Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä juodaan alkoholia? Mikä määrä on ok?

Vierailija
04.11.2013 |

Ja mahdollisten lasten iät olisi kiva tietää :)

Meillä pian 6kk täyttävä lapsi. Minä juon kerran kuukaudessa, joskus kaksikin.. Kotona otan 0-4 kaljaa sen kerran kuussa iltasella. Jos ystävän kanssa otetaan hänen luonaan muutamat tai käydään baarissa arki iltana, tulee otettua 1-6.. Viikonloppuisin ei tule käytyä koskaan, kerran tosin oli poikkeus kun oli syntymäpäivät ja silloin tuli otettua aiempaa enemmän..

Mieheni taas vuorostaan juo mielestäni liikaa :/ vähimmillään 2/vk.. Enimmillään juo 2-4 kertaa viikossa.. Joka kerralla 4-8, harvemmin 8 kuitenkaan.. Miehen omien sanojensa mukaan hänen ''pitää'' saada saunakaljaa kun ei muuten osaa olla :o Tätä olen kummastellut. Meillä sauna 1-2 kertaa viikossa. Mies juo normaalisti viikon aikana n. 8-12, joskus menee reippaasti yli :( En jaksa kun mies saattaa esim. maanantaina ostaa 4 kaljaa, joista jää 2 juomatta.. Ja sitten ne juodaan seuraavana päivänä! Joka päivä tulee sitten välillä juotua se muutama.. Baarissa ei käy taikka muualla juomassa, sen olen kieltänyt kokonaan koska juo kotona jo ihan tarpeeksi!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään pakonomaista tarvetat juoda edes sitä saunakaljaa.

Vierailija
22/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on vaikea vastata yksiselitteisesti, koska minun mielestäni moni muukin kuin meidän tilanteemme on ihan ok, mutta omaamme olen erityisen tyytyväinen.

Mies käy kavereiden kanssa ulkona 1-4 krt vuodessa. Joskus ottaa, joskus menee autolla riippuen muusta tilanteesta ympärillä. Kerran kolmessa vuodessa ottaa niin, että on reilussa humalassa, yleensä juo vain 2-4 olutta.

Minä käyn ulkona yhtä usein, mutta en mene koskaan autolla. Juon 2-5 olutta, ja olen siten humalassa ehkä miestäni useammin, koska viisi on minulle jo aika änkyräkänni. 

Yhdessä juomme joskus viiniä ruualla, tai jos meillä on vieraita, niin saatamme juoda parikin lasillista. Näitä voi tulla joskus jopa 2 krt/kk ja joskus voi jäädä puolikin vuotta täysin väliin.  Ei niitä mietitä sen enempää, fiiliksen mukaan mennään.

Lasten aikana siis ainakin minä pysyn yhdessä annoksessa ja mieskin alle kolmessa vaikka olisi mitkä juhlat kyseessä. Mutta lapset siis näkevät usein viiniä ruualla, ja yleensä aina vain lasillisen kerrallaan.

Lapsista pari on pikkukoululaisia ja yksi taaperoikäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai-illalla saunassa ja saunan jälkeen saatamme ottaa 1-4 olutta. 4 on tosiaan maksimi ja sekin aikavälillä klo 18-22 joten en kännissä ole kyllä.

Vierailija
24/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä aterialla lähinnä viikonloppuisin, kännäämistä ei ollenkaan. 

Vierailija
25/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:46"]

Perjantai-illalla saunassa ja saunan jälkeen saatamme ottaa 1-4 olutta. 4 on tosiaan maksimi ja sekin aikavälillä klo 18-22 joten en kännissä ole kyllä.

[/quote]

Niin ja meillä on yksi 4 vuotias lapsi. 

Vierailija
26/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan saunakalja, näitä vastauksia. Joka toinen kirjoittaa saunakaljasta, ja sävy on se, että kyseessä on synnitön synti; kun on kerran sauna ja se on vaan kaljaa. Pitääkö pientä ja kohtuullistakin käyttöä jotenkin selitellä ja melkein anteeksi pyydellä? Pitää, kun Suomessa ollaan.

Vierailija
27/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:13"]

Voihan saunakalja, näitä vastauksia. Joka toinen kirjoittaa saunakaljasta, ja sävy on se, että kyseessä on synnitön synti; kun on kerran sauna ja se on vaan kaljaa. Pitääkö pientä ja kohtuullistakin käyttöä jotenkin selitellä ja melkein anteeksi pyydellä? Pitää, kun Suomessa ollaan.

[/quote]

Se nyt sattuu olemaan MULLA tapana että saunassa otan oluen ja muutaman joskus sen jälkeen. Onko sitten selittelyä.. jaa-a?

Vierailija
28/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:10"]

Jos pystyy aamulla nousemaan ylös kuudelta tai seitsemältä ja saa itsensä töihin ajoissa, eikä pidä krapulapäiviä, silloin on ok. Jos työnteko kärsii, sitten juo liikaa. En katsosi niinkään juodun viinan määrää, vaan mahdollisia seurauksia. Jos mies pääsee aamulla sängystä ylös, eikä jää ratsiassa promilleista kiinni, juomamäärät on ok.

[/quote]

Minusta tuo työkriteeri ei ole ainut mittari, jolla voi mitata ongelmakäyttöä. Voihan se olla, et töissä pystyy käymään, mutta juominen häiritsee perhe-elämää.

Vierailija
29/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon lauantaina kolme lonkeroa ja viikolla useampana iltana yhden ison oluen. Mieheni ei juo lainkaan. Mulla ei ole tarvetta selitellä tai perustella alkoholin käyttöäni kellekään. Mielestäni määrät ovat normaalit (mitä se sitten tarkoittaakaan) ja halutessani voisin olla ilmankin. Mutta en näe yhtään syytä, miksi pitäisi.

Vierailija
30/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:29"]

Jos pystyy aamulla nousemaan ylös kuudelta tai seitsemältä ja saa itsensä töihin ajoissa, eikä pidä krapulapäiviä, silloin on ok. Jos työnteko kärsii, sitten juo liikaa. En katsosi niinkään juodun viinan määrää, vaan mahdollisia seurauksia. Jos mies pääsee aamulla sängystä ylös, eikä jää ratsiassa promilleista kiinni, juomamäärät on ok.

[/quote]

Minusta tuo työkriteeri ei ole ainut mittari, jolla voi mitata ongelmakäyttöä. Voihan se olla, et töissä pystyy käymään, mutta juominen häiritsee perhe-elämää.

[/quote]

HUOLESTUTTAVA tuo eka kommentti... jos pääsee sängystä ylös eikä jää kiinni ratsiassa... Huh huh! Aika äärilaitaa raavitaan tässä tilanteessa. 

Vierailija
31/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viralliset kohtuukäytön rajat ovat sopivat. Nekin ovat aika korkeita, eli mielummin ei maksimiin läheskään joka viikko.

Naisilla maksimissaan 16 viikossa ja enintään 5 kerralla, miehillä 24 ja 7.

Vierailija
32/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Jos työnteko tai läheiset kärsii, niin silloin juotu jo pitkään liikaa. Se on kertoo jo alkoholisoitumisesta jos työkin kärsii.

Vierailija
33/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:44"]

Eihän tuo ole iso määrä. Miesten suurkulutusraja on peräti 24 annosta viikossa. Jos sen alle pysyy, ihan ok.

[/quote]No ei se kyllä ole ok, jos juo 8 suurta (= 13 annosta) olutta illassa säännöllisesti, kohtuuannos miehelle on 7 pientä olutta. Suomalaiset ovat tavattoman humalahakuisia ja suvaitsevaisia ryyppäämistä kohtaan. Mutta nuoremmissa polvissa näkyy sivistyksen hidas tuleminen, alkoa käytetää sivistyneemmin.

Vierailija
34/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta määrät eivät ole ollenkaan ratkaisevia vaan:

A) Onko juominen pakonomaista? Pystyykö halutessaan olemaan myös ilmankin, vaikkapa viikon, pari?

B) Haittaako juominen jotain elämän osa-aluetta?

Jos ihminen osaa olla ilmankin, eikä pakonomaisesti varmista, että aina on juotavaa saatavilla, eikä juomisesta aiheudu mitään haittaa itselle tai muille eikä siitä kärsi sen enempää perhe-elämä kuin työkään, niin en ymmärrä, miksi se olisi minkäänlainen ongelma.

Vierailija
35/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näinhän se tuntuu Suomessa olevan. Vastaavasti "lasi-pari viiniä hyvän ruuan kanssa".

Suomen saunakaljakulttuuri on aika erikoista. Täällä päin maailmaa saunotaan yleisimmin kylpylöissä (aika harvoilla on omia saunoja) ja siihen ei todellakaan kuulu kalja tai muukaan alkoholi. Hedelmä- tai vihannesmehuja ja kivennäisvesiä litkitään wellness-trendien mukaisesti :)

Noista määristä: silloin kun itse pohtii juomiaan määriä niin ongelma on jo.

Vierailija
36/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:24"]

Noista määristä: silloin kun itse pohtii juomiaan määriä niin ongelma on jo.

[/quote]

Nojaa.. En nyt yleistäisi näinkään. On ihan hyvä pysähtyä välillä miettimään ruuankin määriä, eikä se heti syömishäiriötä tarkoita.

Alkoholisteilla taas ei mielestään ole ongelmaa.

Vierailija
37/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 14-, 13- ja 9-vuotiaat lapset, mies ottaa joskus viikolla yhden kun katsotaan illalla, lasten mentyä nukkumaan, telkkaria. 

Niinä viikonloppuina kun lapset ovat etävanhemmillaan, saatamme käydä baarissa tai tehdä illallista yhdessä ja siinä tyhjenee sit kyllä viinipullo joskus kaksi.

Vierailija
38/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ei se mitään selittelyä ole vaan enneminkin leuhkimista. Suomen alkoholin kulutusmääristä kyllä näkee että todella monet vetää pari kunnon känniä joka viikko ja sen lisäksi tissuttelee vähän arki-iltaisin.

Vierailija
39/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette tilanteestani: Ennen lapsen syntymää mies joi paljon, kävi melkein joka viikonloppu baareissa ja viikolla tissutteli. Olin silloin siis raskaana.. Lapsen synnyttä juo viikolla ''muutaman'' (1-5) melkein joka päivä.. Löytyy ties mitä tekosyitä kaljan ostoon. Kun tulee se ja se ohjelma telkkarista, mitä pahaa on juoda pari saunakaljaa tai muuten vaan.. Jos töistä on stressiä, kaljaa pitää saada..

Minusta alkoholin käyttö on alkanut lisääntymään (lapsen synnyttä oli aika olematonta).. Perjantaina kysyin että lämmitetäänkö sauna, mies oli heti pukemassa vaatteita päälle. Oli menossa kaljakauppaan!! Sanoin hänelle että ei mene ostamaan yhtään mitään ja kaikista vastusteluista huolimatta pamautti oven naamani edestä kiinni.. Ja tuli 8 kaljan kanssa kotiin. (normaalisti saunailtana juo 4)... Suututtaa!! Olen ennenkin yrittänyt estellä miestä ostamasta kaljaa, koska ei tarvitse minun mielestä lapsiperheessä juoda kun se saunakalja, iltakaljat voi kyllä jättää tyystin.. Mutta mies ei välitä, hän menee vaikka seinien läpi kunhan saa haettua kaljansa.. :/ Ei ole ymmärtänyt viimeisen puolen vuoden aikana, miksi ''nipotan''.. Viikonloppuna päätin, että en enää kommentoi mitään miehen juomiseen.. Alan keräämään rahaa takuuvuokraan ja muuttoon, jotta saadaan lapselle hyvä ja raitis koti!

Vierailija
40/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:45"]

Mitä mieltä olette tilanteestani: Ennen lapsen syntymää mies joi paljon, kävi melkein joka viikonloppu baareissa ja viikolla tissutteli. Olin silloin siis raskaana.. Lapsen synnyttä juo viikolla ''muutaman'' (1-5) melkein joka päivä.. Löytyy ties mitä tekosyitä kaljan ostoon. Kun tulee se ja se ohjelma telkkarista, mitä pahaa on juoda pari saunakaljaa tai muuten vaan.. Jos töistä on stressiä, kaljaa pitää saada..

Minusta alkoholin käyttö on alkanut lisääntymään (lapsen synnyttä oli aika olematonta).. Perjantaina kysyin että lämmitetäänkö sauna, mies oli heti pukemassa vaatteita päälle. Oli menossa kaljakauppaan!! Sanoin hänelle että ei mene ostamaan yhtään mitään ja kaikista vastusteluista huolimatta pamautti oven naamani edestä kiinni.. Ja tuli 8 kaljan kanssa kotiin. (normaalisti saunailtana juo 4)... Suututtaa!! Olen ennenkin yrittänyt estellä miestä ostamasta kaljaa, koska ei tarvitse minun mielestä lapsiperheessä juoda kun se saunakalja, iltakaljat voi kyllä jättää tyystin.. Mutta mies ei välitä, hän menee vaikka seinien läpi kunhan saa haettua kaljansa.. :/ Ei ole ymmärtänyt viimeisen puolen vuoden aikana, miksi ''nipotan''.. Viikonloppuna päätin, että en enää kommentoi mitään miehen juomiseen.. Alan keräämään rahaa takuuvuokraan ja muuttoon, jotta saadaan lapselle hyvä ja raitis koti!

[/quote]

Onko sulla joku muukin syy nipottaa miehesi kaljoista, kuin se ajatus, että "lapsiperheessä juodaan vain yksi saunakalja"?

Siis että onko siitä juomisesta oikeasti tullut jotain ongelmia, vai onko ongelma vain sun päässäsi semmoinen mielikuva, että jos juo, niin on heti alkoholisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän