Allergia estää vierailut, ystäväperhe ei usko tätä
Ystäväperheemme talo on ilmeisesti hometalo. Ainakin siellä haisee oudolle, on tosi huono ilma ja mieheni saa siellä hengenahdistusta.
Nyt menivät vielä hankkimaan sisäkissan.
Olemme nyt pari kertaa olleet siellä kissan hankkimisen jälkeen. Vaikka mies ottaisi allergialääkettä ennen vierailua, niin hän on silti ihan kipeä viikon ajan vierailun jälkeen. Silmät kutiaa ja vuotaa, hengitys ei kulje, välillä tullut poskiontelontulehduskin.
Nyt tämä ystäväperhe ihmettelee, kun emme enää halua tulla vieraisille. Olen sanonut, että syy on kissa ja sisäilman laatu, mutta eivät usko. Olivat toiselle ystäväperheelle kummastelleet, että on niistä tullut leuhkoja.
Miten saan uskomaan, että jos siivoaisivat talon ennen meidän vierailua, pitäisivät ikkunat auki ja laittaisivat kissan pihalle siksi aikaa, voisimme ehkä joskus heillä kyläillä?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:27"]
Meillä on pojalla niin paha allergia, että kun serkkunsa tulee kylään, on tämä vaihtanut päälleen puhtaat vaatteet eikä saa koskea kissaan nuo vaatteet päällä.
Sitten pystyvät leikkimään yhdessä eikä pojalla kuin enintään vähän kutita silmät.
Uskomatonta, että jotkut on sitä mieltä ettei allergia muka voisi olla todellinen ja vieläpä paha sellainen :-o
Itseä ei kiinnostaisi tuollaisten ihmisten kanssa hirveästi edes olla tekemisissä.
[/quote]
Joo, mulla myös sisko, joka oireilee, kun vieressä nukkuu ihminen, jolla kissa kotona. Kyllä toisen vaatteiden mukanakin voi ne allergeenit kulkeutua.
[/quote]
Minulla on myös sisko, kenen mielestä melkein kaikilla on hometalo, kun on niin paha olo ja ahistaa henkeä.
Oikeasti olen alkanut miettimään, että sillä taitaa ahdistaa ihan muuten vain vähän kaikki ja on muodikkaasti päättänyt, että on hometaloja ja sähköallergiaa ja vaikka mitä
Tuuletus ja siivous ei auta. Jo se, että saisi kaiken kissasta aiheutuneet talosta pois vaati se kissatonta ikaa talossa noin vuoden ellei ylikin.
Itse reagoin myös helposti eläintalouksiin. Allergia ja astma mulla. Tapaamme muualla tai ulkona. Joissain pystyn olemaan hetken aikaa, mutta ennen vierailua otan ylimääräistä lääkitystä.
Pahemmissa paikoissa se ei auta ja olren vierailusta viikon-kaks todella tukkoinen + muut oireet. Juu niihin en mene ja se on aika hyvin ymmärretty.
Parin tunnin kahvittelusta ei ole kiva saada parin viikon kurjuus.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:46"]
Minä luin sen monta kertaa ja minusta oli omituista, että on pari kertaa käynyt ja saanut monikossa poskiontelontulehduksia.
Ehkä ne tulehdukset kuitenkin johtuu jostain muusta. Ei kaikkea kannata panna kaverin kissan syyski, mitä on nähnyt kaksi kertaa
[/quote]
No jos vielä kerran kokeilisit ja kun oikein, oikein keskityt niin huomaat ehkä, että alkuperäisessä viestissä lukee että miehelle on välillä tullut poskiontelontulehduskin.
Poskiontelontulehdukset voivat tosiaan olla homeoireita, ja hengenahdistus on varmasti. Ihmiset eivät vain tunnu tajuavan sitä, jos he eivät itse oireile.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:20"]
Minua ärsyttää tuo ilmaus "menivät vielä hankkimaan sisäkissankin". Jotenkin tuli ajatus, että tuon ystäväperheen olisi pitänyt pyytää lupa kissan hankintaan ap:lta. Ei se näin mene. Meilläkin on sisäkissa ja allergikot pysykööt kaukana. Meillä eletään meidän ehdoilla ja jos joku ei voi tulla meille, niin sitten tavataan vaikka ruokaravintolassa. Eikä sisäkissaa kipata ulos siksi aikaa, että joku vierailee. Meidän kissa ei kestäisi ulkona minuuttiakaan. Sisäkissa on siis kirjaimellisesti sisäkissa.
[/quote]
Joo, jokainen elää, kuten tykkää. Mutta kun sitten sanoo suoraan, että me ei voida enää käydä teillä, koska mies saa allergisia reaktioita teidän kissasta, niin sitten loukkaannutaan. Että ei meidän misse kyllä voi olla syynä.
Mutta kun se on.
Meillä on toinen tuttavaperhe, jonka kissa on pääasiassa ulkona talvisinkin. Se ei aiheuta niin paljoa ongelmia. Ja toinen perhe, jossa on vieraiden oleskelutiloissa helposti siivottavat pinnat (laattalattiat, ei verhoja/mattoja/tyynyjä). Siivoavat aina hyvin ja sulkevat kissan yläkertaan vierailun ajaksi. Sieltä mies ei ole saanut niin pahoja oireita.