Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistuuko työssäkäyvä puolisosi vauvanhoitoon yöllä?

Vierailija
30.10.2013 |

Ja jos kyllä, niin miten? Oletko tyytyväinen tilanteeseen vai haluaisitko muutosta?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osallistunut koskaan, enkä olisi antanut osallistua. Ei ole mitään järkeä siinä, että ajetaan tahallaan puoliso loppuun heti lapsen synnyttyä, ja sitä se vaan on, jos ihmisen pitää ensin valvoa yö ja lähteä heti aamulla töihin. Ei kukaan sellaista kestä.

Sillä, joka on kotona, voi olla rankkaa ja hän voi olla erittäin väsynyt, mut kuitenkin kotona on vähemmän huolellisuutta ja tarkkuutta vaativia asioita kuin töissä. Helpompi minun oli valvoa lasten kanssa. Ja sehän ei tarkoittanut että mies ois saanut nukuttua siltikään kovin hyvin, koska vauvan itkuun herää niin herkästi. Monet aamut mies lähti buranan voimalla töihin koska yö oli ollut niin levoton (eli hän oli heräillyt lasten ääniin).  

Vierailija
2/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osallistua? Osallistuu sitten viikonloppuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistui. 

Mies aamuvirkku joka heräsi pari tuntia ennen töihin lähtöä (eli esim 4:ltä jos on lähdössä töihin klo6 tai kuudeksi). Vauva sattui heräämään klo 5 sen ainoan kerran yössä juomaan vähän maitoa ja mies sen hoiti ihan omasta vapaasta tahdostaan.

Vierailija
4/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään. hän käy työssä ja minä laadin päivänohjelman oman jaksamiseni eli yövalvomisten mukaan

Vierailija
5/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ole vielä tulossa vauvaa mutta ollaan päätetty jo nyt että mies ei öisin auta vauvan kanssa ja tarvittaessa mies voi nukkua olohuoneen sohvalla että saisi edes vähän enemmän rauhaa jos vauva itkeskelee :)

Vierailija
6/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osallistu. Jaksetaan näin "paremmin". Itse voin nukkua päiväunia pikku pätkissä. Toki viikonloppuna sitten tasapuolisemmin.

Vierailija
7/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttaa. Piti isäkuukauden mun äitiysloman lopussa ja silloin oli hänen vastuullaan nuo yöheräilyt ja vauva laitettiin hänen puolelleen sänkyä pinnikseen. Kun isäkuukausi loppui, huomasimme, että järjestely toimii. Olen raskaana taas ja selkä ei meinaa kestää kumartelua pinnasänkyyn, joten mies sitten tekee sen. Toki jos vauva ei sitten heti pian nukahdakkaan, niin osallistun minäkin siihen yöhoitoon. Miehellä on liukuva työaika, joten voi vähän myös järjestellä työnsä sen mukaan kuinka tarvitsee.

Vierailija
8/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mies osallistuu öihin viikonloppuisin, ei ennen työpäivää. Mielestäni ihan hyvä systeemi, en itsekään haluaisi tehdä hänen työtään niin, että joutuisin heräilemään öisin. Tosin viime yön mies hoiti vauvaa (4kk) koko yön, heräsin juuri vuoron vaihtoon, mutta johtui siitä että olen kipeänä ja mies iltavuorossa, saa nukuttua vielä tässä aamupäivän.

Kaverillani on nyt 2 alle 3-vuotiasta lasta, ja heillä mies ei ole KOSKAAN herännyt lasten kanssa, vaikka käy satunnaisesti töissä. Kai se on hänen mielestään naisten hommaa. Heillä huomaa asian hiertävän kovasti välejä, ja kaveri ei ole satunnaisia lapsivapaita öitä (esim. minun avullani) lukuunottamatta nukkunut 3 vuoteen! Joskus tekisi mieli sanoa hänen miehelleen pari valittua sanaa..

Vierailija
9/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikset nostanut aiempaa samanlaista ketjuasi, miksi piti tehdä uusi?

Vierailija
10/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hämmästelee jos/kun kuulee, että on miehiä, jotka esittävät toiveita että heidän ei tarvitsisi osallistua öisin vauvan hoitoon/syöttöihin kuin max 1krt/yö. 

Just eilen illalla viimeks sanoi tästä. Meillä 2-vuotias ja viikon ikäinen vauva, jonka mies syöttää kerran yössä (vauva herää kolmesti yöllä). Ekan syötön hoidan minä ja pumppaan sitten pulloon maitoa ja menen sitten toiseen huoneeseen nukkumaan. Mies hoitaa seuraavan syötön ja käy minut herättämässä sitten aamulla kolmanteen syöttökertaan. 

Tämä toiminut tähän asti ja toimi esikoisen kohdalla niin pitkään kuin hän heräili useamman kerran yöllä. 

Miehen työssä on tosin yövuoroja, ja todella pitkiä vuoroja, jolloin luonnollisestikin hän saa sitten vastapainoksi nukkua rauhassa. Kun on "tavallisia" vuoroja (esim klo 06-16), niin hoidetaan molemmat öisin vauvaa, jotta saadaan molemmat myös nukkua. mies on tämän viikkoa isyyslomalla, ja etukäteen ollaan siis sovittu kuinka mennään töiden alettua. 

Ja tämä on melko pitkälti miehen esittämää menetelmää, että minä en tässä häntä painosta =) 

Vierailija
11/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntösesti ei. Täysimetin kaikkia kolmea, joten helppo oli yöllä vain alkaa imettää ja jatkaa unia. Joskus saattoi vaihtaa vaipan, hakea lääkkeen jos lapsi kipeänä yms. Nuorimman ollessa vauva hoiti kyllä isompien satunnaiset yö heräämiset.

Viikonloppu aamuina nuosi ylös lasten kanssa ja minä sain nukkua. Toki myös välillä niin päin että mies sai nukkua pitkään.

Mies myös siirtyi toiseen huoneeseen nukkumaan että sain nukkua vauvan kanssa rauhassa ja samoin hän itse. Toimi meillä hyvin kun yksi lapsista ollut todella huono nukkumaan. Nukkui pieniä pätkiä yöllä ja valvoi pitkiä pätkiä välissä. Päiväunetkin oli lyhyitä torkkuja.

Vierailija
12/42 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkui pääsääntöisesti hyvin. Minä sain nukkua koko yön ja aamulla pitkään  pe-la ja mies la-su. Muutaman kerran mies syötti myös työ-öinä, jos sattui olemaan uni herkällä samaan aikaan kun muksu heräsi tai aamumaito osui samoihin aikoihin kun mies heräili töihin 5.45.

Mutta oletuksena, että ainakin ekan vauvan kanssa kotiin jäävä voi ottaa päiväunia, joten työssäkäyvä saa yöunensa arkiöinä.

Vierailija
13/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsen elättämiseen hankittava varainhaku pitäisi olla molempien vastuulla.

Isän töitä ansaitseva tulo menee vaimon 08-16 lapsenhoitoon, mutta kuka maksaa isälle 16-08 tekemän lapsenhoidon?

Vierailija
14/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:13"]

Ja jos kyllä, niin miten? Oletko tyytyväinen tilanteeseen vai haluaisitko muutosta?

[/quote]

MIten niin työssäkäyvä? Tietenkin kumpikin käy töissä. Kotiäidiksi ei ikinä pidä alkaa. Miehen ei pidä elättää minua.

Vierailija
15/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tietenkään. Koska töissäkin pitää jaksaa. Se joka on kotona ottaa vastuun. Näin teimme kahdesti ja puolitimme kaikki vapaat.

Vierailija
16/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:56"]

No mutta tottakai osallistui! Miten naiset voivatkaan taas niitä lapsensa isiä paapoa. Eihän se nyt ole ollenkaan sama asia nukkua pätkissä, öisin ja päivisin, ennalta-arvaamattoman pituisia pätkiä, kuin pitkä esim 6-8h uni. Siitä syystä itselleni ei ainakaan päiväunipätkät korvanneet keskeytymätöntä yöunta, vaan hoidettiin yösyötöt puoliksi, aina. Saahan se mies sitten nukkua töiden jälkeen itsekin niitä päiväunia jos tarvitsee... Muuten käy niin, että mies jatkaa ns normaalia elämää normaalilla rytmillä eli saa nukkua 6-8h, käydä lapsivapaasti töissä 8h ja olla pirteä - siinä missä äiti väsyy koska KAIKKI unet parin tunnin pätkissä eikä juuri vauvavapaata aikaa. Lapsi on yhteinen ja niinpä vastuu eli vauvaa koskevat työt myös!

[/quote]

Voi hitsi, ei olisi pitänyt imettää. Se oli miehen paapomista.

Oletan että miehesi on pitänyt myös puolet kaikista lapsivapaista ja sinä olet tarvittaessa auttanut myös öisin.

Aika pirttihirmulta kuulostat.

Vierailija
17/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:56"]

No mutta tottakai osallistui! Miten naiset voivatkaan taas niitä lapsensa isiä paapoa. Eihän se nyt ole ollenkaan sama asia nukkua pätkissä, öisin ja päivisin, ennalta-arvaamattoman pituisia pätkiä, kuin pitkä esim 6-8h uni. Siitä syystä itselleni ei ainakaan päiväunipätkät korvanneet keskeytymätöntä yöunta, vaan hoidettiin yösyötöt puoliksi, aina. Saahan se mies sitten nukkua töiden jälkeen itsekin niitä päiväunia jos tarvitsee... Muuten käy niin, että mies jatkaa ns normaalia elämää normaalilla rytmillä eli saa nukkua 6-8h, käydä lapsivapaasti töissä 8h ja olla pirteä - siinä missä äiti väsyy koska KAIKKI unet parin tunnin pätkissä eikä juuri vauvavapaata aikaa. Lapsi on yhteinen ja niinpä vastuu eli vauvaa koskevat työt myös!

[/quote]

Yön lisäksi miehesi hoitaa lastanne tietenkin heti myös työpäivänsä jälkeen, koska et ole saanut lapsivapaata isän töissäolon aikana? :D

Vierailija
18/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivinä kyllä, mutta olisi tuntunut kohtuuttomalta ja turhaltakin valvottaa työpäivinä. Toki jos olin sairaana tmv niin hoiti vauvan tarpeet ainakin osan yöstä/aamusta.

Minäkään en ollut väsynyt, koska nukuin päiväunet lapsen kanssa lähes joka päivä. Oli siis molemmille ihan toimiva järjestely näin.

Vierailija
19/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Ei sen rinnoista jostain syystä tule maitoa. 

HAAAHHHAAAAH olenpa hauska.

Vierailija
20/42 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:14"]

Ei osallistunut kummankaan kohdalla. Olisi voinut osallistua, jos olisin pyytänyt, mutta en raaskinut miestä rasittaa yöheräämisellä eikä mies koskaan itse tarjoutunut avuksi. Jälkeenpäin ajatellen tämä ei ollut kovin järkevää. Lapset syntyivät vuoden ikäerolla ja olin kuopuksen vauva-aikana täysi zombi, sillä vauva nukkui todella huonosti. En muista oikein mitään noista parista vuodesta. Nyt kun olen itsekin taas töissä, niin tajuan, että kyllä täällä jaksaisi, vaikka silloin tällöin yön valvoisikin. Lepoahan tämä täällä on jos vertaa siihen, että pyörität pienten arkea kotona pahasti univelkaisena.

[/quote]

Olen kanssasi samaa mieltä siinä että parempi pahasti univajeisena töissä kuin kotona. Pienen lapsen hoito on tärkeämpää kuin työ. Töissäkin voi nukkua päikkäreitä salaa pomolta...