Minkä ikäsenä teidän vauva nukkui ensimmäistä kertaa koko yön?
Meidän poitsu nyt 7kk ja nukkuu korkeintaan 4 tuntia putkeen ja yleensä kyllä heräilee monta kertaa yössä.. Esikoinen taas rupesi nukkumaan kokonaisia öitä jo 3-kuisena. Kertokaahan kokemuksia!
terveisin yksi väsynyt äiti
Kommentit (44)
Esikoinen joskus yli 3-vuotiaana. (1kk iässä nukkui 5-10 min yhtäjaksoisesti, 6kk iässä 1-2 tuntia, 1v iässä 2-3 tuntia... Vähitellen unet pitenivät.) Toinen lapsi nukkui reilu 1-vuotiaana satunnaisesti kokonaisia öitä ja välillä saattoi herätä montakin kertaa.
1,5kk ikäisenä, sitä ennen nukkui n. 5-6h pätkiä heti synnäriltä alkaen.
10,5kk ikäisenä. Nyt ikää on 1v1kk ja kokonaisia öitä on tainnut olla peräti kolme. Viime yönäkin valvotti taas tunnin, sitten luovutin ja otin viereen. Yleensä nukkuu nykyään putkessa puoli kuuteen asti, sitten otan viereen ja nukutaan seitsemään.
Imetin öisin noin 8-kuiseksi ja siis ihan paria viime kuukautta lukuun ottamatta lapsi heräili 5-8 kertaa yössä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 23:11"]
Heti kun en hypännyt lapsen luona joka äännähdyksestä
[/quote]
Aina niin hyvä neuvo. Jos mä en hyppää lapsen luo äännähdyksestä, niin parin sekunnin päästä se äännähdys on täyttä huutoa. Enkä tarkotia mitään uniähinää.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:31"]
[/quote]
Aina niin hyvä neuvo. Jos mä en hyppää lapsen luo äännähdyksestä, niin parin sekunnin päästä se äännähdys on täyttä huutoa. Enkä tarkotia mitään uniähinää.
[/quote]
Sellaiseksi olet sen opettanut.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en ainakaan ole missään vaiheessa "hypännyt" lapsen luona, vauva nukkui vieressämme ja lapsi sitten lähellä pinnasängyssä.
Jos lukee tieteellistä tutkimusta vauvan unesta, huomaa, että se heräileminen on ihan normaalia ja jopa hyväksi (heräilevillä vauvoilla kätkytkuoleman riski on pienempi).
Taaperoikäisenäkin heräily on vielä normaalia, koska silloin unissa koetut voimakkaat tunnetilat herättävät lapsen helposti. Meidän lapsella on ollut myös jokunen unikauhukohtaus.
Joten joo, oon ilmeisesti opettanut vauvan noudattamaan vauvan normaalia unisykliä :) Jotenkin oon näköjään myös onnistunut opettamaan hänet nukkumaan yönsä nyt 2-vuotiaana, vaikken ole tietääkseni tehnyt mitään asian hyväksi. On tämä elämä jännittävää!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en ainakaan ole missään vaiheessa "hypännyt" lapsen luona, vauva nukkui vieressämme ja lapsi sitten lähellä pinnasängyssä.
Jos lukee tieteellistä tutkimusta vauvan unesta, huomaa, että se heräileminen on ihan normaalia ja jopa hyväksi (heräilevillä vauvoilla kätkytkuoleman riski on pienempi).
Taaperoikäisenäkin heräily on vielä normaalia, koska silloin unissa koetut voimakkaat tunnetilat herättävät lapsen helposti. Meidän lapsella on ollut myös jokunen unikauhukohtaus.
Joten joo, oon ilmeisesti opettanut vauvan noudattamaan vauvan normaalia unisykliä :) Jotenkin oon näköjään myös onnistunut opettamaan hänet nukkumaan yönsä nyt 2-vuotiaana, vaikken ole tietääkseni tehnyt mitään asian hyväksi. On tämä elämä jännittävää!
[/quote]
Aivan. Vauvat ovat älykkäitä ja oppivat esimerkiksi nukkumaan yönsä, syömisrytmin ja vaikka mitä, kunhan vauvalle vain opettaa ne. 2-4 kuinen osaa vallan hyvin nukkua yönsä ilman heräilyjä ja on jo tottunut säännölliseen ruokarytmiin, jos vain on sen saanut oppia. Yhtälailla lapsi oppii heräilemään vaikka viisi kertaa yössä, jos sen sille opettaa. Elämä ja lastenkasvatus on valintoja :)
Esikoinen 3-vuotissyntympäivänään. Muista lapsista en muista, mutta tuskin ainakaan kamalasti aikaisemmin.
Esikoinen n. vuoden iässä, toinen 10kk iässä. Ja nämä molemmat unikoulun seurauksena, sitä ennen heräsivät 2-3 tunnin välein. Sen jälkeen ovat nukkuneet pääsääntöisesti aina yönsä heräämättä (sairastelut tietysti asia erikseen).
Esikoinen nukkui varmaan jonkun satunnaisen yön putkeen joskus alle parinkuukauden iässä. Mutta tämä oli tosiaan poikkeus. Lopetin yöimetyksen kun hän oli reilu kaksivuotias joten siihen asti heräili säännöllisesti öisin tai ainakin vähän havahtui. Hän oli kuitenkin helppo tapaus, rinta suuhun ja nukahti yleensä kuin unelma. Minua tilanne rupesi häiritsemään vasta kun menin töihin ja sitten lopetin yösyötön. Kuopus on vajaa kuukauden ja tietenkin syö öisin ja vaippaakin pitää vielä usein vaihdella.
Esikoinen nukkui varmaan jonkun satunnaisen yön putkeen joskus alle parinkuukauden iässä. Mutta tämä oli tosiaan poikkeus. Lopetin yöimetyksen kun hän oli reilu kaksivuotias joten siihen asti heräili säännöllisesti öisin tai ainakin vähän havahtui. Hän oli kuitenkin helppo tapaus, rinta suuhun ja nukahti yleensä kuin unelma. Minua tilanne rupesi häiritsemään vasta kun menin töihin ja sitten lopetin yösyötön. Kuopus on vajaa kuukauden ja tietenkin syö öisin ja vaippaakin pitää vielä usein vaihdella.
3/4 ennen kolmen kuukauden ikää. Kaikki imetettyjä. Nyt tämä viimeinen 1/4 lapsi sitten näyttää olevan hankalampi. Ikää jo 3,5kk ja syö tissiä yöllä 2h välein. Huoh.
Putkeen n. 13 kk iästä, mutta heräilivät (hetkeksi hereille) öisin aina reilu 3-vuotiaaksi, vaikka nukkuivat samassa huoneessa. Normaalia heräilyä siis, joka kuuluu asiaan (=tsekata tilanne yöllä, että vanhemmat lähellä)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Vauvat ovat älykkäitä ja oppivat esimerkiksi nukkumaan yönsä, syömisrytmin ja vaikka mitä, kunhan vauvalle vain opettaa ne. 2-4 kuinen osaa vallan hyvin nukkua yönsä ilman heräilyjä ja on jo tottunut säännölliseen ruokarytmiin, jos vain on sen saanut oppia. Yhtälailla lapsi oppii heräilemään vaikka viisi kertaa yössä, jos sen sille opettaa. Elämä ja lastenkasvatus on valintoja :)
[/quote]
No se, mitä vauvan kehityksestä tiedetään, ei tue tuota näkemystäsi. Mieluummin luotan tieteelliseen kuin AV-mamman mielipiteeseen perustuvaan näkemykseen :)
Täällä taas toisinpäin: Esikoinen nukkui ekan täyden yön joskus reilusti päälle 1-vuotiaana (imetin vielä). Kuopus ekan täyden yön 7kk ikäisenä ja jäi onneksi tavaksi. Molempia olen imettänyt pitkään ja aika samaan tyyliin hoidettu muutenkin.
Tsemppiä sinne! Kannattaa vuorotella miehen kanssa yöheräilyjen suhteen (ainakin viikonloppusin) ja jos yösyöttöjä on paljon niin niistä luopuminen voi auttaa. Miehen syli osoittautui meillä paremmaksi yöheräämisten suhteen kun haistoi mussa maidon :/