Olipa ikävä sairaanhoitaja päivystyksen luukulla...
Olisi mieluiten lähettänyt minut ja vauvan kotiin, kun ei mitään "vikaa" löytänyt. Tuhahteli, huomautteli vauvan vaatteista, kuumetta ei löytänyt, eikä edes sitä mainitsemaani yskää havainnut sen parin minuutin aikana.
Lähtiäisiksi totesi, että teidän olisi pitänyt soittaa neuvontaan eikä lähteä ajelemaan tänne.
Ei ollut edes ruuhka-aika, ja vauvalta löytyi korvatulehdus.
En harrasta ajelua huvikseni yöllisiin päivystyksiin, nukun mieluummin mutta tuli mieleeni käydä nyt kuitenkin, kun vauva ei ole kahteen vuorokauteen syönyt, on ripulilla ja oksentelee toistuvasti, ja on saanut 40 asteen kuumepiikkiä.
Eilen yritin päästä terveyskeskukseen mutta aikoja ei ollut. Tai sitten oli, mutta puhelimen toisessa päässä oli samanlainen vatipää. Hyvä etteivät kuitenkaan voi käännyttää vauvoja pois ovelta kun paikan päälle tunkeudutaan.
Kommentit (31)
Ihan vain selvennykseksi, kuinka pitkään te alkupuolen vastaajat seuraatte sellaista jos vauva ei syö lainkaan (mutta juo jonkin verran), ripuloi, oksentelee, saa välillä kovia kuumepiikkejä (välillä laskee) ja yskii niin ettei nukkumisesta tule mitään? Siiihenkö asti että vauva lakkaa myös juomasta ja menee veltoksi? Oikeastiko jäätte päiväkausiksi vain tarkkailemaan?
Olen pelkkä lähäri, mutta aikuisellakin vastaavat oireet voi viitata moniin vaikeampiin infektioihin, kuten keuhkoputkentulehdukseen tai keuhkokuumeeseen ja lääkärikäynti on paikallaan. Tai voisi sanoa, että samoilla oireilla töissäni viedään ihmiset sairaalaan tai vähintään se antibioottikuuri syödään aina, riippuen oletetusta sairaudesta, toki ihmiset ovat huonokuntoisempia.
Mulle tuo noin kaksi vuorokautta riitti, kun osasin odottaa jotain jälkitautia, se varsinainen räkätauti oli reilua viikkoa aiemmin ja siinä välissä vauva ehti olla näennäisen terve. Tai no, olisin vienyt jo aiemmin, jos aikoja olisi ollut.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:03"]
Miten tässä nyt sitten kävi?
Tutkiko lääkäri sen lapsen vai oliko diagnoosi äidin oma?
Minkä ikäinen se vauva oli, ihan pieni vai lähes taapero?
Jos lapsi on sairas, miksi pitää lähteä julkisen puolen päivystyksiin jonottelemaan ja tentattavaksi? Minä olisin vienyt hänet yksityiselle, kun niitäkin on tarjolla.
[/quote]
Miksi pitää lähteä yksityiselle ja maksaa 70 euroa siitä, kun vauvalla on oikeus päästä julkisen terveydenhoidon piiriinkin.
Jos kunnalla ei ole tarjota lääkäriaikaa, se ei voi veloittaa yksityiselle, vaan antaa maksusitouksen yksityiselle.
Jos lapsi on sairas, miksi pitää lähteä julkisen puolen päivystyksiin jonottelemaan ja tentattavaksi? Minä olisin vienyt hänet yksityiselle, kun niitäkin on tarjolla.
[/quote]
Tutki vauvan, teki diagnoosin ja kirjoitti ab-reseptin. En tee omadiagnooseja, vauva 8 kk. Yksityinen olisi ollut vuorossa seuraavana päivänä, jos muuten ei olisi järjestynyt. Tässä kaupungissa ei ole yksityistä yöpäivystystä.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:06"]
Ihan vain selvennykseksi, kuinka pitkään te alkupuolen vastaajat seuraatte sellaista jos vauva ei syö lainkaan (mutta juo jonkin verran), ripuloi, oksentelee, saa välillä kovia kuumepiikkejä (välillä laskee) ja yskii niin ettei nukkumisesta tule mitään?
[/quote]
Siihen saakka, että se parantuu tai luonnonvalinta hoitaa hommansa.
IHan käsittämätöntä jeesustelua taas koko ketju.
Sillä lapsella oli KORVATULEHDUS. Se ei todellakaan ole mikään yöllinen päivystysasia. Varsinkin kun lapsellahan ei edes ollut kuumetta, ja nukkui.
IHan naurettavaa pelleilyä ap:lta, mutta mitäpä muuta lähäriltä voi odottaa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:08"]
[/quote]
Miksi pitää lähteä yksityiselle ja maksaa 70 euroa siitä, kun vauvalla on oikeus päästä julkisen terveydenhoidon piiriinkin.
Jos kunnalla ei ole tarjota lääkäriaikaa, se ei voi veloittaa yksityiselle, vaan antaa maksusitouksen yksityiselle.
[/quote]
Aina kun joku alkaa nillittää, ettei toimi järkevästi ja nopeasti ihan vaan sen takia, kun jollakin on oikeus johonkin muuhun, tekisi mieli ampua ritsalla.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:33"]
IHan käsittämätöntä jeesustelua taas koko ketju.
Sillä lapsella oli KORVATULEHDUS. Se ei todellakaan ole mikään yöllinen päivystysasia. Varsinkin kun lapsellahan ei edes ollut kuumetta, ja nukkui.
IHan naurettavaa pelleilyä ap:lta, mutta mitäpä muuta lähäriltä voi odottaa.
[/quote]
No oletpa sinä idiootti pelle ihan itse. Ei ollut tietoa onko lapsella KORVATULEHDUS vai mikä on vaivana. Olet juuri sellainen äiti, jonka lapsi on tipassa keuhkokuumeessa kun jäädään kotiin katselemaan oireita vähän pidemmäksi aikaa tällä "maalaisjärjellä" ajatellen.
Jos lapsella on sahaava korkea kuume, oksentelua, ripulia eikä syö pariin vuorokauteen ollenkaan niin se on lääkäriasia jokaisen täysipäisen mielestä, kun ei ole edes mitään varmaksi korvatulehdukseen tai muuhun tavalliseen vaarattomaan lastentautiin viittaavaa.
Ja jos päivällä ei kertakaikkiaan pääse, on mentävä yöllä. Tämä oli tk-sairaanhoitajan ajatus myös - joko yksityiselle, tai odottelette muutaman tunnin että arkiajan ulkopuolinen päivystys aukeaa. Älyätkö, pelle, jos aikoja ei ole, niitä ei kertakaikkiaan ole?
Yksityiselle meno ei olisi ollut mahdotonta, mutta ihan jo periaatteesta, olen sitä mieltä, että edes vauvat pitäisi saada hoidettua julkisella puolella... Itse olen toisinaan käyttänyt yksityisiä palveluja lisänä itsellä (lapsella en vielä, on ensimmäistä kertaa sairas), mutta kyllä pikkulasten tavalliset jälkitaudit taikka muut tulehdukset on sellaisia, että kumma juttu jos ei siihenkään ole kunnallisella puolella resursseja... Ei kaikki terveydenhuolto voi (toivottavasti) siirtyä yksityiseksi.
ap
Näinkö ongelmallista Suomessa on päästä lääkäriin?
Minä täällä Saksassa soitan aamulla n. 500m:n päässä olevalle lääkärille, saan ajan varmasti samalle päivälle (käytännössä aamupäivällä parin tunnin viiveellä) ja menen sinne. Me emme keskustele onko käynti aiheellinen vaan lääkäri tutkii lapsen (käynti ilmainen), määrää lääkkeet ja kertoo muut tarvittavat hoito-ohjeet. Sitten menen apteekkiin reseptin kanssa ja haen lääkkeet (nekin lapsille ilmaisia). Tietenkin lääkäri ja apteekkari antaa lapsille jotain pientä kivaa mukaan.
Ambomaallako te asutte, kun ei lääkäriin pääse???
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 18:38"]
Näinkö ongelmallista Suomessa on päästä lääkäriin?
Minä täällä Saksassa soitan aamulla n. 500m:n päässä olevalle lääkärille, saan ajan varmasti samalle päivälle (käytännössä aamupäivällä parin tunnin viiveellä) ja menen sinne. Me emme keskustele onko käynti aiheellinen vaan lääkäri tutkii lapsen (käynti ilmainen), määrää lääkkeet ja kertoo muut tarvittavat hoito-ohjeet. Sitten menen apteekkiin reseptin kanssa ja haen lääkkeet (nekin lapsille ilmaisia). Tietenkin lääkäri ja apteekkari antaa lapsille jotain pientä kivaa mukaan.
Ambomaallako te asutte, kun ei lääkäriin pääse???
[/quote]
Sama meillä. Aamupäivällä ei tarvitse edes soittaa, sen kun kävelee sisälle ja ilmoittaa asiansa. Iltapäiviksi sitten saa varata aikojakin. Myös lääkärin kotikäynti on mahdollinen kiireellisessä tapauksessa, kun vastaanotto on jo kiinni - ilman erillistä maksua. Meillä on kaksikin vastaanottoa ihan lähellä, toinen melkein vastapäätä ja toinen ehkä 300 m päässä. Toki kauemmaksikin saa mennä, jos siellä on mieluinen tai itselle tuttu lekuri. Käynti ei maksa mitään aikuisiltakaan ja reseptilääkkeistä maksetaan apteekkiin pelkkä reseptimaksu, olisikohan 5 euron luokkaa per resepti.
t. Keski-Euroopasta myös
Kävitkö ap Oulussa? Oysin päivystys on kammottava paikka. Tai siis ne hoitajat.