Olenko mä ainut, joka ei voi käsittää Halloweenia Suomessa?
En ymmärrä, miksi mun pitäisi opettaa lapseni tällaiseen Suomessa pelkästään kaupalliseen juhlaan, jolla ei ole mitään varsinaista perinnehistoriaa tässä maassa. Mun mielestä virpominen pääsiäisen aikaan riittää. Onhan meillä pyhäinpäivä, mutta siihen ei perinteisesti ole kuulunut tällaisen Halloween-hössötykset.
Kommentit (102)
Halloween on kelttien talven alkamisen päivä jolloin uskottiin että vainajien henget liikkuvat. Juhla tulee alunperin Brittien saarilta, ja liikkunut USAan siirtolaisten mukana.
Ootte te tylsiä tyyppejä! Me vietetään hyvällä porukalla, on vietetty jo viitenä vuotena. Kaikkea jännää ja hauskaa, erilaista. Ei käydä ovilla kiertää, se ei mielestäni kuulu, en tykkää siitä pääsiäisenäkään. Vietetään yhdessä ystävien ja lasten kanssa. Hauskaahan se vaan on. Mulle on ihan sama ajatteleeko joku krääsäjuhlana ja synkistelee ja ärsyyntyy yksin kotona. Me vietetään myös muita erilaisia juhlia ja pidetään hauskaa. Mielummin vietän lauantain koko perheen kanssa hyvässä seurassa pitäen hauskaa ja herkutellen kuin tylsistyneenä kotona.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:09"]
Kyllä te olette yksinkertasia! Mikä on Halloweeniä parempi syy pukeutua lutkamaisesti?
[/quote]
Pikkujoulu
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:09"]
Kyllä te olette yksinkertasia! Mikä on Halloweeniä parempi syy pukeutua lutkamaisesti?
[/quote]
Pikkujoulu
[/quote]
...... ja 10 pistettä meni tuolle vastaukselle! :-D :-D :-D
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:01"]
Mä en ole kiinnostunut Halloweenista ollenkaan, mutta koska lapseni ovat aiheesta suunnattoman innostuneita, en ole heidän intoaan lannistanut. Mä ostan kyllä asusteet ja huomenna meillä on bileet, koska lapseni niin haluavat. Mun mielestä aivan turha juttu.
[/quote]
Ihan sama meilläkin, annan lasten juhlia halloweenia ja saavat pitää halloween-juhlat joihin kutsuvat kaverinsa. Laitetaan kaikenlaisia örkkimörkkiruokia ja leivotaaan ja koristellaan olkkari ja keittiö halloween-teemaan sopivaksi.
Ainoa juttu mihin en suostuisi, olisi se että menisivät kiertelemään ihmisten oville vaatimaan karkkeja.
Tosin, se tapa ei ole täällä yleistynyt eikä sitä harjoiteta meilläpäin. Ainakaan vielä, toivottavasti ei koskaan.
Ovatko työmarkkinajärjestöt jo suunnittelemassa kiitospäivän ja heinäkuun neljännen muuttamista yleisiksi vapaapäiviksi? Mitä tapahtuu niille suomalaisille lähivuosina, jotka eivät näistä juhlista välitä?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:26"]
satanismia on koko juhla. toivon hartaasti että se nyt ainakin kouluissa olisi kiellettyä viettää, kun lapseni siihen ikään varttuvat. tänäänkin näin kuin monen lapsen naamaan oli oma äiti piirtänyt veren jälkiä, halooo.
[/quote]
Jaa a, itse olen satanisti ja voin sanoa, että meillä ei ole mitään juhlittavia "pyhiä".
Alunperin Halloween on ollut täysin pakanallinen juhla, muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan. Suomessa juhla tunnettiin kekrinä. Myöhemmin kristityt löivät oman juhlansa päälle peittääkseen pakanallisuuden.
Mutta siis, satanismin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Käsitätkö sitten joulun juhlimisen? Itse sankarihan syntyi ihan jossain muualla. Kaupallisuudesta puhumattakaan.
Saimme kutsun lasten Halloween-naamiaisiin, ja menemme mielellämme! Sen sijaan minäkään en ymmärrä karkinkeruuta eikä täällä päin kukaan kyllä olekaan kerännyt.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:57"]
satanismia on koko juhla. toivon hartaasti että se nyt ainakin kouluissa olisi kiellettyä viettää, kun lapseni siihen ikään varttuvat. tänäänkin näin kuin monen lapsen naamaan oli oma äiti piirtänyt veren jälkiä, halooo.
[/quote]
Jaa a, itse olen satanisti ja voin sanoa, että meillä ei ole mitään juhlittavia "pyhiä".
Alunperin Halloween on ollut täysin pakanallinen juhla, muinaisten kelttien talven alkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan. Suomessa juhla tunnettiin kekrinä. Myöhemmin kristityt löivät oman juhlansa päälle peittääkseen pakanallisuuden.
[/quote]
Aivan, Samhain. Ikävä kyllä nykyisellä halloweenillakaan ei ole enää juuri mitään sen kanssa tekemistä. Halloween on täysin kaupallinen juhla.
T: Wicca joka vietti tänään Samhainia
En minäkään ymmärrä krääsäystä ja karkinkeruuta, kun meillä "kerjätään" pääsiäisenäkin. Sen sijaan kurpitsa- tai naurislyhdyt ja naamiaiset ovat kivoja syksyyn.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 00:06"]
[/quote]
[/quote]
Aivan, Samhain. Ikävä kyllä nykyisellä halloweenillakaan ei ole enää juuri mitään sen kanssa tekemistä. Halloween on täysin kaupallinen juhla.
[/quote]
No eipä taida olla oikein millään muullakaan juhlalla (joulu, pääsiäinen jne.). Tuskin moni lapsi edes tietää, miksi joulua vietetään tai mistä koko juhla ylipäänsä on lähtöisin. Näin esimerkkinä.
Kaupallista kaikki on.
Kaikki juhlapäivät ovat nykyään sitä samaa: ostakaa, ostakaa ja OSTAKAA!
joulu on pahin krääsäjuhla maan päällä!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 00:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No eipä taida olla oikein millään muullakaan juhlalla (joulu, pääsiäinen jne.). Tuskin moni lapsi edes tietää, miksi joulua vietetään tai mistä koko juhla ylipäänsä on lähtöisin. Näin esimerkkinä.
Kaupallista kaikki on.
[/quote]
Melkein kaikilla juhlillahan on pakanallinen alkuperä, muttei se estä mun mielestäni sitä etteivät ihmiset voisi juhlia niitä juuri siinä merkityksessä, mikä heille itselleen on tärkeintä. Kaupallisuus minuakin ärsyttää.
T. Se wicca
En ymmärrä Halloweenia Suomessa, eikä tulisi mieleenikään viettää sitä. Ja miksi sen pitää osua Pyhäinpäiväksi, se on todella törkeää tätä joillekin raskasta ja useimmille rakasta ja arvokasta päivää kohtaan.
Miten niin Halloweenilla ei ole perinnepohjaa Suomessa? Mikä oli siyten kekri, jolloin kekripukki kierteli kerjäämässä taloista ruokaa ja jos ei saanut niin pelotteli, että rikkoo uunin. Karkki vai kepponen.... ;) myönnettäköön, että kurpitsalyhdyn sijaan suomessa taidettiin tehdä enemmän naurislyhtyjä.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta vastauksena ap:n kysymykseen et ole ainoa. Minäkään en ymmärrä Halloween-juhlia Suomessa. Silti, koska karnevaaleja ja arjen katkaisevia iloisia juttuja on Suomessa muuten niin vähän, ja lapset tykkäävät, annan heidän viettää juhlia täysin rinnoin koulussa ja kerhoissa.
Oville emme kuitenkaan lähde kiertelemään, se on minusta vain pääsiäiseen liittyvä perinne.
Meillä lapset on ihan intona Halloweenia viettämässä, tekivät itse omia zombipukujaan, on myös sarjamurhaaja ja pieni sammakko. Mä oon joku vampyyrilepakko oranssein kissansilmäpiilarein ja lepakonsiivin. Sisällä mustaksi maalattuja puita joissa seittiä ja pinkit valot, mustavaloputket (uv-valo) vaihdoin keittiöön ja yksi spotti olkkarissa. Vielä pitää testata toimiko savukone. Tarjolla mm. silmämunaboolia ja vihreitä matoja ja sormia ja verikastike. Mennään ulos seikkailemaan pimeällä ja osa lasten kavereista jää vielä yöksi. En koe krääsäjuhlaksi, juhlat on ihania. Ihan sama mistä juhla tulee alunperin, mitä väliä. Eipä taida kovin montaa supisuomalaista juhlaperinnettä olla, se vaan ajan saatossa unohtuu kun seuraavalle sukupolvelle on jo ne oman lapsuuden juhlat ja tavat perinteitä joita siirretään eteenpäin.
[/quote]
Kireä pipo pois ja se pakastehernepussi pois nenästä myös, jooko?