Vuokratakuun maksu
Eli olen ensimmäistä asuntoani vuokraamassa ja, mukava kämppä sitten löytyikin vuokranvälitys toimiston kautta. Vuokranantaja on siis yksityinen ja tämä (ilmeisesti mies henkilö, en tiedä edes nimeä tai mitään mikä on hieman outoa?) haluaa että maksan vuokratakuun hänen tililleen.
Tiedoksi vielä että mitään vuokrasopimuksia ei ole vielä kirjoitettukaan.
Mutta eikö se mene niin että pankissa avataan vuokratakuulle oma tili ja niin päin pois? Jostain kyllä kuulin että sen voi myös vuokran antajan tilille maksaa mutta mitä siinä sitten pitää ottaa huomioon ettei joudu huijatuksi?
Kuten sanottu vuokraan ensimmäistä asuntoani (olen 19) ja tämä on täysin uutta touhua minulle.
Asiallisia vihjeitä, tietoa, kokemuksia kiitos.
Kommentit (22)
"Varsin usein vakuutena käytetään pankkitalletusta, ja tällöin talletuksesta kertyvät korot kuuluvat vakuuden antajalle, ellei muusta olla sovittu. Viime kädessä vastaan tulee tällöinkin se sääntö, että vakuuden määrä ei voi ylittää 3 kuukauden vuokraa vastaavaa määrää.
Vakuutta on hoidettava huolellisesti eikä sitä saa sekoittaa vakuudensaajan omiin varoihin. Yleistä oikeutta vakuuden käyttämiseen ei vakuuden saajalla ole, eli vakuuden saaja ei voi käyttää esim.pankkitalletuksena saatuja vakuusvaroja omiin menoihinsa; viime kädessä uhkana on jopa rikosoikeudellinen vastuu tuollaisesta oikeudettomasta varojen käytöstä."
http://www.laki24.fi/vuok-asuinhuoneistonvuokra-vuokravakuus.html
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:46"]
Olen ottanut vuokravakuuden omalle tililleni ja antanut siitä vielä erillisen kuitin. Tähän asti jokaiselle vuokralaiselle on kelvannut. Säästyy pankissa jonottamiset mennen tullen.
Mutta älä maksa käteisellä ilman kuittia. Pankin kautta kun maksat ja merkitset tiedonantokenttään että kyseessä on vuokravakuus niin pitäisi olla turvallista.
[/quote]Kai kuitenkin myös maksat korkoa, kun maksat vuokravakuuden takaisin.
[/quote]Ei ole sovittu että maksaisin korkoa, joten en maksa korkoa.
Nordea näköjään maksaisi 0,15% korkoa, eli vuokravakuuden ollessa 1400 euroa, tämän järjestelyn vuoksi vuokralaiseni menettää 2 euroa 10 senttiä joka vuosi.
[/quote]Mutta menettää joka tapauksesssa. Nimenomaan se korko kuuluu vuokralaiselle.
[/quote]No se on sopimusasia kenelle se kuuluu. Otan tosta kämpästä vuokraa 700 euroa kuussa, vuokravakuus tulee mun tilille enkä maksa siitä korkoa.
Jos se ei ole ok, vuokralainen on vapaa etsimään jonkun muun vuokranantajan. Minulta ei ole pakko vuokrata.
Voi kyllä olla että vastaavantasoinen kämppä jollain muulla vuokranantajalla maksaakin 800 euroa kuussa mutta mikäs siinä jos vuokralainen mieltää ehdot kokonaisuutena itselleen paremmiksi.
[/quote]Se on toinen juttu, jos säoot nimenomaan sopinut vuokralaisen kanssa, että korot tulee sulle. Harvoin vaan vuokranantaja sitä vuokralaisen kanssa sopii, vaan "unohtaa" koko jutun. Pikkuraha, mutta periaate.