maailman hirvein sukunimi..onko ok pitää tyttönimi?
ei olla vielä kihloistakaan puhuttu mutta mietin jo etukäteen että onko ok pitää tyttönnimi ja vaatia lapsille jos tulee,mun sukunimi s
en perusteellakun miehellä on maailmankamalin sukunimi?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:27"]Ei sukunimi ole Paska vaan Panokone. Toivottavasti kukaan ei nyt tunnista.[/quote]
Ymmärrän ap. Ehkä miehenkin olisi helpompi ottaa sinun sukunimesi tai teidän ottaa uusi, yhteinen sukunimi?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:28"]
Kaikesta te naiset saattekin tappelun aikaiseksi.
[/quote]
Naiset? Eiköhän tuo yksi vastaan vänkääjä ole mies.
Minulla on rumempi sukunimi kuin miehellä, mutta siitä huolimatta minä pidin oman sukunimeni naimisiin mennessä. Vaikka menin naimisiin, en tuntenut mitään tarvetta liittyä miehen sukuun.
Tulee paljon halvemmaksi pitää tyttönimensä alun alkaen. Itse olin kaksi kertaa naimisissa, otin miehen nimen, ja joka kerta pitää uusia passi, ajokortti, pankkikortti jne jne. Olisin vain pitänyt tyttönimeni alun alkaenkin.
Tämän keskustelun innoittamana aloitin oman: http://www.vauva.fi/keskustelu/3883593/ketju/miehellani_on_maailman_kaunein_sukunimi_mutta_silti_pidan_omani
Ajoittaja:
Onko miehesi tsekkiläinen ja hänen sukunimensä Paska?
Anna miehellekin sinun sukunimesi, niin hänenkään ei tarvitse enää kärsiä hirveästä sukunimestä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:41"]
7, ei se miehen sukunimen ottaminen ole vanha perinne, eikä historiaa... Nimenomaan entisinä aikoina miehet ottivat naisen sukunimiä. Tai sitten oltiin kokonaan ilman. Mitä jos hankkisit yleissivistyksen!
[/quote]
Hah hah, semantiikkaa. Nimenomaan se, että nainen ottaa miehen sukunimen, mielletään suomalaiseksi tavaksi.
Miksi te väheksytte suomalaista kulttuuria? Onko moderni nipotusfeminismi kulttuuriperinnön vaalimista tärkeämpää?
Sanokaa mitä sanotte, mutta kun miehellä on eri sukunimet kuin lapsillaan, ajatellaan yleisesti, että nuo eivät kyllä ole hänen omiaan.
[/quote]
Ei ollut kovin vanha tapa, ja nyt laki mahdollistaa muunkin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:46"]
No kaipa se mies ymmärtää kun kerrot, että suomeksi nimesi on törkeä etkä halua sitä lapsillesi. Onhan näitä klassisia juttuja, esim. espanjassa ei ole Pajero-autoja koska pajero tarkottaa runkkaria. Tai japaniksi ihan perus Aho/Ahonen jne. on paska.
[/quote]
Aho tarkoittaa japaniksi tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:24"]
Kyseessä on alle satavuotias perinne, jota edelsi satojen vuosien käytäntö, jonka mukaan sekä naiset että miehet pitivät oman sukunimensä. Että se siitä ikiaikaisesta perinteestä.
[/quote]
Kyseessä kylläkin pitkälti yli satavuotias perinne, jota edelsi varsin kirjava käytäntö sukunimien kanssa. Isäntäväki otti talon nimen, talolle annettiin isäntäväen nimi, sukunimiä ei ollut lainkaan...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:39"]
Tietenkin pidät oman nimesi. Hassu kysymys. Ja lapsille äidin nimi on loogisempi.
[/quote]
Millä perusteella äidin nimi on loogisempi sen enempää kuin isänkään
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:57"]
11, kuka mieltää? Minun suvussani on aina otettu tilan nimi. Taloon naidut miehet ovat siis ottaneet vaimonsa nimen. Ja tämä se vasta on vanha yleinen suomalainen perinne. Meilläkin ekat merkinnät on 1500-luvun alusta.
[/quote]
Sun suvussa ei ole otettu mitään nimeä eikä miehet ole ottaneet vaimonsa nimeä vaan tuo talon nimen käyttö on vaan ollut normaali käytäntö Länsi-Suomessa.
Öh, perinne nimenomaan vaatii sen että tapaa sovelletaan jonkin aikaa. Vai meinaatko että perinne syntyy saman tien?
Meillä minä pidin oman nimeni ja lapsetkin saivat nimensä minulta. Ei kyllä vähempää voisi kinnostaa mitä joku on mieltä perheemme sukunimiasiasta. Ja lapset ovat kyllä isänsä näköisiä, joten isyyttä ei ole syytä epäillä pelkän nimen perusteella.
Finni-Sikiö, siinä olisi hieno sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:36"]
Muutenkin kannattaisi pitää tyttönimi, miksi ihmeessä nainen luopuisi omasta nimestään, kuten muinaisina naista alistavina aikoina. Ei se naisen nimi ole sen huonompi kuin miehenkään. En kyllä yhtään katselisi miestä, joka vaatisi että minun pitäisi ottaa hänen nimi aviossa! [/quote]
Ilmeisesti perinteet ja historia eivät merkitse sinulle siis yhtään mitään.
[/quote]
Kyseessä on alle satavuotias perinne, jota edelsi satojen vuosien käytäntö, jonka mukaan sekä naiset että miehet pitivät oman sukunimensä. Että se siitä ikiaikaisesta perinteestä.
Kaikesta te naiset saattekin tappelun aikaiseksi.
Oletko sinä se kenen miehen sukunimi on Paska...? Ja tietenkään ole pakko ottaa samaa sukunimehä kuin miehellä. Jos miehelläsi on järkeä päässä, se ei ole hänelle ongelma kun kerrot että suomessa se tarkoittaa jotain kamalaa.
Totta kai nykyään on täysin ok pitää tyttönimi, ihme että tällaista kukaan edes kysyy?
Ei siihen tarvitse mitään perusteita. Saat tietysti pitää nimesi jos haluat ja antaa sen myös lapsillesi.
Ei sukunimi ole Paska vaan Panokone. Toivottavasti kukaan ei nyt tunnista.