Kissaihmisille:
Kuinka paljon kissanne "juttelevat"?
Minulla on puolivuotias kissa, joka on alkanut pitää aikamoista ääntä.
Se maukuu, kehrää koko ajan ja sanoo "kurkur". Olen miettinyt, että mitä se oikein haluaa. Ruokaa ja juomaa on, samoin puhdas hiekkalaatikko. Leikkii paljon ja tykkää olla sylissä.
Ei ole vielä ollut juoksuaikaa. Onko se eka juoksu vasta ensi keväänä? Kissa on sisäkissa, leikkautan sen kun tulee eka juoksu.
Kommentit (23)
Onko tyttökissa?
Meillä tyttökissa teki tuollaista, vaikka sillä ei ollut juoksuakaan. Kurnutti ja mänkyi ja puski itseään. Luulen että se on vaan jonkinlaista seurallisuutta, mutta liittynee varmaan myös hormoneihin.
Poikakissa juttelee sitten ihan vaan maukumalla.
Onko kissa tyttö vai poika?
Minulla on 14-vuotias leikattu kolli ja on kyllä kova jutustelija ollut aina. Nuorempana yksin kotona ollessaan "kertoi päivän tapahtumat" kun kotiuduin. Nykyisinkin aamusin kyllä kurisee paljon. Minusta se on vain söpöä ja kertoo kissan yhteydestä omistajaan. Osaa myös tulla kurisemaan/maukumaan kun tahtoo ulos, ruokaa jne. Tosin ruokaa ei saa kun tiettyihin aikoihin, kun sillähän olis kaiken aikaa nälkä :D
Kiima-aika on hedelmällistä aikaa kissan lisääntymiskierrossa ja kissa odottaa pariutumista. Kissan kiima-aika on yleensä keväällä ja syksyllä, ja se voi kestää muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Ensimmäinen kiima on yleensä noin kuuden kuukauden iässä, mutta joillakin se voi olla jo nelikuukautisena
meillä kaksi n. vuoden ikäistä kissaa, toinen on kova juttelemaan, toinen ei. Aiemmista kissoistani ainakin yksi oli myös kova juttelemaan, tai oikeastaan se moukui kovaan ääneen aina kun halusi jotain, esim. ruokaa. Tämä nykyinen juttelija sen sijaan juoksee luokse muutenkin kuin ruoka-aikaan, jmaukuu ihan kuin sillä olisi jotain asiaa ja jos mau'un takaisin, se vastaa. Itsekin olen miettinyt, mitähän asiaa sillä on, kovin tärkeältä se vaikuttaa :) . Tyttökissa tämä nykyinen pentu, se kovaan ääneen ruokaa vaativa mouruaja oli poika. Leikattuja kummatkin.
Ap: ai kiima sekä keväällä ja syksyllä, ok. Kyseessä tyttöpentu.
En oikein usko, että olisi vielä kiimassa, kun ei "tarjoa takapuoltaan", kun mun aikaisemmat tyttökissat tekivät niin. Tai sitten nuo mahdollisen kiiman oireet on aika mietoja. Olen vaan miettinyt, että onko sillä joku hätä.
"Jutellessaan" pentu jotenkin vaeltelee huoneesta toiseen päämäärättä.
Tätä on jatkunut pari viikkoa.
Minun poikapuolinen kissakaverini huutelee myös kurkur ja kurnau-huutoja toisinaan ihan otsa hiessä. Katti "vastailee" myös jos huikkaan hänelle esim. toisesta huoneesta joskus tommosella kur-NAUUU huudolla.
Eivät liity kiimaan tms mielestäni vaan jokin vuorovaikutus minun kanssa tuntuisi olevan tavoitteena. Siis haluaisi että tajuan jotain. Sorry, tosi epämääräinen kommentti... ; )
Minunkin yksivuotias tyttökissani juttelee koko ajan kurnuttaen. Minä vähän luulen että kissan kurnutus on vähän sama kuin ihmiset hihittävät, esim. jos kissaa silittää ''yllättäen'', niin se juoksee kuristen pois ja muutenkin pahan teosta yllätettynä se pitää samaa kurnutusta. Mutta jos olen mennyt nukkumaan kissan huomaamatta, niin kissa kutsuu minua normaalilla, kutsuvalla maulla. Ruokaa pyytäessä se sanoo käskevällä äänellä MAU!
Ei sinun kissallasi varmaan kiimaa vielä ole, se kurnutus on vaan sen kommunikointia :).
Ap: mun kissa tunnistaa nimensä. Kun huudan, että "Missä Nuppu?" Se kurnahtaa samantien ja tulee luokseni. Joudun joskus tsekkaamaan, missä se on, kun käyn partsilla tupakalla. Muutaman kerran on vilahtanut ovesta niin, etten ole huomannut.
Kissa tulee myös aina mua vastaan eteisen, jos olen käynyt jossain. Kerjää silityksiä ja kurnahtelee.
Samoin, kun huudan, että "Nuppu syömään!" Se vastaa kurnauksella ja tulee kipolle.
Nro 7: tuolta minustakin tuntuu, että kissa ikäänkuin haluaisi, että mä tajuan, mitä se tarkoittaa "juttelemalla".
Mun entinen kissani kerjäsi ruokaa maukumalla. Se meni ruokakipoille ja oikein mourusi kunnolla.
Ja sille katille ei kaikki ruoka kelvannutkaan. Jos ruoka ei miellyttänyt neitiä, se jatkoi maukumistaan, kunnes sai mielestään jotain parempaa.
Samoin tämä katti kerjäsi ruokaa. Jos laitoin jotain ruokaa esim. katkaravuista, tonnikalasta, jauhelihasta yms. niin katti tuli kerjäämään, pyörimään jaloissa. Ja ainahan sitä tuli annettua tuoretta safkaa ja katti kehräsi tyytyväisenä.
mulla toinen kissa juttelee kokoajan. jos ei nauú niin kehrää isoon ääneen. toinen on hiljaisempi yksilö. kyseessä leikatut kollit.
Minulla on 2 puolivuotiasta kissaa, ja kyllä molemmat lallattavat aika lailla, etenkin uros. Olen ymmärtänyt sen niin, että sirkuttaminen ja maukuminen kertoo kissan olevan hyvällä tuulella. Ja maukumalla tavallaan kutsuvat toisiaan, uros saattaa mennä makuuhuoneeseen lallattamaan ja pian sisko seuraa perässä. :) En sinuna olisi huolissani.
Huomaat kyllä kun kissasi tulee kiimaan. Minulla on kolme kissaa, kaikki leikattuja poikia. Yksi juttelee minulle, juuri "kurisemalla" ja kovasti hänellä on asiaa kun tulen töistä kotiin. Toinen kissa taas maukuu kovaan ääneen kun haluaa jotain, yleensä ruokaa tai vettä. Kolmas taas on aikahiljainen, ei paljon juttele.
Onko kissasi ainoa lemmikkisi? Jospa se hakee itselleen kaveria, kun vaeltelee? Pitäisikö sinun ottaa sille toinen kissa kaveriksi?
Se tykkää susta. Noin teki meidän tyttökissat aikanaan ja ne oli leikattuja. Kiimassa on mouruntaa, hinkkaamista ja voi tarjota sitä peräpäätänsä. Kissan voi leikata 6kk vanhana. Näin meillä papereissa, kun meille tuli rotukissa. Älä nyt vaan odottele kevätkiimaa, jos haluat nukkua yöllä. Se kur kur kuulostaa hyvältä. Kiimamourunta taas ei kuulosta hyvältä.
Meillä 7v ja 6v leikatut kissatytöt.
7v on todellinen tuppisuu. Juttelee vain jos tahtoo jotain, esim vessan ovi on kiinni ja hän tahtoo potalle, ruokakupissa on liian vanhaa evästä ja hän tahtoo tuoretta tai silloin kun hän tahtoo ulos.
6v on sitten puheliaampi, juttelee aina kun haluaa huomiota, eli monen monta kertaa päivässä. Hän myös ilmoittaa, jos hän aikoo hypätä syliin. Tällä kissalla on erilaisia ääniä eri tilanteisiin. Syliin hypätessä ja herätettynä kuuluu "purrr", jutellessa kaikenlaisia ääniä "kurr", "purr", "kurrnau" tai "miu".
Voit viedä kissasi vaikka heti maanantaina leikkuuseen. Se on erittäin vanhaa tietoa et naaraskissan voi sterkata vasta ekan kiiman jälkeen. Kunhan kissalla on painoa n. 2kg niin osaava lääkäri osaa kyllä poistaa kissan vehkeet. Jos joku ell väittää muuta, niin se on vanhanaikainen eikä osaa leikata nuorta kissaa! Monet kissat leikataan heti luovutusiässä, joka on siis 3kk.
Mun naaraskissa syntyi viime vuonna maaliskuussa. Eka kiima tuli tämän vuoden tammikuussa. Kissalla silloin ikää siis melkein vuoden.
Meillä se pulisee melkein koko ajan ja tarvitsee jatkuvasti huomiota. Kai se on vain kovin seurallinen, kun vasta 4kk vanha on :)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 11:42"]
Kuinka paljon kissanne "juttelevat"?
Minulla on puolivuotias kissa, joka on alkanut pitää aikamoista ääntä.
Se maukuu, kehrää koko ajan ja sanoo "kurkur". Olen miettinyt, että mitä se oikein haluaa. Ruokaa ja juomaa on, samoin puhdas hiekkalaatikko. Leikkii paljon ja tykkää olla sylissä.
Ei ole vielä ollut juoksuaikaa. Onko se eka juoksu vasta ensi keväänä? Kissa on sisäkissa, leikkautan sen kun tulee eka juoksu.
[/quote]
Puolivuotiaan voi jo leikata,vaikka ei olisikaan kiima. Ollut vähän sama juttu puolivuotiaan kissan kanssa,eläinlääkärin mukaan kissalla on joko kiima tai sitten muuten vain uhmaikä,eli normaalia on,käytöksen muuttuminen tuossa iässä.
Minä olen aina leikkauttanut kaikki kissani ensimmäisenä mahdollisena talvena. Talvella siksi, että tulehdusriski on pienempi kuin kesällä.
Nuorin leikkauttamani kissa oli 6kk ja vanhin leikkautettu on ollut 1,5v. Tuo vanhempi oli pentueen pienin ja kehittyi muutenkin todella hitaasti. Ensimmäinen kiima oli tuolloin 1,5v iässä, vein sen lääkäriin leikattavaksi kiiman jälkeen ja eläinlääkäri mietti voiko sitä leikata kun oli niin pieni ja laiha. Leikkasi kuitenkin.
Jos olisin ap, varaisin ajan eläinlääkäriin operaatiota varten.
Kyllä sillä varmaan on kiima jo.