Miten selviätte synkän masentavan talven yli?
Kertokaa vinkkejä. Viime talvikin oli ihan helvettiä, mä niin vihaan talvea. Talvella kaikki on paskaa ja elämän ilo täysin kadonnut. Nyt olen jo alkanut oireilemaan koska aurinko ei ole pilkahtanut täällä päin moneen päivään.
jakakaa siis ihmeessä, miten ihmeessä te jaksatte? Mitä positiivista talvessa on ?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:39"]
Nauttimalla hyvistä puolista. Siitä, että saa käpertyä peiton. Saa katsella takkatulen loimua ja laittaa villasukat jalkaan. Voi sytyttää kynttilän. Joulu tietenkin auttaa jaksamaan.
Aurinkoinen kevättalvi alkaakin sitten jo tuottaa vaikeuksia. Sen taaplaan eteenpäin hammasta purren.
[/quote]
Apua, että voin inhota tätä naistenlehti-bulls***iä! Juuri tuota "käperry huovan sisään" "tuijota takkatulta" "polta kynttilöitä"!! Kaamoksesta kärsivä EI halua olla hämärän hyssyssä vaan kirkasvalolampun alla tai Floridassa.
Vuodenajoista, niiden vaihtelusta ja päivän pituuden vaihtelusta voi ottaa ilon irti. Ulos vaan, naamaan piiskaava räntä ja kohmeiset sormet muistuttavat siitä, että olet vielä elossa. Ja totta puhuen vain osa talvipäivistä on kohmettavia taikka räntäsateisia. Pukeudu vain asianmukaisesti niin kaikki on hyvin.
Ja muuten voit loikoilla sisällä, kuunnella musiikkia ja poltella kynttilöitä. Syksyn edetessä talvipäivänseisaus tulee vastaan yllättävän pian, heti sen perään joulu ja uusivuosi. Loppiainen, talven pohja on jo pari viikkoa takana päin - suunta on jo vahvasti kohti kevättä.
Ja päivän olleessa pohjassaan 21. joulukuuta klo. 19:11 - juhli tätä hetkeä ja koko talvipäivänseisausta tuntuvin ulkoroihuin ja sisäkynttelein! Siitä päivä ei enää lyhene, ja siinä lyhyydessä on jotain lumoavaa, mikä saa meidät muistamaan paikkamme maailmankaikkeudessa ja elämän väkevässä kierrossa.
En tiedä, miten selviäisin synkästä ja masentavasta talvesta. Onneksi yhtään sellaista talvea ei ole vielä kohdalle osunut. Talvi on ihanaa aikaa.
Valon puute aiheuttaa fysiologisia vaikutuksia, joita ei voi tsempata pois. Tarvitaan paljon kirkasta valoa sekä d-vitamiinia ja omegaa purkista.
Mutta kun ne kynttilätkin ovat vaarallisia sisäilmalle :(
http://yle.fi/uutiset/kynttilan_polttaminen_saastuttaa_huoneilman/5462952
Ja mä inhoan jouluakin, se ei piristä vaan ahdistaa.
Uimassa käyn edelleen vaikka onhan tuolla biitsillä jo vähän kylmä. Ainakin se hetkeksi potkaisee hereille tässä kaamoskoomassa.
No ensinnäkin pitää päästä tuosta valmiiksi paskaa -ajatusmallista pois. Ulkoilla, vaikka tulisi miekkoja taivaalta, keksiä sisältöä elämälleen, eikä elää vain puolta vuotta vuodesta. Ei se kaamos mihinkään katoa, jos ei muuta muualle. Kaamoksen saa kuitenkin mielestään pois, jos näin haluaa.
Kaamosoireet ovat yleisiä ja normaaleita näin pohjoisessa eläville. Ne eivät ole merkki mistään sairaudesta tai luonteen heikkoudesta. Koeta lisätä valon määrää kirkkailla lampuilla ja ulkoilulla ja varmista riittävä d-vitamiinin saanti.
Sillä tavalla, että suunnittelen talven ajalle etukäteen kivoja tapahtumia. Esimerkiksi pidän juhlat, käyn lempiravintolassani mieheni kanssa tai muuta kivaa. Kun on mukavia juttuja tiedossa tulevaisuudelle, mielikin pysyy parempana. Mikä sua ap ilahduttaisi?
Tammikuulla voi jo alkaa laittamaan ensimmäiset siemenet itämään:)
Me vietetään joka vuos joulu-maaliskuu ulkomailla. Onneks on mahdollista, itse inhoan suomen talvea ylikaiken.
Kiitos hyvistä vastauksista!
vaikka kamalalta se kuulostaakin, onneksi en ole ainut joka kärsii kaamosmasennuksesta.
noista kirkasvalolampuista, onko suositella jotain tiettyä? Pidättekö niitä aina päällä kotona ollessa. Onko hinnalla väliä?
-AP
Ulkoilen aamupäivisin säällä kuin säällä (olen päiväkodissa töissä), harrastan liikuntaa mutta myös löhöän kotisohvalla tuoksukynttilöitä polttaen, teemuki tai viinilasi kädessä hyvää kirjaa lukien tai katsellwn tv:stä hyviä tv-sarjoja tai elokuvia. Tv on toki iso ja äänentoistolaitteet laadukkaat. Tuntuu kuin olisi elokuvissa joka ilta.
Panostan hyvään ruokaan. Syön paljon hedelmiä ja käyn mieheni kanssa viikonloppuisin ravintolassa. Kerran talvessa etelän lämpöön ja kerran tai kaksi talvessa kylpylälomalle viikonlopuksi.
Aamuisin kirkasvalolamppu ja d-vitamiinipilleri. Näen ystäviä ja perhettä, saunon vaikka joka ilta jos siltä tuntuu. Fiilistelen ja tunnelmoin joulua koko joulukuun.
Panostan laadukkaisiin ja lämpimiin talvivaatteisiin. Hiihdän, kävelen metsässä ja ehkä tänä talvena myös luistelen.
Itse opin rakastamaan talvea aloittamalla talvilajin harrastuksen. Sitä oikein kesälläkin odottaa että pääsee taas harrastuksen pariin! Suosittelen siis sinullekin jonkin sellaisen harrastuksen aloittamista, jonka vain talvi mahdollistaa.
Sen lisäksi aloita jonkin uuden sarjan katsominen. Hommaa kaikki mahdolliset kaudet ja uppoudu sarjan pariin pitämällä pitkiä maratoneja. Ota viikonloppuirtiottoja. Käy aurinkolomalla.
Mä en siedä talvea. Uusimmat keinoni sen selättämiseen: olen kuin pitäisin siitä. Hiihdän ja uin avannossa usein. D-vitamiinia myöskin.
Ja kasvitieteellisessä puutarhassa on aina kesä.
Odotan kevättä kyllä. Ei ole lomaa eikä rahaa etelänmatkoihin, siksi talvi on rankka.
- Huolehtimalla, että käy mahdollisimman usein päivänvalossa työpäivän aikana (jotta välttäisi sen, että on pimeää, kun tulee töihin, ja on pimeää, kun lähtee töistä, eikä näe päivänvaloa arkena ollenkaan lokakuusta kevääseen).
- Aurinkolomalla.
- Hiihtämällä viikonloppuisin aurinkoisella säällä päiväsaikaan (sen muutaman tunnin aikana, kun valoa ylipäätään on), sitten kun on tullut lunta. Lumi kaksinkertaistaa valon määrän.
- Lääkkeillä.
No marraskuun lopussa olevat synttärit (aikuisena ei niin hienoa, mutta kuuluu räntäsadekauteen, joka vuosi jostain syystä..). Joulu ja taas se joulu (kynttilät, ruuat, valot, talvenihmemaa-maisema...). Sitten se päivä taas pitenee ja kesää kohti mennään. Asenne ja vaatetus kohdilleen, niin ei ahdista!
Talvessa positiivista on se että seuraava vuodenaika on kevät
Mä en kestänyt, muutin pois koko maasta.
Se on se kuuluisa pienistä asioista iloitseminen. Talvi ei ole sen pahempi kuin kesäkään, ellet itse uskottele itsellesi niin. Kaikki vuodenajat ovat hienoja, jos niihin suhtautuu niin. Jokainen päivä on hieno, jos siihen suhtautuu niin, että se on hieno.
Hanki kunnon varusteet. Toppatakki kylmälle, kunnolliset kengät, joissa ei palele ja jotka ei kastu. Ulkoiluun omat, kunnolliset varusteet.
Minulla auttoi se, kun kertakaikkiaan päätin, että nyt lopetan ruikuttamasta asiasta, jolle ei kertakaikkiaan mitään voi, ja elän omaa elämääni parhaani mukaan oli kalenterissa mikä kuu tahansa eikä sen jälkeen talvi ole vituttanut minua yhtään sen enempää kuin hellekkään.
Ihmisen olisi hyvä elää luonnon rytmissä. Pimeään aikaan tarvitsee enemmän unta. Nuku ja ole rauhassa ja nauti luonnosta ympärillä ja kaikesta olevasta, siinäpä se.
Äläkä valita, vaan mieti mitkä kaikki asiat on hyvin ja minkä harrastuksen aloittaisi kevääksi. Noin niinkun esimerkkinä.
Voi kun ihmiset jaksaa masentua jostain vuodenajasta. Itse olisin maailman onnellisin syksystä ja talvesta jos vain saisin viettää ne ilman sairauttani ja ilman jatkuvia kipuja. Koittakaa ihmiset olla kiitollisia terveydestä ja eläkää hetkessä. Hyvää syksyä ja talvea kaikille!