Työtön. Nolla haastattelua. Haetut paikat:
- käyttötukihenkilö
- toimistoassistentti
- toimistotyöntekijä
- löytötavaratyöntekijä
- tekninen ylläpitäjä
- asiakaspalveluassistentti
- help-desk -työntekijä
- puhelinvaihteen hoitaja
- varastotyöntekijä
- palveluneuvoja
- korvauskäsittelijä (oppisopimus)
- joulumyyjä
- tuotantotyöntekijä
- asiakasneuvoja
- asiakaspalvelija
Vika? Tekninen ja kielellinen tausta+koulutus (suppea osaamisala). Perheellinen nainen. Ei asiakaspalvelukokemusta (vaikka kova halu oppia). Kukaan ei edes harkitse. Vetää hiljaiseksi vähitellen... Alanvaihto kyllä suunnitelmissa, jos harkitsevat edes opiskelemaan minua.
Kommentit (84)
Voi ei. Minä olen vasta jäänyt työttömäksi ja laittanut vasta muutamia hakemuksia (yksi haastattelu). Ahdistaa entistä enemmän, kun lukee tämmöisiä kertomuksia :(
Kokeile henkilökohtaista käyntiä. Nyt on pian joulu ja työpaikka voisi löytyä kaupasta.
Suunnatkaa näkymättömille työmarkkinoille, hakekaa paikkaa joka ei vielä ole edes auki. Tämä niille jotka ovat kymmeniä hakemuksia tehneet ilman tulosta.
Työhakemusta kannattaa luetuttaa muutamalla tuntemallaan henkilöllä josko siinä olisi jotain muokattavaa.
Mulla on vastaavanlaisia kokemuksia työnhausta, työttömänä en tosin ole ollut kuin yhden päivän vuoden -92 jälkeen. Nuori lapseton seurusteleva/naimisissa oleva nainen ei saanut töitä. Tein kaikenlaista sekalaista.
Sitten taas, kun olin saanut sen lapsen, ja aloitin raivoisan työnhaun, soitin aina firmaan, kyselin työnkuvasta, kerroin vähän itsestäni ja laitoin hakemusta heti perään, (mm. kerroin suoraan mieheni jäävän lasta hoitamaan), niin oho, oli mistä valita, jopa, samalla viikolla kolme työtarjousta. Ja nykyisin vakivirka koulutusta vastaavassa työssä, kun ne normi muksut tehtynä.
Olet todella munasoluloukussa. Toimistotöihin hakijoita riittää ja täällä meilläkin suosituin vakirekry on nelikymppinen nainen.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:08"]
Aika realistisesti ymmärrät oman tilanteesi ilmeisesti. Sun laisia on tusinassa työnhakijassa 13 kappaletta, sama valita työnantajalle kuin heittäisi arpaa kenet ottaa haastatteluun....
[/quote]
Samaa mieltä. Lisäksi nuo työtehtävät, mihin olet hakenut, vaikuttaa siltä että ovat olleet molin sivuilla esilllä ja hakuaikaa on ollut tarpeeksi, eli hakemuksia on todennäköisesti tullut jokaiseen noista paikoista kymmeniä tai satoja. Millaista työkokemusta sulla on, onko mitään? Jos työkokemus kaiken kaikkiaan on aika vähäinen tai siitä on pitkä aika, ja asiakaspalvelusta ei ole kokemusta, niin aika huonolta kieltämättä näyttää tilanne. Luulen että paras vaihtoehto olisi käydä esittäytymässä jossain vuokrafirmassa ja sitä kautta sitten voisi päästä töihin esim. kaupan alalle tai noihin varasto-/toimistohommiin. Sitten kun olisi tuoretta työkokemusta, pääsisi helpommin haastatteluihin.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:05"]
Haetko pelkästään kokopäivätöitä, vaiko myös osa-aikaisia? Oletko jo hionut hakemuksiasi ja cv:tä? Oletko vuokratyöfirmojen listoilla? Lähetäthän myös avoimia hakemuksia?
Miten se cv siitä "hiomalla" yhtään paremmaksi muuttuu? Tätä olen kysynyt monesti, enkä vielä kertaakaan ole saanut siihen kunnollista vastausta. Se on typerää kliseiden pyöritystä, samaa sarjaa kuin osaamisen näyttäminen, jalkaa oven väliin ja kyllä tekevälle töitä löytyy.
Aika vähältä kyllä kuulostaa hakemiesi paikkojen määrä...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:48"]
Kokeile henkilökohtaista käyntiä. Nyt on pian joulu ja työpaikka voisi löytyä kaupasta.
Suunnatkaa näkymättömille työmarkkinoille, hakekaa paikkaa joka ei vielä ole edes auki. Tämä niille jotka ovat kymmeniä hakemuksia tehneet ilman tulosta.
Työhakemusta kannattaa luetuttaa muutamalla tuntemallaan henkilöllä josko siinä olisi jotain muokattavaa.
[/quote]
Äärimmäisen typeriä neuvoja.
Etkö tajua, ettei useillekaan työpaikoille enää niin vain mennä käymään? Siellä on ovet lukossa ja parhaimmillaan vahtimestarit/vartijat vastaanottamassa. Ilman ennelta sovittua tapaamista ei ole mitään asiaa sisälle. Kaupat eivät kuule enää palkkaa mitään jouluapulaisia. Käyttävät ilmaisia harjoittelijoita ja sitä paitsi missä enää on myyjiä? Tavaratoissa on yksi osa-aikainen kassalla ja muuten koko kerroksessa ei näy ketään.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:05"]
Haetko pelkästään kokopäivätöitä, vaiko myös osa-aikaisia? Oletko jo hionut hakemuksiasi ja cv:tä? Oletko vuokratyöfirmojen listoilla? Lähetäthän myös avoimia hakemuksia?
Miten se cv siitä "hiomalla" yhtään paremmaksi muuttuu? Tätä olen kysynyt monesti, enkä vielä kertaakaan ole saanut siihen kunnollista vastausta. Se on typerää kliseiden pyöritystä, samaa sarjaa kuin osaamisen näyttäminen, jalkaa oven väliin ja kyllä tekevälle töitä löytyy.
Aika vähältä kyllä kuulostaa hakemiesi paikkojen määrä...
[/quote]
[/quote]
En ole tuo aiempi vastaaja, mutta kyllä CV "hiomalla" muuttuu paremmaksi. Ainakin siis jos on työkokemusta ja koulutusta jota hioa. Itse olen ainakin siinä työkokemus-kohdassa listannut nimikkeen, työnantajan ja työtehtävät lyhyesti, ja se, mitä työtehtäviä siinä mainitsen, riippuu ainakin siitä mitä paikkaa haen. Eli painotanko taloushallintoa, asiakaspalvelua, projektihallintoa, kv. kokemusta vai jotain muuta. Sama juttu tietoteknisissä taidoissa ja koulutuksen osaltakin sen verran, että saatan mainita joitain kursseja jos epäilen niistä olevan hyötyä, muuten jätän ne pois. Tietysti perusasiat pysyy samana, mutta kyllä mun CV:t on ainakin aika erinäköisiä ihan riippuen paikasta johon haen.
Ja joo, yksi työhakemus/viikko ei ole kovin paljon kun kyse on tuollaisista paikoisa joita Molin sivuilla on tälläkin hetkellä avoinna vaikka kuinka paljon. Riippuu tietysti asuinpaikasta, pääkaupunkiseudun ulkopuolella tilanne voi olla eri.
Mulla puolestaan sellainen historia, että pääsen haastatteluihin ja olen tullut jo aika monta kertaa toiseksi :( Toisaalta ihan kivaa, että kutsutaan, mutta toisaalta aikaa ja energiaa menee monin verroin enemmän kuin jos ei pääsisi haastatteluihin koskaan. Aika moneen paikkaan kun on nykyään kaksi haastattelukierrosta ja soveltuvuustestit.
Itse olen pärjännyt myös testeissä todella hyvin, mutta aina on löytynyt juuri se "täsmäosaaja", jolla kokemus, koulutus ja jopa toimialakin sopii haettavaan profiiliin. Itse en siis koe, että minussa olisi mitään kovin isoa puutetta, kun olen kerran niin usein päässyt toiselle kierrokselle.
Lapseton 30 v tai yksilapsinen samanikäinen ei taida työnantajia kauheasti kiinnostaa, varsinkin kun nyt on ollut mediassa paljon keskustelua siitä, kuinka kalliiksi äitiyslomat ja hoitovapaat tulevat yrityksille.
terv. Nelinkymppinen, kahden teinin äiti
Itse olen parikymppinen nainen ja vuoden hakenut töitä. En ole valikoiva, menisin mielelläni jopa siivoojaksi tai kaupan kassaksi, mutta edes sinne ei ole haastattelukutsua tullut. Päivät syö mieltä. Loukkaa ihmiset jotka syyttävät laiskuudesta, vaikka annan kaikkeni.
Pakko mennä kouluun, mutta mikä ala edes kiinnostaisi? Sepä se.
Itsekin sain tänään tavanomaisen sähköpostiviestin: kiitos mielenkiinnostasi, valitettavasti hakumme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun. Hakijoita yli 300.. HUOH!
Työttömänä 14 kuukautta, ahkeraa työnhakua takana saman verran. Ensimmäinen ja ainoa työhaastattelukutsu tuli vuoden työttömyyden jälkeen. Arpa suosi maaliviivalla toista haastateltavaa. Olen 30-vuotias, kaksi tutkintoa, runsaasti työkokemusta suurista nimekkäistä firmoista. Todella lamauttava tilanne, en kuvitellut elämääni näin!
Numerolle 11 tiedoksi: oma kokemuksesi työttömyydestä on kolmen vuoden takaa, voi kuinka tietäisitkin miten ajat ovat muuttuneet! Et tosiaankaan kehtaisi laukoa palstoille mitään tuollaista jos olisit nyt yksi työttömistä!
Päiväkotiin lastenhoitajaksi otetaan jokainen haluava. Määräaikaisilla ei ole mitään pätevyysvaatimuksia, kunhan ei oo rikosrekisteriä!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:31"]
Lapseton 30 v tai yksilapsinen samanikäinen ei taida työnantajia kauheasti kiinnostaa, varsinkin kun nyt on ollut mediassa paljon keskustelua siitä, kuinka kalliiksi äitiyslomat ja hoitovapaat tulevat yrityksille.
terv. Nelinkymppinen, kahden teinin äiti
[/quote]
Tätä minäkin olen arvellut jos en nyt ainoaksi, niin ainakin yhdeksi syyksi sille, ettei töitä tipu. Minulla on siis työkokemusta ja koulutusta, CV pitäisi olla kunnossa (tehty CV-konsultaatiossa, kun en ollut tehnyt suomalaista CV:tä vuosiin) ja viilaan sitä aina soveltumaan paremmin kulloiseenkin paikkaan, jota olen hakemassa kyseisestä CV-konsultaatiosta saatujen neuvojen avulla.
Lapseton melkein kolmekymppinen, jonka korkeakoulutus- ja työhistoria on lukioaikaisia hautausmaa- ja jäätelökiskaduuneja lukuunottamatta ulkomailla, ei tunnu kiinnostavan ketään. Ymmärrän toisaalta sen, että kun aiemmat työnantajat ei sano yhtään mitään rekrytoijalle, niin se saattaa hämmentää tai kilistää varoituskelloja feikki-CV:stä ja -tutkinnosta. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kongolaisista hikipajoista, vaan ihan Euroopassa olen koulutukseni ja työkokemukseni hankkinut.
Joo, kouluun ei muuten nykyään pääse ihan tosta vaan, olen hakenut vuoden kaikkia mahdollisia paikkoja enkä ole päässyt edes soveltuvuuskokeisiin tmv. Haastatteluihin. Että jee.
ihan turha lähetellä enää mitään hakemuksia minnekään, ilmeisesti mun työ- ja koulutusura on jo takanapäin :(
t. 28v. äippä
Ymmärrän tuskasi, mutta ihmettelen, miksi haet aspahommia, kun asiakaspalvelukokemusta ei ole. Totta kai kuka tahansa asiakaspalveluhommia tehnyt ajaa ohitsesi hakutilanteessa, ja hakemuksesi lentää roskikseen. Nykyään on niin kovaa kilpailua, että halu oppia ei riitä, vaan pitäisi jo valmiiksi osata.
Samassa junassa. Minä arvelen alkaa valehtelemaan haastattelussa että on kouluikäinen lapsi. Luulen, että 30+ lapsettomuudesta on haittaa. prkl.
Minä pääsen haastatteluihin, mutta en ole koskaan se, joka lopulta työhön valitaan. Tietysti kiva, että haastattelukutsuja tulee, kertoo siis ilmeisesti siitä, ettei itse hakemuksessa tai CV:ssa ole vikaa, mutta olisihan se kiva saada joskus se itse duunikin.
Olen kesällä valmistunut maisteri, mutta valitettavasti "alempiin" duuneihin minua ei valita koska olen ylikoulutettu ja koulutustani vastaaviin en pääse, koska ei ole tarpeeksi koulutusta. Olen hakenut kaikenlaisia duuneja enkä nirsoillut, ja olen siis lukenut kauppatieteitä eli ei pitäisi johtua siitäkään, että olen lukenut jotain todella spesiaalia alaa, jolle ei työllisty.
Sun kandee vain alkaa lataamaan youtubeen videoita harjoitella syömään nopeammin kuin eteläkorealaiset.... älä uhriudu kato...
Apua, tässähän alkaa suorastaan pelottamaan maisteriksi valmistuminen ja mahdollinen työttömyys. Minkä verran teillä työttömillä on työkokemusta (hanttihommistakin), ja oletteko valmiita muuttamaan työn perässä mille tahansa paikkakunnalle? Olen itse 24-vuotias, ja minulla on ollut n. 10 työnantajaa tähän mennessä ja CV:stä löytyy neljä suosittelijaa. Toivottavasti näillä edes johonkin hommiin pääsisi :(
Myyntineuvottelijaksi provikkapalkalla pääsee aina. Muunlaisia töitä on sitten helpompi saada, kun olet työssäkäyvä työnhakija.