Olenko mä ainut, joka ei voi käsittää Halloweenia Suomessa?
En ymmärrä, miksi mun pitäisi opettaa lapseni tällaiseen Suomessa pelkästään kaupalliseen juhlaan, jolla ei ole mitään varsinaista perinnehistoriaa tässä maassa. Mun mielestä virpominen pääsiäisen aikaan riittää. Onhan meillä pyhäinpäivä, mutta siihen ei perinteisesti ole kuulunut tällaisen Halloween-hössötykset.
Kommentit (102)
Hallowen on kammottava, mutta yhtä kammottava tapa on hakata pinjataa. Kuka, siis terve ihminen, hakkaa eläintä niin, että sisälmykset lentää ulos?
Olin teini 90-luvulla, ja loppuvuosina aloimme kaveripiirissä järjestelemään Halloween-bileitä. Pukeutua sai, jos halusi, asunto koristeltiin lähinnä mustilla, violeteilla ja oransseilla kynttilöillä, syötiin, katseltiin leffoja jne.
Tänä vuonna olen tehnyt "käsihirviöitä", askarrellut zombieita vessapaperirullista, tehnyt pahvista kurpitsoja, oranssit valot on jo ripustettu, ja nyt mietin että jaksaisinko väsätä jotain kurpitsasta, esim. muffinsseja tai piirakan. Varsinaisesti mitkään "bileet" ei jaksa enää kiinnostaa, mutta on tämä talvi niin pitkä ja kurja että jotain kivaa on hauska olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vietetään Kekrijuhlaa ja kunnioitetaan vainajia viemällä kynttilöitä haudoille. Kekrinä syödään hyvin ja otetaan parit drinksut kynttilöiden valaistessa. Jokainen juhlikoon tavallaan.
Joillekin tosiaan se viinan kanssa läträäminen on tärkeintä. Et sinäkään ilmeisesti kestä kekriä ilman lasillista.
Halloweeniä EI PIDÄ JUHLIA! Toiset antaa lastensa pitää bileitä...lapset pois tuommoisilta.
Semmonen yksilö, joka ei kykene pitämään lastaan erossa jenkkimädätyksestä on kelvoton vanhemmaksi!
Vierailija kirjoitti:
Semmonen yksilö, joka ei kykene pitämään lastaan erossa jenkkimädätyksestä on kelvoton vanhemmaksi!
Sosialistin erottaa heti selvästi.
Amerikka on vapauden kehto. Amerikassa on huumeetkin laillistettu markkinatalouden alle.
Amerikka edustaa vapautta.
Sitä ettei kansalaista omista valtio.
Tästä lähdetään.
Te sosialistit epäonnistuitte kun Neuvostoliitto kaatui. Amerikasta tulee paras musiikki, elokuvat, viihde ja juhlat. Suomen voisi lisätä Amerikan osavaltioksi.
Aina vaan jaksetaan vastustaa muutosta. Leikitään niin sivistynyttä. Ajat muuttuvat kehitys kehittyy ja uusia traditioita syntyy. Toivottavasti minusta ei tule ikinä kalkkista joka ei ymmärrä ajan kulua.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan annat sitten lapsillesi arestia, jos käyvät mäkkärissä tai kuuntelevat jenkkimusaa suomi-iskelmän sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan annat sitten lapsillesi arestia, jos käyvät mäkkärissä tai kuuntelevat jenkkimusaa suomi-iskelmän sijaan?
Ai niin, mites coca-cola? Mikä rangaistus, jos jäävät kiinni tuon kaikkien jenkkimädätysten äidin juomisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti! Meillä on Leninin kuva takan yläpuolella ja aina talossa liikkuessa tulee sitä käydä kumartamassa.
Halloweenissä rasittaa eniten se umpitylsä "kauhukuvasto".
Samat kuluneet kurpitsanaamat, noidat, hämähäkit ja lepakot vuodesta toiseen, tylsistyksien tylsistys.
Olet. Mikä tahansa hauskutteleva tempaus, kiitos, tätä pimeyttä ilahduttamaan.
Tässä totuus halloweenista:
https://kutsuhuutotaivaaseen.blogspot.com/2021/10/ala-juhlista-hallowee…
Halloween on pelle amerikkalaisten keksimä höpö höpö juttu. Hävettää epäisänmaalliset luuseri paskat, joiden mielestä Halloween on joku hieno juhla. Veteraanien muistopäivä takas!
Halloween tuotiin Suomeen nimenomaan kaupallisten intressien vuoksi. Markkinointi oli kovaa alussa, jotta saadaan yksi kulutusjuhla lisää. Olen pettynyt, että saivat tuotua mokoman turhakkeen tänne.
Et ole ainoa. En minäkään oikein ymmärrä, mutta ehkä ongelma onkin meissä. Maailma muuttuu, traditiot leviää ja muuttaa muotoansa ja meidän on kai vaikea hyväksyä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te olette yksinkertasia! Mikä on Halloweeniä parempi syy pukeutua lutkamaisesti?
Työpaikan pikkujoulut. Suomalainen loppusyksyn perinneiloittelu viime vuosikymmenten ajalta.
Samaa amerikkalaista kulttuuri-imperialismia kuin kaikenmaailman ableistiksi haukkumiset.
Mitä väliä onko jotain perinteitä kyseessä vai ei. Näin pimeään syksyaikaan ei mielestäni voi olla liikaa juhlanaiheita tai mieltä piristäviä juttuja.
Valivali, ajat ja perinteet muuttuu. Itse odotan innolla, että pääsen tekemään pojalle naamiaisasuja ja järkkäämään halloween-kekkereitä, kunhan tuosta vähän kasvaa. Mutta en olekaan vanha jäärä, joka inhoaa kaikkea uutta ja hauskaa.