Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska lasten kanssa helpottaa?

Vierailija
12.09.2020 |

Missä iässä teidän mielestä helpottaa tai pitäisi helpottaa?

Olen eronnut. Lapset pääosan ajasta minulla. Lapset on nyt 8v ja 6v. Kovin tarvitsevia vielä molemmat, minussa kiinni. Paljon tarvitsevat tukea esim. koulutyössä (no isommalla oppimisvaikeudet), arjessa ohjaamista (tulee tappelua ja muuta), toki kaikki perusjutut kuten ruokkimiset, huolehtiminen hygieniasta ym. on vielä vahvasti minun vastuulla ja kuuluukin. Kummallakaan ei ole kavereita pihapiirissä, liekö se tekee elämästä niin raskaan? Kun ovat sitten koko ajan kotona ja minun pitää touhuta paljon heidän kanssa, ettei vaan kotona kökitä.. pihapiirissä ei ole lapsia :/ olen miettinyt ihan muuttoakin tämän takia, jos olisi joku kiva taloyhtiö missä paljon muita lapsiperheitä.

En vaan tiedä välillä miten jaksaisi.. huh.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mellä on 12 ja 16 v. Tosi "helppoja" lapsia olleet jo vuosia. Toki koko ajan on kiirettä lasten ruokkimisen ja harrastuksiin kuskaamisen suhteen. Laittavat kyllä itsekin ruokaa ja osaavat ottaa ruokaa kaapista, mutta yritän kohtalaisen usein tehdä kunnon ruokaa päivälliseksi.

Vierailija
2/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helpottanut nyt noin vuosi sitten, kun lapset olivat 11 ja 9v. Eivät tappele ihan koko ajan eivätkä vaadi niin paljon viihdyttämistä. Osaavat olla pari tuntia yksin kotona ilman, että peloissaan soittelevat töihin koko ajan ja osaavat tehdä itselleen välipalaa. Nukkuvat useimmiten yöt läpeensä.

Vierailija
4/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on helpottanut nyt noin vuosi sitten, kun lapset olivat 11 ja 9v. Eivät tappele ihan koko ajan eivätkä vaadi niin paljon viihdyttämistä. Osaavat olla pari tuntia yksin kotona ilman, että peloissaan soittelevat töihin koko ajan ja osaavat tehdä itselleen välipalaa. Nukkuvat useimmiten yöt läpeensä.

Isompi oli viime vuonna välillä yksin kotona tunnin/pari, tosin tota jatkuvaa peräänsoittelua se oli. Nyt tällä hetkellä ei taas uskalla yhtään olla kotona yksin.. ap

Vierailija
5/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 10 ikävuoden tienoilla. Poikien kanssa saa jännittää siihen asti että saa ne jonkun muun naisen riesaksi.

Vierailija
6/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14v tarvitsee yhä apua läksyissä.

Vierailija
7/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivalittajalla ei koskaan ikinä milloinkaan.

Vierailija
8/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 ja 6v ovat vielä pieniä. Oma 6v ei vielä ole ollut yksin kotona tai ulkona, hän on luonteeltaan arka, jolloin lapselle annetaan aikaa ja tukea kasvaa. Minua suorastaan kauhistuttaa kun joissakin perheissä näin pienet lapset odottaa yksin vanhempiaan töistä kotiin.. Kaikilla ei tietenkään ole ip kerhoja tai isovanhempia apuna, mutta näille pienille koululaisille pitäisi ehdottomasti taata päivähoito koulupäivän jälkeen....

Vierailija
9/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 8 ja 5 vuotiaat ja on helppoa kun vertaa esim. 2 vuoden takaiseen (oon yh)! Johtuu varmaan siitä että vanhin on tosi vastuunottava ja taitava, pärjää kyllä yksin kokonaisen päivän (tietty puhelinsoiton päässä on vanhemmat mutta harvemmin soittelee ). Aamuisin syövät aamupalaa joten voin nukkua pitkään viikonloppuisin, vanhin menee itse kouluun ja tulee kotiin, huolehtii läksynsä ja muut. Ja omaa lehmän hermot niin yleensä leikit pikkusisaruksenkin kanssa sujuu ilman suurempia ongelmia. Hitto ku oonki onnekas, sitä ei aina muista! <3

Näissäkin sit aina iltaisin katotaan yhdessä seuraavan päivän vaatetus ja mitä aamupalaksi / välipalaksi ottaa.

Nuorin ei oo yhtä rohkea ja omatoiminen mutta koulitaan hänestäkin hyvä koululainen ;) Mulle lasten kanssa leikkiminen on tosi vieras ajatus ja muutenki hösääminen. Siihe ku alkaa niin se ei varmaan lopu ennenku lapset muuttaa pois kotoa!

Vierailija
10/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo kaverittomuus vaikuttaa. Kun mietin meidän 8-vuotiasta niin hän on melkein kaiken ajan minkä vain saa kavereiden kanssa. Toki hänen kanssaankin on omat haasteensa enkä sanoisi että on helppoa. Pienempi meillä on vielä sen verran pieni että hänessä nyt on muutenkin vielä hoidettavaa.

Vierailija
11/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omalla esikoisella on keskittymisvaikeuksia (ei adhd) ja oman toiminnanohjauksen vaikeus, eli ei osaa huolehtia esim. koulutavaroista tai läksyistä itse, ei kulje koulumatkoja itse, ei pukeudu itsenäisesti (osaa pukea, mutta jos ei aikuinen tarkista niin voi olla vieläkin housut väärinpäin päällä vaikkapa tai voi lähteä sateeseen hupparilla).

Nuorempi taas on tosi näppärä, pukee itse ja pakkailee eskarireppunsa ja muistaa kaikki erikoispäivät jne, mutta hän sitten taas on emotionaalisesti uuvuttava lapsi 😅 (koko ajan haluaisi halia, syliä, huomiota).

En koe että olisin “opettanut” lapset siihen että leikitän tai muuta. Se on vaan meillä ollut pakollista, koska etenkin esikoisen leikkitaidot on erityishaasteiden vuoksi heikot. Ap

Vierailija
12/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on elinkautinen ilo ja murhe. Ensin stressataan, että miten menee vauva-aika, sitten päiväkoti- ja kouluaika, kirjoitukset, opinnot, työelämä, parisuhteet, perhe-elämä, lapsenlasten elämä, terveydet jne jne

Ymmärrän kyllä vela-ihmisiä erittäin hyvin.

Vierailija
13/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 ja 6v ovat vielä pieniä. Oma 6v ei vielä ole ollut yksin kotona tai ulkona, hän on luonteeltaan arka, jolloin lapselle annetaan aikaa ja tukea kasvaa. Minua suorastaan kauhistuttaa kun joissakin perheissä näin pienet lapset odottaa yksin vanhempiaan töistä kotiin.. Kaikilla ei tietenkään ole ip kerhoja tai isovanhempia apuna, mutta näille pienille koululaisille pitäisi ehdottomasti taata päivähoito koulupäivän jälkeen....

Meillä on sitten kai erikoinen 8-vuotias kun hän tykkää olla yksin kotona. Itse olen kyllä kotona päivät tällä hetkellä mutta yleensä lapsi viettää koulun jälkeisen ajan kaverin tai kavereiden kanssa.

Vierailija
14/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden kuluttua ne jo saattaa muuttaa pois kotoa. Sitä ennen tulee teini-iän helvetti, kun valvot kaiket illat ja yöt missä ne menee ja miten voivat. Nauti nyt hyvä nainen siitä kun ne on kotona sun silmien alla.

Vierailija
15/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikamiespoikani 44 v. soittelee jokaisena eläkkenmaksupäivänä ja kerjää rahaa.

Vierailija
16/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruikuta lapsethan ovat ilo ja siunaus, ja niiiiin kovin vähän aikaa pieniä. 20 vuotta enää niin helpottaa...

Mitäs läksit...

Vierailija
17/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meidän päivä on ollut tänään tällainen: 7 v heräsi ennen muita, kävi vessassa ja alkoi katsomaan lastenohjelmia. Heräsin kohta perässä ja laitoin aamupalan. Aamupalan jälkeen käskin pukea ja pestä hampaat, kun ei ollut muistanut pestä herättyään. Myöhemmin heräsi 9 ja 11 v. Molemmat hoitivat aamutoimet ja aamiaisen itsenäisesti. Aloin siivota ja 7 v leikki hetken sisällä kunnes ilmoitti lähtevänsä ulos. 11 v siivosi huoneensa jo eilen, joten lähti aamupalan ja hetken puhelimella neppailun jälkeen ulos. 9 v jäi siivoamaan omaa huonettaan, mutta hänkin ehti ulkoilemaan ennen lounasta. Syötiin, jonka jälkeen saivat karkkipäivän karkit. 1 katsoi elokuvaa ja 2 luki kirjaa. Nyt kaikki kolme pelaa mineä, juttelevat keskenään ja minä seuraan pelaamista ja luen välillä kirjaani.

Tässä kun oikein mietin, niin tänään olen vain käskenyt nuorimman hammaspesulle ja pukemaan, ulos lähtiessä käskin laittaa sukat jalkaan kun oli lähdössä ilman. 9-vuotiaan pyysin siivoamaan huoneensa. Kerran sanoin ettei pääse pihalle ennen kuin on valmista, kun alkoi valittaa ettei jaksa tehdä loppuun, ja kerran varoitin 11-vuotiasta, ettei kannata jatkaa sisaruksen ärsyttämistä. Että aika vähällä tässä on näköjään päässyt. 😄

Kyllähän noita keskinäisiä kahinoita välillä tulee, tai pitää patistella asioihin, mitä on pyydetty tekemään, mutta aika helppoa elämää tämä jo on. Eivät tarvitse viihdyttäjää (en kyllä ikinä sitä roolia ole ottanutkaan), koulu sujuu patistelematta, mutta tietenkin tarvitsevat välillä apua, monet hommat hoituu itsenäisesti, ovat jo vuosia ulkoilleet itsenäisesti. Kai meillä on aikalailla tuossa koulun alkaessa, ehkä jo eskarivuonna, tapahtunut isompaa itsenäistymistä ja helpottanut monet asiat.

Kyllähän tuo muuttaminen muiden perheiden lähelle varmasti helpottaisi teidän elämää. Sisarusten nyt kuuluukin nahista keskenään, mutta välillä on hyvä päästä kavereiden seuraan.

Vierailija
18/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja lasten lukumäärästä. Meillä vaan yksi lapsi ja kyllä se jo 6-7-vuotiaana alkoi olla aika helppo. Siis sillä tavalla, että viihtyi hyvin omissa oloissaan. Luki, pelasi tietokoneella, piirteli ja mitä kaikkea. Jos on paljon tukea vaativa erityislapsi niin kuin ap:llä, ja sitten vielä tappelukaveri omasta takaa, niin härdelliä on pidempään.

Vierailija
19/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä helpotti jo pari vuotta sitten tuon nyt 6-vuotiaan eskarilaisen kanssa. Kyläilee paljon ja kutsutaan kylään päiväkodin kavereita. On paljon kaverisynttäreitä, pari harrastustakin tuomassa tekemistä iltoihin. Nuorempi vasta sitookin, on 2 vuotias.

Vierailija
20/62 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 - 30v välillä. Kannattaa harkita hyvin tarkkaan ennen kuin alkaa niitä kaikki rahat imeviä räkänokkia tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi