Olenko mä ainut, joka ei voi käsittää Halloweenia Suomessa?
En ymmärrä, miksi mun pitäisi opettaa lapseni tällaiseen Suomessa pelkästään kaupalliseen juhlaan, jolla ei ole mitään varsinaista perinnehistoriaa tässä maassa. Mun mielestä virpominen pääsiäisen aikaan riittää. Onhan meillä pyhäinpäivä, mutta siihen ei perinteisesti ole kuulunut tällaisen Halloween-hössötykset.
Kommentit (102)
> pohjoismaisen ystäväpäivän
Täh?
En ymmärrä Halloweenia, meillä on kuitenkin jo pääsiäinen, jolloin lapset kiertävät kerjäämässä rahaa ja karkkia, miksi pitää olla toinenkin samanlainen rahan ja karkin kerjäysjuhla? Amerikkalaisista juhlista mieluummin ottaisin Suomeen kiitospäivän, kuin Halloweenin, mutta ilmeisesti kiittäminen ei ole niin tärkeää kuin naamiaisasuissa vierailta kerjääminen.
kyllä, olet tylsä. Halloween on päiväkoti-ikäisistä lapsista hauskaa ja se riittää minulle. Piirretään kajalilla kissanviikset ja syödään hämähäkeiksi koristeltuja muffinseja pihapiirin perheiden kanssa. Onko se niin vaarallista, jos lapset tykkää? Ovelta ovelle kiertelijöitä en ole tähän mennessä onneksi nähnyt (Helsinki).
Mä en tajua teitä tiukkapipoja, miksi ei voisi vähän hauskaa järjestää keskelle synkintä syksyä. Lapsista se on hauskaa, pukeutua "kauheaksi", syödä "kamalia ruokia" ja juoda "myrkkyboolia"..:-) Eikä asiasta tarvitse mitään isoa taloudellista taakkaa ottaa, kekseliäisyydellä ja mielikuvituksella saa paljon aikaiseksi.
Raskasta joillekin, koska se osuu Pyhäinpäivän alle? No väitän, että 31.10. voi viettää aikalailla kohtaamatta mitään halloweeniin liittyvää, ellei sitten kaivamalla kaiva mielipahaa juhlivista päiväkotilapsista.
Kannattaa nyt vaan olla ihan rennosti, kukaan ei taatusti vie sinulta Pyhäinpäivän hartautta lauantaina.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 07:18"]
En ymmärrä Halloweenia Suomessa, eikä tulisi mieleenikään viettää sitä. Ja miksi sen pitää osua Pyhäinpäiväksi, se on todella törkeää tätä joillekin raskasta ja useimmille rakasta ja arvokasta päivää kohtaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 00:10"]
En minäkään ymmärrä krääsäystä ja karkinkeruuta, kun meillä "kerjätään" pääsiäisenäkin. Sen sijaan kurpitsa- tai naurislyhdyt ja naamiaiset ovat kivoja syksyyn.
[/quote]
Samaa mieltä.
Meillä tehtiin kurpitsalyhty jo lapsuudessani 80-luvulla.
Kyllä mäkin sen kekrin vetäisin tässä esiin. On sillä nyt jonkinlaista perinnepohjaa, jos se jo 1500-luvulla on esiintynyt esim Agricolan kirjoituksissa :D
Niin ja siis kekriä meillä vietetään, syödään syksyn viimeisiä omia satoja (sieniä ja kasviksia eri muodoissa) ja lihapatoja.
Et ole ainoa, ap. Tiukkapipoisia ihmisiä on yllättävänkin paljon.
No joo, nuorena minäkin ajattelin, että kaikenlaiset ystävänpäivät ja halloweenit ovat amerikkalaisia markkinointikikkoja, joilla kauppiaat saavat roinaa myytyä. No, niinhän se on, mutta toisaalta: miksi pitäisi vastustaa sitä, että ihmisillä on pieniä juhlia ja vaihtelua arkeen?
Molemmat juhlat ovat lapsille varsinkin tosi kivoja ja jänniäkin. Kukin voi päättää itse, miten niitä viettää. Halloweenina haamu-asun, muumion käärinliinat tai mustat vaatteet saa lapselle päälle ilmaiseksikin tai ainakin kirpparista halvalla. Ystäväinpäiväkortin voi tehdä aivan itse ja se onkin omatekemänä kaikkein hienoin ja arvokkain.
Mitä tulee perinteisiin, niin ap - olet hiukan väärässä. Ystäväinpäivä tosiaan on täysin amerikkalaisperäinen, mutta halloween on irlantilaissiirtolaisten aikoinaan Euroopasta Amerikkaan tuoma perinne, joka on täysin samaa juurta kuin suomalainen kekriperinne. Kekrinä Suomessakin juhlittiin sadonkorjuun päättymistä ja peltotöiden loppumista ja kierrettiin kekripukiksi pukeutuneena kylällä vaatimassa taloista kestitystä. Hyvin samaa tyyliä siis kuin "karkki tai kepponen" -kiertelyssä, tosin kekripukit olivat siis aikuisia.
Höllätkää siis pipoa ystävät ja miettikää välillä niin päin, että elämä on lyhyt ja välillä aika ankeakin - miksi ei käytettäisi kaikkia tilaisuuksia hyväksi vähän hassutella ja iloitella!
Pyhäinpäivänä vien kynttilät isovanhempieni haudoille. Ei siihen mitään halloweenia tarvita, kun läheisiään muistaa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:53"]
En ymmärrä, miksi mun pitäisi opettaa lapseni tällaiseen Suomessa pelkästään kaupalliseen juhlaan, jolla ei ole mitään varsinaista perinnehistoriaa tässä maassa. Mun mielestä virpominen pääsiäisen aikaan riittää. Onhan meillä pyhäinpäivä, mutta siihen ei perinteisesti ole kuulunut tällaisen Halloween-hössötykset.
[/quote] Et ole, en minäkään tajua tuollaisia amerikkalaisia hömpötyksiä . Kohta varmaan joku kiitospäivä tulee suomeen. Onneksi tyttö on niin pieni vielä ettei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:14"]
Pyhäinpäivänä vien kynttilät isovanhempieni haudoille. Ei siihen mitään halloweenia tarvita, kun läheisiään muistaa.
[/quote]
Pyhäinpäivä on eri päivä, Halloween on 31.10. ja pyhäinpäivä taas on marraskuun vaihteen (31.10.-) eka lauantai, nytkin 2.11. Joskus osuvat samalle päivälle, mutta kyse ei siis ole varsinaisesti samasta päivästä ollenkaan.
47
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:09"]
Kyllä te olette yksinkertasia! Mikä on Halloweeniä parempi syy pukeutua lutkamaisesti?
[/quote]
Olla lutka? Ihan joka päivä :)
Onhan meillä Trumpin kannattajiakin.
Ne juhlii jotka haluaa juhlia ja on varaa juhlia.
Vain rikkaimmat juhlii näyttävästi kekriä ja tuo tähän vuosituhanteen vanhoja perinteitä takaisin kristinuskon jälkeiseltä ajalta.
Juhliahan on vietetty aina ne joilla on niihin varaa.
Meillä vietetään Kekrijuhlaa ja kunnioitetaan vainajia viemällä kynttilöitä haudoille. Kekrinä syödään hyvin ja otetaan parit drinksut kynttilöiden valaistessa. Jokainen juhlikoon tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Brittien kauhujuhla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkesin_y%C3%B6
No on siinä pitempää kelttiperinnettä mukana myös.
Fawkes muuten vältti tuomionsa brutaaleimmat vaiheet hyppäämällä tikkailta hirttovaiheessa kuollen välittömästi.
Meillä katsotaan koko viikon ajan kauhua ja koristellaan koti sellaiseksi ettei valtavat vainajat tajua eksyneensä keskiluokkaiseen kotiin vaan kalmistoon.
Isäntä hoitaa uhrimenoja päivittäin lepyyttääkseen henkiolentoja. Viiltelemällä ja valuttamalla elämännesteitä kynttilän liekkiin. Myös olutta on kaadettu kolmekin kopallista takapihan nurmikolle. Ja yksi syksi annoin kerjäläisille viisisataa euroa käteisenä. Uhrausten pitää tuntua sydämessä ja harmittaa luopua siitä minkä antaa pois.
Taustalla soi tietenkin kantrimusiikki tai rautalanka 24/7
South will rise again tyylillä.
Kaksi vuotta sitten leikkasin pääni kaljuksi ja annoin kaikki hiukseni pois, että henget leppyisivät sen verran, notta seitsemän vuoden työttömyys, joka oli vaivannut perhettämme päättyisi.
Tämä toimi.
Töitä tuli ja nyt nautimme leveästä elämästä. Uhraamme entistä ahkerammin ettei kurjuus koettele elämäämme.
Meidän pihassa lepää kaksi suurta autoa ja lisää tulee. Lisää tulee saatana!
En itse ymmärrä Halloweenin viettoa, mutta jos jotkut sitä harrastavat, ei se sinänsä hetkauta. Se mikä tuossa risoo on se turhan (muovi)krääsän markkinointi ja kulutus. Hieman ekologisempi viettotapa saisi minulta enemmän ymmärrystä. Näitä kulutusjuhlia on kalenterissa jo ihan tarpeeksi muutenkin.
En käsittänyt Halloweenin juhlintaa aiemmin ollenkaan, mutta kun vanhin lapsi syntyi niihin aikoihin, on se ollut helppo teema synttäri- ja muuhun ajankohdan juhlintaan. Se on popyläärikulttuurissakin jatkuvasti esillä ja lapset tykkää.
Ei meilläkääkään mitään halloweenia vietetä. Pyhäinpäivää kyllä sillä viedään haudoille kynttilöitä.