Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko mä ainut, joka ei voi käsittää Halloweenia Suomessa?

Vierailija
31.10.2013 |

En ymmärrä, miksi mun pitäisi opettaa lapseni tällaiseen Suomessa pelkästään kaupalliseen juhlaan, jolla ei ole mitään varsinaista perinnehistoriaa tässä maassa. Mun mielestä virpominen pääsiäisen aikaan riittää. Onhan meillä pyhäinpäivä, mutta siihen ei perinteisesti ole kuulunut tällaisen Halloween-hössötykset. 

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa ystävänpäivä on saanut aivan eri merkityksen kuin alunperin on Ameriikoissa ollut. Muualla maailmassa ystävänpäivä on rakastavaisten juhlapäivä, Suomessa toivotellaan hyvää ystävänpäivää kummin kaiman serkullekin.

Halloween on ihan ok, niin kauan kun karkin ja rahan kerjäys ja keppostelu jää väliin. Ymmärrän, jos jossain lapset kulkevat karkki vai kepponen kierroksella, että se ärsyttää ihmisiä, mutta mitä väliä jos jotkut lapset pukeutuvat noidiksi ja draculoiksi tms, onko se keltään pois? 

Vierailija
2/102 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lasken joulunkin tällaiseksi krääsäjuhlaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Käsittääkseni n. päiväkoti-ikäisistä parikymppisiin on se joukko, joka ymmärtää Halloweenin ja haluaa sitä jotenkin viettää. Muut ei. Itse en todellakaan ymmärrä, kuten en ystävänpäivähössötystäkään, molemmat umpiturhia amerikkalaisia krääsäjuhlia. Jos joku nyt onnelliseksi niiden vietosta tulee, niin eihän se toki minulta ole pois, mun ovelle on vaan ihan turha tulla karkkia ruinaamaan. 

Vierailija
4/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kiinnostunut Halloweenista ollenkaan, mutta koska lapseni ovat aiheesta suunnattoman innostuneita, en ole heidän intoaan lannistanut. Mä ostan kyllä asusteet ja huomenna meillä on bileet, koska lapseni niin haluavat. Mun mielestä aivan turha juttu.

Vierailija
5/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, toisaalta ymmärrän sen että lapsista on kiva pukeutua naamiaisiin ja syksyllä on niin vähän juhlia että senkin houkutuksen ymmärrän.

Kotona emme vietä halloweeniä, mutta lapsella on koulussa naamiaiset ja se on minusta ihan ok. Ja täytyy myöntää etät mustakin ois kiva pukeutua naamiaisiin :)

Vierailija
6/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te olette yksinkertasia! Mikä on Halloweeniä parempi syy pukeutua lutkamaisesti?

Vierailija
7/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta synkkää syksyä on kyllä kiva juhlistaa jotenkin. Meillä ei kyllä varsinaisesti Halloweenia juhlita eikä nelivuotias sitä vielä osaa kaivatakaan. Tänään kävimme kuitenkin Lasten kaupunki museon kekrijuhlassa. Oli oikein mukavaa. Lisäksi lapsen jumpassa oli tällä viikolla kummitteluteema ja sai pukeutua erikoisasuun.

Itse ajattelen niin, että syksyyn olisi ihan kivoja juhlan aineksia löydettävissä meidän omastakin perinteestä. Toisaalta juhlaperinteet on aina olleet kansainvälisiä ja kyllähän ne juhlat myös muuttavat muotoon, tulee uusia trendejä jne.

Vierailija
8/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "vietetään" Halloweenia. Eli siis ei todellakaan mennä oville kerjuulle (tänään kävi pari pentua puoli yhdeksän aikaan illalla ovella, ja pudotteli roskia postiluukusta kun ei karkkia herunut), mutta eskarilaisella oli tänään esikoulussa Halloween-disco, ja huomenna on asuinalueemme yhteinen Halloween-juhla lapsille. 
Eli lapset saa pukeutua ja yleensä ollaan koverrettu kurpitsa, mutta ei kyllä karkki-keppostelemaan mennä, enkä ymmärrä että kukaan lapsensa antaa lähteä siihen... 

Vierailija
9/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uhrata ajatustakaan että juhlisimme tuota. Hyvä että pääsiäiseen, vappuun yms riittää voimia. Joulu on sentään vähän kiva.

Vierailija
10/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottava "juhla", etenkin kun se sattuu ajankohdaltaan Pyhäinpäivään...

Vierailija
11/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Halloween on hauska, saa vähän naamiaista ja hupia muuten niin pimeään syksyyn, mutta en ymmärrä pohjoismaisen ystäväpäivän vääntymistä "ällömakeaksi" Valentines Day:ksi ollenkaan!!! Sen jenkit olisivat mieluummin voineet pitää!

Vierailija
12/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 23:20"]

Kuvottava "juhla", etenkin kun se sattuu ajankohdaltaan Pyhäinpäivään...

[/quote]

Halloween lienee pyhäinpäivän kevennys Amerikasta, on muuten niin synkkä juhlapäivä (mahdollisesti traumatisoituville) lapsille että pitää antaa jotain karkkia ja rumanhauskoja naamareita mieluummin kuin näyttää oikeita hautoja joissa oikeita kuolleita ruumiita.

Vierailija
13/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pienistä lapsista on kiva pukeutua, itse pidän kovasti myös kauhuteemasta. Itse en myöskään pidä kovasti esimerkiksi joulun tunnelmasta, on kivaa joo perhe koossa mut kaupallisempi juhla se on kuin Halloween.

Vierailija
14/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Briteissäkin vietetä jotain vastaavaa mutta eri nimellä, kun ne polttaa nukkeja roviolla ja syö ristikuvioituja pullia?

Vierailija
16/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkään nykyään enemmän halloweenista kuin joulusta :)

t. 40 v nainen

Vierailija
17/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relatkaa vähän.

Vierailija
18/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsia eikä aikuisiakaan voisi joku pyhäinpäivä vähempää kiinnostaa.

Halloween kiinnostaa taas kovasti.

Ja mitä pahaa siinä on jos joku juttu tulee Jenkkilästä?

Vierailija
19/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

satanismia on koko juhla. toivon hartaasti että se nyt ainakin kouluissa olisi kiellettyä viettää, kun lapseni siihen ikään varttuvat. tänäänkin näin kuin monen lapsen naamaan oli oma äiti piirtänyt veren jälkiä, halooo.

Vierailija
20/102 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä