Mies ajattelee, että olemme ylempää keskiluokkaa
Mies kuvittelee ja sanoo vielä ääneen - onneksi vain minulle - että olenme ”ylempää keskiluokkaa”. Meillä on talo, hyvä auto ja muuta härpäkettä, myös tarpeetonta. On koirat ja kaikki, elämme oikeaa ”villa, voffe och Volvo” -elämää.
Todellisuus: mies tienaa keskinkertaisesti. Minä tienaan nipinnapin tuhat euroa kuukaudessa. Talokaan ei ole puoliksi. Koira on huonosti koulutettu. Talo on vanha kuin taivas ja sellaisen remontin tarpeessa, johon meillä ei ole varaa. Auto on osarilla. Velkaa enemmän kuin omaisuutta.
Mutta kun ”on” kaikkea! Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kun jättää 90 % kertomatta.
”Ylempää keskiluokkaa”. Ja phtyi. Mies on harhainen ja elämälle vieras.
Onko muita hulluja miehiä tai naisia, jotka elävät enemmän tai vähemmän jossain pumpulikuvitelmissa? Voiko joku jopa myöntää elävänsä sellaisissa itse?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Nimenomaan. En kuitenkaan henno pudottaa miestä maan pinnalle. Kuuntelin vain hänen lausumaansa, hänelle todellista kuvausta tästä elämästä, koska iski jonkinlainen empatianpuuska ja liikutus. Toinen todella uskoo, joten annoin asian olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Kyllä te olette reippaasti yli keskituloisia. Palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain vähän yli 3000 euroa kuukaudessa. Mutta ette toki silti välttämättä ole rikkaita. Se riippuu niin paljon siitäkin, kuinka kauan on ollut tuollaiset tienestit, onko saanut perintöä, jne.
Velka ei sinänsä ole huono asia, jos on maksukykyä. Järkevämpäähän se on kuluttaa koko elämänsä ajan, eikä vasta eläkkeellä kun on (ehkä) säästössä niin paljon että pystyy velattomasti kuluttamaan.
Velassahan ei ole mitään pahaa, kun sitä käyttää omaisuuden kuten talon tai osakkeiden hankintaan. Laina/velka on itse asiassa välttämätöntä peruspulliaiselle, jos haluaa vaurastua.
Velka on pahasta vasta sitten, kun velkaraha käytetää kulutukseen, kuten ulkomaan matkoihin tai baarireissuihin.
Ei tuo ole vielä pahakaan.
Meillä rouva halveeraa keskiluokkaa.
Kun kysyin itseinhon syytä, niin johan rouvalla käämi kärähti.
Hän kuuluu älymystöön!!!
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Yleisesti ottaen varallisuus määrittää luokan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä virkaa on koulutuksella, jos se ei jalostu hyväksi palkaksi ja varrisuudeksi? Yläluokkainen käsienheiluttelun maisteri Alepan kassalla? 😂
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla noin pahasti pihalla ja väärässä? Sano että pelleilit.
Kuulostaa Hyacinth Bucketin tyyliltä, eli haluaa olla "ylempää luokkaa". Miten mies vastaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mites sellainen yrittäjä, joka on käynyt peruskoulun ja lukion eikä muuta, mutta on tienannut yli 100 000 euroa viimeisen 15 vuotta? On työväenluokkaa vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei määritä yhtään mitään. Lisäksi pitää olla suhteita että saisi koulutusta vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sellainen yrittäjä, joka on käynyt peruskoulun ja lukion eikä muuta, mutta on tienannut yli 100 000 euroa viimeisen 15 vuotta? On työväenluokkaa vai mitä?
ei tuosta paljon jää vuotta kohden
Mun tuttava oli töissä ravintolassa kokkina, miehensä oli ns. "paremmista piireistä" ja pakotti naisensa hakeutumaan toimistotöihin joissa nainen ei viihtynyt yhtään, mutta miehen mielestä se oli jotenkin hienompaa.
Vierailija kirjoitti:
Velassahan ei ole mitään pahaa, kun sitä käyttää omaisuuden kuten talon tai osakkeiden hankintaan. Laina/velka on itse asiassa välttämätöntä peruspulliaiselle, jos haluaa vaurastua.
Velka on pahasta vasta sitten, kun velkaraha käytetää kulutukseen, kuten ulkomaan matkoihin tai baarireissuihin.
Osakkeita velkarahalla?
Ap taitaa olla katkera kun ei kuulu ylempään keskiluokkaan. Syyllistää miestään jatkuvasti ja mies on puolustautunut, että teillä menee ihan hyvin kun on talo vuffe ja volvo. Ap selvästi aikoo jättää miehensä, joka ei tienaa tarpeeksi ja etsii jonkun rikkaamman elättäjän ylemmästä keskiluokasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tuosta paljon jää vuotta kohden
Paitsi puolitoista miljoonaa. Lukutaitosi perusteella et kuulu keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeita velkarahalla?
Velkarahahan on lähes ilmaista nykyään, joten miksi ei. Totta kai siinä on riskinsä, mutta niin on esim. asunnon ostamisessakin.
Niin ne ammattisijoittajatkin tekevät.
Olen köyhä. Ainakin omassa päässäni ennen kuin omaisuus ylittää 100 tonnia. Talosta suurin osa lainaa, vanhalla autolla ajellaan, tulot on karvan alle 3000 molemmilla aikuisilla. Jätti jälkensä pätkätyöt ja opiskeluajat, jolloin putosin köyhyyteen lapsuuden keskiluokkaisesta perheestä. Lisäksi kaikki ympärillä tuntuu tienaavan 3500+ ja on hienot isot asunnot ja autot alla, on mökkiä ja vaikka mitä, joten kyllähän sitä köyhäksi itsensä tuntee.
Aina on kuitenkin syöty sitä mitä halutaan, matkusteltu eikä lapsilta ole koskaan puuttunut mitään, joten en tiedä kuvaako tuo köyhä meitä oikeasti, mutta omassa päässä ollaan köyhiä.