Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä "naksunut" lapsena päässä?

Vierailija
05.11.2013 |

Nyt on maailman noloin kysymys, siksipä kysyn tätä täällä anonyymisti kun varmaan hulluksi teilattaisi jos livenä lähtisin kyselemään.

Eli mulla (ja muutamalla muulla meidän suvussa) on kuulunut lapsena semmoista "naksumista" päässä. Se kuului oikeastaan vaan juostessa tai lujaa kävellessä, eikä silloinkaan aina vaan satunnaisesti. Ja se oli kuitenkin suht. kova ääni. Kaikilla sukulaisilla ja minullakin se on lapsuuden jälkeen kadonnut.

Oisko täällä ketään kohtalotoveria :) ?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta lähinnä tulee mieleen että ääni johtuisi jotenkin tärykalvon rakenteesta. Mulla puhkaistiin korvista tärykalvot 13-vuotiaana korvatulehduksen vuoksi ja siinä paranemisvaiheessa oli tollaista.

Vierailija
2/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulen korvien paineen vaihtelun välillä naksuntana. Tämä on normaalia.  Kaikki ei sitä kuule, toiset kuulee, riippui jotenkin korva ja nielukäytävien rakenteesta? naksuntaa pystyy itse "aiheuttamaan" mm. nieleskelemällä jolloin paine muuttu käytävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naksuminen ei kuulunut korvasta vaan ikäänkuin takaraivosta ja "syvemmältä" päästä. Ei siis selvästikään tullut korvasta.

Ap.

Vierailija
4/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä nyt mielestäni mitenkään erikoisen nolo kysymys ole :-)

Mulla naksuu monesti lenkillä oikean korvan takana. Naksuminen lakkaa, kun kävelen "nenä pystyssä", joten olen ajatellut sen johtuvan jäykistä niskalihaksista. Inhottavaa se kyllä on kun ei tosiaan mikään ihan hiljainen ääni.

Vierailija
5/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on lapsena naksunut ja usein naksuu vieläkin. Enpä ole sitä minään ihmeempänä pitänyt.

Vierailija
6/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naksuu edelleen silloin tällöin, lapsuudesta en edes muista naksuiko vai ei.

Vierailija
7/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun päässä haukkui koira... tutkittiin ja syyksi paljastui tärykalvoa ärsyttävä suoni, jonka kautta sydämensyke kuulosti haukkumiselta.

Vierailija
8/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn aiheuttamaan naksumista korvassani ja pystyin jo lapsenakin. Liittyy varmaan tuohon jonkun mainitsemaan korvien paineen vaihteluun.

Vierailija
9/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naksuu vieläkin lenkillä erityisesti keväällä:)

Vierailija
10/55 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottava kuulla, että tämä naksuminen nyt ei ihan tavatonta ole :)

Ap.

Vierailija
11/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:34"]

Naksuminen ei kuulunut korvasta vaan ikäänkuin takaraivosta ja "syvemmältä" päästä. Ei siis selvästikään tullut korvasta.

Ap.

[/quote]

mulla naksuu joskus kun on poskiontelot täynnä. Siis vaikka ei mitenkään kummemmin ole edes flunssaoireita, limaisuutta tms.

Vierailija
12/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On naksunut ja nyt katsomatta muiden vastauksia: muistan äidin selittäneen asiaa kallon luiden liikkumisella.

Vierailija
13/55 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla naksuu reippaasti kävellessä, juostessa ja hyppiessä.. Olen ihmetellyt mistä voisi johtua, mutta kerta muillakin on sellaista ilmennyt niin ei kai siinä mistään vakavammasta voi olla kyse..?

Vierailija
14/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 lisää vielä; ääni on sellaista nitkahtavaa, niksahtava, naksahtavaa kuin kuuluu joskus polvista tai vaikka sormien nivelistä. Uskoisin, että se tulee jostakin luissta liitoksesta. Joko niskasta tai kallosta. Nitkunta kuuluu käveln tahtiin.

En tarkointa korvien paukkumista, kun nieluun johtava tiehyt on vähän turvoksissa, en sydämen sykettä. Kyllä se sellainen niksahtava ääni on.

Vierailija
15/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviä prodromaalioireita. Neuroleptejä koko sakille ja äkkiä!

Vierailija
16/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!!!

Muistan kun kävelin koulumatkoja, ja päässä naksui, juuri ehkä astuessa voimakkaammin. Teininäkin muistan. Ei taida naksua enää...ei ainakaan tule nyt mieleen.

Joskus taisin teininä miettä, että pitäiskö tästä huolestua, mutta sitten unohdin taas koko jutun.

Tunnistin heti, mistä puhut! Sellaista pientä naksumista, jossain syvällä pääns sisällä, askelten tahtiin.

Vierailija
17/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:57"]

Selviä prodromaalioireita. Neuroleptejä koko sakille ja äkkiä!

[/quote]

Tunnut tietävän mistä puhut :D Mä olin ihan nevöhööd koko prodromaalista.

Vierailija
18/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuulu lapsena sellaista pientä 'tip, tip' tai 'klik, klik' ääntä. Ihan kuin vesipisaroita ois tippunu pään sisällä. Mut lakkasivat kokonaan, kun aloin kasvaa. Ikinä en tenavana tästä kenellekään sanonut.

Vierailija
19/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on neurolepti? Minullakin on pienestä pitäen kuulunut ihan sellaista naksahtelua ja myös "nesteen siristelyä" päässä, niin paikallaan olotilassa kuin liikkeessä. Olen aina ihmetellyt mitä se on, myös toisinaan nyt aikuisenakin kuuluu. Ja tosiaan tulee kallon sisältä, ei mistään korvasta tai poskionteloista, minulla kuuluu myös sama kohta, eli päästä takaa, kallon sisältä, aivan kuin jokin liitoskohta niskan ja kallon välillä naksuisi, ja neste "sirisee" välillä siellä takaapäin. Ehkä jokin rakenteellinen juttu! Ja ihan täyspäinen olen!

Vierailija
20/55 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:04"]

Mikä on neurolepti? Minullakin on pienestä pitäen kuulunut ihan sellaista naksahtelua ja myös "nesteen siristelyä" päässä, niin paikallaan olotilassa kuin liikkeessä. Olen aina ihmetellyt mitä se on, myös toisinaan nyt aikuisenakin kuuluu. Ja tosiaan tulee kallon sisältä, ei mistään korvasta tai poskionteloista, minulla kuuluu myös sama kohta, eli päästä takaa, kallon sisältä, aivan kuin jokin liitoskohta niskan ja kallon välillä naksuisi, ja neste "sirisee" välillä siellä takaapäin. Ehkä jokin rakenteellinen juttu! Ja ihan täyspäinen olen!

[/quote]

Tuttua minullekin, en vain koskaan ole pitänyt sitä mitenkään outona. Ehkä onkin jotakin verenvirtausta, kun pinteessä olevat lihakset laukeavat tms. SH

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi