Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei normaalia elämää kestetä?

Vierailija
14.09.2020 |

Nyt koronan myötä olen havahtunut tähän. Ihmiset menivät aivan sekaisin kun eivät päässeet baareihin ja ulkomaille. Nyt kun arki on ns. "normaalimpaa", niin heti pitää päästä ulkomaille ja baareissa pörrää alalla työskentelevän sukulaiseni mukaan vielä enemmän väkeä, kuin ennen koronaa. Eräskin työkaverini on lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Kanarialle, toinen kävi kesällä Romaniassa kun oli pakko päästä johonkin kun oli niin halpaa!

Omaa elämääni korona ei ole muuttanut mitenkään. Mulla ei ole varaa matkustella eikä käydä missään ulkona syömässä ja juomassa. Korkeakoulutettuna, palkkakuopassa sinnitellen. Ennen kadehdin ystäviäni joilla oli rahaa mällätä, mutta nyt ymmärrän olevani kuitenkin aika onnekas. Löydän elämääni sisältöä muistakin asioista, ekologisemmin. Katson Areenasta dokkareita (ei ole varaa Netflixiin), käyn myös silloin tällöin kirjastossa (kun ei ole varaa äänikirjapalveluihin), ulkoilen lähiluonnossa ja silloin tällöin näin myös yhtä ystävääni ulkosalla... Muuta ihminen ei tarvitse.

Kommentit (282)

Vierailija
261/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut matkusteltua aivan riittävästi. Mikä siinä on niin lystiä töröttää ahtaissa lentokoneissa 3-10 tuntia.

Nämä on niin nähty.

Kotonakin voi nauttia gurmee ruuista ja mieluisista juomista. Kaikki on käden ulottuvilla. Rahaa niihin kyllä riittää.

Upea s luonto ympärillä ja kaikki!

Tämä jaksaa AINA naurattaa! Niin olen minäkin matkustellut aivan riittävästi. Aikanaan siihen minua ajoi hillitön halu kokea, nähdä muita kulttuureja, tavata erilaisia ihmisiä, tutustua ruokaan jne jne jne.

Nyt kun nähty, nautin suunnattomasti kotona guormet (se kirjoitetaan näin) ruuan laitosta, hyvistä viineistä, luonnosta.

Mutta kyllä mä nyt stana ymmärrän, että jotkut, jotka eivät ole vielä päässeet kokemaan kaikkea sitä, mitä olen, nyt tahtoisivat samaa, jota olen pitänyt itselleni tärkeänä ja oikeutettuna!

Just näin! Itse olen jo 60+ ja kolunnut kaiken ja erittäin onnellinen, että korona antoi tekosyyn olla vaan. Mutta jos ajattelen, että ennen näitä kokemuksia, joita nyt pidän itsestään selvinä, olisi sanottu, että ehhei, et sinä niitä tarvi, tarvo suolla ja metsässä, olisin kyllä sanonut pari vakavaa sanaa.

Mikä ihme siinä on, että ei ymmärretä, että muutkin haluaa kokea sen, minkä itse on halunnut kokea ja kokenutkin?

Koska ollaan itsekeskeisiä omaan napaan tuijottavia ilkeilijöitä, eikä muilla ole väliä,vain MINÄllä. Siksi ei ymmäretä. Se on tällä palstalla tullut niin selväksi, että minulta on kuollut yhteishenki ja altruismi. Alan yhtä itsekkääksi.

Vierailija
262/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut matkusteltua aivan riittävästi. Mikä siinä on niin lystiä töröttää ahtaissa lentokoneissa 3-10 tuntia.

Nämä on niin nähty.

Kotonakin voi nauttia gurmee ruuista ja mieluisista juomista. Kaikki on käden ulottuvilla. Rahaa niihin kyllä riittää.

Tämä jaksaa AINA naurattaa! Niin olen minäkin matkustellut aivan riittävästi. Aikanaan siihen minua ajoi hillitön halu kokea, nähdä muita kulttuureja, tavata erilaisia ihmisiä, tutustua ruokaan jne jne jne.

Nyt kun nähty, nautin suunnattomasti kotona guormet (se kirjoitetaan näin) ruuan laitosta, hyvistä viineistä, luonnosta.

Mutta kyllä mä nyt stana ymmärrän, että jotkut, jotka eivät ole vielä päässeet kokemaan kaikkea sitä, mitä olen, nyt tahtoisivat samaa, jota olen pitänyt itselleni tärkeänä ja oikeutettuna!

En  ymmärrä miten tämä liittyy siihen että joku ei kestä parin vuoden taukoa matkustelussa kun vaa'an toisella puolella on muiden ja itsensä terveys sekä henki.  Kyllä reissuun vielä päästään itse kukin - kunhan vaan hoidetaan tässä ja nyt asiat fiksusti.

Toiset ei pysty näkemään omaisiaan vallitsevissa olosuhteissa. Että vaikka vähän kirpaiseekin kun ei pääse bilettämään niin voiskohan sitä nyt kuitenkin sietää pienen hetken?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ihan lievästi hukassa elämän merkitys ja perusarvot näillä baariin/rannelle kaipaavilla hipstereillä... huh heijaa mikä tulevaisuus meillä on näiden omaan napaan tuijottavien minäminä-ihmisten kanssa.. 

Vierailija
264/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten ihan lievästi hukassa elämän merkitys ja perusarvot näillä baariin/rannelle kaipaavilla hipstereillä... huh heijaa mikä tulevaisuus meillä on näiden omaan napaan tuijottavien minäminä-ihmisten kanssa.. 

Se on muuten just näin. Me ollaan hävitty tää peli.

Vierailija
265/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis että KAIPAAT jonnekin niin perusarvot on hukassa? Kyllä minäkin kipeästi kaipasin ystäviäni ja läheisiäni keväällä, kun olin monta viikkoa käytännössä neljän seinän sisällä.

Vierailija
266/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"muuta ei ihminen tarvitse" 

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Miksi vatussa tuhlaat sähköä ja harvinaisia alkuaineita paskanjauhamiseen netissä? Tarvitset pehmoisen sellin ja ajoittain ruokaa, et esim. tätä.

Vierailija
267/282 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuitenkin niin, että sinä et muuta tarvitse? Et kai halua määritellä sitä, mitä muut ihmiset tarvitsevat? 

Ihminen ei tarvitse alkoholia, lentomatkailua ym. ympäristöä ja terveyttä kuormittavaa. 

Miksi vatussa tuhlaat sähköä ja harvinaisia alkuaineita paskanjauhamiseen netissä? Tarvitset pehmoisen sellin ja ajoittain ruokaa, et esim. tätä.

Täysin totta. Jos netti joskus kaatuu niin sopeudun siihenkin samoin kuin sopeuduin näihin koronarajoituksiin. Ei tuota ongelmia kuin ehkä pari ensimmäistä viikkoa. Sopeutumisestahan tässä on kyse.

t.eri

Vierailija
268/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei pääse ulkomaille yhtenä kesänä, niin onhan se katastrofin paikka.

Korona oli oikeastaan todella hyvä asia, koska se ei vaikuttanut omaan elämääni millään tavalla, koska olen yksinäinen erakko, joka pitää on pitänyt turvaväliä jo 30 vuotta :)

Korona hyvä asia?

Vierailija
269/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsevat tai eivät, nuo kaikki ovat silti normaaleja asioita. Normaalia ei ole pelkästään se, että ollaan kotona, tavataan ystäviä kaksi kertaa vuodessa ja ulkoillaan vain lähiluonnossa, ehkä kirjaston kautta koukaten. 

Ei voida oikeastaan määritellä mikä on normaalia. Suurelle osalle ihmiskunnasta esimerkiksi lentomatkat olisivat luksusta. Koska noin puolet maailman väestöstä esimerkiksi käyttää vessanaan kuoppaa maassa. 

Silti ne pärjäävät. Tosta voisi oikeasti ottaa oppia, elämästä nauttiminen ei merkitse asioita, sisältö tulee pienistäkin jutuista. Totta kai esimerkiksi matkailu on kivaa, mutta surkeaa jos elämä ei tunnu hyvältä ilman sitä. Jotenkin tulee mieleen että ihmiseltä puuttuu kyky olla onnellinen, pitää vain hakea nautintoa aina jostain uudesta.

Niin, ehkä se on luksusta ja siihen on syynsä miksi sinäkin kutsut sitä matkustamista luksukseksi, että rangaistukseksi. Todella pienestä voi olla iloinen ja kiitollinen, mutta se ei tarkoita etteikö suuresta ja kallistakin voisi myös sitä olla. Ihminen voi iloita sekä omasta kodista, että lomamatkasta hotellista ja jos toinen niistä otetaan pois se tuntuu surkealta. Ihan kuten ihmiseltä joka tykkää yhdestä tai seitsemästä asiasta. Niistä kun viedään joku pois, niin eihän se kivalta tunnu.

Niin tästähän on tässä ketjussa paljon just puhuttu. Tietenkin lapsi haluaa laatikosta itselleen kaikki lelut mitkä saa haalittua. 

Mutta pitäisikö tätä ajatustapaa yrittää muuttaa, eikä mennä vain kaikki mulle -vaistoilla? Koska tuolleen elämällä mikään ei riitä ja kyky onnellisuuteen luisuu kauemmaksi. 

Mitä jos viedään sinulta ne metsät ja hiljaiset koti-illat? Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että muille se normaali on sitä vilkasta elämää, ei sitä yksin kotona nyhjöttäminen? Korona aika oli kaikkea muuta kuin normaalia. Tylsää, yksinäistä ja yksitoikkoista. Normaalissa elämässä ihmiset tekee ja tapaa toisiaan ja tutkii maailmaa, ei kyki yksinään jossain metsässä tai kotona telkun edessä puhelin kädessä.

Tämä on koko ketjun läpi se mitä osa ei kykene käsittämään. Että ihmiset nauttivat eri asioista.

Mitä jos kotona istuvilta viedään pois se se Netflix ja koti-illat?

Ne alkaa tapaamaan ihmisiä livenä ja tervehtyy päästään?

Vierailija
270/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin vaikuttaa sinuun mitenkään. Sinä istut siellä telkkarin edessä niin kuin ennenkin.

Vierailija
271/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun normaali ei ole sinun normaali eikä hänen normaali ole kummankaan meidän normaali.

Vierailija
272/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kenenkin,ns.normaali...

Vierailija
273/282 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa suurta historiattomuutta, että täällä pidetään ulkomaanmatkailua, baareissa pyörimistä ja netflixin katsomista omalle elämälle välttämättöminä tarpeina.

Vierailija
274/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen aurinkoa ja lämpöä. Sen takia on pakko matkustaa jo kohta taas. 

Vierailija
275/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson tätä korona-aikaa vanhemman ihmisen näkökulmasta. Nyt kun jälkeenpäin tiedetään kuinka kauan rajoituksia kesti. Monella olisi ollut vielä voimia ja halua elää hiukan vaihtelevampaa elämää ja nähdä ja kokea. Tavata ystäviä, matkustaa, pysyä mukana elämässä. Kyllä korona pysäytti ja eristi pahasti, kahdessa vuodessa vanhemman ihmisen vointi ehtii huonontua, puhumattakaa korona-ajan yksin kököttämisestä. Hyvin monille yksin asuville oli rankkaa. Jotkut sanoivatkin, että ei pääse enään kiinni samaan elämään, joku vain katosi. Kaksi vuotta on vanhana eri kuin nuorempana. 

Täällä ei oteta huomioon, että kun se kotona kököttäminen on kokoaikaista, niin kyllä silloin on normaalia kaivata joitain muita virikkeitä sen lisäksi. Jopa suositeltavaa. On todella epäoikeudenmukaista supistaa jo valmiiksi suppea elämä, kuten koronarajoitukset tekivät. Itselleni oli ahdistavaa, että ulkopuolelta kiellettiin normaalisti eläminen. Minulle siis viikottainen jonkinlainen kodin ulkopuolinen aktiviteetti ja ihmisten tapaaminen on normaalia. Metsän ja luonnon lisäksi. Tai kotisohvan ja telkkarin. Ne eivät sulje pois toisiaan, ei ole joko/tai. 

Ihmiset ovat todella itsekkäitä ja ajattelemattomia. Jos joku nauttii ihmisten kanssa olemisesta ja kokemusten kartuttamisesta vaikka itse ei nauti se pitäisi ymmärtää. 

Vierailija
276/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarajoitusten ja -sulkujen hyöty on kyseenalainen. Vahingot niin lapsille, nuorille, vanhuksille kuin yritystoiminnallekin ovat valtavat.

Vierailija
277/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pelkästään oleminen vailla mitään muita virikkeitä ei ole kaikille normaalia elämää. Tai, että luonnossa liikkuminen korvaisi ihmiskontaktit tai muut kokemukset. 

Koti ja luonto ovat tärkeitä ja hienoja asioita. Mutta ei voi kuvitella niiden olevan jokaisen ihmisen koko elämän kirjo. 

Vierailija
278/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katson tätä korona-aikaa vanhemman ihmisen näkökulmasta. Nyt kun jälkeenpäin tiedetään kuinka kauan rajoituksia kesti. Monella olisi ollut vielä voimia ja halua elää hiukan vaihtelevampaa elämää ja nähdä ja kokea. Tavata ystäviä, matkustaa, pysyä mukana elämässä. Kyllä korona pysäytti ja eristi pahasti, kahdessa vuodessa vanhemman ihmisen vointi ehtii huonontua, puhumattakaa korona-ajan yksin kököttämisestä. Hyvin monille yksin asuville oli rankkaa. Jotkut sanoivatkin, että ei pääse enään kiinni samaan elämään, joku vain katosi. Kaksi vuotta on vanhana eri kuin nuorempana. 

Täällä ei oteta huomioon, että kun se kotona kököttäminen on kokoaikaista, niin kyllä silloin on normaalia kaivata joitain muita virikkeitä sen lisäksi. Jopa suositeltavaa. On todella epäoikeudenmukaista supistaa jo valmiiksi suppea elämä, kuten koronarajoitukset tekivät. Itselleni oli ahdistavaa, että ulkopuolelta kiellettiin normaalisti elä

Ei se nuoruus tullut takaisin mikä silloin vietiin. Sanoisin että omalle tuolloin 10-vuotiaalle se kahden vuoden harrastuskielto oli hyvinkin haitallinen. Kotona kökkiminen ei ole ihan parasta sosiaaliselle esiteinille. Ei halunnut harrastusta enää kun ne sallittiin, sillä hänen sanojensa mukaan se on aivan turhaa koska kaikki laitetaan kiinni kuitenkin. Lapsi laittoi ovensa kiinni ja sulkeutui täysin. Eikä näiden tosiasioiden sanominen muutu muuksi vaikka kuinka vetoatte hauraisiin, ne vaikutukset psyykkisesti on ja pysyy oli tarkoitus kuinka hyvä tahansa.

Noh, alkaahan tuo nyt 15-vuotiaana hiljalleen tehdä muutakin kuin lukea koulukirjaa. Mutta lapsuus siltä vietiin/lopetettiin ennen aikojaan. Sitä ei voi antaa anteeksi.

Ja me ollaan sentään normaali osallistuva perhe joka on koko ajan tehnyt kaikkensa että lasten arki on tavallista. Miten kävi niillä jotka ei lapsistaan välittänyt tai kotiolot oli huonot? 

Sotatilahan se oli - kansa toisiaan vastaan. Ja oma lapseni on arvokkaampi minulle kuin ventovieras netissä. Aina.

Vierailija
279/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niin nähty.

Mutta kyllä mä nyt stana ymmärrän, että jotkut, jotka eivät ole vielä päässeet kokemaan kaikkea sitä, mitä olen, nyt tahtoisivat samaa, jota olen pitänyt itsellen

Älä pyydä sympatiaa itsellesi jos et voi osoittaa sitä toiselle. 

Vierailija
280/282 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei oteta huomioon, että kun se kotona kököttäminen on kokoaikaista, niin kyllä silloin on normaalia kaivata joitain muita virikkeitä sen lisäksi. Jopa suositeltavaa. On todella epäoikeudenmukaista supistaa jo valmiiksi suppea elämä, kuten koronarajoitukset tekivät. Itselleni oli ahdista

Tämä oli ajatuksia kommentti. Kiitos siitä. Itse mietin noita muutaman vuoden ikäisiä, kun yht äkkiä ei nähneetkään kummejaan, mummejaan samoin, yhtä usein tai ilman maskia. Mitä noiden pienten päässä liikkui, kun tutut maskeissaan ja vieraatkin. Saattoi olla pelottavakin näky. Tai ihan pienet vauvat, kun ensimmäiset vuodet näki vieraita ihmisiä ympärillään maskit naamalla. Tai pieniä ei edes viety kauppoihin tai edes mummolaan, muiden ikäihmisten luokse. Nuo vuodet olivat pitkiä pienillekin.

Nämä surulliset tarinat, kun ikäihmiset pidettiin erossa toisistaan. Lasin läpi pariskunnat näki toisiaan.

Monelta 'vietiin' vuosia elämästä. Ns normaalista elämästä. Selviääköhän vuosien päästä, miten vahingollista se on saattanut olla?

Kukaan ei tiedä! Eikä myöskään tiennyt silloin, mitä vaihtoehtoja olisi ollut. Olisiko???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme