Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä rahoilla 18v. täyttävän, kotona asuvan lukiolaisen on tarkoitus elää?

Vierailija
12.09.2020 |

Lapsilisä loppunut vuosi sitten, Kelan minimielatustuki päättyy, opintorahan suuruus 120€ kuussa. Äiti naisvaltaisella matalapalkka-alalla töissä (netto 1800€/kk), perheessä myös toinen lukio-opinnot aloittava lapsi. Asumismenot 1100€/kk, ei asumistukea. Etävanhempi koronan vuoksi työtön, lastenvalvojalla vahvistettu 0-sopimus nuoremmasta.

Esikoinen ei terveydentilansa vuoksi pysty käymään opiskelun ohella töissä. Miten tulla toimeen? Pitääkö käytännössä ottaa jo toisella asteella opintolainaa?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mummit ja papat, voisivatko yhtään auttaa esim.oppikirjojen hankkimisessa ja opiskelukustannuksissa.

Vierailija
142/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on lain mukaan elatusvelvollisuus nuorista täysikäisistäkin opiskelijoista, vaikka eivat asuisi kotonakaan. (Laki lapsen elatuksesta). Harva on siitä tietoinen, mutta huomaa sen, jos yrittää esim hakea toimeentulotukea.

Eli vastaus: vanhemmat maksavat, ellei nuori itse saa tukia ja käy esim keikkatöissä.

Ei ole. Vanhemmalta voi toisen asteen opiskelija (alle 21v) vaatia koulutusavustusta, joka on käytännössä hyvin paljon vähemmän kuin elatusmaksu. Lisäksi se pitää oikeusteitse hakea.

Mitään elatusvelvollisuutta ei todellakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmat suurene 18 vuotta täytettyä lukiolaisella.

Tulee lapsilisän tilalle jo aiemmin opintotuki ja vielä oppimateriaalilisä.

[Eli taloudellinen tilanne ei huonone verrattuna vaikka 16-vuotiaaseen./quote]

Voi hyvää päivää.

KYLLÄ SUURENEE:

Lapsilisä on tippunut 17v pois. 

Elatustuki tippuu 18v pois.

Yh korotukset tippuu 17v  pois.

Tilalle tulee 100 opintoraha + 50 oppimateriaalilisä.

150e EI KORVAA monen sadan tulojen tippumista. Oletko käynuyt peruskoulun??????

Vierailija
144/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kai missään ole lukio-opiskelu ilmaista. 80-luvulla kotikaupungissani kirjat olivat oppilaille ilmaisia. Mutta tämä oli vain sen kaupungin tilanne, ei mikään valtakunnallinen käytäntö.

Vierailija
145/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä kirjoja joka kuukausi osteta 120e on lukukaudessa 1200e kyllä sillä ostaa kirjat.

Huoh

Kyllä mutta se 120€ raha ei kata ELINKUSTANNUKSIA eikä KORVAA MENETETTYÄ läpsilisää (yh-korotuksineen 160€/kk/lapsi), elatustukea (minimissään 160€/kk/lapsi) jne.

Oletteko te todella näin t y h m i ä

Ei lapsen elatusta voi tukien varaan laskea. Itse ne rahat pitää tienata, mitkä lapseen menee. Perheen talous on liian tiukalla, jos noita pieniä tukia edes huomaa missään. Ja tosiaan jo syntymästä asti on tiedossa ne kalliit teinivuodet, että jos on pienituloinen niin siinä on sellaiset 16 vuotta aikaa säästää.

Voi saatana sentään.

Eikö aloittaja ole laskenut ja nyt kysyy kuinka selvitä.

Luetteko te yhtään näitä kirjoituksia.

Vierailija
146/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on lain mukaan elatusvelvollisuus nuorista täysikäisistäkin opiskelijoista, vaikka eivat asuisi kotonakaan. (Laki lapsen elatuksesta). Harva on siitä tietoinen, mutta huomaa sen, jos yrittää esim hakea toimeentulotukea.

Eli vastaus: vanhemmat maksavat, ellei nuori itse saa tukia ja käy esim keikkatöissä.

Tuossa vaikuttavat vanhemman tulot.

3 §

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704

Vierailija
147/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmat suurene 18 vuotta täytettyä lukiolaisella.

Tulee lapsilisän tilalle jo aiemmin opintotuki ja vielä oppimateriaalilisä.

[Eli taloudellinen tilanne ei huonone verrattuna vaikka 16-vuotiaaseen./quote]

Voi hyvää päivää.

KYLLÄ SUURENEE:

Lapsilisä on tippunut 17v pois. 

Elatustuki tippuu 18v pois.

Yh korotukset tippuu 17v  pois.

Tilalle tulee 100 opintoraha + 50 oppimateriaalilisä.

150e EI KORVAA monen sadan tulojen tippumista. Oletko käynuyt peruskoulun??????

No näin ja sitten vielä se, että esim. yläkouluikäisen lapsen kohdalla, josta saa lapsilisän, yh-korotuksen ja elatustuen, kaikki rahat voi käyttää ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja ylipäätään elämiseen. Lukioikäisestä taas saa enää opintorahan, josta ei materiaalien hankinnan jälkeen jää elämiseen juuri mitään vaikka esim. ruokakustannukset todellakin kasvavat.

Vierailija
148/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi nosti opintolainan. Lapsi on 17v. Pystyy myös sillä jakamaan harrastustaan koulun käynnin ohessa.

Meillä oli sama tilanne. Nyt viimeisenä vuonna lisäksi vähän iltatöitä (itse halusi ja haki). Huolestuttaa vaan miten jaksaa.

Vierailija
149/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa lapset yhdistys maksaa lukion kirjat vähävaraisille perheille, korvaamaton apu ollut meille.

Vierailija
150/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pienituloisten vanhempien esikoinen tein töitä kaupan kassalla ja siivosin iltaisin 16v ikäsestä. Kukaan ei maksanut kirjoja eikä mitään muutakaan, itse tienasin rahani. Ruoan ja katon pään päälle sain ilmatteeksi, siinä kaikki. Vanhemmat tienasivat sen verran yli rajojen että mitään tukia ei saatu.

Nykyään jaellaan aivan liian avokätisesti rahaa. 18v lukioikäisen kuuluu asua kotonaan ja vanhemma telättää. Kirjoja ei tarvitse ostaa uutena, kierrätetyt on paljon edullisempia. Säästökohteita on vaikka kuinka kun vaan viitsii itse tehdä muutakin kuin  vinkua. Joka tapauksessa, 1800e/kk netto ei ole mikään pienituloisen palkka vaan ihan keskipalkka. 

Vierailija
151/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain ap:n kommentista päättelin, että asuvat omistusasunnossa. Pankin kanssa voi muuttaa lainan kk- lyhennystä pienemmäksi. Näin saa helposti muutaman satasen lisää käyttövaraa kuukauteen. Kun lapset muuttaa pois kotoa, voi lyhennyssummaa taas nostaa

Vierailija
152/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen terveydentila on sellainen että opiskelu onnistuu niin kyllä on myös työkykyinen.

Vierailija
153/163 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä kirjoja joka kuukausi osteta 120e on lukukaudessa 1200e kyllä sillä ostaa kirjat.

Huoh

Kyllä mutta se 120€ raha ei kata ELINKUSTANNUKSIA eikä KORVAA MENETETTYÄ läpsilisää (yh-korotuksineen 160€/kk/lapsi), elatustukea (minimissään 160€/kk/lapsi) jne.

Oletteko te todella näin t y h m i ä

Ei lapsen elatusta voi tukien varaan laskea. Itse ne rahat pitää tienata, mitkä lapseen menee. Perheen talous on liian tiukalla, jos noita pieniä tukia edes huomaa missään. Ja tosiaan jo syntymästä asti on tiedossa ne kalliit teinivuodet, että jos on pienituloinen niin siinä on sellaiset 16 vuotta aikaa säästää.

Voi saatana sentään.

Eikö aloittaja ole laskenut ja nyt kysyy kuinka selvitä.

Luetteko te yhtään näitä kirjoituksia.

On luettu, mutta ei se asia siitä miksikään muutu. Ihan itse se lapsi on elätettävä! Ei siinä auta itkeä olemattomien tukien perään. Ei ole tarkoituskaan, että ne tuet missään kohtaa riittäisi lapsen elatusmenoihin, kyllä se on vanhempien tehtävä huolehtia jälkikasvustaan.

Tämän kun kaikki ymmärtäisi, niin ei lähdettäisi tekemään kahta lasta noin olemattoman pienillä tuloilla.

Vierailija
154/163 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vastuuton. Tiedit kun lapsi syntyi, etta ei tama halpaa ole. Jos olisit saastanyt edes 3 euroa per kuukausi niin nyt ei tarvitsisi itkea etta lapsilisa loppui.

Pue nyt päälle be ison miehen/naisen housut ja ota vastuu lapsistasi.

Ei yhteiskunta ole sinulle mittaan velkaa

Vierailija
155/163 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto halvempaan?

Vierailija
156/163 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiokirjoja löytyy erittäin hyvin käytettynä edullisesti. Kaikki mikä ei ole pakko olla diginä, käytettynä.

Ja selvittäkää ihmeessä sossusta muiden tukien mahdollisuus jos asumistukea ette saaneet.

Ei muuten löydy. Jos 27e kirja maksaa käytettynä 20e niin ei ole minun mielestä edullista.

t. tuoreen lukiolaisen äiti

No lukiolaisen äiti olen minäkin ja tänä syksynä olen maksanut 10-20e/kirja. 20e olen maksanut lähtöhinnaltaan kalliimmista.

Se on hienoa, täällä ei löydy kympin kirjoja.

Netistä löytyy mitä vaan. Tori ja fb-kirppikset ovat täynnä myynti-ilmoituksia. Tai voi itse laittaa listan ostettavista kirjoista.

Vierailija
157/163 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata. Suomi on hyvinvointi valtio ja yhteiskuntamme pitää kyllä huolen jokaisesta täällä :)

Vierailija
158/163 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit ap, että perheessä on toinenkin nuori, jonka isä ei pysty maksamaan elatustukea. Hänestä saat siis elatusavun ennakkoa Kelalta. Jakoska kyseessä on avioerolapsi, niin lapsilisäkin on muutaman kympin suurempi kuin normaalisti. Entä, jos tuo 18-vuotias on jatkuvalla lääkityksellä, niin eikö Kela ,aksa koulunkäyntiavustusta? Ja miksi ette saa asumistukea, vaikka asumiskulut ovat yllättävän suuret? Jos muu ei auta, on hankittava edullisempi asunto. Olisikohan paikallaan käydä keskustelemassamyös jonkun talousneuvojan kanssa. Hän pystyy neuvomaan paremmin kuin me av-mammat.

Vierailija
159/163 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mummit ja papat, voisivatko yhtään auttaa esim.oppikirjojen hankkimisessa ja opiskelukustannuksissa.

Miks heidän pitäs lapsenlapsensa elättää??

Vierailija
160/163 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän riitä että he ovat omien lastensa elämisen aikoinaan kustantaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi