Olipa ikävä sairaanhoitaja päivystyksen luukulla...
Olisi mieluiten lähettänyt minut ja vauvan kotiin, kun ei mitään "vikaa" löytänyt. Tuhahteli, huomautteli vauvan vaatteista, kuumetta ei löytänyt, eikä edes sitä mainitsemaani yskää havainnut sen parin minuutin aikana.
Lähtiäisiksi totesi, että teidän olisi pitänyt soittaa neuvontaan eikä lähteä ajelemaan tänne.
Ei ollut edes ruuhka-aika, ja vauvalta löytyi korvatulehdus.
En harrasta ajelua huvikseni yöllisiin päivystyksiin, nukun mieluummin mutta tuli mieleeni käydä nyt kuitenkin, kun vauva ei ole kahteen vuorokauteen syönyt, on ripulilla ja oksentelee toistuvasti, ja on saanut 40 asteen kuumepiikkiä.
Eilen yritin päästä terveyskeskukseen mutta aikoja ei ollut. Tai sitten oli, mutta puhelimen toisessa päässä oli samanlainen vatipää. Hyvä etteivät kuitenkaan voi käännyttää vauvoja pois ovelta kun paikan päälle tunkeudutaan.
Kommentit (31)
Että oli liikaa päällä. Äitiyspakkauksen kevyttoppapuku sekä toppatossukat siinä aulassa istuessa ja alla ihan ohuet puuvillavaatteet. Itselläni oli fleece, untuvaliivi ja pitkiskerrasto alla, eikä tullut kuuma.
En ollut viitsinyt riisua koska a. vauva nukkui viimein siinä sylissä ja b. itsellänikin oli vielä enemmän vaatteita, enkä kokenut tarpeelliseksi riisua niitäkään.
Mutta riisuin sitten mieliksi ne kun useampaan kertaan sanottiin asiasta. Lääkärin vastaanotolla vauvan jalat olivatkin sitten kylmästä siniset.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 02:36"]
Että oli liikaa päällä. Äitiyspakkauksen kevyttoppapuku sekä toppatossukat siinä aulassa istuessa ja alla ihan ohuet puuvillavaatteet. Itselläni oli fleece, untuvaliivi ja pitkiskerrasto alla, eikä tullut kuuma.
En ollut viitsinyt riisua koska a. vauva nukkui viimein siinä sylissä ja b. itsellänikin oli vielä enemmän vaatteita, enkä kokenut tarpeelliseksi riisua niitäkään.
Mutta riisuin sitten mieliksi ne kun useampaan kertaan sanottiin asiasta. Lääkärin vastaanotolla vauvan jalat olivatkin sitten kylmästä siniset.
ap
[/quote]
no ihan oikeassahan se sairaanhoitaja oli että kuumaisem lapsen vaatetusta pitää
vähentää. Jos on 40astern kuume niin lämpöhalvaushan tuossa uhkaa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 02:36"]
ap
[/quote]
Ole onnellinen etten minä ollut siellä vastaanotolla, sillä olisin tehnyt lastensuojeluun ilmoituksen sinusta. Eikö oikeasti siellä päässä kulje mitään vai oletko jotenkin kehitysvammainen? Kuumeista lasta ei saa pakata tuollaiseen kerrastoon ellei tavoitteena ole aiheuttaa lämpöhalvausta.
No ymmärrät varmaan mitä se näyttää siellä vastaanotolla, kun lasi nukkuu hyvin eikä vaikuta mitenkään kipeältä = turha käynti.
Siitä terveyskeskuksesta sinun pitäisi narista, kun et saanut sinne aikaa, sinnehän te olisitte kuuluneet. Päivystys on kiireellisiä henkeä ja terveyttä uhkaavia sairastumisia ja loukkaantumisia varten.
päivystysasia?korvatulehdus?haloo?varsinkin,kun pienten lasten korvatuledåhdukset paranevat useimmiten itsekseen!taidat kuulua heihin, joiden lapsi saa elämänsä aikana kymmeniä, turhia antibioottikuureja!
Jos olisit soittanut päivystykseen, niin sulle olisi varattu omalle terveysasemalla akuuttiaika seuraavaksi päiväksi.
Jos lapsi nukkui päivystyksessä, niin olisi hän varmaan nukkunut kotonakin... Normaaleilla kipu ja kuumelääkkeillä olisitte pärjänneet loistavasti seuraavaan päivään.
Olitko edes lääkinnyt lastasi?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 06:43"]
päivystysasia?korvatulehdus?haloo?varsinkin,kun pienten lasten korvatuledåhdukset paranevat useimmiten itsekseen!taidat kuulua heihin, joiden lapsi saa elämänsä aikana kymmeniä, turhia antibioottikuureja!
[/quote]Juuri näin, harvoin kovatulehdus vaatii kipulääkettä kummempaa lääkettystä.
Voi luoja mikä teitä vaivaa??? Tää palsta menee kyllä ihan uskomattomaks.. esim. Tässä kaupungissa on mahdotonta saada tk:hon aikaa jos on kipeä tai sit pitää viikkoa ennen tietää sairastuvansa koska aika annetaa aina tasan viikon pähän jos sattuu olemaan enää vapaita aikoja, jos ei ni käsketää soittaa seuraavana päivänä uusiks.. nytkin ap oli huolissaan lapsestaan ja heti tyrmätään. Mun mielestä asiaton tuossa oli kyseinen hoitaja.
Voi luoja mikä teitä vaivaa??? Tää palsta menee kyllä ihan uskomattomaks.. esim. Tässä kaupungissa on mahdotonta saada tk:hon aikaa jos on kipeä tai sit pitää viikkoa ennen tietää sairastuvansa koska aika annetaa aina tasan viikon pähän jos sattuu olemaan enää vapaita aikoja, jos ei ni käsketää soittaa seuraavana päivänä uusiks.. nytkin ap oli huolissaan lapsestaan ja heti tyrmätään. Mun mielestä asiaton tuossa oli kyseinen hoitaja.
Jo on vastauksia. Jos vauvani oksentaisi ja ripuloisi sekä kärsisi 40 asteen kuumepiikeistä, veisin itsekin lapsen päivystykseen.
On sinne turhempiakin tapauksia viety kuten oma lapseni, joka olisi saanut avun ihan omalta terveysasemalta, mikäli ajan olisi sinne saanut. Meillä kun on sairaalan erikoislääkärin määräys viedä lapsi sairaalan päivystykseen, jos ta ei ota vastaan, vaikka apu saataisiin viiden minuutin vastaanottoajalla sieltä.
Vauvan vaatetus ei kuulosta minun korvaani liialliselta.
Eihän nyt tuossa tilassa olevan pienen lapsen vieminen päivystykseen ole turhaa!
Menneellä viikolla täällä joku av-mamma kirjoitti paniikissa, että oli paskantaessa tullut verta ja hän oli ollut jo lähdössä päivystykseen, joten hieman suhteellisuudentajua...
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 02:16"]
Olisi mieluiten lähettänyt minut ja vauvan kotiin, kun ei mitään "vikaa" löytänyt. Tuhahteli, huomautteli vauvan vaatteista, kuumetta ei löytänyt, eikä edes sitä mainitsemaani yskää havainnut sen parin minuutin aikana.
Lähtiäisiksi totesi, että teidän olisi pitänyt soittaa neuvontaan eikä lähteä ajelemaan tänne.
Ei ollut edes ruuhka-aika, ja vauvalta löytyi korvatulehdus.
En harrasta ajelua huvikseni yöllisiin päivystyksiin, nukun mieluummin mutta tuli mieleeni käydä nyt kuitenkin, kun vauva ei ole kahteen vuorokauteen syönyt, on ripulilla ja oksentelee toistuvasti, ja on saanut 40 asteen kuumepiikkiä.
Eilen yritin päästä terveyskeskukseen mutta aikoja ei ollut. Tai sitten oli, mutta puhelimen toisessa päässä oli samanlainen vatipää. Hyvä etteivät kuitenkaan voi käännyttää vauvoja pois ovelta kun paikan päälle tunkeudutaan.
[/quote]
Niin siis minkä ikäinen vauva, ja mitä lääkäri antoi diagnoosiksi?
Ihme vastaajia täällä. Yhdistelmä vauva ei syö, ripuloi ja ei pysy hereillä (eli nukkuu) = vauva voi olla vaarallisesti kuivumassa ja jopa hengen lähtö lähellä! Tuolloin on todellakin syytä viedä päivystykseen.
Meillä vauva oli vähän vastaavilla oireilla (ei kuitenkaan ripuloinut) ja lasten polilla lääkäri juoksi luoksemme. Juuri se, että vauva nukkui eikä rinta kelvannut tulkittiin hyvin huolestuttaviksi oireiksi. Hetkeä ennen lääkärin ehtimistä paikalle sain vauvan ottamaan hieman rinnasta, ja lääkärin ilme oli hyvin helpottunut, kun näki vauvan heränneen ja suostuvan syömään. Osastolle silti jouduttiin.
Suomalainen terveydenhoito. Sitä se on.
Onneksi en asu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 08:16"]
Ihme vastaajia täällä. Yhdistelmä vauva ei syö, ripuloi ja ei pysy hereillä (eli nukkuu) = vauva voi olla vaarallisesti kuivumassa ja jopa hengen lähtö lähellä! Tuolloin on todellakin syytä viedä päivystykseen.
Meillä vauva oli vähän vastaavilla oireilla (ei kuitenkaan ripuloinut) ja lasten polilla lääkäri juoksi luoksemme. Juuri se, että vauva nukkui eikä rinta kelvannut tulkittiin hyvin huolestuttaviksi oireiksi. Hetkeä ennen lääkärin ehtimistä paikalle sain vauvan ottamaan hieman rinnasta, ja lääkärin ilme oli hyvin helpottunut, kun näki vauvan heränneen ja suostuvan syömään. Osastolle silti jouduttiin.
[/quote]
Palstamamma panee vauvan varpaan väliin valkosipulin ja hymistelee, että taudit paranee ilman lääkkeitä, ei vauvaa tarvi turhaan viedä lääkäriin.
Ja tämän tuloksena kuolee Suomessakin joka vuosi joku vauva rota-virukseen. Joutuu keuhkokuumeessa tippaan osastolle, koska mamma on yrittänyt parantaa lastaan odottamalla, että "ei niihin ennenkään mittään penisilliiniä oo tarvinnu"
Itsekin olisin kuollut, jos minulla olisi palstamamma äitinä ja ei olisi vienyt minua kuumeisena vauvana lääkäriin.
Huh huh. Täällä näiden av-mammojen ohjeilla olisi saatu jo monta vauvaa hengiltä. Ap:n tilanne todella sellainen, että päivystykseen saman tien, ja jos siellä alkavat puhumaan jotain asiatonta, se johtuu vain ammattitaidottomuudesta. Osaavatko terveydenhuollon asiantuntijat kohdata ihmisiä, jotka ovat hätätilanteessa? Onko jokaiseen tapaukseen valmiina automaationa jokin vähättäelevä kommentti, kun ollaan niin näreissään "turhista" käynneistä. Voisivat kyllä laittaa itselleen sinne seinätaulun muistuttamaan, ettei yksikään käynti ole ns. turha.
Joo no vauvalla ei ollut kuuma, että lämpöhalvaus ja lastensuojeluilmoitus :D Sairaalan sisääntulossa vetää koska kolmen metrin päässä sijaitsevista ulko-ovista kuljetaan - viileämpi kuin normaalisti kotioloissa. Itselläni oli ulkovaatteet. Vauvalla ei ollut kuumetta kuten kirjoitin, hoitaja mittasi vähän yli 35 astetta sillä hetkellä.
Tottakai olin antanut pari vuorokautta Panadolia, muutama muu vastaaja täällä taitaa olla kehitysvammainen...
Kyllä vaan korvatulehdus on päivystysasia, ja tosiaan olin yrittänyt päästä päiväaikaiseen päivystykseen - aikoja ei ollut.
Lastensuojeluilmoituksen paikka olisi sellaisille vanhemmille, jotka eivät hoida korvatulehduksia. Lääkärin päätettäväksi jää, annetaanko anttibiootit. Mutta se on hyvä, että täällä mammoilla on sitä Ammattitaitoa itse päätellä, saako vauva lääkkeet vai ei, sekä järjestää korvakontrolli. Varmaan tiedättekin, että ilman lääkettä paranevaa tulehdusta pitäisi kontrolloida tiheästi, ja sittenkin vielä kuukauden päästä.
Kunnilla ei taida olla varaa järjestää lääkkeetöntä korvatulehduksen hoitoa. Riski mm. kuulon alenemiseen ja puheen viivästymiseen on kuitenkin olemassa, jos asianmukaista hoitoa, olipa linjaus mikä vain, ei saa.
"Juuri näin, harvoin kovatulehdus vaatii kipulääkettä kummempaa lääkettystä."
Tässäpä tyypillinen kirjoitustaitoisen av-lääkärin ohje. Kehotatko vauvojen vanhempia olemaan hoitamatta korvatulehduksia? Tiedän että näin on, mutta kyllä se lääkärikäynti on paikallaan.
Mä en kuulu niihin, joiden lapsi saa elämänsä aikana kymmeniä turhia antibioottikuureja, vaan niihin, jotka vievät lapsensa lääkäriin silloin kun lapsi on kipeä.
ap
"Itsekin olisin kuollut, jos minulla olisi palstamamma äitinä ja ei olisi vienyt minua kuumeisena vauvana lääkäriin."
Samat sanat. Itse jouduin sairaalaan. Mutta tämä tapahtuikin 1960-luvun lopussa, jolloin äideillä vielä oli järkeä päässä eikä diagnooseja haettu netin keskustelupalstalta.
Itse en asu Suomessa ja meillä ei terveyskeskuksia edes ole, mutta ihmettelen vaan, mihin se päivystys sitten Suomessa on tarkoitettu, jos sinne ei epävarmana saa mennä? Miten helvetissä vanhempi tai potilas voi tietää, milloin se on ehdottomasti tarpeen ja milloin käynti on "turha"? Onko siis tosiaan tarkoitus, että vanhemmat tekevät diagnoosit netissä ja sen perusteella päättelevät, uskaltaako lähteä päivystykseen? Käsittämätöntä... :O
mun mielestä olennaista tässäkin on se, miten terveydenhuollon ammattilainen käyttäytyy asiakaspalvelutilanteessa. Itselläni on tapana sanoa, ja pitää mielessä, että jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten, ja jos äidistä tuntuu, että nyt ei tämä lapsi ole kunnossa, niin mikä minä olen sanomaan, että kunnossa on, mene kotiisi vaan. Sairaanhoitaja voi ensin arvioida lapsen, jos siltä tuntuu että "mitäs tänne tulette". Kuivuman merkit osaa hoitajakin katsoa lapsesta, jäntevyyden, mitata kuumeen, ottaa pikatulehdusarvon, katsoa niskajäykkyyden, ym. Miksen minä terveydenhuollon ammattilaisena voi rauhoittaa äitiäkin, ja samalla arvioida, etten tule tehneeksi virhearviota? tähän voi joku älähtää nyt, että "kun on kiire, ja potilaita on paljon, ja ei ole aikaa jne jne jne", mutta siihen vastaan, että niin kiire ei ole, etten pientä ihmistä kunnolla arvioi, taikka ohjaa lääkärille pienemmästäkin syystä. Ja kaiken a ja o on se, että kun kerran töissä olen ( ja vaikka usein kova kiire, stressitilanteita ja resurssivajaustakin), en halua sellaista kontolleni ottaa, että joku pikkuinen ei tule hoidetuksi tai arvioiduksi, jos äiti on hänet tuonut edellämainittujen oireiden takia. Eikä voi olettaa, että jos minä ammattini puolesta haastatellessani tajuaisinkin, että hätää ei ole, että jokaisella mutsilla on terveydenhuollon koulutus ja että "olisi pitäny tajuta, että ei näillä oireilla mihinkään lääkäriin ole lähdettävä. Itsekin olen ollut huolesta suunniltani oman lapsen sairastaessa, vaikka mulla on faktatietoa, ja takaraivolla ymmärrys, että ei tässä hätää ole. Olen äiti, ja sydän on syrjällään pelosta. Tuli pitkä vuodatus, mutta väliäkös sillä, tosiasia on kumminkin, että jos hoitoon ollaan hakeutumassa, ei hoitajan pidä alkaa sättiä tai arvostella, on niin monta eri tapaa sanoa asioita, ja ne voi sanoa kauniistikin ( esim juuri tuo vaatteiden riisuminen).
T: sh-äiti, joka ymmärtää ap:n tuohtumisen ihan hyvin, ja kummeksuu luukkutuhahtelijoita. Moni kollega saisi ottaa peilin käteen.
Siis mitä huomautteli vaatteista?