Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä juodaan alkoholia? Mikä määrä on ok?

Vierailija
04.11.2013 |

Ja mahdollisten lasten iät olisi kiva tietää :)

Meillä pian 6kk täyttävä lapsi. Minä juon kerran kuukaudessa, joskus kaksikin.. Kotona otan 0-4 kaljaa sen kerran kuussa iltasella. Jos ystävän kanssa otetaan hänen luonaan muutamat tai käydään baarissa arki iltana, tulee otettua 1-6.. Viikonloppuisin ei tule käytyä koskaan, kerran tosin oli poikkeus kun oli syntymäpäivät ja silloin tuli otettua aiempaa enemmän..

Mieheni taas vuorostaan juo mielestäni liikaa :/ vähimmillään 2/vk.. Enimmillään juo 2-4 kertaa viikossa.. Joka kerralla 4-8, harvemmin 8 kuitenkaan.. Miehen omien sanojensa mukaan hänen ''pitää'' saada saunakaljaa kun ei muuten osaa olla :o Tätä olen kummastellut. Meillä sauna 1-2 kertaa viikossa. Mies juo normaalisti viikon aikana n. 8-12, joskus menee reippaasti yli :( En jaksa kun mies saattaa esim. maanantaina ostaa 4 kaljaa, joista jää 2 juomatta.. Ja sitten ne juodaan seuraavana päivänä! Joka päivä tulee sitten välillä juotua se muutama.. Baarissa ei käy taikka muualla juomassa, sen olen kieltänyt kokonaan koska juo kotona jo ihan tarpeeksi!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:13"]

Voihan saunakalja, näitä vastauksia. Joka toinen kirjoittaa saunakaljasta, ja sävy on se, että kyseessä on synnitön synti; kun on kerran sauna ja se on vaan kaljaa. Pitääkö pientä ja kohtuullistakin käyttöä jotenkin selitellä ja melkein anteeksi pyydellä? Pitää, kun Suomessa ollaan.

[/quote]

Saunakaljan lisäksi toinen tyypillinen Suomi-ilmiö on "pari kaljaa". Se on se määrä, jonka umpikänninen mies myöntää nauttineensa, jos portsari tai Alkon myyjä rupeaa estelemään lisänautintaa.

Vierailija
42/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus menee ruokajuomana viikonloppuna (3 pv aikana) 1 pullo viiniä kahteen pekkaan, joskus mies ottaa ruokajuomaksi oluen (1-2x viikossa). Muuten hyvin vähän, viina- ja viinikaapit on niin täynnä että täytyy antaa osa pois joululahjoina:)

2 kertaa vuodessa tulee illallisella juotua enemmän - blinien ja rapujen kanssa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käyteta alkoholia lainkaan, ei tarjota edes vieraille. Jos ei vesi ja maito, kahvi ja tee kelpaa, niin eivät ole meidän vieraitamme.

Minä näin lapsen riittävästi ns. juhlajuomista, että ei ollut vaikeuksia jättää viinoja kaupan hyllyyn. Raittiuteni vuoksi en koe jääneeni mistään paitsi.

Vierailija
44/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kerran viikossa yhden, täällä paheksutun SAUNAkaljan. Muuten en oikeastaan juo mitään. En ole vielä huomannut mitään haittaa tästä ainokaisesta viikottaisesta alkoholiannoksesta. Lopetan kyllä, jos haittoja syntyy.

Vierailija
45/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:45"]

Mitä mieltä olette tilanteestani: Ennen lapsen syntymää mies joi paljon, kävi melkein joka viikonloppu baareissa ja viikolla tissutteli. Olin silloin siis raskaana.. Lapsen synnyttä juo viikolla ''muutaman'' (1-5) melkein joka päivä.. Löytyy ties mitä tekosyitä kaljan ostoon. Kun tulee se ja se ohjelma telkkarista, mitä pahaa on juoda pari saunakaljaa tai muuten vaan.. Jos töistä on stressiä, kaljaa pitää saada..

Minusta alkoholin käyttö on alkanut lisääntymään (lapsen synnyttä oli aika olematonta).. Perjantaina kysyin että lämmitetäänkö sauna, mies oli heti pukemassa vaatteita päälle. Oli menossa kaljakauppaan!! Sanoin hänelle että ei mene ostamaan yhtään mitään ja kaikista vastusteluista huolimatta pamautti oven naamani edestä kiinni.. Ja tuli 8 kaljan kanssa kotiin. (normaalisti saunailtana juo 4)... Suututtaa!! Olen ennenkin yrittänyt estellä miestä ostamasta kaljaa, koska ei tarvitse minun mielestä lapsiperheessä juoda kun se saunakalja, iltakaljat voi kyllä jättää tyystin.. Mutta mies ei välitä, hän menee vaikka seinien läpi kunhan saa haettua kaljansa.. :/ Ei ole ymmärtänyt viimeisen puolen vuoden aikana, miksi ''nipotan''.. Viikonloppuna päätin, että en enää kommentoi mitään miehen juomiseen.. Alan keräämään rahaa takuuvuokraan ja muuttoon, jotta saadaan lapselle hyvä ja raitis koti!

[/quote]No eihän mies viidestä kaljasta ole varsinaisesti kännissä, joten tuskin se oisi vielä mikään ongelma. Mutta jos juo joka ilta viisi kaljaa, niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa näkyä terveydessä. Ja juomisella on tapana lisääntyä, kohta se viisi on vain rekvisiittaa ja toiset viisi vedetään salaa. hyvähän se on ilmaista ettei pidä puuhasta ja mies tekee sitten itse omat valintansta, ei ketään voi pakottaa raittiiksi jos hän ei itse halua. Tietysti voi kannustaa raittiuteen, esimerkiksi palkitsemalla miestä jollain kivalla kun hän on jättänyt juomisen väliiin.

Vierailija
46/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:13"]

Voihan saunakalja, näitä vastauksia. Joka toinen kirjoittaa saunakaljasta, ja sävy on se, että kyseessä on synnitön synti; kun on kerran sauna ja se on vaan kaljaa. Pitääkö pientä ja kohtuullistakin käyttöä jotenkin selitellä ja melkein anteeksi pyydellä? Pitää, kun Suomessa ollaan.

[/quote]

Näinhän se tuntuu Suomessa olevan. Vastaavasti "lasi-pari viiniä hyvän ruuan kanssa".

Suomen saunakaljakulttuuri on aika erikoista. Täällä päin maailmaa saunotaan yleisimmin kylpylöissä (aika harvoilla on omia saunoja) ja siihen ei todellakaan kuulu kalja tai muukaan alkoholi. Hedelmä- tai vihannesmehuja ja kivennäisvesiä litkitään wellness-trendien mukaisesti :)

Noista määristä: silloin kun itse pohtii juomiaan määriä niin ongelma on jo.

[/quote]

Niin no tämä kommentti koski enemmän epätervettä suhtautumista alkoholiin, pieniäkin määriä täytyy selitellä. Ei saunaoluessa ole mitään pahaa, jos se otetaan esimerkiksi vain kerran viikossa. Kylpylä -ja saunakulttuuri ovat erilaisia.

Vierailija
47/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ostaa välillä 2-3 litran viinitonkan ja juo sen yksinään(saatan ottaa puoli lasia). Kun olin raskaana, mies tyrkyttämällä yritti tyrkyttää minulle alkoholia. Synnytyksen jälkeen mies joi kolmena iltana peräkkäin yhteensä pullon kuohuviiniä, pullon konjakkia, kuusi kaljaa ja pullon punaviiniä. Lisäksi kirjahyllyssä oli puolen litran likööripullo jonka oli juonut sillä aikaa kun olin sairaalassa. Meillä ei voi olla mitään alkoholia talossa, mies käy kaiken juomassa. Joskus ollut tuttavia syömässä/grillaamassa ja olen ostanut ruokajuomaksi oluen/siiderin per naama(paikalla lapsia myös aina) mutta mies käy ostamassa lisää juotavaa ja vetää itsensä känniin joka kerta. Jos sanon että ei tarvii nyt ostaa niin on ihan kauheeta ja kamalaa "koskaan ei saa nauttia elämästä" ja "on ollu niin rankkaa töissä et pakko nollata". Samoin rahanmenoa ei ollenkaan tarvii laskea jos alkoholista on kyse, kaiken muun suhteen on kyllä pihi, esim. kaupassa käydessä manasi kassalla että kyllä tuli kalliiksi kun meni 60 e, mutta sitten alkoon menikin samalla reissulla 50 e ja se ei ollut yhtään mitään.

Ei ole mielestäni ok..

Vierailija
48/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 13:41"]

Juon kerran viikossa yhden, täällä paheksutun SAUNAkaljan. Muuten en oikeastaan juo mitään. En ole vielä huomannut mitään haittaa tästä ainokaisesta viikottaisesta alkoholiannoksesta. Lopetan kyllä, jos haittoja syntyy.

[/quote]

Ei kai täällä kukaan ole saunan yhteydessä juotavaa olutta paheksunut. Se vain huvittaa, kun omasta alkoholinkäytöstään puhuva suomalainen niin usein liittää kalja-sanaan sauna-etuliitteen. On helppo tehdä johtopäätös, että hän hakee - ehkä alitajuisesti - hyväksyntää teolleen. Että eihän siinä nyt mistään kovasta kaljan kittaamisesta ole  kysymys, kun ihan vaan saunakaljat otetaan.

Vierailija
49/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan keskiarvo pullo viiniä per henkilö per viikko? Ruoan kanssa tai yömyssynä juomme useimmiten, viihteellä sitten enemmän. Joka päivä ei juoda, mutta tuohon pulloon se keskimääräinen viikkokulutus varmaan asettuu, kun juhlatkin huomioidaan.

Perheessämme on kaksi työssäkäyvää aikuista, ei lapsia.

Vierailija
50/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pullo jota ilman ei pärjää, on liikaa. Jos kaljaa on pakko ostaa keinolla millä hyvänsä, se on ongelma. Oli se sitten yksi tai kaksi pulloa.. Jos miehesi menee ostamaan kaljaa vaikka olisit pyytänyt ostamatta ja tarkoituksena olisi ollut viettää ilta yhdessä ilman alkoholia.. Kalja on kolmas pyörä suhteessanne, se miehen täytyy saada ymmärtämään..

Vierailija
51/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juodaan viikonloppuna viiniä jos jotain juodaan, silloin menee 1-2 pulloa. Joskus saunaolut/siideri. Väkevät homehtuu kaappiin, niistä ei välitetä. Baarissa sitten drinksuja useampi, pari-kolme kertaa vuodessa tulee käytyä. Hyvä ruoka ja hyvä viini on niitä elämän pieniä iloja ja kokkaamiseen meneekin viikonloppuisin paljon aikaa. Vaan niin menee kyllä urheiluunkin.

Vierailija
52/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei juo ollenkaan, minä juon saunasiiderin 2-3 kertaa vuodessa ja joskus juhla-aterialla lasin viiniä. Montaa kaverin miestä katsoessa olen ollut ikionnellinen siitä, että oma mies ei juo. Niin monella tuntuu känni olevan ihan käsittämättömän tärkeätä.

Komppaan 37:aa siinä, että ei se alkoholin määrä ole ratkaisevaa siinä, mikä on ok, vaan se on ongelma aina, jos siitä tulee niin tärkeätä, ettei voi olla ilman.

Vierailija
53/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nipoilua ja moral highgroundilla leijailua täällä.

Juodaan kun huvittaa, mutta tolkku pitää olla. Helpompaa nauttia kun lapset nukkumassa, mutta voihan sitä kaljan tai lasin viiniä juoda kun lapset pyörii jaloissa, pari lisää kun ovat nukkumassa, vaikka viikolla. Jos on isommat kemut pari kertaa vuodessa ja menee juopottelun puolelle, joko toinen vain menee tai hankintaan lapsenvahti. Ei ole koskaan ollut ongelmia alkoholin kanssa.

Vierailija
54/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vähintään joka toinen juodaan viiniä ruoan kanssa. Ja se jää siihen yhteen pulloon/2 aikuista. Lapset ei ole koskaan nähneet meitä humalassa.

Vierailija
55/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopotteleva ukko ap:llä on, turha on muuta selitellä. Alkoholi selvästi ohjaa elämää, koskapa sitä on pakko saada ja pakko hakea, eikä ilman osaa olla. Mun isä oli tollanen, ja muistan, etten ilennyt oikein kavereitakaan kotiin tuoda, kun isä haisi aina kaljalle. Noloa oli sekin, että kun äidilläni ei ollut ajokorttia, ja tuli joku äkillinen meno tai joku pyyti kylään tms. niin aina piti keksiä joku selitys että ei me nyt voida, vaikka syy oli isän ajokunnottomuus.

Itse onnistuin onneksi löytämään miehen, joka ei tissuttelua harrasta, mutta se olikin yksi kriteeri miehen suhteen... Eli arvaat varmaan, ettei meillä juuri juoda. Mies ei oikeastaan ikinä, tai jos kerran tai kaksi vuodessa ottaa kaljan, niin se on siinä. Itse otan joskus lasin viiniä ruuan kanssa, mutta en siis edes joka kuukausi. Meilläkin on pienet lapset.

Vierailija
56/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin miehellä on tuttua nuo saunakaljat ja kaikenmaailman asennuskaljat :D Enimmäkseen huvittaa, ettei hän voi ilman niitä mennä saunaan tai asennella tietokoneen uusia osia. Muutenkin hän juo ainakin kerran viikossa ja pieneen hiprakkaan, mutta hänen käyttäytymisestään ei ole haittaa muille :) Itse en juo juuri koskaan ja jos harvoin juon, niin silloinkin maksimissaan kolme annosta.

Vierailija
57/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-vuotias parisuhteessa oleva lapseton opiskelija juo itsensä humalaan noin 2-5 kertaa kuussa. Baareissa harvemmin, yleensä ystäväporukalla jossain vietetään iltaa. Muuten keskimäärin maksimissaan kaksi kertaa viikossa juon alkoholia, 3-5 olutta yhden illan aikana.

Mitään saunaoluita en ole ymmärtänyt, en juo yhtä olutta tai lasia viiniä joka päivä. Joko yli kolme harvemmin tai ei ollenkaan.

Vierailija
58/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juonut tänä VUONNA kolme siideriä ja mies on juonut tänä vuonna kolme lonkeroa. Ravintoloissa emme käy koskaan. Tai viimeksi olen käynyt ravintolassa 9 vuotta sitten. Selvinpäin on kiva olla, alkoholia ei tee edes mieli. Mutta joskus kesällä hellepäivänä kylmä siideri maistuu tosi hyvälle! Lasten aikana ei olla koskaan otettu edes yhtä.

Vierailija
59/59 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juonut tänä VUONNA kolme siideriä ja mies on juonut tänä vuonna kolme lonkeroa. Ravintoloissa emme käy koskaan. Tai viimeksi olen käynyt ravintolassa 9 vuotta sitten. Selvinpäin on kiva olla, alkoholia ei tee edes mieli. Mutta joskus kesällä hellepäivänä kylmä siideri maistuu tosi hyvälle! Lasten aikana ei olla koskaan otettu edes yhtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän