Kotitöiden organisointi
Miten olette organisoineet kotityöt? Onko tietyille hommille määrätyt päivät? Vai teettekö koko ajan mitä vastaan tulee?
Kommentit (7)
Noin minäkin olen edennyt mutta kietin että pitäisikö siirtyä äitini malliin. Hänellä oli leivontapäivä, siivouspäivä, vaatehuoltopäivä jne. Ap
Joka päivä pestään pyykkiä, siivotaan keittiö, järjestellään leluja yms tavaroita paikoilleen. Keittiön ja eteisen lattiaa imuroidaan 3-4 kertaa viikossa tarpeen mukaan.
Noin muuten siivotaan kerran viikossa ja silloin jos on tulossa vieraita. Siivouspäivä vaihtelee, yleensä viikonloppuisin.
näin kotona ollessa pyrin siihen että laitan pyykkikoneen päälle aamulla ensimmäisenä niin saan pyykit kuivumaan ennenkö lähetään ulos/asioille/harrastuksiin. keittiön siivoan lasten syödessä välipalaa, tuolloin myös tiskikone päälle. Toinen keittiönsiivous sitten vielä kltapalaaikaan ja samalla toisen kerran astianpesukone pyörimään.
Olemme tarkoituksella vähentäneet tavaran määrää, valinneet helppohoitoisia tekstiilejä, laittaneet kirjat lasivovien taakse ja muutenkin tehneet ratkaisuja, jotka helpottavat arkeamme. Mitä ei omista, sitä ei tarvitse koskaan siivota eikä järjestellä, eikä sen säilyttämisestä tarvitse maksaa (asuinneliöt ovat kalliita).
Kaikilla tavaroilla on myös oma paikkansa, ja laitamme kaiken paikalleen käytön jälkeen. Ravintolakeittiössä kokit pyyhkivät koko ajan työpistettään puhtaaksi. Meillä katsotaan, että työkalujen pois korjaaminen kuuluu siihen itse asiaan, mitä ollaan oltu tekemässä, oli kyse sitten elokuvaillasta tarjottavineen tai vaikka päivällisen valmistelusta.
Kun välttää tällä tavalla sotkujen syntymistä, sellaisen perussiisteiden ylläpitoon riittää hyvin parikymmentä minuuttia päivässä. Siinä ajassa toinen ehtii imuroida ja toinen vaikka putsata vessan ja ripustaa pyykit.
Joka päivä laitamme tavaroita paikalleen ja pidämme keittiön siistinä. Muuten olen jakanut isommat kotihommat eri päiville, koska näin raskauden loppupuolella ei vaan kertakaikkiaan jaksa imuroida 160m2/pestä lattioita/suihkua/kahta vessaa/pyyhkiä pölyjä/pyykätä/siivota kodinhoitohuonetta jne. saman vuorokauden aikana, vaikka mies osuutensa tekeekin, kun sitten on vielä kaikki muutkin harvemmin tehtävät siivous/kotityöt siihen päälle (jääkaapin siivousta, ilmastointikoneen putsausta jne.)
Pyykit pesen kahtena peräkkäisenä päivänä putkeen, koska haluan oikeasti pyykit pois narulta lojumasta samantien, enkä sisustaa kotiani pyykkitelineellä joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 13:34"]
Joka päivä laitamme tavaroita paikalleen ja pidämme keittiön siistinä. Muuten olen jakanut isommat kotihommat eri päiville, koska näin raskauden loppupuolella ei vaan kertakaikkiaan jaksa imuroida 160m2/pestä lattioita/suihkua/kahta vessaa/pyyhkiä pölyjä/pyykätä/siivota kodinhoitohuonetta jne. saman vuorokauden aikana, vaikka mies osuutensa tekeekin, kun sitten on vielä kaikki muutkin harvemmin tehtävät siivous/kotityöt siihen päälle (jääkaapin siivousta, ilmastointikoneen putsausta jne.)
Pyykit pesen kahtena peräkkäisenä päivänä putkeen, koska haluan oikeasti pyykit pois narulta lojumasta samantien, enkä sisustaa kotiani pyykkitelineellä joka päivä. Miten ihmeessä tuon kokoisessa asunnossa ei ole pyykinkuivauspaikkaa? Itse asun 71 neliön kerrostaloasunnossa ja erillistä pyykkitelinettä ei tarvita.
[/quote]
Joka iltapäivä menee kotitöiden tekemiseen, olen siis kotona. Aamupäivä ulkoillaan, jonka jälkeen on aina jotain siivottavaa tai pyykkiä. Hommaa on ihan liikaa jos haluaa pitää järjestystä yllä..
Enimmäkseen tehdään sitä mukaa kuin tarvitsee. Imurointi ja vessan pesu tehdään kerran viikossa, yleensä torstaina tai perjantaina. Muuten ihan milloin sattuu.