Voiko narsisti ajan kanssa pakottaa puolisonsa itsensä kaltaiseksi?
Joku aika sitten oli ketju tästä mutta en löytänyt kun en muista otsikkoa.
Miten teillä muilla joilla on narsistiset vanhemmat (tai joilla PITKÄ liitto narskun kanssa), onko normaalia että narsisti pakottaa ajan kanssa puolisonsa itsensä kaltaiseksi, toistamaan samoja hokemia (ilkeily, uhkailu, kiristys) ja myös jotenkin itsekin muuttumaan ilkeäksi ja pahansuovaksi?
Mietin juuri onko äitini narsistin manipuloima vai alkaako latva olla laho. Vielä lapsena äiti puolusti ja vähän rajoitti isän narsisti-raivareita ja puuttui väkivaltatilanteisiin. Ollessani teini äiti alkoi olla välinpitämätön ja sulki silmänsä eikä ollut kuulevinaan jos isä pieksi lapsia.
Aikuisen äiti alkoi jo itsekin olla piikikäs js nälvivä.
Ja nyt kun jäi puoli vuotta sitten eläkkeelle meno on jo hirveää. Soittelee haukkumapuheluita, lähettää kiristysmailia (aihe aina joku jos et tee asiaa x tai y niin jätämme sinut perinnöttä) tai ilkeily (enää et saa käyttää meidän mökkiä yhtään).
Äitini ei ole AINA ollut tällainen vaan silloin lapsuudessa oli ihan ok, kylmä ja etäinen mutta muuten normaali. Paitsi ehkä nyt se että jäi narsistin kanssa liittoon ei ollut niin normaalia.
En tiedä miten toimisin. Pitäisikö laittaa jäähylle vai lopettaa kokonaan yhteydenpito? Mulla on kuormittava pikkulapsivaihe ja nuo puhelut tuo stressiä ja huolta. Apua en niiltä ole saanut koskaan enkä saa, huolta ja murhetta kyllä.
Samalla olen kyllä vähän myös huolissani. Voiko olla muistisairaus? Tukholma-syndrooma?
Kommentit (71)
Ei voi. 5 vuotta narsistin aivopesua ja manipulointia ei muuttanut minua ihmisenä.
Tuttua on, äitini on isäni aivopesemä. Olen katkaissut välit, saavat siellä sairaat nauttia keskenään seurastaan. Minulle on ihan sama tuleeko perintöä sieltä suunnasta, minulle mielenterveys on tärkeämpi elämässä kuin raha.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei pakota. Narsisti muovaa uhrista itsensä kaltaisen pelottelulla, aivopesulla, stressillä ja erillaisilla henkisen väkivalla taktiikoilla joita käytetään esimerkiksi kiduttamisessa.
Eli on siis ns normaaliaettä uhri muuttuu sen narsistin kaltaiseksi ajan mittaan?
Pidän ihan mahdollisena, että narsistin kumppani ajan kanssa omaksuu saman käyttäytymismallin ja unohtaa, millä tavalla normaalit inhimilliset ihmiset toimivat.
Olen tuntenut pariskunnan, joista nainen oli aito narsisti (lääkärin diagnosoima persoonallisuushäiriö) ja heidän välilleen oli syntynyt kymmenessä vuodessa todella omituinen symbioottinen suhde, jossa he suhtautuivat muihin ihmisiin identtisellä tavalla. Siitä suhteesta mies pääsi karkuun, mutta voin helposti kuvitella, millaiseksi suhde olisi lopulta muodostunut, ja kuinka mies olisi alkanut myös noudattamaan narsistista toimintakaavaa. Narsisti pitää omaa käytöstapaansa ja suhtautumistaan ainoa oikeana tapana käyttäytyä ja suhtautua muihin. Kumppani varmasti joko lähtee suhteesta tai alkaa jossakin vaiheessa uskomaan narsistia siitä, että esim. muiden jatkuva alentava haukkuminen olisi normaalia ihmisen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. 5 vuotta narsistin aivopesua ja manipulointia ei muuttanut minua ihmisenä.
No äitini on ollut naimisissa 40v ajan. Ei hän vielä 5 vuoden kohdalla ollutkaan muuttunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pidän ihan mahdollisena, että narsistin kumppani ajan kanssa omaksuu saman käyttäytymismallin ja unohtaa, millä tavalla normaalit inhimilliset ihmiset toimivat.
Olen tuntenut pariskunnan, joista nainen oli aito narsisti (lääkärin diagnosoima persoonallisuushäiriö) ja heidän välilleen oli syntynyt kymmenessä vuodessa todella omituinen symbioottinen suhde, jossa he suhtautuivat muihin ihmisiin identtisellä tavalla. Siitä suhteesta mies pääsi karkuun, mutta voin helposti kuvitella, millaiseksi suhde olisi lopulta muodostunut, ja kuinka mies olisi alkanut myös noudattamaan narsistista toimintakaavaa. Narsisti pitää omaa käytöstapaansa ja suhtautumistaan ainoa oikeana tapana käyttäytyä ja suhtautua muihin. Kumppani varmasti joko lähtee suhteesta tai alkaa jossakin vaiheessa uskomaan narsistia siitä, että esim. muiden jatkuva alentava haukkuminen olisi normaalia ihmisen käytöstä.
Varmaan totta tämä.
Äitini on turtunut siihenkin miten isä puhuttelee häntä. Siis tyyliin ”s*atanan luuska, i*iootti typerys”). Tuo on siis normaalia riidatonta vuorovaikutusta heille. Samoin tuo että toisia haukutaan ja toivotaan avoimesti pahaa. Toivotaan toisille että tulisi avioero, kuolema, työttömyys. Hämmentävää.
Taitaa sitten olla niin että en voi tehdä tuolle asialle oikein mitään enää. Vahinko on tapahtunut. Äiti ei aio liitosta erota joten tuota se on sitten varmaan seuraavat 20 vuotta. En kyllä usko että jaksan niin kauan kuunnella ja kestää noiden perseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan totta tämä.
Äitini on turtunut siihenkin miten isä puhuttelee häntä. Siis tyyliin ”s*atanan luuska, i*iootti typerys”). Tuo on siis normaalia riidatonta vuorovaikutusta heille. Samoin tuo että toisia haukutaan ja toivotaan avoimesti pahaa. Toivotaan toisille että tulisi avioero, kuolema, työttömyys. Hämmentävää.Taitaa sitten olla niin että en voi tehdä tuolle asialle oikein mitään enää. Vahinko on tapahtunut. Äiti ei aio liitosta erota joten tuota se on sitten varmaan seuraavat 20 vuotta. En kyllä usko että jaksan niin kauan kuunnella ja kestää noiden perseilyä.
Tämä oli siis ap.
Voit ilmoittaa sille ettet halua mitään perintöä. Ja välit poikki lopullisesti.
Uskon, että on mahdollista. Etenkin jos voimat eivät riitä muuhun.
Onhan sekin ilmiö, että narsisti alkaa syyttää uhriaan siksi varsinaiseksi narsistiksi, kun uhri alkaa jotenkin puolustaa rajojaan ja löytää itsestään vähän sitä tervettä narsismia. Ja eroaa. Kyllähän siinäkin tilanteessa uhrista alkaa tulla esiin "narsistisia" piirteitä.
Ap:n vanhempien tilanteessa äiti ei vain ole lähtenyt.
Muutenkin seura tekee kaltaisekseen. Tarpeeksi kauan kun kuuntelee masentuneen toivottomia juttuja, tunnelma tarttuu. Tai vainoharhaisen. Onhan sellaisia perheitäkin, jossa koko perhe uskoo johonkin maailmanloppuun ja eristäytyy muista.
Minusta kuulostaa siltä, että äiti on vain päättänyt, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Minä olin 20 vuotta aviossa hieman narsistisen miehen kanssa. Ei kovin pahan, mutta jotain häikkää oli. Väsyin siihen, kun minun piti olla niin aikuismainen. Miksi toinen saisi sanoa mitälystää, mutta minun pitäisi vain niellä kaiken? Toista kun ei voi muuttaa, niin mitä vaihtoehtoja jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei pakota. Narsisti muovaa uhrista itsensä kaltaisen pelottelulla, aivopesulla, stressillä ja erillaisilla henkisen väkivalla taktiikoilla joita käytetään esimerkiksi kiduttamisessa.
Eli on siis ns normaaliaettä uhri muuttuu sen narsistin kaltaiseksi ajan mittaan?
Voihan sitä ajatella siltäkin kantilta, että narsisti ja toinen tietämättään narsistinen viehättyy narsistin seurasta. Olen joskus miettinyt kun jonkun verran on sellaisi hirviöperheitä, jotka yhdessä tekevät pahoja tekoja esim. omille lapsilleen, niin mikä on saanut esim. äidin mukaan sellaiseen. Tai on paljon naisia, jotka tietävät, että mies on joku petofiilus tms, mutta ei tee mitään paljastaakseen tämän viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä pohja uhrilla on. Jos hän on kasvanut terveessä ja rakastavassa ympäristössä niin narsisti todennäköisemmin kohtaa kovan vastuksen. Jos uhri on valmiiksi rikki, on hänet helppo muovata. Jos uhriksi aiottu onkin täysin psykopaatti niin siinä hakkaa narsisti päätä seinään ja tulee itse syödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vammaisella menee hermo, kun käytät siihen hänen itsensä harjoittamaa vammaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vammaisella menee hermo, kun käytät siihen hänen itsensä harjoittamaa vammaisuutta.
Mitä? Outo vertaus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa siltä, että äiti on vain päättänyt, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Minä olin 20 vuotta aviossa hieman narsistisen miehen kanssa. Ei kovin pahan, mutta jotain häikkää oli. Väsyin siihen, kun minun piti olla niin aikuismainen. Miksi toinen saisi sanoa mitälystää, mutta minun pitäisi vain niellä kaiken? Toista kun ei voi muuttaa, niin mitä vaihtoehtoja jää?
No voi olla näin mutta miksi se äiti raivoaa minulle? Sille narsistille sen pitäisi maksaa potut pottuina. Minä olen ollut aina kohtelias. Sen sijaan äiti ei ole ollut minulle. Ap
Vähän ohi otsikon mutta liki aina on pakko laittaa välit poikki molempiin vanhempiin, ei vain narsistiin. Tai no voi toki jäädä ja kärsiä mutta normaali ihminen kyllä suojelee itseään ja laittaa no contact-tilan päälle narsistin suuntaan.
Siihen ”terveeseen” vanhempaan ei voi oikein pitää yhteyttä. Sehän kertoo kaikki asiasi narsistille, kertoo kaiken mitä sanot/puhut, vuotaa kaikki tekemäsi asiat jne . Näitä sitten narsisti voi käyttää manipulointiin ja alistamiseen ja nöyryyttämiseen.
Mäkin LUULIN että olisin voinut pitää yhteyttä ei-narsistiin mutta valhetta oli kaikki. Hän toimitti lasteni kuvia sille narsistille ja kertoi kaiken minusta mitä tiesi, ja tämä mahdollisti sen että narsku pystyi esittämään muille että välit on kunnossa ja ovat tiiviisti elämässäni. Kuulin sitten kautta rantain miten on esitelty lastenlasten kuvia ja kerrottu että niitä hoidetaan koko ajan ja perhettäni autetaan jatkuvasti. No se narsisti ei ole nähnyt lapsiani koskaan! Mutta ihan pokalla valehtelee suut silmät täyteen miten on hyvä isovanhempi.
Säälittää se ei-narsisti koska nyt hänenkään kanssa ei voi olla tekemisissä. Mutta hän on itse VALINNUT jäädä siihen ja valinnut sen että mahdollistaa narsistin riehumisen. Ei siinä silloin voi aikuista ihmistä mitenkään pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Outo vertaus.
Kirjoittaisin tuon lauseen sanan vammaisuus tilalle ominaisuus. Narsisti ei voi sietää että toinen pääsee hänen ajatteluunsa, joka ei muuten ole mitään tähtitiedettä.
Ihmisillä on "peilisolujärjestelmä" jolloin on normaalia adaptoitua ympäristöönsä, ottaa vaikutteita. Oma moraali, henkinen rakenne ja stressin kuormitus sitten määrää minkä verran kykenee omaa käytöstään säätelemään.
Narsistin lähellä muut on enemmän tai vähemmän epävakaita. Jos ei kykene muuttamaan tapojaan, niiden pitää muuttaa jotka kykenee.
Niiden pitää tajuta jotka ymmärtää.
Ei siinä käy niin, vaan toinen osapuoli uupuu tuskaansa ja romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Outo vertaus.
Kirjoittaisin tuon lauseen sanan vammaisuus tilalle ominaisuus. Narsisti ei voi sietää että toinen pääsee hänen ajatteluunsa, joka ei muuten ole mitään tähtitiedettä.
Ihmisillä on "peilisolujärjestelmä" jolloin on normaalia adaptoitua ympäristöönsä, ottaa vaikutteita. Oma moraali, henkinen rakenne ja stressin kuormitus sitten määrää minkä verran kykenee omaa käytöstään säätelemään.
Narsistin lähellä muut on enemmän tai vähemmän epävakaita. Jos ei kykene muuttamaan tapojaan, niiden pitää muuttaa jotka kykenee.
Niiden pitää tajuta jotka ymmärtää.
Kannattaako siis narsistille käyttäytyä narsistimaisesti itsekin? Se on VAARALLISTA sillä narsisti raivostuu ja k*staa. Pahimmillaan välittömästi väkivallalla.