Avioehdosta, millaisia ja miksi teillä ehto on?
Olemme uusperhe, molemmilla lapsia, miehellä hieman enemmän omaisuutta kuin minulla mutta sitä omaisuutta en kyllä haluakaan (vanha talo joka vuokralla). Muu omaisuus yhteistä.
Minä olen äidiltäni saamassa isompaa perintöä kuin mieheni enkä halua että tästä menee missään tapauksessa mitään hänen lapselleen.
Olen ajatellut avioehtoa jossa sekä eron että kuoleman sattuessa oikeus vain omaan omaisuuteen.
Kuulostaako oikealta tässä tilanteessa?
Miksi ja millaisia teillä on?
Mitä negatiivisia puolia ehdossa on?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Moni mies katuu tälläkin hetkellä katkerasti omaa tyhmyyttään, kun on aikanaan ikuisen rakkauden sokaisemana jäänyt avioehto tekemättä ja rouva onkin yllättäen päättänyt, ettei olekaan enää kivaa.
Sitten kun ikuiseksi vannottu rakkaus onkin osoittautunut huomattavan lyhyeksi ajanjaksoksi, on huonossa tapauksessa mennyt jakoon kaikki miehen kovalla työllä hankkima omaisuus, talot, autot sekä kaupanpäällisinä vielä mahdolliset suvulta perityt kesämökit, maat ja mannut. Ex-rouva sen sijaan voi naureskella matkalla pankkiin ja voimaantua varakkaana naisena.
Mun tuttavapiirissä kävi niin, että mies löysi uuden ja kusetti vaimoaan ihan joka asiassa. Valehteli jopa laskujen maksamisesta, rahat meni uuden naikkosen kestitsemiseen mutta sähkölaskut jäi maksamatta. Päätti muuttaa omaan asuntoon ”miettimään mitä elämältä haluaa” ja väitti vaimolle kuukausikaupalla ettei ole toista naista vaan oikeasti miettii asioitaan. Samalla tietysti käytännössä asui sen uuden naisen kanssa.
No, kaikki tietenkin selvisi vaimolle ja siihen loppui joustaminen niin lastenhoidon kuin eaha-asioiden osalta. Ei ollut avioehtoa, joten vaimo vaati puolet miehen yrityksen osakkeista ja on nyt osakkaana yhtä suurella osuudella kuin mies. Voitte varmaan kuvitella että päätösten teko on melko hankalaa...
Mies oli kusettanut myös sitä uutta naista että eri on jo käytännössä selvä ja kun kusetus selvisi uudelle naiselle niin juttu oli siinä. Ukolle jäi paska kouraan.
Avioehto ja testamentti löytyy. Tarkoitus on, että missään tilanteessa omaisuuteni ei mene exälle. Hän on toki lapseni isä, mutta ei kai ole tarkoituksenmukaista, että minun rahani kiertäsivät hälle esim reittiä minä kuolen ensin ja sitten hänen poikansa. Mieluummin rahat sitten toiselle lapselleni.
Mulla ei ole (vielä) avioehtoa koska ei olla naimisissa. Jos mentäisiin naimisiin, tottakai avioehto jotta molempien lapset saavat perintönsä kuten ilman avioliittokin. Kyseessä siis uuspari, enkä halua että lasteni perintöoikeuksiin tulee tässä asiassa muutoksia.
Olisi aika ikävää että jommankumman puolison kuoleman jälkeen joutuisi tappelemaan toisen lasten kanssa perintöasioista.
Vierailija kirjoitti:
Moni mies katuu tälläkin hetkellä katkerasti omaa tyhmyyttään, kun on aikanaan ikuisen rakkauden sokaisemana jäänyt avioehto tekemättä ja rouva onkin yllättäen päättänyt, ettei olekaan enää kivaa.
Sitten kun ikuiseksi vannottu rakkaus onkin osoittautunut huomattavan lyhyeksi ajanjaksoksi, on huonossa tapauksessa mennyt jakoon kaikki miehen kovalla työllä hankkima omaisuus, talot, autot sekä kaupanpäällisinä vielä mahdolliset suvulta perityt kesämökit, maat ja mannut. Ex-rouva sen sijaan voi naureskella matkalla pankkiin ja voimaantua varakkaana naisena.
Kommenttisi on turhan sukupuolittunut. Nykypäivänä omaisuus voi olla kumman tahansa, ei ole mitenkään itsestäänselvää että talot ja autot on miehen hankkimia eikä vaimon.