilvin pimein, jos olet valmis ottamaan kissan taholta, joka vaatii omistajalta vastuullisuutta ja sitoutumista, ja jos olet tosiaan valmis maksamaan siitä, että saat itsellesi seuralaisen parhaimmillaan 20 vuodeksi. Se hinta vaaditaan siksi, että tiedetään, että kissa otetaan harkitusti ja myös sen kissan hyvään hoitoon sekä eläinlääkärikuluihin ollaan valmiita panostamaan. Nämä halvalla ja ilmaiseksi kissaa haluavat ovat niitä, joiden ei ikinä pitäisi kissaa hankkia. Piste.

Vierailija
42/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tiedät, että kissan luovutusikä on 12 viikkoa.

Ei 12 viikkoa vaan 12 kuukautta.

Höpö höpö - se on 12 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viimeiset kissanpennut teki sellaisesta kodista oleva kissa, jossa kissat sikisi vailla mitään tolkkua. Käytännössä pentutehtailua maatiaiskissoilla, niitä sitten myytiin torissa ja kahdet pennut varmaan yhden kesän aikana... Onneksi nuo paikat on maalla harvenemaan päin.

No meillä kasvaneista pennuista tuli ihan supersosiaalisia kun niiden kanssa oltiin ihan koko ajan. Minun kissa tarkkailee paljon mitä minä teen, osallistuu, jos antaisin ulkoilla vapaana tulee aina luokse kutsuttaessa ja seuraa tiiviisti (maalla ulkoiltiin yhdessä.) Voi viedä joka paikkaan, suhtautuu tosi rennosti uusiin tilanteisiin, todella utelias uusien ihmisten suhteen ja melkein kuin koira. Emo vieroitti sen vasta kun se leikattiin eli varmaan lähempänä 5kk, täysin sisäsiisti poikakissa eikä ole ikinä merkkaillut.

Meidän kissanpentujen äitikissa on tosi itsenäinen ja villimpi. Perusluonne on sama minun kissassakin, mutta sosiaalistamisella saa ihmeitä aikaan. Se kannattaa vaan aloittaa mahdollisimman varhain.

Kannattaa antaa pennun olla emon kanssa niin pitkään kuin mahdollista. Kissa ei ole laumaeläin samalla tavalla kuin koira, joten sen vieroittaminen aikaisin ei ole tarpeellista. Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
44/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin minne edelliset kaksi kissaa katosivat ja ap hävisi kuin pieru saharaan. Onkohan tää taas näitä jotka eivät sitoudu eläimeen vaan antavat pois kun alkaa kyllästyttää. Toivottavasti ap ei hanki kolmatta kissaa.

Vierailija
45/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin itselleni kissan villikissasta. Tosin se oli löytöhetkellä niin nälkiintynyt ja kylmissään, että olisi luultavasti luottanut keneen tahansa. Ainoa asia, mikä kertoo sen menneisyydestä on se, ettei se suostu käymään ulkona edes valjaissa. Sen lempipaikka on takan edusta tai terassilla kaikkein aurinkoisin kohta. Oman kokemukseni mukaan arkakin kissa kesyyntyy ajan kanssa.

Siskoni otti emokissan ja yhden sen pennun. Emo oli aika arka, mutta pidettyään näitä lähes kaksi vuotta, se kerran kiipesi siskon syliin ja odotti silityksiä. Siskolta oli pieni itku ilosta päässyt.

Vierailija
46/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin minne edelliset kaksi kissaa katosivat ja ap hävisi kuin pieru saharaan. Onkohan tää taas näitä jotka eivät sitoudu eläimeen vaan antavat pois kun alkaa kyllästyttää. Toivottavasti ap ei hanki kolmatta kissaa.

No ei viitsi ihan heti vastata sinulle kun vaikutat niin kapeakatseiselt ihmiseltä. Toinen kissoistamme piti lopettaa vakavan sairauden takia ja toinen taas on hoidossa tuttavamme luona koska ei sopeudu sisäkissaksi. Stressaantuu siis jos joutuu olemaan sisällä, joten olisi kidutusta sille jos pitäisimme sisäkissana.

Tämä meidän tuleva kissamme ei tule olemaan ulkona vaan ihan sisäkissana.

Vierailija
47/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon viimeisen kirjoitti siis ap.

Vierailija
48/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei viitsi ihan heti vastata sinulle kun vaikutat niin kapeakatseiselt ihmiseltä. Toinen kissoistamme piti lopettaa vakavan sairauden takia ja toinen taas on hoidossa tuttavamme luona koska ei sopeudu sisäkissaksi. Stressaantuu siis jos joutuu olemaan sisällä, joten olisi kidutusta sille jos pitäisimme sisäkissana.

”Hoidossa”. Tiesit varmaan että kissoja ei saa pitää vapaana luonnossa? Miksi kissa ei soveltunut sisäkissaksi? Ettei kävis seuraavan kanssa sama juttu...

Vierailija
49/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Hoidossa”. Tiesit varmaan että kissoja ei saa pitää vapaana luonnossa? Miksi kissa ei soveltunut sisäkissaksi? Ettei kävis seuraavan kanssa sama juttu...

No kyllähän minä sen tiesin. Et varmaan itse ole ikinä tehnyt mitään virheitä? Joo, oli väärin hankkia ulkokissat mutta nyt olen viisaampi ja pidän kyllä kissan sisällä. Ap

Vierailija
50/52 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän minä sen tiesin. Et varmaan itse ole ikinä tehnyt mitään virheitä? Joo, oli väärin hankkia ulkokissat mutta nyt olen viisaampi ja pidän kyllä kissan sisällä. Ap

Olen tehnyt elämässäni paljonkin virheitä. En tosin kissan kanssa. Ärsyttää kaikenmaailman kesäkissojen hankkijat. Ärsyttää myös ihmiset jotka pitävät kissoja vapaana. Se on Suomessa kiellettyä eikä kyllä tulis mieleenkään päästää kissaa ulos vaikka asuisin maalla. Tietenkään ulkokissa ei enää sisäkissaksi opi. Hyvä, että kuitenkin harkitset vielä kissan ottamista, harkita pitääkin ja tarkkaan.

Vierailija
51/52 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt elämässäni paljonkin virheitä. En tosin kissan kanssa. Ärsyttää kaikenmaailman kesäkissojen hankkijat. Ärsyttää myös ihmiset jotka pitävät kissoja vapaana. Se on Suomessa kiellettyä eikä kyllä tulis mieleenkään päästää kissaa ulos vaikka asuisin maalla. Tietenkään ulkokissa ei enää sisäkissaksi opi. Hyvä, että kuitenkin harkitset vielä kissan ottamista, harkita pitääkin ja tarkkaan.

Kissat on kylläkin tarkoitettu kulkemaan vapaana luonnossa. Se on niiden luonteelle välttämätöntä. Se on niille kuin vankilassa pitäis, kun ei päästä ikinä vapaana ulos. Meidän pikkukaupungissakin kaikkien kissat kulkee vapaana. Ei ole mikään maaseudun juttu. Toki niillä on kodit, mutta tuolla ne pyörii luonnossa silloin kun mieli tekee. Olet sinäkin muka "kissarakas" kun et päästä kissaa ulos ollenkaan tai korkeintaan narussa kaupungin kaduille. Et itsekään varmasti sellaista elämää eläisi. Kissojen ei pitäisi kuulua ollenkaan suuriin kaupunkeihin eikä sellaisille omistajille, jotka pitää niitä vuosikymmeniä sisällä vankina. Eikä Suomessa ole sellaista lakia, joka kieltää pitämästä kissaa ulkona. Älä valehtele! Muuta maalle, jos haluat pitää kissaa ja oikeasti sydämestäsi rakastat kissoja ja annat niiden elää sellaista elämää kuin ne itse haluaa!

-sivusta

Vierailija
52/52 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissat on kylläkin tarkoitettu kulkemaan vapaana luonnossa. Se on niiden luonteelle välttämätöntä. Se on niille kuin vankilassa pitäis, kun ei päästä ikinä vapaana ulos. Meidän pikkukaupungissakin kaikkien kissat kulkee vapaana. Ei ole mikään maaseudun juttu. Toki niillä on kodit, mutta tuolla ne pyörii luonnossa silloin kun mieli tekee. Olet sinäkin muka "kissarakas" kun et päästä kissaa ulos ollenkaan tai korkeintaan narussa kaupungin kaduille. Et itsekään varmasti sellaista elämää eläisi. Kissojen ei pitäisi kuulua ollenkaan suuriin kaupunkeihin eikä sellaisille omistajille, jotka pitää niitä vuosikymmeniä sisällä vankina. Eikä Suomessa ole sellaista lakia, joka kieltää pitämästä kissaa ulkona. Älä valehtele! Muuta maalle, jos haluat pitää kissaa ja oikeasti sydämestäsi rakastat kissoja ja annat niiden elää sellaista elämää kuin ne itse haluaa!

-sivusta

Kissat saalistavat luonnossa paljon rauhoitettuja eläimiä, pissailevat puistoissa lasten hiekkalaatikoihin ja pahinta on vielä se että kohtaavat paljon vaaroja luonnossa. Eli on monta syytä miksi kannattaa pitää sisäkissaa. Jos kissa on pennusta asti totutettu olemaa sisällä niin tuskin se ulos enää kaipaakaan. Tottakai on hyvä että toteuttaa kissan luontaista saalistusviettiä leikkimällä jne. ja että kotona on mahdollisuuksia kiipeilyyn ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi