avioero tulossa, mies haluaa aviehdon ennen eroa, suostunko?
Eli otsikko jo siis kaiken kertoo. Minulla ei ole mitään tarvetta mieheni rahoille, mutta hänellä on joku ihme perintöajatelma syynä miksi haluaa avioehdon. onko kellään antaa apua, yrittääkö hän nyt kusettaa mua jollakin tavalla vai onko avioehto tässä tilanteessa ihan ok. Kuinka muuten tuo erokuvio menee noin niinkuin virallisesti? Vaikuttaako se johonkin esim. verotukseen?, onko tarvetta tehdä sopimus lastenhuoltajuudesta vai riittäkö suullinen sopimus?
Kommentit (63)
Antamillasi tiedoilla on mahdoton vastata kysymykseesi. Kenen nimissä teillä on asunto, auto ja muu mahdollinen omaisuus, entä velat? Vastaako se sitä, kuka ne on oikeasti maksanut? Oletko ollut kotona hoitamassa lapsia ilman tuloja? Paljonko kummallakin on rahaa pankkitilillä tai muuta mahdollista omaisuutta (rahasto-osuuksia tai osakkeita). Älä ainakaan kirjoita avioehtoa ennen kuin tiedät täsmälleen, mitä se merkitsee.
Miksi enää tuossa vaiheessa avioehtoa? eikö ole sama tehdä jo jako sopimus?
Molemmat sopimukset kun voi tehdä miten itse parhaaksi näkee
3, eipä ap. kerro myöskään tuosta perintöjutusta yhtään mitään. Mielestäni ap ei voi avioeron jälkeen saada senttiäkään esim. miehen vanhempien jättämästä perinnöstä. Siinä suhteessa ei miehen ainakaan tarvitse vaatia avioehtoa. Minusta jokaisen parin tulisi tehdä avioehto jo ennen vihkimistä, sen pitäisi olla pakollinen.
Tehkää avioehto molempien tulevaisuudessa perimään omaisuuteen, turha sukumökkejä ja metsäpalstoja on ruveta hajottamaan eron takia. Nykyinen omaisuutenne tietysti puoliksi erotessa, ellette saa muuten sovittua.
Avioehdolla suojaat paitsi itsesi, myös vanhempiesi ja isovanhempiesi omaisuuden! Ilman muuta pitää tehdä jonkinlainen avioehto ennen avioon menoa!
Olen aikoinani luvannut avioehdon ennen eroa jos se tulee. Meillä talo 50/50 omistuksessa. Miehellä rahasto-osakkeita ja sanoi suoraan ettei niitä haluaisi minulle jakaa, on ne perintörahoillaan ostanut. Ymmärrän sen. Enkä ole niitä vaatimassakaan. Mutta ilmeisesti avioehto on siis ainoa, ettei niitä osakkeita joudu jakamaan? Sitä yritin myös hänelle kertoo ettenhän perintöön voi päästä kiinni, kun perintö ei ole vielä jaossa ja aviero tulee ennen sitä. Lasketaankohan se ensimmäisestä hakemuksesta vai vasta siitä toisesta, virallisesta eropäätöksestä?
Lasten tapaamiseen riittää suullinen sopimus jos voitte neuvotella ilman epäsopua. Elatusmaksut maksaa parempituloinen heikompituloiselle ja tästä hyvä tehdä kirjallinen tieto Käräjäoikeuteen. Elatusmaksuihin tulee indeksikorotus, tarkistakaa vuosittain!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:05"]
Olen aikoinani luvannut avioehdon ennen eroa jos se tulee. Meillä talo 50/50 omistuksessa. Miehellä rahasto-osakkeita ja sanoi suoraan ettei niitä haluaisi minulle jakaa, on ne perintörahoillaan ostanut. Ymmärrän sen. Enkä ole niitä vaatimassakaan. Mutta ilmeisesti avioehto on siis ainoa, ettei niitä osakkeita joudu jakamaan? Sitä yritin myös hänelle kertoo ettenhän perintöön voi päästä kiinni, kun perintö ei ole vielä jaossa ja aviero tulee ennen sitä.
[/quote]
Voitte aina sopia vapaaehtoisesti jaon toisin kuin 50/50, jos pääsette siitä yksimielisyyteen. Ette siis tarvitse avioehtoa, jos pääsette vapaaehtoisesti molempia tyydyttävään sopimukseen omaisuuden jaosta. Tuota perintöjuttua en oikein ymmärtänyt. Miten miehesi on voinut ostaa rahasto-osuuksia perinnöllä, jos sitä ei ole vielä tullut?
ilman ehtoa joutuisi jakamaan nuo osakkeetkin. pistä nimi alle, ei tuossa ole mitään jupinoita. avioehto on voimassa omasta päiväyksestään, ositus tehdään ehdon mukaisesti ja omalla päätöksellään myös. erosta tulee myös päätös. ihmisen elämä on oikeasti yhtä juridiikkaa!
avioeron hakeminen on siis vasta hakemus joka voi raueta. päätös tulee toisen hakemuksen jälkeen.
lasten huollosta tulee sopia samoin elatuksesta. jos ero tulee sovussa niin ei tarvi kirjallisena mutta aina sitä jotain yllätystä tulee joten kirjallista kannattaa suosia..
On saanut ennakkoeperintöä aikoinaan. Eli sen jaon voi sopia keskenäänkin ja jos se molemmille ok, ei siihen kukaan lähde puuttumaan?
ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:11"]
On saanut ennakkoeperintöä aikoinaan. Eli sen jaon voi sopia keskenäänkin ja jos se molemmille ok, ei siihen kukaan lähde puuttumaan?
ap
[/quote]
Ei lähde. Kenellekäs ne teidän lusikoiden jakamiset kuuluisi?
No et tietenkään allekirjoita mitään avioehtopapereita. Erossa sä voit sanoa, ettet halua sitä tai tätä. Te voitte keskenänne sopia miten ositus tehdään ja kuka sen sitten laatiikin, laatii sen siltä pohjalta.
Mun mielsetä on ihan sulaa hulluutta avioehtoa alkaa allekirjoitteleen tuollaisessa vaiheessa.
Jos teillä on ero tulossa niin et todellakaan mene kirjoittamaan mitään avioehtoa tässä vaiheessa, jos sitä ei aiemmin ole tehty. Ota yhteyttä lakimieheen, niin saat oikeita neuvoja siitä, kuinka edetä ja miten ositus tapahtuu.
Avioehdon pyytäminen tässä vaiheessa viittaa, että miehellä on tai hänelle on tulossa lähiaikoina jotain, josta ei puhu yhtään. Mitään muuta hyötyä siitä ei ole. Perintö menee tietenkin avioeropäivän mukaan, mutta voit luopua siitäkin suullisella sopimuksella.
Avioehto johtaa siihen, että ne tuntemattomat, joista ette ole jakosopimuksessa sopineet voivat helpommin tulla jaettua toisen osapuolen tietämättä. Älä missään tapauksessa suostu avioehtoon enää tässä vaiheessa. Äläkä sovi jakosopimuksessakaan yhtään määrittelemättömiä asioita, vaan kaikki rahasto-osuudetkin pitää lukea siinä kappalemäärittäin, lajeittain ei riitä.
Käy juttelemassa ammattilaisen kanssa. Ammattilainen osaa nähdä asian kokemuksensa kannalta ja osaa arvioida ihan kertomasi pohjalta onko jotain jätetty kertomatta tai miten sopimukseen kannattaa varautua.
Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä miettimään avioehtoa ja jakosopimuksellekaan ei ole tarvetta. Jos tiedät, että et aio vaatia jotain osuutta, silloin voitte sopia siitä avioeron jälkeenkin.
Älä vaan allekirjoita avioehtoa! Ihan just niinkuin ed.kirjoittaja neuvoo, voitte sopia keskenänne noi osakejutut. Sä et voi tietää mitä muuta piilee taustalla, onko jotenkin sijoittanut rahaa teidän yhteisistä varoista tms. Kyllä ne tulee sitten ilmi osituksessa. Mun ex yritti pimittää multa rahaa (yhteisiä!) erotilanteessa ihan häikäilemättä.
Kysymys on nyt kai siitä, ketä avioehto suosisi. Millainen se olisi?
Suosisiko se miestä vai ap:ta?
Itse en allekirjoittaisi mitään selvittämättä asioita kunnolla etukäteen ja kyllä se vaatii juristin pakeilla käymistä. Jotenkin oudolta tuntuisi kirjoittaa avioehto eron yhteydessä. Se olisi pitänyt tehdä avioliittoon mennessä. Miehesi taitaa ajatella voittavansa, mikäli teette nyt sopimuksen.
Ei taida tämän palstan asiantuntemus tässä asiassa riittää.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että otat ap kaiken sen, mikä sulle lain mukaan kuuluu. Miksi et pitäisi kiinni lainmukaisista oikeuksistasi?
Mulla on lasten isän kanssa pelkästään suullinen sopimus tapaamisista ja toiminut hyvin 10 v. Jos tulee jotain kitkaa tästä asiasta, niin tapaamissopimus pitää tehdä lastenvalvojan kanssa.
Oletko varma että tiedät kaiken miehen omaisuuden? Mulle kävi niin- oneksi ei ollut avioehtoa, että mieheni oli valhedellut mulle rahankäytöstä ja paljon. Edelleen on sellainen olo että jotain erossa pimitti. Erikoista oikeasti on eron tuleessa pyytää ehtoa. Jos jonkun allekirjoitat, niin tarkasti eriteltynä mitä se sulkee pois ja mieheltä paperit em omaisuuden arvosta. Itse luulin olevani naimisissa luotettavan ihmisen kanssa, mutta ei ollut ihan se jokasi hänet kuvittelin. Hyvä isä, joka eron tullen ei kyennyt millään lailla ajattelemaan esim. lastensa etua. Ole oikeasti tarkkana!
Älä suostu avioehtoon. Omaisuus jaetaan puoliksi. Lastenvalvojalla teette sopimuksen lasten tapaamisista.
Kauanko yhdessä? Yhdessä hommattua omaisuutta?