Homoseksuaalit ja uskovat ovat samassa veneessä.
Nimittäin samassa suvaitsemattomuuden veneessä. Tällä palstalla on nyt joku/jotkut ottaneet oikein asiakseen uskovien ihmisten mollaamisen. Se on yhtä lailla suvaitsemattomuutta sitä vakaumusta kohtaan jonka mukaan jotkut ovat valinneet elää.
Itse uskon Jumalaan ja siihen mitä Jeesus opetti. Sen vain sanon, että joka aidosti Jeesuksen opetukset itseensä ottaa, ei syrji, harrasta pedofiiliaa, haluaa lähimmäiselle hyvää jne. Monet jotka puhuvat uskovista ja kristinuskosta yhtä ja toista eivät ole ikinä edes avanneet raamattua. He eivät ole ikinä vaivautuneet edes ottamaan selvää mistä kristinuskossa on kysymys. Kuinka sellainen ihminen ylipäätään voi väitellä mistään tällaisesta aiheesta joka ei ole edes tutustunut ns lähdeaineistoon? Uusi testamentti on nimensä mukaisesti uusi testamentti. Suosittelisin kaikille, että lukisivat sen. Ihan yleissivistävässä mielessä. Silloin edes tietäisivät mistä puhuvat.
Todella todella moni pauhaa suvaitsemattomuudesta, mutta todellisuudessa moni näistä samoista ihmisistä pilkkaa ja syrjii niitä joilla on vakaumuksena kristilliseen oppiin nojautuva usko.
Todella moni puhuu tuputuksesta. Mitä se on jos saan kysyä? Sitäkö, että puhuu omasta vakaumuksestaan? Jos se on sitä, niin minä esim. ja monet muut uskovat joutuvat tuputuksen kohteeksi tuon tuostakin. Itse puhun uskostani mielelläni jos joku tulee kysymään tai osoittaa halua asiallisesti keskustella aiheesta. Usein se on kuitenkin nimen omaan tuputusta. Saa monessa paikassa melkein pelätä tunnustavansa kristinuskoa. Itse en piilottele sitä. En julista, mutta joka minut vähänkään tuntee, niin tietää kyllä, että uskon. Tiedän kuitenkin muutamia uskovia, jotka eivät uskalla (voittekeko kuvitella?) kertoa että uskovat. Esim työpaikalla, tai kavereille. Pelkäävät sitä samaa mitä homotkin. Pilkkaamista, tenttaamista, leimaamista..
Itsestäni kerron sen verran, kun kysytään kumminkin, että olen 26v, lähtöisin normi kotioloista joissa ei uskottu, värjään tukkaani, juon joskus alkoholia, pukeudun farkkuihin ja tennareihin, minulla on yksi tatuointi.. mitä vielä. Olen tehnyt syntiä. Pari lasta, aviomies... Lastemme kummeja on yksi homoseksuaalinen pariskunta. Toinen heistä on paras ystäväni lapsuudesta asti. Hyväksynkö siis homot? Hyväksyn ihmisinä ja Jumalan luomina, heidän välistä seksiä en. Mutta se asia ei onneksi kuulu minulle, mitä tekevät makuuhuoneessaan. Ystäväni tietää mielipiteeni ja vakaumukseni. Minä hänen. Se ei ole ystävyytemme välissä. Myös avioliitto on miehen ja naisen välinen instituutio joka Jumalan silmissä tarkoittaa "tulemista yhdeksi lihaksi".
Katsotaan pysyykö tämäkään ketju asiallisena vai täyttyykö tämäkin sillä satuolento, juuttisäkkihihhuli osastolla. Jos kysymyksiä, vastaan niihin. Mutta vain jos ovat asialliseen sävyyn esitettyjä. Epäasiallisiin en vaivaudu.
Kommentit (96)
Omissa piireissä tarkoittaa tässä sitä, että et voi vaatia yhtäläisiin ihmisoikeuksiin rajoituksia uskontosi perusteella. Toki omassa ryhmässänne voitte rajoittaa homojen oikeuksia lain sallimissa rajoissa. Itse olen esim sitä mieltä ettei kirkkoa voi vaatia vihkimään homoja, mutta maistraatissa sen pitäisi olla mahdollista.
Ja Jumalan laki ei ole se ja sama, kun puhutaan avioliittoon siunaamisesta. Ihmisen päätettävissä ei ole se onko jollain asialla Jumalan siunaus. Jos ihminen haluaa elää ja toimia kristinuskon oppien mukaisesti, hänen on hyväksyttävä se mitä Jeesus opetti. Ei ole muuta tietä. On eri asia miten eletään yhteiskunnassa jossa kaikkien on hyväksyttävä toinen toisensa. Tässä tullaan keskustelun aloitukseeni. Uskovat halutaan ajaa "omiin piireihinsä" jo pelkästään sillä perusteella, että he sanovat uskovansa. Jotkut haluavat ajaa homot "omiin piireihinsä". Kaikki me olemme tasavertaisia yhteiskunnan jäseniä, uskovat ja homot ja ihmiset yleensäkin. Suvaitsevaisuus on ymmärretty täysin väärin nyky-yhteiskunnassa. Minä olen suvaitseva ihminen esimerkiksi. Suvaitsen, että vaikka nyt esimerkiksi homo toteuttaa itseään miten toteuttaa. Se ilmenee, niin etten syrji häntä esim työhönotto tilanteessa, valitessani lapselleni kummia, ystävyyssuhteissa jne.. Tiedostan sen onnekkaan jutun, että homojen seksuaalikäyttäytyminen ei ole asia joka minun pitäisi tuomita, tai tarvitsisi päättää kuinka heidän lopulta käy. En ole tuomari, mutta en myöskään tällaisen teon asianajaja. Jumala yksin päättää kuka taivaaseen pääsee, kuka ei. Taas se joka pilkkaa uskoani ja Jumalaani, ei ole suvaitsevainen yleisesti. Ihminen joka ei esimerkiksi olisi ystäväni siksi, että uskon tai ottaisi töihin tms. -ap-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:56"]
Omissa piireissä tarkoittaa tässä sitä, että et voi vaatia yhtäläisiin ihmisoikeuksiin rajoituksia uskontosi perusteella. Toki omassa ryhmässänne voitte rajoittaa homojen oikeuksia lain sallimissa rajoissa. Itse olen esim sitä mieltä ettei kirkkoa voi vaatia vihkimään homoja, mutta maistraatissa sen pitäisi olla mahdollista.
[/quote]Tämähän on juuri se mitä olen tässä koittanut sanoa. -ap-
Kaikki nämä tähän astiset uskoa puolustavat kommentit ovat muuten olleet minun. Joistain olen unohtanut perästä tuon "ap"
-ap-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:09"]
[/quote]
No miksi ihmeessä sitten höpötät eläimistä ja sisarusten naimisesta!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:09"]
[/quote]
No miksi ihmeessä sitten höpötät eläimistä ja sisarusten naimisesta!
[/quote] Nähtävästi et ole lukenut koko ketjua. Olen vastannut esitettyihin kommentteihin. Lue ensin ne kaikki ja keskustellaan sitten lisää. -ap-
Ihmisten suosikki perustelu kaikissa homoihin liittyvissä keskusteluissa on tämä "jos kaksi aikuista ihmistä rakastaa niin..." Väännettäköön nyt vielä rautalangasta, että sillä perusteella voisi sallia yhtä ja toista. -ap-
Niin ja sanon vielä senkin, että tämän ketjun aloitus ei alun perinkään koskenut homoja, vaan kristittyjä. Ihmisiä jotka uskovat. Tottakai vastailen, kun kerran kommenttia tulee, mutta kieltämättä lievästi kyllästyttävää, että se aihe vedetään aina tarkastelun alle. Uskoon liittyy paljon muutakin. Halusin ensisijaisesti puhua siitä miksi se on joillekin punainen vaate, että on uskossa? Kukaan ei oikein osaa sanoa siihen mitään... -ap-
Jos tahdot puhua siitä, miksi uskossa oleminen on joillekin punainen vaate, niin kannattaa aloittaa keskustelu siitä aiheesta ja jättää vertaukset homoseksuaaleihin ja homoseksuaalisuuteen yleensäkin kokonaan pois. Nyt otit homoseksuaalisuuden itse otsikossa ja aloitusviestissä puheeksi, joten on luonnollista, että se aihe herättää keskustelua.
Uskossa oleminen itsessään ei ole minulle punainen vaate. Se on, että minun tekojeni ja valintojeni moraalista pohjaa arvioidaan uskonnollisilla argumenteilla sen sijaan on räikeistä räikein punainen vaate. Opiskelukaverini on uskossa, jonkun vapaan suunnan edustaja, en tiedä tarkemmin, ja hänen suunnaltaan olen saanut enemmän ja vähemmän epäsuoraa arvostelua muunmuassa seksuaalisen suuntautumiseni ja avoliittoni osalta. Kommentit siitä, kuinka olen rohkea kun en pelkää Jumalan raivoa eivät mielestäni ole korrekteja. On kuitenkin paljon uskovaisia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa asemassa, jossa voivat asettaa itsensä moraalisesti jonkinlaiseksi esikuvaksi ja jotka eivät vaadi muita ihmisiä elämään oman ohjeistuksensa mukaan. Suurin osa tavallisista ev.lut-uskovaisista on tällaisia, eivätkä he taida olla kovinkaan monelle punainen vaate.
Lisäksi voin sanoa, että minun on vähän vaikea suhtautua uskovaisiin uskottavina, älykkäinä ja koulutettuina henkilöinä, kunnes toisin todistetaan. Eihän tämä ole reilua, tiedostan sen itsekin, mutta Jumalaan vetoaminen joskus vaikuttaa siltä, ettei ole halukas tai kykenevä käsittelemään asioita reaalimaailman tasolla. Minun on myös vaikea ymmärtää, kuinka älykäs ja koulutettu ihminen, joka ymmärtää vaikkapa maailman syntyä koskevat teoriat voi uskoa Jumalaan, koska minun mielestäni Jumalalle jää nykyisessä fysikaalisessa maailmassa kovin vähän tilaa. On niin vähän asioita, jotka voi selittää ainoastaan jumalallisella vaikutuksella.
Mutta en ikinä puhuisi uskonnosta taikauskona tai kutsuisi kenenkään jumalaa satuolennoksi, vaikka minun näkökulmastani katsottuna joulupukilla ja jumalalla ei olekaan mitään eroa. Olen tutustunut historiaan sekä yhteisöiden ja yhteiskuntien rakentumiseen, samoin kuin taiteen ja tieteen kehitykseen sen verran, että ymmärrän kyllä, mikä merkitys uskonnolla on ollut ja on edelleen ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:56"]
Jos tahdot puhua siitä, miksi uskossa oleminen on joillekin punainen vaate, niin kannattaa aloittaa keskustelu siitä aiheesta ja jättää vertaukset homoseksuaaleihin ja homoseksuaalisuuteen yleensäkin kokonaan pois. Nyt otit homoseksuaalisuuden itse otsikossa ja aloitusviestissä puheeksi, joten on luonnollista, että se aihe herättää keskustelua.
Uskossa oleminen itsessään ei ole minulle punainen vaate. Se on, että minun tekojeni ja valintojeni moraalista pohjaa arvioidaan uskonnollisilla argumenteilla sen sijaan on räikeistä räikein punainen vaate. Opiskelukaverini on uskossa, jonkun vapaan suunnan edustaja, en tiedä tarkemmin, ja hänen suunnaltaan olen saanut enemmän ja vähemmän epäsuoraa arvostelua muunmuassa seksuaalisen suuntautumiseni ja avoliittoni osalta. Kommentit siitä, kuinka olen rohkea kun en pelkää Jumalan raivoa eivät mielestäni ole korrekteja. On kuitenkin paljon uskovaisia ihmisiä, jotka eivät koe olevansa asemassa, jossa voivat asettaa itsensä moraalisesti jonkinlaiseksi esikuvaksi ja jotka eivät vaadi muita ihmisiä elämään oman ohjeistuksensa mukaan. Suurin osa tavallisista ev.lut-uskovaisista on tällaisia, eivätkä he taida olla kovinkaan monelle punainen vaate.
Lisäksi voin sanoa, että minun on vähän vaikea suhtautua uskovaisiin uskottavina, älykkäinä ja koulutettuina henkilöinä, kunnes toisin todistetaan. Eihän tämä ole reilua, tiedostan sen itsekin, mutta Jumalaan vetoaminen joskus vaikuttaa siltä, ettei ole halukas tai kykenevä käsittelemään asioita reaalimaailman tasolla. Minun on myös vaikea ymmärtää, kuinka älykäs ja koulutettu ihminen, joka ymmärtää vaikkapa maailman syntyä koskevat teoriat voi uskoa Jumalaan, koska minun mielestäni Jumalalle jää nykyisessä fysikaalisessa maailmassa kovin vähän tilaa. On niin vähän asioita, jotka voi selittää ainoastaan jumalallisella vaikutuksella.
Mutta en ikinä puhuisi uskonnosta taikauskona tai kutsuisi kenenkään jumalaa satuolennoksi, vaikka minun näkökulmastani katsottuna joulupukilla ja jumalalla ei olekaan mitään eroa. Olen tutustunut historiaan sekä yhteisöiden ja yhteiskuntien rakentumiseen, samoin kuin taiteen ja tieteen kehitykseen sen verran, että ymmärrän kyllä, mikä merkitys uskonnolla on ollut ja on edelleen ihmisille.
[/quote] Viittasin homoseksuaalisuuteen siksi, koska se on tapetilla aina kun puhutaan suvaitsemattomuudesta. Pakko puuttua tähän: "jotka eivät vaadi muita ihmisiä elämään oman ohjeistuksensa mukaan" uskovat ihmiset nojaavat Jumalan ohjeistukseen. Eivät omaansa. Mitä tulee koulutukseen tai tieteellisiin tutkimuksiin, niin itse taas olen päin vastaista mieltä. Mitä enemmän tutustun esimerkiksi tähtitieteeseen (josta olen muuten hyvin kiinnostunut), tai biologiaan jne, sitä vakaammin uskon. Jumalan työ näyttäytyy hämmästyttävän suuremmoisena tieteen valossakin tarkasteltuna. Jos nyt vaikka otetaan tuo sinun esimerkkisi universumin synnystä. -ap-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:18"]
Viittasin homoseksuaalisuuteen siksi, koska se on tapetilla aina kun puhutaan suvaitsemattomuudesta. Pakko puuttua tähän: "jotka eivät vaadi muita ihmisiä elämään oman ohjeistuksensa mukaan" uskovat ihmiset nojaavat Jumalan ohjeistukseen. Eivät omaansa. Mitä tulee koulutukseen tai tieteellisiin tutkimuksiin, niin itse taas olen päin vastaista mieltä. Mitä enemmän tutustun esimerkiksi tähtitieteeseen (josta olen muuten hyvin kiinnostunut), tai biologiaan jne, sitä vakaammin uskon. Jumalan työ näyttäytyy hämmästyttävän suuremmoisena tieteen valossakin tarkasteltuna. Jos nyt vaikka otetaan tuo sinun esimerkkisi universumin synnystä. -ap-
[/quote]
Otit joka tapauksessa homoseksuaalisuuden puheeksi aloituksessa, joten siksi on mielestäni ymmärrettävää, että siitä keskustellaan. Keskusteluilla varsinkin internetissä on tapana rönsyillä, ja jos aloituksessa on laaja tarttumapinta, asioihin saadaan monenlaisia näkökulmia. Nyt useimmat tarttuivat aloitusviestisi homoseksuaalisuusaspektiin, ehkä siksi, että aihe on monelle helpompi keskusteltavaksi kuin uskonto.
Valitsin sanani huonosti, kun viittasin uskovaisiin, jotka odottavat tai vaativat muidenkin elävän oman ohjeistuksensa mukaan. Tarkoitin siis juuri sitä, kuinka korjasit asian. Eli uskovaisia, jotka odottavat muidenkin elävän samojen Jumalan asettamien ohjeistusten mukaan kuin hoita he itse noudattavat.
Ymmärrän tavallaan hyvin myös sinun näkökulmasi biologiaan tai astronomiaan. Jos lähtökohtana on, että se kaikki on Jumalan luomusta ja tieteen löytämät lait
ja toimintamekaniikat ovat Jumalan säätämiä, on luonnollista, että mitä tarkemmin asioihin perehtyy, sitä hienommalta Jumalan työ näyttää. Koska niin minustakin. Mitä enemmän perehdyn astronomiaan, sitä enemmän arvostan maailmaa, jossa elämme. Sitä hienommalta se vaikuttaa.
Minulle ateistina vain Jumala ei näyttele tässä hienoudessa mitään roolia. Se on minun mielestäni niin yksiselitteisen ylimääräinen komponentti, että Occamin partaveitsi leikkaa. Jos asia on selitettävissä ilman Jumalaa, en näe tarpeelliseksi ottaa sitä huomioon.
Uskovaiset ja homot ei ole samassa veneessä siinä mielessä että homot ajavat itselleen ihmisoikeuksia ja uskovat ajavat ihmisoikeuksia homoilta pois. Tästä näkökulmasta on mielestäni outoa odottaa kovin positiviista suhtautumista uskovien homokommentointiin. Ja ylipäänsä, kristityillä on ollut vuosisatoja moraalinen monopoliasema, mutta nyt tilanne on muuttunut eikä uskovat ole ehkä oikein pysyneet perässä. Viestintää jatketaan samalla linjalla kuin ennenkin, vrt. homoille suunnattu erittäin tunteeton puhe, ja sitten ihmetellään kun yhtäkkiä tuleekin kuraa niskaan. Esimerkiksi juuri tämä, että joka ikinen kerta on pakko vetää ne eläimet ja insestit ja pedofiliat mukaan, vaikka luulisi että aikuinen ihminen pystyisi tekemään eron eläimen ja ihmisen välisen seksin välille.
Ap:lle kiitokset hyvistä vastauksista ja asiallisesta keskustelusta. Mielenkiintoinen aihe.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:06"]
Uskovaiset ja homot ei ole samassa veneessä siinä mielessä että homot ajavat itselleen ihmisoikeuksia ja uskovat ajavat ihmisoikeuksia homoilta pois. Tästä näkökulmasta on mielestäni outoa odottaa kovin positiviista suhtautumista uskovien homokommentointiin. Ja ylipäänsä, kristityillä on ollut vuosisatoja moraalinen monopoliasema, mutta nyt tilanne on muuttunut eikä uskovat ole ehkä oikein pysyneet perässä. Viestintää jatketaan samalla linjalla kuin ennenkin, vrt. homoille suunnattu erittäin tunteeton puhe, ja sitten ihmetellään kun yhtäkkiä tuleekin kuraa niskaan. Esimerkiksi juuri tämä, että joka ikinen kerta on pakko vetää ne eläimet ja insestit ja pedofiliat mukaan, vaikka luulisi että aikuinen ihminen pystyisi tekemään eron eläimen ja ihmisen välisen seksin välille.
[/quote] Eläimet otti esille joku muu, kuin minä. Enkä minä odottanut positiivista asennetta tiettyihin homokommentteihin vaan suvaitsevaisuutta sitä kohtaan, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Kristinoppiin uskovan ihmisen mielipiteet nojaavat kristinuskoon. Luonnollisesti.
Kaikenlaisille mielipiteille voi odottaa suvaitsevaisuutta mutta jos vaikka joku klu klux klaanin jäsen odottaa suvaitsevaisuutta ja sääliä mielipiteensä halveksuntaa kohtaan, niin pitkä odotus tulee. Tietty ei nyt näistä kahdesta voi puhua samana päivänä, mutta jossain se suvaitsevaisuudenkin raja menee. Homonuorilla on kohonnut itsemurhariski mutta eipä se näytä estävän sellaisia puheita että häpäiset kehosi kun ilman omaa valintaa rakastut ja rakastat toista ihmistä...
Jeesuksen oppia noudattava hyväksyy rakkauden toista ihmistä kohtaan. Jumala hyväksyy rakkauden toista ihmistä kohtaan. Ei aktia. Monet sekoittavat surullisen usein rakkauden ja seksin keskenään. Ihan heterosuhteissakin. Itsemurhariskissä olevaa ei tietenkään pitäisi painaa alas lisää, mutta itsemurha on loppujen lopuksi jokaisen oma ratkaisu ja siinä taustalla on väkisin mielenterveysongelmia. Jeesus lisi rakastanut maan päällä eläessään tällaista(kin) nuorta. Hän rakastaa nytkin ollessaan taivaassa.
Nykyihminen häpäisee kehoaan monella tavalla. Minä esimerkiksi ajattelen niin, että esimerkiksi naisen (tottakai miehenkin) sukuelimet eivät suinkaan ole likaisia. Päin vastoin, pyhiä ja arvokkaita. Niin pyhiä, ettei sitä sopisi jakaa ihan niin huolimattomasti, mitä nykyään on tapana. Kaikenlainen kunnioitus itseä ja muita kohtaan on nykyisin aivan rappiolla. Se on vain niin mukavaa naamioida tällainen käyttäytyminen suvaitsemiseen ja vapauteen. Mitä hyvää sekin on tuonut, että nykyisin irtosuhteita pidetään hyväksyttävänä ja itsensä paljastelemista upeana (julkkismimmit rintavakoineen..), kysynpähän vain. Se on tuonut rehottavat sukupuolitaudit, rikkonaiset perheet.. jne. Nykyisin suhde on epäonnistunut monen mielestä, jos ei vielä 15 vuoden päästä kutkuta mahan pohjasta. Montako aloitusta tälläkin palstalla on ollut siitä, miten haluttaisi erota kun ei enää vaan tunnu missään? Kaikki hyvin näennäisesti, mutta kun ei tunnu missään.
Kysymys kuuluukin, että mitä vikaa kristillisissä arvoissa on? Mitä pahaa on sellaisen opin arvoissa jonka perimmäinen sanoma on rakkaus ja pelastus? -ap-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:16"]
Ap:lle kiitokset hyvistä vastauksista ja asiallisesta keskustelusta. Mielenkiintoinen aihe.
[/quote] Kiitos. Sangen yksin täällä näytän "taistelevan".
Niin ja pidetään nyt kuitenkin mielessä sekin tosiasia, että suurin osa esim tätä homojen "avioliittoa" vastustavista on ei uskovia. He antavat homoille lunta tupaan usein todella paljon julmemmin sanankääntein, mitä kristityt. Lisäksi heidän motiiveistaan ei ole tietoa. Kristityllä se motiivi on tai ainakin pitäisi olla aito halu estää toista ihmistä joutumasta pois Jumalan yhteydestä. Minä en lopun aikoina haluaisi nähdä kenenkään katoavan. -ap-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:24"]
Kysymys kuuluukin, että mitä vikaa kristillisissä arvoissa on? Mitä pahaa on sellaisen opin arvoissa jonka perimmäinen sanoma on rakkaus ja pelastus? -ap-
[/quote]
Ei mitään niin kauan kuin niitä kristillisiä arvoja ei pidä ainoina oikeina ja hyvinä arvoina, joita kaikkien tulisi noudattaa. Ja ei kai siinäkään mitään, jos pitää niitä ainoina oikeina ja hyvinä arvoina, jos ei kuitenkaan vähättele muiden arvoja ja aktiivisesti pyri korvaamaan muiden arvoja omillaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:43"]
Maallistuneessa yhteiskunnassa mielikuvitusolennon mielipide on ihan se ja sama. Tottakai uskovat voi omissa piireissään uskoa mielikuvitusolentoon, mutta ei siitä ole yhteiskunnallisten päätösten tai ihmisoikeuksien perustaksi.
[/quote] Tähän en ota kantaa, koska vastauksen sävy on epäasiallinen ja muistutan vielä muillekin, että en vastaa epäasiallisuuksiin. Tämä viesti on yksi esimerkki syrjivästä asenteesta. Minulla on Suomen lakiin nojaava ihmisoikeus uskoa Jumalaan ihan kaikissa piireissä. Ei pelkästään ns. "omissa piireissäni".